advertise

بستر کشت باغی

بهترین بستر کشت باغی

انسان را می توان با تفریحاتی که در زندگی انجام می دهد شناخت. تفریحاتی که انسان در پی می گیرد نشان دهنده این است که چه چیز در ذهن وی می گردد و به چه نحو می تواند با دنیای بیرون از ذهن ارتباط بگیرد. یکی از جذاب ترین نمونه تفریحاتی که برخی در دستور کار خویش قرار داده اند پرداختن به باغبانی ست. باغبانی چونان جذاب است که می توان به صورت همیشگی به آن پرداخت. به هنگام باغبانی اولین موردی که می بایست به آن توجه داشت بستر کشت باغی ست. برای اینکه بهترین بستر کشت باغی را داشته باشیم می باید به خوبی بررسی کنیم و از کارشناسان نیز کمک بگیریم. هم اکنون کارشناسان پالیز کشت در خدمت شما عزیزان هستند تا در رابطه با بستر کشت باغی نکاتی را بازگو کنند و از دیگر سو نیز به معرفی مشخصات بهترین بستر کشت باغی اقدام نمایند. برای در اختیار داشتن بهترین بستر کشت باغی می توان از راه های گوناگونی وارد شد. یکی از بهترین و مناسب ترین راه ها این است که از کارشناسان خبره مشورت گرفته شود. به عنوان مثال می توان با تیم کارشناسی سایت پالیز کشت تماس حاصل کرد و پس از مشورت با ایشان، بهترین انتخاب را انجام داد. پالیز کشت در حال حاضر انواع بستر کشت بیولوژیک پالیز را تولید و به بازار عرضه داشته است. به عنوان مثال می توان به بستر گل و گیاه آپارتمانی پالیز، بستر کشت نشا پالیز، بستر بیولوژیک کاشت صیفی و سبزیجات پالیز، بستر بیولوژیک گل های زینتی پالیز، بستر کشت نهال پالیز، و در نهایت بستر بیولوژیک باغی درختان پالیز اشاره کرد. این نمونه بستر های کشت که توسط پالیز کشت تهیه و تولید شده اند همگی می توانند به راحتی در اختیار شما عزیزان قرار گیرند و از کیفیت بالای آن ها بهره گیری نمائید. باغبانی را فراموش نکنیم! بستر کشت باغی را نباید از یاد برد! باید در ذهن داشته باشیم تا بهترین بستر کشت باغی را برای خود فراهم آوریم تا به بهترین نتایج دست یابیم. هنگامی که باغبانی را شروع می ‌کنید، یکی از مهم ‌ترین نکات استفاده از خاک مرغوب و غنی شده با مواد معدنی است. خاک باغی برای گل‌کاری می‌بایست حاصلخیز و بدون علف ‌های هرز باشد. همچنین توجه داشته باشد که اگر خاک شما سنگین است می‌توانید پیش از کاشت هر گیاهی با اضافه کردن شن و ماسه ریز یا درشت این مشکل را برطرف کنید.

