advertise

کوکوپیت چیست و به چکار می آید؟

همه چیز در مورد کوکوپیت

نقش کشاورزی در زندگی انسان از ابتدای تاریخ تا به امروز بسیار مهم بوده است. از ابتدای شکل گیری زندگی اجتماعی، انسان درصدد بوده تا در مکانی سکنی گزیند که نزدیک به آب باشد و مناسب برای پرورش انواع گیاهان. کشاورزی سنتی تفاوت بسیار زیادی با کشاورزی مدرن و مکانیزه اتمروزی دارد. بستر یا خاک برای پرورش گیاهان بسیار اهمیت دارد. یکی از بستر های که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد کوکوپیت Cocopeat نام دارد. پالیز کشت تلاش دارد تا در این مقاله در رابطه با این موضوع که کوکوپیت چیست و به چه کار می آید با شما صحبت کند. در همین راستا اطلاعاتی در مورد اینکه کوکوپیت چیست را به شما منتقل خواهیم کرد تا در ادامه به بررسی دقیق این نوع خاک یا بستر بپردازیم. لازم به ذکر است که کشاورزی منبع مهمی در تامین مایحتاج غذایی محسوب می شود زیرا فرآیند تهیه غذا، خوراک، فیبر و بسیاری از محصولات مورد نظر دیگر با کاشت گیاهان و پرورش حیوانات اهلی و دام ها تحقق می یابد. در واقع کشاورزی، هنر مدیریت رشد و پرورش گیاهان و حیوانات برای استفاده توسط انسان است. کشاورزی مدرن، رویکردی تکاملی در روش های نوآورانه و متد های کشاورزی است که به کشاورزان در افزایش بهره وری کمک می کند. تا در نتیجه مصرف منابع طبیعی نظیر آب، زمین و انرژی های لازم برای تامین مایحتاج غذایی، سوخت و فیبر را در جهان کاهش دهند. کشاورزی مدرن با عناوین دیگری نظیر کشاورزی تجاری، کشاورزی ارگانیک و کشاورزی پایدار نیز مطرح می شود. در ابتدای بحث در مورد خاک کوکوپیت می توان اینگونه بیان کرد که کوکوپیت Cocopeat نوعی بستر کشت است که از الیاف پوست میوه نارگیل به دست می‌آید. کوکوپیت بیشتر در ترکیب خاک گیاهان و گل‌ های آپارتمانی و به ‌ویژه برای صادرات گل ‌ها و کاکتوس ‌ها استفاده می ‌شود. کشورهای مختلف اجازه صادرات انواع گیاه را فقط در خاک کوکوپیت دارند و گیاهان را با خاک کوکوپیت صادر می‌ کنند. کوکوپیت ها به صورت قالبی و فشرده در بازار موجود هستند که با اضافه کردن آب از حالت فشرده خارج می‌شوند. به این مورد توجه ویژه کنید که در بازار شاهد انواع کاکتوس ‌ها و ساکولنت های وارداتی هستیم که همگی در خاک کوکوپیت هستند، توجه داشته باشید به دلیل صادرات از این خاک استفاده شده است و بهتر است خاک آنها را عوض کنید و از خاک کاکتوس استفاده کنید، زیرا نگهداری بلند مدت در خاک کوکوپیت به دلیل نگهداری زیاد آب باعث پوسیدگی ریشه می‌ شود، مگر اینکه بسیار اصولی نگهداری شود. از کوکوپیت برای ترکیب خاک کاکتوس ‌ها در دوره نشا می‌ توان استفاده کرد یعنی زمانی که از بستر و خزانه اولیه جدا می‌کنیم.

