advertise

کود ورمی کمپوست

ورمی کمپوست چیست

انسان همواره در طول تاریخ تلاش داشته است تا بتواند به وسایل مختلف چنگ زند و آن ها را در اختیار خود درآورت و بتواند با توسل به آن ها، آسایش و آرامش را برای خویشتن به ارمغان آورد. کشاورزی را می توان منشا شکل گیری زندگی اجتماعی انسان به حساب آورد. کشاورزی نیاز به انواع مواد و تجهیزات و بذر ها و ... دارد تا به بهترین شکل ممکن پاسخگوی نیاز های انسان شود. تلاش ما در تیم پالیز کشت این است که در این مقاله به معرفی کود ورمی کمپوست بپردازیم و به شما عزیزان بگوئیم ورمی کمپوست چیست و به چه نحو مورد استفاده قرار می گیرد. پالیز کشت در خدمت شما عزیزانی است که به گیاهان علاقمند هستید. باید بدانیم که انسان نخستین بار حدود ۱۰ هزارسال قبل کشاورزی را در منطقه‌ای موسوم به هلال حاصل‌ خیز یاد گرفت. هلال حاصل ‌خیز شامل بخش‌هایی از خاورمیانه و مدیترانه با شرایط مناسب کشاورزی است. در این زمان،‌ انسان‌ ها شروع به نگهداری حیوانات و زمین ‌ها کردند. یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که نخستین کشاورزان، در حقیقت دو گروه بوده‌اند که پهلو به پهلوی هم زندگی می ‌کردند. انقلاب کشاورزی، انسان ‌ها و سیاره‌ ما را دگرگون کرد. زمانی که قبیله ‌های شکارچی گردآور، شروع به اهلی کردن گیاهان و حیوانات کردند، زندگی عشایری را رها کردند، روستاها و شهرهایی را ساختند که برای بنای آن‌ ها هزاران سال صرف شد. با به‌ وجود آمدن منبع غنی از مواد غذایی، جمعیت انسان‌ ها گسترش پیدا کرد و قبیله‌ های کوچک بدل به قلمروهای پادشاهی با وسعت صدها و هزاران کیلومتر شدند. کود در کشاورزی بسیار حائز اهمیت است. کود ها انواع مختلفی دارند. یکی از انواع این کود ها کود ورمی کمپوست Vermicompost می باشد. ورمی‌کمپوست Vermicompost متشکل از کرم خاکی (ورمی) و مواد آلی (کمپوست) به معنای نوعی کود آلی است که از فعالیت کرم خاکی به وجود می آید. نزدیک به شش هزار نوع کرم خاکی در طبیعت وجود دارد. این کرم ‌ها با کاوش خاک و تغذیه عناصر موجود در خاک و آمیختن آن با آنزیم ‌های موجود در بدن خود، خاک را تازه می ‌کنند و قدرت باروری آن را به شدت افزایش می‌دهند همچنین به دلیل جابجایی مداوم در خاک، با ایجاد سوراخ ‌های زیاد، راه نفوذ اکسیژن به خاک را آسان خواهند نمود. واژه ورمی از لغت لاتین Vermis گرفته شده که به معنی کرم است. تولید ورمی کمپوست فرایندی نیمه هوازی است که توسط گونه‌ای خاص از کرم ها، قارچ ‌ها، باکتری ‌ها، و اکتینومیست‌ ها صورت می پذیرد. همچنین مواد حاصل از بستر رشد کرم بوده که پس از دفع مواد زائد از سیستم گوارشی کرم در محیط باقی می‌ ماند. ورمی‌ کمپوست، مجموعه ‌ای از فضولات کرم به همراه مواد آلی تجزیه شده و نیز اجساد کرم‌ ها می باشد که برای گیاه ارزش غذایی فراوانی دارد. در خاک ‌هایی دارای مواد دفع شده توسط کرم ها، عناصری مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم نزدیک به ده برابر بیشتر از خاک ‌های بدون کرم است. در اثر عبور مواد آلی از دستگاه گوارش کرم، عناصری از جمله ریزمغزی‌ها زیاد می گردند. تولید ورمی‌کمپوست، تغذیه کرم‌های قرمز حلقوی بارانی موسوم به Eisenia Foetida از مواد آلی پسماندهای آشپزخانه بوده و محصول این فرایند کود آلی است که یکی از غنی ‌ترین کود های شناخته شده در دنیا است. پالیز کشت با سال ها تجربه مفید در زمینه تولید انواع بستر گیاهی و باغی توانسته است بهترین نمونه های بستر بیولوژیک را به بازار مصرف کشور عرضه نماید. با ما همراه باشید تا بدانید ورمی کمپوست چیست و مزایا و معایب ش چه مواردی را شامل می شود.