باید به این نکته اشاره کنیم که باغبانی علمی ست در مورد کاشتن درختان و گیاهان که این گیاهان می توانند گیاهان زینتی باشند یا درختانی که میوه دارند و ثمر می ‌دهند یا گیاهانی که دارویی هستند و جنبه درمانی برای ما دارند. باغبانی یک زمینه دیگری هم دارد که وظیفه باغبان طراحی کردن فضای سبز می باشد. باغبانی در جاهای مختلف صورت می گیرد به عنوان مثال فردی در زمین و باغ خود به باغبانی می پردازد و شخصی در فضای سبزی که اطراف خانه اش می باشد به باغبانی می پردازد. می بایست تفاوت و مرزی را برای باغبانی و کشاورزی قائل شویم. کشاورزی یک شغل و حرفه محسوب می شود و زارعان و کشاورزان در مکان هایی که سطح بزرگتر دارند مشغول به کار هستند و وظیفه شان نیز پرورش دادن میوه و درختان می باشد. در واقع کشاورزی جز شغل آنها ست و از آن طریق درآمد زندگی خود را بدست می آورند اما باغبانی بیشتر به عنوان یک سرگرمی و فعالیت برای پر کردن اوقات فرد است و به عنوان شغل محسوب نمی ‌شود. هر چند باغداری و تولید محصولات برای عرضه در بازار مصرف را می توان به عنوان شغلی واحد نیز در نظر داشت. ولیکن بسیاری افراد، باغبانی را بیشتر از جنبه سرگرمی انجام می دهند. فوائد باغبانی بیشمار است. در بسیاری اوقات دیده شده است پرداختن به باغبانی توانسته است افراد را از افسردگی مزمن نجات دهد. در کنار داشتن منبعی برای تولید، پرورش و استفاده از محصولات غذایی سالم و بدون هیچ گونه سموم شیمیایی، باغبانی کردن می ‌تواند فواید بسیار زیادی برای سلامتی انسان داشته باشد. صرف ‌نظر از نوع باغبانی که انجام می ‌دهید، چه باغبانی برای پرورش گیاهان زینتی باشد یا تولید محصولات باغی، خاکی که با آن کار می‌کنید به عنوان یک عامل ضد افسردگی طبیعی عمل می‌کند و می ‌تواند به افزایش سطح سروتونین بدن کمک کند. پس انتخاب بهترین بستر کشت باغبانی علاوه بر اینکه توان این را دارد که برای گیاهان مفید باشد، متضمن سلامتی روحی افراد نیز خواهد شد. همچنین مطالعات مختلف نشان می‌ دهد که باغبانی به عنوان رهایی دهنده بزرگ استرس در افراد عمل خواهد کرد. از دیگر مزایا و فوائد باغبانی می ‌توان به کاهش زوال عقل نیز اشاره کرد و با وجود تأثیرات درمانی آن همچنین می‌ تواند دارای اثرات مثبتی در گسترش ایمان در افراد باشد، رویش از دل خاک و کمک به پرورش آن می‌تواند به انسان حس خوبی القاء کند و وی را به آنجای ببرد که ذهنش تمایل دارد سیر و سفر کند در بی نهایت های زمان و مکان.

بهترین بستر کشت باغی، بستری ست که دارای ترکیب مناسبی از ماسه، رس، و کود باشد. در خاک های ماسه ای یا سبک، نگهداری آب به سختی صورت می گیرد. از طرفی در خاک های رسی که ظرفیت بالایی برای نگهداری آب دارند زهکشی یا خروج آب های اضافی با مشکل روبرو می شود. مخلوط مناسب این خاک شنی و رسی و استفاده از کود حیوانی یا خاک برگ ترکیب ایده آلی است که موجب حاصلخیزی زمین خواهد شد. شناسایی اصول تهیه خاک مناسب جهت کاشت درختان براساس اقلیم منطقه را در جایی دیگر مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. خاک، محیط استقرار گیاهان است. تشکیل خاک از تجزیه سنگ های مادر تحت تأثیر عوامل مختلف حاصل می شود. خاک ها از نظر فیزیکی و شیمیایی در رشد گیاهان موثر می باشند. به هرحال خاک مواد غذایی لازم را برای پرورش گیاه دراختیار ریشه قرار می دهد. خاک از ذراتی تشکیل شده است که از نظر اندازه شامل شن، لای (سلیت)، و رس می باشد. ذرات جامد خاک اگر قطری بین دو تا پنج میلی متر داشته باشند، شن نامیده می شوند. اگر قطر ذرات بین ۰.۰۵ تا ۰.۰۰۲ میلی متر باشد آن را لای (سلیت) نامند و اگر قطر ذرات از ۰.۰۰۲ میلی متر کمتر باشد آن را رس می گویند. گیاهان همانند سایر موجودات به آب و غذا نیاز دارند. تشخیص خاک مناسب کشاورزی و انواع بستر کشت باغی را می بایست مورد بررسی قرار دهیم. در دوران ریشه زایی اولیه معمولا گیاه نیاز به منابغ غذایی زیادی ندارد و می تواند به راحتی ریشه بدهد و حتی جوانه بزند. اما به غیر از گیاهان آبی برای کشاورزی و داشتن گیاه دلخواه از نظر میوه دهی، گل دهی و یا رشد و زیبایی نیاز به خاک مناسب داریم.

