advertise

فروش بستر کشت نشا

آشنایی با بستر کشت نشا

کشاورزی از قرن ها قبل با انسان همراه بوده است و همین امر سبب شده تا آبادانی و زیبایی ها و شور و شوق انسان برای زندگی خلاصه شود در انجام امور کشاورزی در قرن های گذشته. کشاورزی نشان داد که می بایست دل به طبیعت سپرد تا آرامش فرا گیرد روح و روان انسان را. انسان تلاش داشته تا به کشاورزی مدرن، رنگ و بویی ببخشد. نشاکاری یکی از مواردی ست که در حال حاضر با استقبال فراوانی روبرو شده است. نشاکاری نیاز به بستر کشت دارد. این روزها بسیاری از فروشگاه ها هستند که در راستای فروش بستر کشت نشا به صورت اینترنتی فعالیت می کنند. در این میان می بایست اطمینان حاصل کرد که بستر کشت مربوطه دارای کیفیت مناسب باشد. پالیز کشت یکی از فروشگاه هایی ست که فروش بستر کشت نشا را در دستور کار قرار داده است. این نمونه بستر کشت نشا پالیز را می توان به راحتی جایگزین کوکوپیت و پیت ماس نمود. در این مقاله تلاش داریم تا موجبات آشنایی با بستر کشت نشا را برای شما همراهان همیشگی پالیز کشت فراهم آوریم. برای آشنایی با بستر کشت نشا می بایست این نکته را از خاطر گذراند که انواع خاک، مخلوطی از مواد معدنی و آلی هستند که از تخریب سنگ‌ها در نتیجه هوازدگی بوجود می ‌آیند که البته نوع و ترکیب خاک‌ ها در مناطق مختلف بر حسب شرایط ناحیه فرق می‌ کند. مقدار آبی که خاک‌ها می ‌توانند به خود جذب کنند، از نظر کشاورزی و همچنین در کار‌های خانه ‌سازی، راه ‌سازی و ساختمانی دارای اهمیت بسیاری است که این مقدار در درجه اول بستگی به اندازه دانه‌های خاک دارد. نشا گیاهچه کوچکی می‌باشد که در ابتدا بذر رشد اولیه را در محیط مناسب و تحت کنترل طی کرده و آماده انتقال شده است هدف از کشت نشا را باید به درستی بدانیم. در واقع به دلیل زودرسی محصول، غالبیت کمتر علف‌ های هرز، مصرف کمتر بذر، گیاهانی که امکان کشت مستقیم آنها نیست مانند اسطوخودوس، گیاهانی که بذور آنها در دسترس نیست مانند نعنا فلفلی، گرانی، کمیابی و کوچک بودن برخی بذور مانند آویشن کشت نشا صورت می‌ گیرد.