موارد استفاده کود ورمی کوپوست

بیان کردیم که کود ورمی‌کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیک نوعی کرم خاکی است. این کرم خاکی با تغذیه از مواد آلی موجود در طبیعت، به بهترین شکل ممکن آن را به کود آلی مغذی تبدیل نموده به گونه‌ای که در حال حاضر این کود به عنوان یکی از غنی ‌ترین کودهای آلی بیولوژیک شناخته شده در دنیا می‌باشد. کاربرد ورمی‌کمپوست در خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک تأثیر بسزایی دارد. این کود اصلاح‌ کننده خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی خاک بوده و علاوه بر وزن مخصوص کم، فاقد هرگونه بو، میکروارگانیسم‌ های پاتوژن، باکتری ‌های غیر هوازی، قارچ ‌ها و علف ‌های هرز می ‌باشد. این موارد سبب شده تا ورمی کمپوست Vermicompost بسیار مورد توجه قرار گیرد. ورمی‌کمپوست علاوه بر قابلیت جذب آب با حجم بالا، شرایط مناسب جهت دانه بندی و قدرت نگهداری مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را فراهم می ‌نماید. ورمی‌کمپوست حاوی عناصر غذایی بسیار غنی به ویژه ازت بوده که به تدریج آن ‌ها را در اختیار گیاه قرار می‌دهد. این نکته از نظر حاصل ‌خیزی خاک بسیار پراهمیت است. ازت می تواند بسیار کارآد باشد برای رشد گیاهان. بافت‌های بالایی گیاهان سالم (بافت ‌هایی که بالاتر از سطح زمین قرار دارند) دارای سه تا چهار درصد ازت هستند. در مقایسه با سایر مواد مغذی این میزان غلظت ازت بسیار زیاد است. کربن، هیدروژن و اکسیژن مواد مغذی دیگری هستند که در برنامه ‏‌های مدیریت حاصل ‌خیزی نقش قابل ‏‌توجهی ندارند ولی در غلظت ‌های بالایی وجود دارند. ازت (نیتروژن) برای گیاه بسیار حیاتی است. زیرا ازت یکی از عناصر اصلی کلروفیل است. کلروفیل ترکیبی شیمیایی در گیاهان است که با استفاده از انرژی خورشید، آب و دی ‌اکسید کربن قند تولید می‌ کند. این فرایند فتوسنتز نام دارد. علاوه براین نیتروژن یکی از عناصر اصلی آمینواسیدها، یعنی واحد های ساختاری پروتئین‌ ها، است. گیاهان بدون وجود پروتئین ‌ها پژمرده شده و ازبین خواهند رفت. برخی از پروتئین ‌ها به‌عنوان واحد های ساختاری در سلول‌ های گیاهی عمل می ‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر به ‌عنوان آنزیم عمل می ‌کنند و فعل و انفعالات بیوشیمیایی حیاتی را امکان ‌پذیر می‌ سازند. به بحث اصلی بازگردیم و به موراد استفاده کود ورمی کمپوست اشاره کنیم. این کود در مقایسه با سایر کودهای آلی دارای میزان عناصر اصلی غذایی بالاتری است. ورمی ‌کمپوست علاوه بر عناصر ماکرو مانند ازت، فسفر و پتاسیم که در فعالیت‌های حیاتی گیاه نقش اساسی دارند حاوی عناصر میکرو مانند آهن، مس، روی و منگنز نیز می ‌باشد. علاوه بر این با داشتن موادی مانند ویتامین B۱۲ و اکسین عوامل محرک رشد گیاه را فراهم می ‌آورند. عموما نسبت کربن به ازت ورمی کمپوست بین ۱۵ تا ۲۰ بوده و طول دانه‌ های خشک آن بین ۱.۵ تا ۵ میلی ‌متر متغیر است. هوموس آن نیز بیست درصد وزن خشک می ‌باشد. به ‌طور خلاصه ورمی کمپوست Vermicompost نوعی کود سبز است که از مواد زاید آلی به کمک ارگانیسم‌های مفید تهیه می‌ شود که دارای عناصر مغذی لازم و کافی برای تولید محصول مناسب و سالم است. اندکی در مورد اینکه ورمی کمپوست چیست با شما صحبت کردیم. موارد استفاده کود ورمی کمپوست عبارتند از:

استفاده برای تولید لوزام آرایشی

نحوه تولید لوازم آرایش بیشتر از مصرف آن اهمیت دارد در حال حاضر لوازم آرایش و بهداشتی در سطح بین المللی و در بازاری متشکل از شرکت هایی ساخته می شود که برای تسلط بر عرصه ی آرایشی رقابت دارند. در حالی که بسیاری از این شرکت ها در آغاز قرن بیستم تاسیس شده اند، تعداد توزیع کنندگان و فروشندگان لوازم آرایش هم چنان رو به افزایش است. لوازم آرایش طیف متنوعی از مواد تشکیل دهنده از جمله کرم، رژ لب و مداد و دیگر انواع لوازم آرایش دارد. با این که لوازم آرایش با حداکثر ایمنی تولید می شود، اما به طورگسترده ای هنوز نگرانی هایی در مورد کشورهای تولیدکننده های این لوازم آرایش وجود دارد. ورمی کمپوست را می توان به عنوان ماده اولیه تولید لوازم بهداشتی و آرایشی مورد استفاده قرار داد. همانطور که قبلا هم گفته شد این کرم به دلیل داشتن پروتئین و امگاه سه فراوان به عنوان یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده محصولات آرایشی و بهداشتی به حساب می آید. در نیمه اول دهه هشتاد قرن بیستم شرکت داو برای اولین بار استفاده از این کرم را در محصولات خود آغاز نمود و اولین سری محصولات خود با عنوان جوان کنند‌گان پوست در سال ۱۹۸۷ به بازار عرضه نمود، اما هم اکنون بیشتر شرکت های پیشتاز در این صنعت با تولید انواع شامپو، صابون، کرم، انواع پودرهای روشن کننده و تقویتی و ... استمرار به تولید با این کرم را در دستور کار خود قرار داده اند.

استفاده برای مواد اولیه داروها

از این نمونه کرم ها در سالیان درازی برای تولید داروهای مختلف استفاده می شده است. به عنوان مثال در حدود بیست و سه قرن پیش در چین، از کرم های خاکی به روش طب سنتی برای استفاده دارویی به کار برده می‌شد. در چین باستان دیلانگ (نام پزشکی چینی کرم های خاکی) به عنوان داروی ضد فلج، داروی بیهوشی، جهت دفع مسمومیت، درمان فشار خون و درمان نازایی و همچنین درمان بسیاری از بیماری‌ های مزمن دیگر استفاده می‌ شد. مانند: درمان ورم مفاصل، خارش، سوختگی، دمل‌های بزرگ، طب باد سرخ، درمان عفونت‌ها و التهاب‌ ها. در سال اواخر قرن بیستم یک دانشمند ژاپنی عصاره آنزیمی را از کرم های خاکی نوع Eisenia foetida استخراج نموده که انعقاد خون را در حالت ‌های آزمایشی حل می‌ کند. آنزیم تهیه شده در طب پزشکی به صورت شفاهی و به وسیله صنعت داروسازی این کشور ساخته شده است. در کل می توان گفت که از جمله یکی از مهمترین مصارف جدید این کرم که به کمک صنعت داروسازی و پزشکی آمده تولید محصولات دارویی و پزشکی می باشد، که دارو های مکمل غذایی، انواع آرامش بخش ها، داروهای ضد سرطان را شامل می ‌شود.

استفاده برای انسان

استفاده برای انسان

ورمی کمپوست را می توان برای مصرف پروتئینی انسانی نیز در نظر گرفت. در کشورهایی مانند آمریکا غذای مصرفی مردم است همانند انواع کنسرو جهت سالاد، غذاهای پختنی، انواع نوشیدنی و ... . جالب است بدانید که از ورمی کمپوست Vermicompost در فروشگاه های زنجیره ای معروف مک دونالد استفاده می شود. در ایران از این ماده به عنوان منبع گروتئین انسانی استفاده نمی گردد و مورد استقبال قرار نگرفته است.

استفاده برای دام و طیور و آبزیان

با توجه به ازدیاد جمعیت و نیاز مردم به مواد پروتئینی سالم، تولید و پرورش دام، طیور و آبزیان، نقش اساسی در تأمین نیازهای مردم و تقویت بنیه اقتصادی روستائیان و کشاورزان را دارد. در این میان تغذیه دام، طیور و آبزیان با کرم خاکی به عنوان ماده غذایی دارای پروتئین زیاد باعث افزایش کیفیت محصولات شده و نیاز کشور به واردات محصولاتی چون دان مرغ، انواع مکمل‌ های غذایی دام و آرد ماهی را کاهش می ‌دهد. مورد بعدی این است که از ورمی کمپوست برای اولین بار در قرن هجدهم میلادی برای تغذیه دام و طیور بهره برداری گردید. امروزه در تغذیه مرحله لاروی آبزیان، تمایل به استفاده از غذای زنده وجود دارد، زیرا در بسیاری از موارد، دانش بشری هنوز قادر به تأمین مصنوعی کلیه نیازهای غذایی لارو نبوده و پوشش این نیاز با غذای زنده راه حل مطلوب و مطمئنی است. مورد دیگر در این رابطه این است که مهم ترین غذای زنده مصرفی کرم‌ خاکی است که درصد پروتئین آن بیش از سایر گونه ‌ها می باشد و علاوه بر آن دارای امگا سه نیز هست. استفاده از این گونه به جای محصولات جانبی علاوه بر افزایش درصد رشد و کیفیت گوشت، از نظر اقتصادی نیز به ‌صرفه ‌تر است و تولید آن نیاز کشور به واردات محصولات فوق را که از زمان هجوم شانه دار ژله‌ای به دریای خزر و کاهش کیلکا به عنوان ماده اصلی آرد ماهی و افزایش قیمت آرد ماهی و واردات آن را به همراه داشته است، کاهش می دهد.