استفاده از کوکوپیت

کوکوپیت و پیت ماس Peat Moss را می توان به عنوان بستر یا خاک هایی نام برده مورد استفاده گلخانه داران، باغداران، و کشاورزان قرار می گیرد. موارد استفاده کوکوپیت بسیار زیاد و متنوع است و تیم تخصصی پالیز کشت تلاش دارد تا این موراد را برای شما تجمیع و خدمت تان ارائه نماید. ابتدا می بایست به این نکته اشاره کنیم که کوکوپیت از الیاف نارگیل فشرده شده تهیه شده و به صورت انواع مکعب فشرده، قالب های کوچک، تخته ای و یا صفحات گرد عرضه می گردد. جهت استفاده بایستی کوکوپیت ها را از هم باز نمود و در معرض هوا قرار داد و در انتها به آن ها آب اضافه کرد. با این عمل، یک کیلوگرم کوکوپیت خشک به حدود پانزده لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل می شود. نکته اینجا ست که کوکوپیت اغلب از کشور های آسیای جنوب شرقی مانند سریلانکا، هندوستان و کشورهای مجاور وارد ایران می گردد. در کوکوپیت یک نمونه قارچ به نام تریکودما وجود دارد و در همزیستی با ریشه گیاه آن را از قارچ های بیماری زا مانند پیتیوم محافظت می کند. این خصوصیت در کوکوپیت های استرلیزه شده وجود ندارد. کوکوپیت به عنوان یک افزودنی به خاک به کار برده می شود و با توجه به کمبود مواذ مغذی در ترکیب آن عموما تنها افزودنی برای رشد گیاه نیست. وقتی گیاه در کوکوپیت پرورش داده می شود بسته به نوع گیاه بایستی از مواد مغذی دیگری نیز استفاده کرد. بعضی از کوکوپیت ها به خوبی تجزیه نمی شوند و شروع به مصرف کردن نیتروژن موجود نموده و در صورت کم بودن، برای مصرف ازت (N) با گیاه رقابت می کند. کوکوپیت های نامرغوب شامل مقادیر زیادی نمک هستند که قبل از مصرف باید حتما شسته شوند. قالب های کوکوپیت بر اساس نوع و درصد الیاف و میزان باز شدن پس از جذب آب درجه بندی می گردند. به دلیل خواص فیزیکی خاص کوکوپیت در کشت های هیدروپونیک به وفور از این ماده استفاده می شود. ترکیب رایج برای استفاده در بستر گیاهان خانگی و زینتی عموما نسبت ۵۰ درصد کوکوپیت + ۴۰ درصد پیت ماس + ۱۰ درصد پرلیت است. در مورد کشت هیدروپونیک می بایست بیان کرد که اصطلاحی در علم باغداری است که به روشی در صنعت کشاورزی مدرن امروز جهان اشاره می کند که گیاه، به جای آنکه مثل روش سنتی همیشگی، در خاک، رشد و نمو پیدا کند، در سیالی از محلول های غذایی قرار می گیرد تا بستر هماهنگی جهت رشد گیاه به صورت هیدروپونیک فراهم شود. در روش هیدروپونیک، آلودگی خاک، مشغله ذهنی گلخانه دار نیست و نیازی به ضد عفونی نخواهد بود. چون آب به صورت چرخشی در حرکت است، در مصرف آب صرفه جویی شده و هزینه تمام شده تولید،‌ کاهش پیدا می کند. این یک فرصت خوب برای اماکنی با بحران کم آبی به شمار می آید. ریشه گیاه، در معرض هوا قرار داشته و قطعا، منفعت تولید را به همراه خواهد داشت. در اینجا موارد استفاده از کوکوپیت را برای شما نام می بریم:

کوکوپیت، اسیدی است و PH آن بین ۵.۵ تا ۶.۵ است. این PH برای برخی از گیاهان بالاست ولی اکثر گیاهان معروف از جمله توت فرنگی و گل های شاخه بریده بسیار مناسب است. از این خاک برای بستر کاشت گوجه فرنگی، فلفل دلمه، خیار و گیاهان آپارتمانی می ‌توان استفاده‌ کرد. بیان کردیم که این خاک بستر خوبی برای رشد و رویش گیاه و بذر، نشا، انواع پیاز و قلمه است. در بخش صیفی ‌جات و گل های شاخه بریده مانند رز و لیلیوم و نیز کاشت درختچه و قارچ عالی عمل می نماید. از کوکوپیت می توانید برای انواع گیاهان آپارتمانی استفاده کنید و مناسب ترین خاک برای گیاهان آپارتمانی و تکثیر شان به شمار می رود. یکی از بسترهای فوق العاده برای تکثیر و کاشت انواع کاکتوس استفاده از همین خاک هست که هم آب مورد نیاز رو برای گیاه ذخیره می کند و هم بسیار سبک است و به سرعت، آب اضافی از گلدان خارج خواهد شد. نتیجه اینکه برای کشت و رشد کاکتوس می توان به خوبی از کوکوپیت استفاده نمود. کوکوپیت آبدوست است و می تواند آب را جذب نماید (حتی وقتی کاملا خشک است). کوکوپیت را به عنوان جایگزین کود دهی استفاده می کنند. کوکوپیت برای رشد انواع قارچ بسیار حیاتی ست. کوکوپیت به مانند محیط کشتی برای خزانه های نهال و نشاء، در گیاهان گلدانی، در عملیات طراحی باغ، تولید گلها، سبزیجات، درخت ها و درختچه ها به روش هیدروپونیک، در پرورش قارچ به عنوان لایه پوششی و در تولید و عرضه کمپوست می باشد. جالب اینجاست که کوکوپیت برای بستر در محل های نگهداری حیوانات برای جذب فضولات حیوانی جهت تمیز ماندن اینگونه محیط ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کوکوپیت Cocopeat به سبب توان جذب کنندگی بسیار بالا، برای جذب روغن از روی زمین لغزنده مورد بهره برداری قرار داده می شود. کوکوپیت به عنوان خاک مناسب برای انواع گلدان نیز شناخته می شود.

محاسن کوکوپیت

کوکوپیت Cocopeat نوعی خاک و بستری برای کاشت است که از الیاف پوست و پوشش تنه درختان نارگیل به وجود می ‌آید. این خاک شبیه پیت ماس Peat Moss بوده ولی به رنگ قهوه‌ای تیره است. کوکوپیت را هم می ‌توان جایگزین خاک کرد و هم آن را به صورت ترکیب و مخلوط با خاک های دیگر مانند پرلیت و پیت ماس (پیت موس) به کار برد. امروزه کشاورزان زیادی از کوکوپیت استفاده کرده و آن را ترجیح ‌می‌ دهند ولی لازم است برای این کار به مواردی آگاه باشند، نظیر ویژگی های آن و اینکه چه عناصری باید به آن افزود تا گیاه رشد سالمی داشته باشد. یکی از ویژگی های کوکوپیت این است که آب را به خوبی در خود نگه داشته و موجب صرفه‌جویی در مصرف آب می ‌شود. همانطور که گفتیم امروزه از کوکوپیت در کشت هیدروپونیک بسیار استفاده می‌ شود. کشاورزی به روش هیدروپونیک مزیت های بسیار زیادی دارد. در این سیستم تمامی عناصر مورد نیاز که رشد سالم گیاه را تحت تاثیر قرار می دهند می توانند به راحتی کنترل و نگهداری شوند. این عوامل عبارتند از نور، دما، رطوبت، PH، مواد مغذی و آب می باشد. تخصصی ترین مقالات در حوزه کشاورزی را از سئو محتوا بخواهید. توانایی کنترل این عناصر باعث می شود زمان صرف شده برای کشاورزی هیدروپونیک ساده تر و کمتر از کشاورزی با خاک گردد. در صورتی که محل گلخانه در جایی واقع شده باشد که میزان کافی از نور خورشید دریافت نکند یا ساعات دریافت نور خورشید کم باشد توصیه میشود از نورهای مکمل برای بالا بردن عملکرد محصول استفاده شود. انواع مختلفی از نورهای مصنوعی مخصوص رشد گیاه وجود دارد. متال هالید، بخار سدیم و ال ای دی های مخصوص رشد گیاه هر کدام می-توانند در رشد گیاه تاثیری مشابه آنچه نور خورشید بر گیاهان دارد، داشته باشند. درصورت استفاده از روش هیدروپونیک در داخل خانه، نور را می توان از طریق یک پنجره روشن و یا در زیر چراغ های مناسب تامین گردد. منبع نور، باید به اندازه کافی روشن و محرک تولید گل و میوه تولید باشد. منبع نور می تواند طبیعی یا مصنوعی باشد. منابع نور مصنوعی امروزه بسیار گسترش پیدا کرده است. محاسن کوکوپیت را هم اکنون برای شما عزیزان بازگو خواهیم کرد این مزایا عبارتند از:

حفظ محیط زیست

کوکوپیت به دلیل اینکه ماده آلی است برای محیط زیست ضرری نداشته و تجزیه شده و به طبیعت باز می‌گردد. این خاک مقاوم بوده و پس از ده سال شروع به تجزیه می‌ کند. بدین شکل استفاده از آن به سلامت محیط زیست هم کمک شایان توجهی خواهد کرد. همچنین خاکی مقاوم به رشد انواع علف هرز و قارچ و باکتری می‌ باشد.