برای کاشت در گلدان یا باغچه خاک مناسب را انتخاب می کنیم. درصورت کاشت در منطقه وسیع تری که امکان تغییر خاک نیست می بایست خاک را اصلاح نمائیم. در برخی مواقع امکان اصلاح خاک نیست و در صورت امکان بعد از چند متر خاکبرداری اقدام به تعویض خاک می کنیم. در مواردی نیز بهتر است گیاهی که امکان رشد در آن خاک وجود دارد را انتخاب کنیم. افزودن مقداری کوکپیت (یا پیت ماس) و پرلیت (یا شن) و کود حیوانی (مرغی، گاوی، و ... با توجه به خاک) در مقدار مناسب برای تمامی خاک ها بلامانع است. برای کشاورزی اصولی و بهره وری مناسب انجام آزمایش خاک در کلینیک ها الزامی می باشد. از بُعدی دیگر می توان به صورت دیداری نیز بهترین بستر کشت باغی را تشخیص داد. به عنوان مثال می توان از روی رنگ خاک ابن مورد را انجام داد. خاک های غنی از مواد آلی رنگ تیره تری دارند و می توان انتظار داشت که بستر کشت باغی مناسبی داشته باشیم. جنس خاک نیز از مواردی ست که می بایست برای اینکه یک بستر کشت باغی را مناسب دانست مورد توجه قرار داد. خاکی مناسب هست که ذرات آن اندازه متوسطی داشته باشد یعنی مانند گرد ریز نباشند و مانند شن درشت نباشند البته وجود شن در خاک مشکلی ایجاد نمی کند. آزمودن خاک از نظر اندازه ذرات نیز راهی ست تا بهترین بستر کشت باغی را تشخیص دهیم. خاک تر را در مشت فشار می دهیم. این خاک می بایست شکل بگیرد ولی بعد از باز کردن مشت به چندین تکه بزرگ و کوچک بدل گردد. یعنی نه مثل خاک رسی کاملا شکل دست را حفظ کند و نه مانند خاک شنی کاملا فرو بپاشد.

برای انجام خرید سفارش خود را ثبت نمایید

برای انجام خرید سفارش
خود را ثبت نمایید

اهمیت بستر کشت باغی در باغبانی

باغبانی را باید به درستی انجام داد تا بتوان انتظار بدست آوردن محصولاتی با کیفیت داشت. شما را با بهترین بستر کشت باعغی آشنا کردیم و هم اینک می خواهیم در مورد اهمیت بستر کشت باغی در باغبانی سخنانی را بازگو نمائیم. کشاورزی و باغبانی را می توان در مواردی خاص، دارای اشتراکاتی دانست. خاک و بستر مناسب یکی از موارد اشتراکی بین باغبانی و کشاورزی ست. خاک زمین های کشاورزی به عنوان منبع طبیعی تجدید ناپذیر، سرمایه ملی و بستر حیات، به شدت در معرض تخریب قرار گرفته است. یکی از مهم ترین عوامل برای جلوگیری از افزایش تولید در واحد سطح کاهش کیفیت زمین ها می باشد. هر ساله زمین های بسیار زیادی قابلیت استفاده شان را از دست می دهند. همه این ها در حالی است که زمین ارزشمند ترین و گرانبها ترین نهاده هر کشاورزی به شمار می آید. همانطور که می دانیم برای اینکه زمین های با کیفیت و سودآوری داشته باشیم باید شرایط برای ایجاد چرخه غذایی بین خاک و گیاه فراهم شود. این نکته در صورت همیشگی بودن، حاصلخیزی پایدار خاک را موجب می شود. حاصلخیزی پایدار یعنی خاک همیشه توانایی در اختیار قرار دادن عناصر غذایی مورد نیاز گیاه را داشته و همیشه بارور باشد. هر عاملی که موجب بالا رفتن مواد آلی خاک شود می تواند حاصلخیزی خاک را نیز بالا ببرد. به طور کلی خاک و بستر مناسب، محل استقرار و منبع تأمین آب و مواد غذایی برای گیاهان است. علاوه بر آن اکسیژن لازم برای گیاه به وسیله خلل و فرج خاک به گیاه می رسد و گاز دی اکسیدکربن زائد توسط این حفرات از خاک خارج می گردد. از آغاز پیدایش کشاوزری، خاک، محیطی طبیعی برای حفظ و رشد گیاهان شناخته شده است. تعریف خاک از نظر مهندسی راه و ساختمان با تعریف متخصصین کشاورزی و باغبانی متفاوت است. از نظر باغبانی و کشاورزی، خاک به مجموعه فعالی گفته می شود که در سطح زمین، از اثر مشترک آب و هوا و موجودات زنده (گیاهان و جانوران)، در طول زمان و پس از تکامل تدریجی به وجود می آید. با این تعریف خاک کشاورزی و باغبانی، یک محیط بی جان و ثابت و محدود به چند سانتی متر نیست بلکه یک ماده پیچیده و متحرک محسوب می شود که در طول زمان موادی به آن اضافه و یا از آن خارج شده در نتیجه تغییر شکل یافته است. پیشنهاد می کنیم برای اینکه بتوانید خاص ترین نمونه گل آپارتماین در تهران را از آن خود کنید به سراغ اصلی ترین مرکز فروش گل، گیاه و گلدان آپارتمانی در تهران روید تا اطمینان داشته باشید از خرید خویش. در خاک لایه ها و طبقاتی تشکیل می شود که از نظر جنس، رنگ و ضخامت با یکدیگر تفاوت دارند. این لایه ها در خاک شناسی، افق نامیده می شوند. مجموع افق های خاک را نیمرخ خاک یا پروفیل خاک می گویند. برای اینکه به اهمیت بستر کشت باغی در باغبانی پی ببرید می بایست افق های خاک را بشناسید. اهمیت بستر کشت باغی در باغبانی برای تمامی باغداران و باغبانان محرز شده است زیرا که در اختیار داشتن بهترین بستر کشت باغی می تواند تضمین کننده رسیدن به محصولاتی خاص و با کیفیت می باشد. سئو محتوا تخصصی ترین مقالات کشاورزی را ارئه خواهد کرد. با تیم پالیز کشت همراه باشید تا افق های خاک را مورد بررسی قرار دهیم.