مزایای ورمی کمپوست

ورمی کمپوست ماده ای شبیه به پیت است که به خوبی تغییر فرم یافته و ساختار، تخلخل، تهویه، زهکشی و ظرفیت نگهداری رطوبت آن در حد فوق العاده مناسب می باشد. تولید ورمی کمپوست Vermicompost تعداد میکروارگانیسم های بیماریزا را به شدت کاهش داده و بنابراین از این نظر برتری نسبی به کمپوست معمولی دارد. تولید کمپوست به عنوان یک فرآیند هوازی منجر به معدنی شدن ازت (N) می شود که در مورد تولید ورمی کمپوست، استفاده از کرم های خاکی باعث تسریع این روند می گردد. فرآیند هوموسی شدن که در مرحله رسیدگی کمپوست سازی اتفاق می افتد، در طول فرآیند تولید ورمی کمپوست، بزرگتر و سریع تر اتفاق می افتد. کود تولیدی در این روش به علت بالا بودن نسبت کربن به ازت، فاقد بوی نامطبوع و فعالیت حشرات مزاحم می باشد. به طور کلی هزاران نوع مختلف از کرم های خاکی وجود دارند که بسته به موضوع کار و هدف، گونه انتخابی متفاوت خواهد بود. مزایای ورمی کمپوست را بررسی می نیم تا به علل استقبال از این نوع کود پی ببریم. مزایای ورمی کمپوست عبارتند از:

نکاتی در مورد کود بیولوژیک

کودهای بیولوژیک به مواد حاصلخیزکننده ای گفته می شود که شامل تعداد کافی از یک یا چند گونه از ارگانیسم های مفید خاکزی هستند که در بستری از مواد نگهدارنده قرار دارند. به عبارت دیگر این نوع کودها که حاوی گونه های میکروبی مؤثر برای تأمین عناصر غذایی مورد نیاز گیاه هستند، بازده تولید در واحد سطح را افزایش می دهند. کودهای بیولوژیکی مواد مغذی گیاهی هم چون نیتروژن و فسفر را از طریق فعالیت شان در خاک و یا ساقه های زیرزمینی تولید می کنند و به تدریج وارد گیاه می شوند. کودهای بیولوژیک به علت افزایش حفظ سلامت خاک و به حداقل رساندن آلودگی محیطی و کاهش استفاده از موادشیمیایی در خاک اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. اثر کود بیولوژیک در حاصلخیزی خاک غیر قابل انکار است. استفاده از کود بیولوژیک از جمله روش های غیر شیمیایی محسوب می شود که با داشتن باکتری های مفید اثر قابل ملاحضه ای در افزایش حاصلخیزی خاک دارد. این کود ها نه تنها تاثیر بد کود های شیمیایی در فرسایش خاک را ندارد، بلکه موجب افزایش حاصلخیزی خاک و افزایش محصول می شود. کود بیولوژیک عناصر اصلی و مواد آلی خاک که موجب افزایش رشد و نمو گیاهان می باشد را افزایش می دهد. رایج ترین این کودها با استفاده از موجودات زیر تهیه می‌شوند: کرم های خاکی تولید کننده ورمی ‌کمپوست | قارچ های میکوریزی | باکتریهای ریزوسفری محرک رشد گیاه | باکتریهای تثبیت کننده نیتروژن مولکولی | میکروارگانیسم های تبدیل کننده مواد آلی زائد به کمپوست | میکروارگانیسم های حل کننده فسفات های نامحلول.