امروزه با افزایش گلخانه ‌ها و افزایش حضور فارغ ‌التحصیلان رشته ‌های کشاورزی در این بخش، کشاورزی در حال علمی شدن است و میزان تولید و عملکرد اکثر محصولات به سرعت در حال افزایش است. این موضوع رقابت برای تولید بیشتر و با کیفیت ‌تر محصولات را افزایش می‌دهد. از همین رو کشاورزان تلاش می‌کنند تا با به کار ‌گیری روش ‌های جدید کشاورزی خود در این رقابت جز کشاورزان پیشرو باشند. مزایا و روش کشت نشاء در اواخر دهه ۱۹۵۰ در چین، کره و ژاپن باعث ایجاد انگیزه در میان کشاورزان و موجب گرایش آنها به سمت تولید نشا شد. کشورهای غربی نیز در اوایل دهه ۱۹۹۰ با نشا آشنا شدند و این روش را پیش گرفتند، در حال حاضر کشت نشا در جهان پیشرفت زیادی کرده و اخیرا مورد استفاده تجاری قرار گرفته است. در کشور ما نیز استفاده از نشا پرورش یافته توسط تولید کنندگان نشا به‌ جای کشت مستقیم بذر یا تولید نشاء توسط خود کشاورز، مورد توجه کشاورزان قرار گرفته و این استقبال هر روز در حال افزایش است و از این ‌رو نیاز به تولید کنندگان حرفه ‌ای نشا بیشتر احساس می‌ شود. با رواج یافتن نشا تولید برخی محصولات که کشت آن ‌ها غیرممکن بود افزایش و به صورت گسترده کشت شد. به‌ طور مثال گیاهان دارویی قبل از این به‌ طور گسترده کشت نمی ‌شدند اما در سال ‌های اخیر با افزایش تولید نشا، کشت آن ‌ها گسترش یافت. به این نکته توجه کنید که هر چه دانه خاک ریزتر باشد، آب بیشتری را به خود جذب می‌کند که این خصوصیت برای کار‌های ساختمان‌ سازی مناسب نیست. بطور کلی خاک خوب و حد واسط از دانه‌ های ریز و درشت تشکیل یافته‌ است. تشکیل خاک‌ ها به گذشت زمان، مقاومت سنگ اولیه یا سنگ مادر، آب و هوا، فعالیت موجودات زنده و بالاخره توپوگرافی ناحیه ‌ای که خاک در آن تشکیل می ‌شود بستگی دارد. خارجی ‌ترین بخش زمین از خاک تشکیل شده ‌است. خاک محصول فرسایش و خردشدگی سنگ ‌ها ست.

بستر کشت نشا و تولید نشا

مزایای تولید نشا ‏ فراوان است، به حدی که امروزه در اکثر کشورهای جهان که از کشاورزی قوی برخوردار ‏هستند، کشاورزان نشاء مورد نظر خود را از مراکز تولید نشا تهیه می نمایند و خود را درگیر خرید بذر و کشت ‏آن نمی کنند. تولید نشا مکانیزه گیاهان زراعی، کسب و کار پرسود و اشتغال زایی است که موجب کاهش مصرف آب و نهاده ها و همچنین کاهش هزینه های بالای تولید خواهد شد. امروزه در ایران با توسعه کشت نشایی، شاهد افزایش تعداد و رونق گلخانه های تولید نشا در سطح کشور هستیم. نشا وقتی که به مرحله چند برگی (معمولا بین ۴ تا ۶ برگ) می رسد در گلخانه ها به روش خاکی یا هیدروپونیک و یا در مزرعه فضای باز کاشته می شود و پس از قوی شدن ریشه و مساعد شدن آب و هوا جهت ادامه رشد و رسیدن به محصول به مزرعه یا گلخانه اصلی منتقل می گردد که به آن نشا کاری می گویند. پس با توجه به توضیحاتی که در بالا گفته شد می توان نتیجه گرفت که برای داشتن یک محصول با کیفیت تر، بهتر است که روش استفاده از نشاء را به جای کاشت مستقیم در مزرعه انتخاب کرد. در این رابطه تیم تخصصی سئو محتوا جدید ترین مقالات را تولید می کند. نشا با توجه به موقعیت آب و هوایی می توان در گلخانه، تونل های پلاستیکی یا در خزانه هوای آزاد پرورش داد. امروزه با توجه به رشد جمعیت و نیاز به منابع غذایی بیشتر همچنین محدودیت منابع آب و خاک، استفاده از روش های نوین و مکانیزاسیون در کشاورزی امری ضروریست. در ایران نیز سال ها کشاورزی در سطح گسترده و به شیوه سنتی انجام شده و سبب تخریب منابع خاک و آب شده طوری که به تدریج شاهد پدیدار شدن فروچاله ها در زمین های زراعی و همچنین کاهش بسیار زیاد سطح آب زیرزمینی هستیم. با شرایط امروز ایران تغییر کشت از فضای باز به گلخانه امری ضروری است و با توجه به گسترش گلخانه ها، نیاز به بذر و نشای مرغوب بالاتر می رود. با توجه به افزایش هزینه های تولید از جمله افزایش قیمت بذر و محدودیت نهاده های تولید استفاده از نشا به جای کشت مستقیم بذر ضروری بنظر می رسد، کشت نشایی مزایای زیادی دارد. بستر کشت نقشی بسیار مهم در تولید نشا با کیفیت دارد. پالیز کشت با آگاهی از این موضوع تلاش دارد تا شما را با محصولات فوق العاده خود آنشا کند. البته می بایست آشنایی با بستر کشت نشا را پشت سر بگذارید. پالیز کشت فروش بستر کشت نشا را در سراسر کشور انجام می دهد و شما عزیزان می توانید با تیم فروش بستر کشت نشا پالیز تماس حاصل کنید و اطلاعات مورد نیاز تان را دریافت فرمائید. در مورد نشاکاری یکی از مسائلی که بسیار حائز اهمیت است این می باشد که انواع روش های تولید نشا کدام اند؟ باید بدانید که در کشور ما برای اینکه بتوان به ‌صورت تجاری به تولید نشا پرداخت روش های متعددی قابل استفاده است، اما همه این روش ها به‌ طور کلی در یکی از قالب‌ های زیر قرار می گیرد:
روش تولید نشا ارگانیک | روش تولید نشا در شرایط گلخانه‌ای | روش تولید نشا در سیستم های بسته | روش تولید نشا در زمین یا مزرعه | روش تولید نشا به ‌صورت شناور | روش تولید نشا با استفاده از اندام‌ های رویشی | روش تولید نشا در شاسی سرد، شاسی گرم، و زیر سایبان.