الف) افق های خاک یا بستر کشاورزی

عموما افق های خاک را از سطح خاک تا سنگ بستر، با حروف لاتین نام گذاری می نمایند. اگر یک حفره عمیق به اندازه پنجاه الی صد فوت حفر کرد متوجه لایه های مختلف خاک شده و با نگاهی به لایه ها متوجه انواع لایه ها و سنگ های تشکیل دهنده خاک خواهید شد. این لایه ها به صورت موازی با سطح زمین به نام افق های خاک نامیده می شود. هر افق ممکن است کمی یا بسیار متفاوت از دیگر لایه ها ی بالایی و پایینی آن باشد هر لایه از خاک اطلاعاتی راجب آرایش، سن، بافت و ویژگی های آن لایه می گوید. انواع افق های خاک عبارت اند از:

این افق از خاک بیشتر در مناطق جنگلی و پر باران به وجود می آید و سطحی ترین لایه خاک می باشد. افق O از بقایای تجزیه شده یا تجزیه نشده ی گیاهان و لاش‌برگ آنها تشکیل می شود. افق O سطحی ترین لایه خاک است و بسیاری از سطوح با پوشش گیاهی بسیار معمول است. این لایه از مواد آلی مانند برگ های مرده، شاخه ها و درختان افتاده تشکیل شده است. حدود بیست درصد مواد آلی هستند. این امکان وجود دارد که سطوح مختلف تجزیه در اینجا رخ دهد.

افق A در مناطق جنگلی زیر افق O و در مناطق خشک در سطح خاک قرار می گیرد. افق A محل تجمع مواد آلی تجزیه شده است و رنگ آن در مقایسه با افق های زیرین تیره تر می باشد. در ضمن از نظر مواد غذایی و اکسیژن غنی تر از سایر افق ها ست. این لایه های سطحی خاک مناسب برای بسیاری از علفزارها و زمین های کشاورزی است. به طور معمول، آنها از شن و ماسه، نمک و رس با مقدار زیادی از مواد آلی ساخته شده اند. این لایه در برابر فرسایش باد و آب بیشتر آسیب پذیر است. همچنین به عنوان منطقه ریشه شناخته شده است. ضخامت و گستردگی افق A تابعی از میزان تجمع مواد آلی و رطوبت محیط است و در نواحی گرم وخشک ضخامت ناچیز دارد. بطور کلی در افقA ، مخلوط شدن مواد معدنی و آلی صورت می گیرد.