حاصلخیزی خاک

حاصلخیزی خاک، ساده ترین و در عین حال پیچیده ترین واژه برای توصیف یک خاک خوب زراعی است. ساده از این رو که می تواند به طور عام، تولید حداکثر محصول را برای همگان تداعی کند و پیچیده به این دلیل که هنوز بسیاری از جنبه های مرتبط با مدیریت آن، حتی برای کارشناسان و متخصصان این رشته، ناشناخته مانده است. در واقع، حاصلخیزی انعکاسی از پیچیدگی های ذاتی ساختار اکوسیستم خاک-گیاه است، زیرا از یکایک ویژگی های اجزای گوناگون این سیستم حیاتی و نیز از برهمکنش های بی شمار بین این اجزاء تأثیر می پذیرد و برآیند مجموع اثرات آنها را به صورت توان تأمین رشد گیاه و تولید محصول، عرضه می دارد. بنابراین، حفظ این توان در سطح تولید بهینه محصول به حالت پایدار، به مدیریتی جامع نگر و آگاه به تمامی جنبه های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک تأثیر گذار نه تنها بر کمیت تولید که بر کیفیت و سلامت منابع خاک و محیط زیست نیازمند است. انواع کرم خاکی نقش بسیار مهمی در حاصلخیزی خاک ایفا می کنند. کرم ‌های ‌خاکی در نتیجه فعالیت خود باعث تسریع تحرک یون ‌ها در سطح و عمق پروفیل خاک می ‌گردند. در این مرحله آن ها با ترشح مواد شیمیایی می ‌توانند برخی از عناصر غذایی پایه موجود در خاک را از حالت تثبیت خارج نموده به شکل قابل جذب گیاه تبدیل کنند. این فرایند توسط کر م‌های‌ خاکی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌گیرد‌. مثال تأثیر مستقیم آنها در معدنی شدن ازت است این عنصر که عموما به شکل کمپلکس‌ های آلی غیر قابل استفاده گیاه در خاک وجود دارد پس از عبور از لوله گوارش کرم‌ های ‌خاکی ابتدا به آمونیاک و سپس به نیتریت و نیترات تبدیل می‌ گردد. تأثیر غیر مستقیم کرم‌ های خاکی در ازدیاد حاصلخیزی خاک، ازدیاد فعالیت میکروارگانیسم‌ها و جانوران خاکزی در نتیجه تولید مواد محرک ریشه نظیر ویتامین‌ها به ویژه ویتامین B۱۲ است. بنابراین با توجه به نقش کرم ‌های ‌خاکی در اصلاح ساخت بافت و سایر عوامل یاد شده دارند. بطور مستقیم در ازدیاد حاصلخیزی و باروری خاک و افزایش محصول مؤثر واقع می ‌شوند. همچنین شواهد بسیاری وجود دارد که غلظت کلسیم، سدیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر و مولیبدن قابل جذب در مدفوعات کرم‌های‌خاکی بیشتر از محیط اطراف آنها می گردد.

بررسی تأثیر ورمی کمپوست در رشد گیاهان

ریشه سلامت یک گیاه به ریشه آن بستگی دارد. ریشه ها آب و مواد مغذی گیاه را تأمین می کنند و همچنین یک گیاه را به خاک لنگر می اندازند. ریشه از قسمت تحتانی جنین یا نهال گیاه نشأت می گیرد. ریشه چه و ریشه های مویین که همیشه با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند، جمع شده و غذا و آب را از خاک جذب می کنند. ریشه های بزرگتر که به راحتی دیده می شوند، مواد مغذی و آب را ذخیره کرده و به قسمت های بالای گیاه منتقل می کنند. در هر آزمایش علمی انجام شده، گیاهانی که از کود ورمی‌کمپوست Vermicompost تغذیه نمودند تأثیر قابل توجهی در رشد و افزایش ریشه گیاهان داشتند. افزایش ریشه گیاهان، ظرفیت جذب آب و مواد مغذی دیگر را بالا برده و از لحاظ علمی گیاهان را قوی‌ تر و سالم ‌تر می‌ سازد. در صورتی که اگر رویش شاخه‌ ها به طور نامناسبی افزایش یابد، خطر ایجاد چسبندگی و به هم فشردگی در ریشه گیاهان وجود دارد که در این صورت گیاهان احتیاج به پیوند زنی و نشاء دارند. آزمایش های گوناگون نشان دادند که چسبندگی در ریشه گیاهان باعث کاهش رشد آنها خواهد شد. پس از این تحقیقات، اهمیت و ارزش سلامتی و قوت در ریشه گیاهان برای محققان و کشاورزان آشکار شد.

تلاش برای رشد گیاه از بذر، جوانه زنی آن و حفظ گیاه بالغ می تواند یک کار دشوار حتی برای کسانی باشد که سابقه انجام آن را دارند. از این رو، رشد سریع گیاه فراتر از نیاز به آب و آفتاب می باشد و امیدواریم که بهترین شرایط مهیا باشد. برای رشد سریع گیاه و زندگی برای طولانی مدت راهکارهایی مورد نیاز است. گیاهانی که در بستری با کود آلی ورمی‌ کمپوست پرورش می‌یابند عموما رشد و نموی بیشتر و سریع تری نسبت به گیاهان دیگر دارند. در آزمایشات تحقیقاتی که بر روی گل میمون و کلم بروکلی انجام شد، نشان داد که دوره کامل رشد و نمو گلهای میمون دو تا سه روز کمتر از دیگر گل ها و گیاهان است و گل کلم بروکلی نیز در زمان نشاء و جوانه زنی، برگ های بیشتری تولید کرده است. کود ورمی به عنوان یکی از اجزاء مغذی گیاهان در باغبانی و گل کاری تاثیر مستقیمی در خواص فیزیکی و شیمیایی و رشد و نمو گیاهان دارد. افزایش در میزان رشد و نمو گیاهان همیشه به عنوان یک مزیت و برتری محسوب نمی ‌شود اما کود ورمی ‌فعالیت و عملکرد بیولوژیکی دارد و خود مواد دفع کننده قارچی دارد که از رشد بی‌ رویه و منفی محصول جلوگیری می‌کند و به گونه‌ای روند رشد گیاهان را کنترل می کند.