روش تولید نشا گلخانه ‌ای

روش تولید نشا گلخانه ‌ای با استفاده از سینی ‌های توپی یکی از مهم ‌ترین و اقتصادی‌ ترین روش‌ های تولید نشا گلخانه ‌ای است که در ادامه به ‌طور کامل مورد بررسی قرار می ¬گیرد. در حال حاضر روش تولید نشا گلخانه ‌ای بیش از دیگر روش ¬ها در بین نشاکاران معمول است و با موفقیت مورد استفاده قرار می¬گیرد. تولید نشا گلخانه ‌ای در مقایسه با تولید در فضای باز دارای مزایای زیر است: استفاده بهینه و یکنواخت از فضای گلخانه به علت استفاده از ظروف کشت | مدیریت بهتر آبیاری و تغذیه | زودرسی نسبت به نشاهای فضای آزاد | قابلیت نگهداری نشاها در گلخانه تا زمان مورد نیاز | توانایی استقرار بهتر نشاهای حاصله نسبت به نشاهای فضای آزاد | تولید سریع ‌تر و یکنواخت ‌تر | قابلیت تولید گیاهانی سالم، ضخیم و با ارتفاع مناسب.

روش تولید نشا در سینی

امروزه گرایش زیادی به تولید سبزی و گیاهان زینتی در سینی‌های توپی وجود دارد. در این روش تولید نشا، بذرها به‌ صورت جدا از هم و در سلول های کوچک سینی ‌های نشا کاشته می¬شوند و تولید تک دانهال های بذر یکنواخت، جایگزین کاشت آن‌ ها در سینی به‌ صورت دستپاش و انتقال دستی آن‌ها به زمین اصلی شده است. در این روش تولید نشا به خاطر اینکه در زمان کاشت نشا ریشه ها بدون آسیب و دست‌نخورده باقی می ¬مانند گیاه با شوک کمتری مواجه خواهد شد. همچنین در این روش نیروی کار مورد نیاز برای مخلوط و استریل کردن خاک، پر کردن سینی‌ها، بیرون کشیدن نشاها و ... نیز کاهش یافته و از سوی دیگر امکان افزایش استفاده از مکانیزاسیون در آن وجود دارد. تولید در توپی همزمان راندمان کار و مراحل پیچیده تولید را نیز افزایش می ‌دهد. به دلیل جدا بودن سلول ها در این روش تولید نشا، رقابت در میان گیاهان کاهش یافته و یکنواختی بیشتری در آن ‌ها دیده می ‌شود. در این روش ریشه‌ ها در هنگام بیرون کشیدن از درون سلول‌ ها آسیب نمی ‌بینند و استقرار شان در مزرعه بهتری خواهند بود.