در خاک های تکامل یافته و مسن در زیر افق A قرار دارد. اما در خاک های جوان که هنوز مراحل تکاملی را طی نکرده اند این لایه وجود ندارد. افق B محل تجمع مواد شسته شده از افق A می باشد و به همین علت افق ذخیره نیز نامیده می شود. مهمترین پدیده خاک زایی یعنی ایجاد کمپلکس های مواد معدنی و آلی و تشکیل گیاخاک (هوموس) در افق B متمرکز است. افق B، معمولا محل تجمع رس ها، مواد آلی تجزیه شده وآهن است. این مواد ممکن است به صورت مجزا ویا ترکیب های چندگانه وجود داشته باشند. دارای غلظت های زیاد سیلیکات رس، آهن، آلومینیوم و کربنات باشد. همچنین به دلیل انباشت مواد معدنی، ناحیه اشباع شدن نیز نامیده می شود. این لایه است که در آن ریشه های درختان بزرگ به پایان می رسد.

زیر افق B و در صورت نبود افق B در زیر افق A قرار دارد. این افق معمولا حاوی قطعاتی از سنگ های بستر و سنگ هایی که خاک از آنها تشکیل یافته، می باشد. افق C فاقد تمام خواص لایه های بالای آن است. این لایه عمدتا از سنگ بستر شکسته و بدون مواد آلی تشکیل شده است. این رسوبات و مواد ژئوتکستیکی را به سیمان تزریق کرده است. در اینجا فعالیت کمی وجود دارد، این افق لایه تحتانی خاک است که شباهت زیادی به سنگ مادر دارد و مواد تجزیه نشده وخرده سنگ ها در آن فراوان هستند. در حقیقت افق C از موادی تشکیل شده است که ترکیب حد واسطی بین خاک و سنگ مادر است. این افق از تجزیه فیزیکی سنگ مادر حاصل شده و تجزیه شیمیایی در آن توسعه نیافته است.

افق R، عمیق ترین بخش نیمرخ خاک را تشکیل می دهد و لایه سنگی یا ذرات رسوبی و مواد سنگ های اولیه ای است که کمی هوازده شده یا هوازده نشده است. در این قسمت معمولا ریشه گیاهان نمی توانند نفوذ کنند.

کشاورزان با دانش بومی و تجربیات خود خاک را به دو بخش تقسیم می نمایند: خاک فوقانی و خاک تحتانی. خاک فوقانی شامل بخشی از خاک می باشد که فعالیت های کشاورزی مثل شخم و شیار، آبیاری، کوددهی و کاشت بذر و غیره در آن انجام می شود. در این بخش به دلیل مساعد بودن شرایط تهویه و وجود خلل و فرج زیاد، فعال بودن موجودات ذره بینی و تجمع بیشتر مواد غذایی، ریشه رشد و نمو بهتری نسبت به بخش زیرین دارد. از نظر علمی این بخش خاک شامل افق های O و A و بخش فوقانی افق B می باشد. ضخامت این بخش از چند سانتی متر تا بیش از یک متر بر حسب میزان توسعه کشاورزی منطقه متفاوت است. خاک تحتانی در زیر خاک فوقانی یا تحت الارض قرار دارد و به علت تراکم و فشردگی زیاد فاقد تهویه مناسب است لذا ریشه گیاهان به ندرت در آن توسعه می یابد. از طرفی موجودات ذره بینی خاک نیز به علت کمبود اکسیژن در آن فعالیت کمتری دارند. این بخش افق C و بخش زیرین افق B را در بر می گیرد. با توجه به دلایل ذکر شده خاک تحتانی، شرایط لازم برای رشد گیاهان را ندارد و از نظر کشت بسیاری از گیاهان زراعی و باغی به جز درختکاری اهمیت چندانی ندارد.