طی آزمایش های انجام شده توسط محققان، ضخامت ساقه گیاهان پس از تغذیه از کود آلی ورمی ‌کمپوست افزایش قابل توجهی داشته است گرچه ایجاد ضخامت بیشتر در ساقه از اهمیت کمتری نسبت به دیگر عوامل در رشد گیاهان برخوردار است اما در بعضی گل ها و گیاهان اهمیت بسزایی دارد مانند گله ای میمون که ضخامت در ساقه آنها تأثیر آشکاری بر زیبایی ظاهری این گل دارد.

افزایش تعداد و حجم گیاهان پس از تغذیه از کود ورمی در هر سانتی متر افزایش پیدا می کند.

زمان برداشت گل های میمون آزمایش شده، محققان دریافتند نکته بسیار ارزشمند این آزمایشات این است که گل هایی که از کود ورمی‌کمپوست تغذیه نمودند، رشد بیشتری از لحاظ ساقه و گلبرگ داشتند و در مقایسه با گلهای دیگری که از کودهای معمولی تغذیه کردند رشد ظاهری قابل توجهی داشتند. در نتیجه ظاهر متفاوت و زیبای گل ها نظر خریدارن و ناظران را به خود جلب نمود به طوریکه به مرور بر میزان بهای آن گل ها افزوده شد.

نکات تکمیلی در مورد ورمی کمپوست

ویژگی های کود ورمی کمپوست

با توجه به توضیحاتی که تا به اینجای مقاله ارائه کردیم می توانیم در مورد ویژگی های ورمی کمپوست بان کنیم که این نوع کود دارای این ویژگی ها ست: دارای میکروارگانیسم های هوازی مفید | قابلیت بالای نگهداری آب و مواد غذایی | دارا بودن عناصر میکرو مانند آهن، روی، مس و منگنز | سبک و بدون ‌بو | اصلاح‌کننده خصوصیات فیزیکوشیمیایی و بیولوژیکی خاک | بالا بودن میزان عناصر اصلی غذایی در مقایسه با دیگر کودهای آلی | سودآوری بالا برای تولیدکنندگان | عاری از باکتریهای غیر هوازی، قارچ ها و میکروارگانیسم ‌های پاتوژن | وجود عناصر ازت، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی، مس و منگنز | فرآوری آسان و سریع تر از بیوکمپوست.

ویژگی های ورمی کمپوست آماده

ویژگی های ورمی کمپوست آماده

ورمی کمپوست آماده و رسیده دارای رنگ تیره می‌باشد و با داشتن رطوبتی قابل قبول بین دو انگشت حالت صابونی و لغزنده به خود می‌گیرد | بی‌ بو بودن در ورمی کمپوست مطلق نیست و ورمی کمپوست مرطوب بویی کمی خفیف تر و نزدیک به خاک دارد | دانه بندی مشخص ورمی کمپوست نشانه دیگر از مطلوبیت ورمی کمپوست می ‌باشد که البته لازم است ذکر شود که دانه بندی خوب با سرند مناسب و همچنین به موقع سرند کردن بستر از لحاظ رطوبتی رابطه‌ای مستقیم دارد | در ورمی کمپوست آماده، دانه‌ های تیره که همان ورمی کمپوست یا مدفوع کرم است قابل مشاهده است و باقیمانده از بستر اولیه نیمه تجزیه شده یعنی تخم گیاه یا آفت در آن مشاهده نمی گردد و به واقع برد این کود به دلیل نداشتن تخم علف هرز و آفت است | آبگیری ورمی کمپوست یک خاصیت منحصر به فرد برای این کود به شمار می آید به نحوی که در انتهای زمان تولید شما پی می ‌برید که بسترهای تان دارای رطوبت بالایی ست و زمان و تکرار آبیاری شما کاهش خواهد یافت و این موضوع نیز نشانه ‌ای از وجود ورمی کمپوست خواهد بود.

مقایسه کود ورمی کمپوست با کود گاوی

میزان مصرف کود گاوی حدود سه برابر کود ورمی‌کمپوست است | ورمی کمپوست مواد شیمیایی ندارد | کود ورمی کمپوست محصول تولیدی ارگانیک است | کود ورمی کمپوست افزایش محصول از ۲۰ تا ۷۰ درصد دارد | ورمی کمپوست علف هرز ندارد.