بالا بردن راندمان کشت

با استفاده از این بستر و زهکشی خشک گیاه به جای صرف زمان برای پیدا کردن غذا، بیشتر و بهتر رشد کرده و محصول خاص تری نیز به دست خواهد آمد.

با دوام بودن

یکی از مزایای کوکوپیت که آن را نسبت به سایر بسترهای کشت برتر کرده است، دوام و ماندگاری بالای آن است. ماندگاری و دوام کوکوپیت از چهار تا ده سال متغیر خواهد بود و این زمان ماندگاری برای کوکوپیت، بسیار عالی ست.

بالا بردن سرعت رشد ریشه ها

رشد ریشه در خاک کوکوپیت به دلیل بافت خاک و الیاف نارگیل و داشتن تهویه مناسب به سرعت صورت می پذیرد، زیرا هوادهی به ریشه بهتر انجام‌ می ‌شود. در نتیجه زمان جوانه زدن کمتر شده و در نتیجه قلمه ‌ها بخوبی در این خاک رشد خواهند کرد.

صرفه جویی آب

بافت خاک کوکوپیت به صورتی ست که آب زیادی جذب کرده و در خود نگاه می ‌دارد. بدین ترتیب در مصرف آب صرفه ‌جویی شده و برای کشاورزی مناسب است. این خصلت کوکوپیت به رشد گیاه نیز کمک شایان توجهی خواهد کرد. تصور کنید اسفنجی دارید که آب را به خود جذب کرده و رطوبت لازم را برای گیاه فر اهم ‌می ‌کند. در نتیجه کوکوپیت برای گیاهانی که به آبیاری زیاد احتیاج دارند و نیز کشت هیدروپونیک مناسب است. کوکوپیت رطوبت را از هوا جذب کرده و این خاصیت باعث می گردد نیازی به آبیاری فراوان، نباشد. نتیجه اینکه با استفاده از کوکوپیت، هم در آب و هم در هزینه کود صرفه ‌جویی خواهد شد.

PH مناسب

اکثر گیاهان به PHمحدوده ۵.۵ تا ۶.۵ نیاز دارند. PH کوکوپیت برای گیاهان مناسب است زیرا مواد مغذی به سادگی به ریشه منتقل می‌شود. این خاک PH خنثی تا کمی اسیدی دارد.

عدم وجود بیماری ها و آفات

خاک کوکوپیت فاقد هر گونه آفت، بیماری و بذر علف های هرز است و این یک مزیت مهم به حساب می ‌آید. الیاف نارگیل با خاک تماسی نداشته و در بالای درخت هستند، به همین خاطر عاری از هرگونه آفت و بیماری مربوط به خاک می باشند.

قابلیت استفاده دوباره

یکی از نکات خاص کوکوپیت قابلیت استفاده مجدد از این خاک می باشد. می توان کوکوپیت را ضدعفونی و مجددا مورد استفاده قرار داد.

تهویه مناسب

بافت خاک کوکوپیت به دلیل اینکه الیاف نارگیل تخلخل دارند، تهویه خوبی را دارا ست و خاک سفت و فشرده‌ای به حساب نمی آید. حتی به هنگام اشباع شدن از آب نیز تخلخل هوایی خوبی دارد.