اطلاعاتی در مورد سینی نشا

سینی نشا یا سینی کشت در گلخانه ها به منظور کشت انواع سبزی و صیفی جات شامل خیار، گوجه، فلفل، هندوانه، خربزه و کلم مورد استفاده قرار می گیرد. کاشتن بذر در فضای بسته یک روش عالی برای آماده کردن گیاهان برای پرورش در فضای باز و باغ شما است. سینی نشا یا سینی کشت بذر دارای حجم مناسب برای انواع کشت و ابعاد استاندارد و مناسب برای توسعه مطلوب ریشه می باشد. همچنین این سینی زهکش خوب و تهویه مناسبی دارد. بنابراین گیاه از بیماری های قارچی که در اثر رطوبت ایجاد می شود، در امان می ماند. سینی های نشا به دلیل داشتنuv، مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش بوده و این خاصیت آنتی یووی برای مقابله با پوسیدگی ناشی از نور خورشید بسیار مفید است. جنس سینی کشت گلخانه از مواد پلی اتیلن بسیار مرغوب است که از نرمی و انعطاف پذیری خوبی برخوردار می باشد، به همین دلیل بدون احتمال شکستگی سینی نشا به آسانی و خیلی راحت حمل می شود. همچنین سینی کشت گلخانه قابلیت ضد عفونی داشته و تا زمانی که خود سینی از بین برود می توان چندین بار از سینی نشا استفاده کرد. جنس مواد سازنده سینی ‌ها بسیار متفاوت است و از سفال گرفته تا استیروفوم (پلاستیک سخت دارای شکل اسفنجی و بسیار سبک) و پلاستیک می‌تواند متغیر باشد. کیفیت هر کدام از آن ‌ها بستگی به استحکام مورد نیاز تولید کننده دارد. در سینی ‌های کهنه به دلیل وجود ترک ‌های ریزی که در آن‌ ها ایجاد شده است، مواد غذایی و یا عوامل بیماری ‌زا نفوذ می‌ کنند و در نهایت باعث رشد غیر یکنواخت نشاها می‌شوند. نفوذ ریشه ‌ها به داخل استیروفوم (به خاطر حالت اسفنجی آن) در جستجوی مواد غذایی باعث جدا شدن آن‌ ها از گیاه در زمان انتقال نشا می ‌شود. در رابطه با سینی کشت نشا می بایست به این نکات اشاره کنیم تا این مبحث بیشتر و بهتر روشن شود:

اندازه سلول ها بر عملکرد نشا در مزرعه و به¬خصوص در زودرس کردن محصول تأثیرگذار است. استفاده از سلول های بزرگ‌ تر و افزایش فضای رشد برای نشا، باعث می شود تا ریشه ها بدون اینکه به دور هم بپیچند نشا مسن ‌تر و بالغ ‌تری را تولید کنند. عموما سلول‌ های بزرگ ‌تر باعث بلوغ زودتر نشاها می ‌شوند، اما در عوض فضای بیشتری را در گلخانه اشغال کرده و هزینه شان بیشتر است. برای افزایش تولید یکنواخت هرگز نباید از سینی‌ های کم ‌عمق و عمیق، یا سینی ‌هایی با رنگ متفاوت برای تولید یک نوع نشا استفاده نمود. بر اساس اندازه سلول های سینی نشا و همچنین نوع گیاه می توان نشا را تا سنین مختلف در سینی نگهداری کرد. به‌ طور معمول در سلول های بزرگ ‌تر می توان نشاهای بزرگ ‌تر و بالغ ‌تری پرورش داد. سلول های بزرگ باعث زودرسی محصول نسبت به سلول کوچک‌ تر می ‌شوند البته عملکرد نهایی در هر دو یکسان است.