نکاتی در مورد کرم های تولید کننده ورمی کمپوست

ورمی کمپوست به طوریکه پیشوند این اصطلاح اشاره می دارد نوعی کمپوست تولید شده به کمک کرم های خاکی است که در نتایج تغییر و تبدیل و هضم نسبی بازمانده های آلی در ضمن عبور از دستگاه گوارش این جانوران به وجود می آید. تولید ورمی کمپوست Vermicompost فن آوری استفاده از انواع خاصی از کرم های خاکی است که به دلیل توان رشد و تکثیر بسیار سریع و توانایی قابل توجه برای مصرف انواع مواد آلی زائد، این قبیل مواد عموما مزاحم را به یک کود آلی با کیفیت بالا تبدیل می کنند. عبور آرام مداوم و مکرر از مسیر دستگاه گوارش کرم خاکی همراه با اعمال خرد کردن، سائیدن، بهم زدن و مخلوط کردن که در بخش های مختلف این مسیر انجام می شود، آغشته کردن این مواد به انواع ترشحات سیستم گوارشی مانند ذرات کربنات کلسیم، آنزیم ها، مواد مخاطی، متابولیت های مختلف میکروارگانیسم ها دستگاه گوارش و سرانجام ایجاد شرایط مناسب برای سنتز اسیدهای هیومیک در مجموع مخلوطی را تولید می کند که خصوصیاتی کاملا متفاوت با مواد فرو برده شده پیدا کرده است. فراورده ای که ورمی کمپوست خوانده می شود و از لحاظ کیفی ماده ای آلی با PH تنظیم شده سرشار از مواد هیومیک و عناصر غذایی به فرم قابل جذب برای گیاه دارای انواع ویتامین ها، هورمون های محرک رشد گیاه و آنزیم های مختلف است. اسید هیومیک از تجزیه اجساد گیاهان و جانوران و طی فرآیندهای طولانی مدت حاصل می‌شود. در واقع گیاهان و جانوران مدفون‌شده در خاک، در اثر تابش نور خورشید و با وجود گرما و رطوبت به منبع خوبی از مواد آلی و معدنی تبدیل شده‌اند، که یکی از این مواد معدنی هیومیک است. این ماده با ارزش گاهی از رسوباتی که از دوران ماقبل تاریخ به جا مانده‌است، به دست می‌آیند. اهمیتی که اسید هیومیک برای صنعت کشاورزی دارد، از این جهت است که ثمربخشی خاک و در نتیجه بازدهی پروسه ‌های کشت و زرع را به میزان قابل ‌توجهی بالا می‌برد. هیومیک نه تنها خاک و بستر پروش گیاهان را تقویت کرده، بلکه محصولاتی که از کشاورزی به دست می‌آید را به لحاظ کیفی متحول می نماید. ورمی کمپوست از لحاظ ظاهری به صورت دانه ای شکل با رنگ تیره ، بدون بوی نامطبوع و دارای قابلیت عرضه تجارتی است. وجود یکصد کرم خاکی در متر مربع قادر به عبور دادن حدود دویست و پنجاه تن خاک در سطح یک هکتار در سال و حفر چهار تا پنج هزار کیلومتر راه و کانال در هکتار در سال است. در ضمن تولید ورمی کمپوست، کرم های خاکی هم به مقدار بسیار زیاد تکثیر می شوند که پس از جدا کردن کود از این کرم ها به عنوان یک ماده غذایی سرشار از پروتئین (۵۴ تا ۷۲ درصد پروتئین بر حسب وزن خشک بدن) و حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع (۲.۵ الی ۳ درصد وزن خشک بدن) املاح مفید مانند ید در صنایع مرغداری، پروش ماهی، و یا مخلوط کردن در جیره غذایی دام استفاده می شود. اشاره کردیم که مهم ترین گونه مورد استفاده برای تولید ورمی کمپوست، کرم خاکی ایسنیا فتیدا است که به دلیل سرعت رشد و تکثیر و توانایی کافی برای مصرف انواع مواد آلی زاید بیش از سایر انواع، مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن از یک گونه اودریلوس که منشاء آن آفریقا ست نیز استفاده می شود، تولید ورمی کمپوست بیشتر با استفاده از گونه های محلی از جنس های متافیر و آمینس انجام گرفته است. از ورمی کمپوست فعلا بیشتر در سبزی کاری ها، خزانه و نهالستان ها و به عنوان کود گلدانی برای پروش گیاهان زینتی استفاده می شود. در هند برای تولید قارچ خوراکی نیز توصیه شده است.