طریقه استفاده از کوکوپیت

کوکوپیت را می‌توان از مراکز خرید و فروش تجهیزات کشاورزی تهیه کرد که به صورت قالبی فشرده فروخته می ‌شود. بعد از خرید آن را در آب قرار دهید. کوکوپیت فشرده بوده و پس از قرار گرفتن در آب، آب زیادی جذب می‌ کند و از هر یک کیلوگرم کوکوپیت قالبی فشرده حدود پانزده لیتر کوکوپیت مرطوب بدست خواهد آمد. همانطور که کفته شد کوکوپیت را می ‌توانید به تنهایی یا به صورت ترکیب و مخلوط با پرلیت، پیت ماس و یا خاک اره بکار برد. برای استفاده، کوکوپیت را درون گلدانی قرار داده و آب روی آن بریزید. هشت تا ده لیتر آب برای هر قالب کافی خواهد بود. به محض جدا شدن الیاف کوکوپیت می ‌توانید آن را مخلوط با پرلیت و یا پیت ماس مورد استفاده ‌قرار دهید. از این مخلوط نصف آن باید کوکوپیت باشد، ۱۰ درصد پرلیت، ۴۰ درصد پیت ماس باشه که یک خاک عالی برای گیاهان آپارتمانی به حساب خواهد آمد. در این مرحله می توان مواد مغذی را به آن اضافه نمود.

ویژگی های کوکوپیت

کوکوپیت، به رشد باکتری، قارچ و علف هرز مقاوم است و درواقع بدون پاتوژن است. کوکوپیت، کاملا آلی است. هیچ گونه تاثیر نامطلوبی بر محیط زیست ندارد. کوکوپیت، در مقایسه با پیت ماس Peat Moss نیاز به آبیاری کمتری دارد و کوکوپیت Cocopeat نسبت به پیت ماس آب بیشتری نگهداری می کند. کوکوپیت، طبیعی ترین تهویه کننده خاک است و از سخت شدن خاک جلوگیری میکند و تخلخل خاک را افزایش می دهد. PH کوکوپیت خنثی تا کمی اسیدی است و بنابراین برای گیاهان بسیار مناسب است. کوکوپیت می تواند به عنوان یک محیط کشت بدون خاک در هیدروپونیک مورد استفاده قرار بگیرد. توانایی دوباره خیس شدن و خصوصیت زهکشی سریع کوکوپیت، باعث کاهش از دست رفتن نوترینت ها از طریق آبشویی می شود. خاک کوکوپیت از لحاظ فیزیکی مقاوم است و به کندی تجزیه می شود و فقط وقتی ۱۰ ساله است شروع به تجزیه شدن می کند. مقدار بالای لیگنین در کوکوپیت، افزایش میکروارگانیسم های مطلوب را موجب می شود.

انواع کوکوپیت

کوکوپیت از الیاف نارگیل تهیه می گردد و در قرن نوزدهم برای اولین بار از آن برای باغبانی مورد استفاده قرار گرفت. اما به دلیل داشتن عمر کوتاه، دیگر از آن استفاده نشد تا در قرن بیستم به عنوان خاک گیاهان آپارتمانی استفاده شد. خاک کوکوپیت Cocopeat دو نوع است: پیت، و الیاف (چیپس). برخی گارشناسان البته کوکوپیت را بر اساس درصد اختلافات اجزایش به سه دسته تقسیم بندی نموده اند که بدین شرح است:
فاین: بافت فاین شامل ۸۵ درصد پیت و ۱۵ درصد الیاف با اندازه حداکثر چهار سانتی‌ متر می ‌باشد.
مدیوم: بافت مدیوم شامل ۸۰ تا ۸۵ درصد پیت و همچنین ۱۵ تا ۲۰ درصد الیاف با اندازه حداکثر پانزده سانتی ‌متر می ‌باشد.
کوکوچیپس: کوکوچیپس شامل ۳۰ درصد پیت و ۳۰ تا ۶۰ درصد چیپس و مابقی الیاف با ابعاد متغیر می ‌باشد.

معایب کوکوپیت

استفاده از کوکوپیت نیز مانند هر ماده دیگری مزایا و معایبی دارد. قصد ما این است که به معایب کوکوپیت نیز بپردازیم تا شما همراهان گرامی با دیدی باز نسبت به خرید و استفاده از این نوع خاک اقدام فرمائید. مسلما هر بستر کاشت محدودیت هایی دارد که برای عملکرد و نتیجه بهتر باید آنها را بدانید. ناگفته نماند معایب استفاده از کوکوپیت خیلی کمتر از مزایای آن است. معایب کوکوپیت عبازتند از:

هنگام خرید کوکوپیت دقت کنید که نحوه تولید آن به چه شکل است. چون پاره ای اوقات پوست نارگیل را در آب نمک خیس می ‌کنند. سعی کنید کوکوپیتی را تهیه کنید که حتما با آب شستشو شده باشد.