سینی‌هایی که رنگ تیره‌ تری دارند گرمای بیشتری جذب کرده و رشد نشاء در آن‌ها سریع‌تر از سینی‌ های رنگ روشن است. با افزایش عمق سلول سینی حجم سلول ها نیز افزایش یافته و بنابراین آب و کود بیشتری را می ‌تواند در خود جای داده و در اختیار گیاه قرار دهد. در این سلول‌ ها رشد سریع‌تر انجام شده و تعداد دفعات آبیاری نیز نسبت به سلول ‌های کم‌ عمق، کمتر است. البته برای اینکه تمام محیط کشت خیس شود باید مقدار آبیاری را افزایش داد تا تمام محیط کشت تا پائین سلول رطوبت جذب کرده و خیس شود و در نتیجه رشد ریشه افزایش یابد.

برای تولید تجاری نشا و کاهش هزینه ‌های تولید استفاده از سینی ‌های ساخته شده از استیروفوم یا پلاستیک مناسب است و به‌کارگیری موادی مثل سفال، چوب و ... توصیه نمی ‌شود. از میان سینی ‌های پلاستیکی و سینی ‌های استیروفومی نیز سینی ‌های استیروفومی گران ‌تر بوده، محیط ریشه را جدا کرده، رشد دانهال را به تأخیر انداخته و علاوه بر آن باعث افزایش تشکیل جلبک و شیوع بیماری ‌ها می ‌شوند. با توجه به موارد فوق سینی ‌های پلاستیکی نسبت به سایر مواد مناسب ‌تر هستند و در حال حاضر نیز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بستر نشا پالیز

پالیز کشت با توجه به نیاز های گلخانه داران و نشاکارن و باغداران و تمامی علاقمندان به کشاورزی و انواع گیاهان، نسبت به تولید انواع بستر کشت بیولوژیک اقدام کرده است. بستر کشت بیولوژیک پالیز در جهت افزایش ریشه درختان و یا نهال و در صیفی جات گلخانه ای در استفاده از بستر لیگنین پروتئین پالیز به جهت داشتن آنتی پاتوژن های فراوان و قارچ مایکوریزای آربوسکوالر بسیار مؤثر می باشد. استفاده از مواد آلی در مراحل اولیه کاشت عامل تحریک در تولید متابولیت های اولیه می گردد که این امر سبب می شود در دوره های واپسین و باکتری های زنده درآن در مرحله رشد متابولیت های ثانویه فراوان در جهت تقویت دفاع سیستمیک و کنترل سه مرحله اسپروفیتی تولید خواهد شد. در مورد بستر کشت نشا نیز پالیز بهترین نمونه ها را تولید و به باتزار عرضه داشته است. پالیز کشت در حال حاضر به عنوان مرجع اصلی فروش بستر کشت نشا در بین گلخانه داران و نشاکاران شناخته می شود. فروش بستر کشت نشا به صورت اینترنتی در سایت پالیز کشت صورت می گیرد و شما عزیزان می توانید با ورود به این سایت فروش بستر کشت، خرید خود را در کمترین زمان ممکن به اتمام برسانید.

خصوصیات بستر نشا پالیز

بهترین جایگزین پیت ماس و کوکوپیت | جذب بهتر عناصر ریزمغذی ریشه | بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک | فعالیت بیشتر ریشه و ساقه نشا | کاهش بیماریهای خاکزی | افزایش چشمگیر نشا | افزایش کیفیت نشا | رشد سریع تر نشا.

مزایا و فواید استفاده از بستر کشت پالیز

افزایش مقاومت گیاهان به تنش های کم آبی، شوری، سرما، و گرما | نفوذپذیری بهتر آب و هوا در خاک | افزایش میکروارگانیسم های مفید خاک | تنظیم مقدار آبیاری و کاهش مصرف آب | بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک | افزایش کیفیت و انبارداری محصول | عاری از هر گونه بذر علف های هرز | مصرف بستر هر ۳ سال یک مرتبه | افزایش چشمگیر محصولات | جذب بهتر عناصر در خاک | کاهش بیماری های خاکزی | رشد سریع تر محصولات | فعالیت بیشتر ریشه | کاهش هزینه های کارگری.