در دهه ‌های گذشته به دلیل مصرف کود های شیمیایی، اثرات زیست محیطی متعددی از جمله انواع آلودگی‌ های آب و خاک و مشکلاتی در خصوص سلامتی انسان و دیگر موجودات زنده به وجود آمد. سیاست کشاورزی پایدار و توسعه پایدار کشاورزی، متخصصین را بر آن داشت که هر چه بیشتر از موجودات زنده در خاک در جهت تأمین نیازهای غذایی گیاه کمک بگیرد و بدین سان بود که تولید کودهای زیستی آغاز شد. نخستین کود زیستی در اواخر قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفت و از آن تاریخ به بعد سایر کودهای بیولوژیک ساخته شدند. ارگانیسم هایی که در تولید کود های بیولوژیک مورد استفاده قرار می‌گیرند عموما از محیط زیست جداسازی می ‌شوند. در شرایط آزمایشگاه در محیط ‌های کشت مخصوص تکثیر و پرورش پیدا می ‌کنند، آماده و مصرف می ‌شوند. البته مصرف کودهای زیستی، فوائد زیادی دارد. تولیدکنندگان محصولات برای تقویت زمین‌های کشاورزی، گیاه تیره ‌ای به نام لگومینوز را کشت می‌ کردند و بر این باور بودند که با کشت آن باروری خاک افزایش پیدا می‌کند. امروزه با افزایش تولید کشاورزی به جهت رفع نیازمندی‌های رو به رشد جمعیت در حال گسترش، نگرانی در مورد آینده تأمین غذا برای مردم مطرح گردیده است. آلودگی‌ های آب، خاک، هوا و فرسایش خاک، مقاومت آفات به سموم و گسترش کود شیمیایی سبب گردید تا به جهت حفظ منابع به گذشته و کشت ‌های صنعتی برگردیم. پس برای تولید محصولات سالم و پاک و در نتیجه انسان ‌هایی سالم و با نشاط، هیچ راهی جز کشاورزی زیستی نداریم. استفاده از فرآورد ه‌های گیاهی زیستی رابطه تنگاتنگ با تندرستی افراد جامعه دارد. پالیز کشت با توجه به نیاز های جامعه اروزی تلاش کرده است انواع بستر بیولوژیک را تولید و عرضه نماید. بستر های کشت پالیز کشت را می توان برای نشا، گلهای زینتی، گل ها و گیاهان آپارتمانی و ... مورد استفاده قرار داد. بستر بیولوژیک پالیز کشت می تواند جایگزین کوکوپیت و جایگزین مناسبی برای پیت موس به شمار آید. بستر کشت پالیز کشت عاری از هر گونه علف های هرز است و به بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک بسیار کمک می کند. افزایش میکروارگانیسم های مفید خاک و تنظیم مقدار آبیاری و کاهش مصرف آب را نیز می توان به هنگام استفاده از بستر کشت بیولوژیک پالیز کشت مشاهده نمود.

سخن پایانی

کرم‌ های خاکی برای خاک بسیار مفید هستند زیرا با تغذیه از عناصر داخل خاک و آمیختن آن ها با آنزیم بدن خود به قدرت باروری خاک اضافه می ‌کنند. همچنین با حرکت مداوم در خاک ایجاد حفره می‌ کنند و به گردش اکسیژن در خاک کمک شایانی می‌کنند. ورمی کمپوست نه تنها از نظر مواد مغذی غنی است بلکه از طریق میکروارگانیسم هایی که خاک سالم را ایجاد و حفظ‌ می‌‌کنند نیز اهمیت دارد. گیاهان نسبت به ورمی کمپوست، واکنش های خاصی را نشان می دهند. عکس‌العمل گیاهان مختلف به کود آلی ورمی‌ کمپوست بر اساس چند عامل مهم می ‌باشد. اولین و مهم ترین عامل این است که نتایج آزمایشات مختلف در پرورش گیاهان با استفاده از کود ورمی کمپوست در مناطق آب و هوایی مختلف متفاوت است. پیشرفت مراحل رشد برای هر گیاه در مناطق آب و هوایی مختلف یکسان نمی‌ب اشد و حتما و بلاشک، واکنش گیاهان به سامانه کود ورمی‌ کمپوست نیز متغیر خواهد بود. گیاهانی که در شرایط مطلوب آب و هوایی و تغذیه ‌ای مناسب رشد می ‌کنند، عکس‌العمل کندتری نسبت به افزایش میزان کود و دیگر افزودنی ‌های شیمیایی به بستر خاک نشان می‌ دهند. در حالی که گیاهانی که در شرایط غیر مطلوب آب و هوایی و تغذیه‌ای نامناسب رشد و پرورش پیدا می‌ کنند، عکس‌ العمل سریع تر و مطلوب تری در افزودن کود ورمی کمپوست Vermicompost به خاک شان نشان می ‌دهند. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ورمی کمپوست با تیم کارشناسی پالیز کشت تماس حاصل کنید و هر آنچه اطلاعات نیاز دارید را در کمترین زمان ممکن دریافت نمائید.