پس از تهیه کوکوپیت و در پایان، الیاف نارگیل را با مواد شیمیایی پاکسازی می ‌کنند. این عمل کمک می‌ کند تا خاک دچار بیماری و قارچ و باکتری و یا آفت نشود.

از معایب کوکوپیت می توان به قیمت بالای این خاک (بستر) اشاره کرد. کوکوپیت نسبت به دیگر نمونه های خاک، قیمت بالاتری دارد و در کل، خاکی با قیمت گزاف محسوب می‌شود. قیمت بالای آن به دلیل وارداتی بودن آن می باشد. وارد کننده متحمل هزینه زیادی می ‌شود و این یکی از معایب کار است.

کوکوپیت تبادل یونی بالایی داشته و مواد غذایی مورد نیاز خود را ذخیره و یا خارج می‌ کند. در این هنگام ممکن است احتباس کلسیم، آهن و یا منیزیم ایجاد شود.

یکی دیگر از معایب کوکوپیت، کمبود مواد غذایی آن است. در نتیجه باید از کود مایع و محلول های تقویتی استفاده کرد. البته این خاک جذب آب خوبی داشته و اجازه نمی ‌دهد مواد تقویتی از خاک خارج شوند. همچنین به سبب کمبود مواد مغذی مناسب بذر و قلمه است، زیرا گیاه در این مرحله نیازی به مواد غذایی نداشته و با شروع رشد ریشه گیاه به این مواد نیاز دارد که از طریق تقویت و کوددهی می ‌توان آن را جبران کرد.

جایگزین کوکوپیت

گروه تخصصی پالیز کشت توانسته است محصولات خود را به باغداران و گلخانه داران معرفی کند و ایشان با بهره گیری از این محصولات، نتایجی خارق العاده را شاهد باشند. محصولات و بستر های پالیز کشت به عنوان چایگزین کوکوپیت به خوبی جا افتاده اند و مورد استقبال بشیاری از کشاورزان قرار گرفته اند. بستر های پالیز دارای ویژگی های منحصربفردی اند که می بایست برای بهره وری بیشتر محصولات مورد استفاده قرار گیرند. بستر پالیز می تواند رطوبا را در خود نگاه دارد و ضمن پیشگری از تنش آبی گیاهان، تا حدود ۴۰ درصد سبب صرفه جویی در آب گردد. افزایش مقاومت گیاهان نسبت به تنش ها، نفوذپذیری بهتر آب و هوا در خاک، افزایش میکروارگانیسم های مفید خاک، تنظیم مقدار آبیاری و کاهش مصرف آب، افزایش کیفیت انبارداری محصولات، جذب بهتر عناصر در خاک و ... همگی از ویژگی های خاص بستر های پالیز کشت است که به عنوان جایگزین کوکوپیت مورد استفاده قرار می گیرند. بستر های پالیز کست را می توانبه جای پیت ماس (پیت موس) و کوکوپیت برای گیاهان زینتی، و گیاهان آپارتمانی مورد استفاده قرار داد.

سخن پایانی

همانطور که می دانید، کشاورزی مدرن باعث بهبود توانایی ما در تولید مواد غذایی و رشد این تولیدات شده و همچنین ایمن بودن مواد غذایی را تضمین می کند. به علاوه پایداری را افزایش داده و سوخت های زیستی بیشتری تولید می نماید. اما درعین حال این امر به مشکلات زیست محیطی دامن می زند، زیرا کشاورزی مدرن مبتنی بر روش ورودی و خروجی بالا است.شما می توانید با ورود به سایت پالیز کشت، انواع بستر های پالیز را مورد بازدید قرار داده و بهترین نمونه را برای خود خریداری کنید. بستر های پالیز کشت بهترین جایگزین برای کوکوپیت محسوب می شوند و دارای ویژگی های بسیار نابی هستند. پالیز کشت در خدمت شما ست تا بستری بی مانند بسازید برای گیاهان تان.