کنترل بیماریهای گیاهی با بستر پالیز

در این بستر با وجود داشتن مواد پی ال ال و پی ال ای موجود در بستر باعث می شود که باکتری های زنده مواد غذایی در این بستر را به ریشه رسانده و متابولیت های ثانویه در جهت تقویت دفاع سیستمیک و کنترل سه مرحله اسپروفیتی تولید خواهد کرد و با اینکه قارچ ها بیماری زا مانند فیتفترا و فوزاریوم را مانند واکسیناسیون کنترل می کند و بیماری های قارچی فوق کنترل و از بین می برد. درختان در بیماری های نماتدی که آن هم یک نمونه از بیماری قارچی ست فقط توسط حشرات بیماری بوجود می آورد و غده های نماتدی مانند تاول ریشه را باعث می شود که با استفاده از این بستر که دارای میکرو ارگانیک های خاص می باشد، حائل بوجود آورده تا با از بین بردن همه گونه بیماری های نماتدی و قارچ ها فعالیت می کند و از هزینه گزاف سم ها جلوگیری می کند.

بستر آلی باغی پالیز در کم کردن وزن مخصوص ظاهری و افزایش تخلخل خاک

وزن مخصوص ظاهری خاک به معنی وزن حجم معینی از خاک است. مقادیر زیاد آن نشان دهنده متراکم بودن خاک و مناسب نبودن وضعیت ساختمان خاک است. بستر آلی باغی و گلخانه ای پالیز باعث می شوند که وزن مخصوص ظاهری خاک کاهش یافته و به اصطلاح عمومی، خاک پوک شود و همچنین از فشردگی زیاد خاک جلوگیری می نماید. تخلخل یا میزان منافذ خاک نیز با افزایش ماده آلی خاک بیشتر شده و این مسأله به نگهداری بیشتر آب و تهویه بهتر خاک کمک می کند.

سخن پایانی

محیط رشد و بستر نشا بسیار اهمیت دارد. منظور از محیط رشد بستری است که به جای خاک در آن مخلوطی از مواد که عموما شامل پرلیت، ورمی کولیت و پیت است بکار برده می شود. برای بهبود وضعیت محیط ‌هایی که دارای بافت درشت (فیبرهای طویل ‌تر) هستند می‌توان از پیت استفاده نمود و از این طریق تهویه و زهکش را افزایش داده و در نتیجه رشد ریشه را بهبود بخشید. در برخی از محیط‌های کشت از کود استفاده می ‌شود که در این صورت باید مقدار مواد موجود در این کود نیز در برنامه تغذیه محاسبه شود، البته اگر این‌گونه کود ها در بستر موجود نباشد بهتر است چون در صورت نیاز می ‌توان مواد غذایی را به بستر اضافه کرد ولی اگر مواد غذایی موجود در کود به کار رفته در محیط کشت بیش از نیاز گیاه باشد حذف آن با دشواری همراه خواهد بود. نیاز نشا به کود بستگی مستقیم به اندازه سلول و میزان مواد غذایی موجود در بستر کشت دارد و هر چه مواد غذایی در محیط کشت بیشتر باشد نیاز به کود کاهش خواهد یافت، البته افزایش حجم سلول نیز باعث کاهش نیاز کودی خواهد شد. همچنین مواد غذایی موجود در آب نیز در میزان مصرف کود تأثیرگذار است. باید توجه داشته باشید که هر چه EC آب پایین‌تر باشد دست شما برای مصرف مواد غذایی موردنیاز بازتر است و می توانید به نتایج بهتری برسید. با توجه به مزایای فراوان تولید نشا در گلخانه نسبت به فضای باز که در ابتدای بحث بیان شد و نیاز روزافزون به تولیدات نشایی باکیفیت، اگر گلخانه شما دارای آب با کیفیت و دیگر امکانات لازم برای تولید نشاء است، بهتر است دست‌ به‌ کار تولید نشاء شوید و توصیه ما به شما این است که ابتدا با کاشت بذور ارزان‌ تر و با ریسک کمتر مثل کاهو کار خود را آغاز کنید. نام پالیز کشت را به عنوان اصلی ترین مرکز فروش بستر کشت نشا در ایران به یاد داشته باشید.