ب) ساختمان خاک

خاک که پدوسفر نیز نامیده می ‌شود، می ‌تواند به صورت یک مخزن شیمیایی در سطح زمین در نظر گرفته شود که از بر هم کنش‌ های چهار مخزن شیمیایی بزرگ تشکیل شده و به وسیله انرژی خورشیدی قدرت لازم را اخذ می ‌نماید. خاک از زمانی که زندگی بر روی کره زمین شروع شده از گیاهان و حیوانات حمایت نموده است. خاک از سه حالت فیزیکی ماده یعنی جامد، مایع و گاز تشکیل شده است. تقریبا نصف حجم خاک بخش جامد، و نصف دیگر از آب و هوا تشکیل شده است. مقدار هوای خاک به مقدار آب بستگی دارد، در مقدار آب بهینه برای رشد اکثر گیاهان، آب و هوا ممکن است هر کدام به ترتیب در حدود بیست تا سی درصد از حجم خاک را اشغال کرده باشند. عملیات خاک ورزی می تواند نسبت آب و گازها در خاک سطحی را تحت تأثیر قرار دهد. درخاک های غرقابی شالیزار، اکسیژن فقط به صورت محلول در آب خاک وجود دارد. ذرات شن سیلت و رس خاک کمتر ممکن است که به صورت مجزا از هم وجود داشته باشند بلکه تحت تاثیر عوامل مختلف گرد هم آمده و ساختمان خاک را تشکیل می دهند ترتیب گرد هم آمدن و به هم چسپیدن ذرات خاک اشکال مختلف ساختمان خاک را بوجود می آورد فایده ساختمان خاک آن ست که در فضای بین ذرات و دانه های خاک خلل و فرجی را ایجاد می کند که موجب سهولت حرکت آب و هوا در خاک می شود و عامل عمده در آب رسانی به گیاه، تغذیه گیاه نفوذ و گسترش ریشه ها در خاک، هدایت حرارتی خاک فعالیت خاکزیان و ... است بنابراین ذرات خاک چگونه در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند، فضای بین آنها یا خلل و منفذ خاک ابعاد و اشکال متفاوت به خود می گیرد ساختمان خاک را عمدتا از طریق همین خلل و منفذ، اندازه و شکل آنها ارزیابی می کنند تفاوت بین یک خاک بی ساختمان و دارای ساختمان در توزیع و شکل هندسی همین منفذها است خاک های بدون ساختمان به دو صورت دیده می شود ذرات از هم جدا به شکل (خاک های شنی) و یا توده فشرده در هم و کلوخه حالت اخیر در خاک های رسی دچار پراگندگی کلوئید مشاهده می شود شخم خاک های رسی در رطوبت زیاد چنین وضع را پیش می آورد. کلوخه خاک از دو بخش کاملا متمایز به نام های بخش جامد، و بخش خلل و فرج تشکیل می شود. بخش جامد خاک نیز به دو قسمت مواد آلی، و مواد معدنی تقسیم می گردد.

بخش جامد خاک

مواد آلی

در اثر فعالیت انواع جانداران درشت ( کرم های خاکی، موریانه ها، حشرات، و ...) و انواع جانداران ریز ( قارچ ها، باکتری ها، جلبک ها و ...) مواد آلی در خاک ایجاد می شود. به طور مثال باکتری ها و قارچ ها باعث پوسیدن گیاهان شده و مواد آلی ریزی به نام هوموس (گیاخاک) تولید می کنند. این مواد ضمن جذب آب و نگهداری مواد غذایی، ذرات معدنی خاک را به هم می چسباند. مواد آلی نیز جزء کلوئیدهای خاک محسوب می شوند. مواد آلی خاک تعدادی از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک را مهار می کند. مواد آلی، ظرفیت نگهداری آب خاک را افزایش داده و منبع چند عنصر ضروری مخصوصا نیتروژن، گوگرد و فسفر برای گیاه هم چنین فراهم کننده انرژی برای میکروارگانیسم های خاک می باشند. در مورد هوموس می بایست بیشتر بدانید. هوموس از مولکول های پیچیده و بزرگ کربوهیدرات ها، پروتئین ها، اسید هیومیک و مشتقات آن، لیگنین و سایر مواد ناشناخته تشکیل گردیده است. مجموعه این مواد، رنگ قهوه ای و یا سیاهی به هوموس می دهند. هوموس حدود پنجاه و هشت درصد کربن و پنج درصد ازت دارد. پس نسبت کرین به ازت حدود دوازده به یک می باشد. تجزیه هوموس به کندی انجام گرفته و در نتیجه مواد غذایی زیادی آزاد نمی گردد. بطور مثال سالیانه فقط یک تا سه درصد کل ازت هوموس آزاد می شود. اما پایداری هوموس در خاک زیاد نیست. ترکیبات پیچیده کربوهیدرات ها مانند صمغ ها، رزین ها و اسیدهای آلی که از تجزیه مواد آلی خاک حاصل می شوند بصورت سیمانی در ارتباط ذرات خاک عمل کرده و ساختمان خاک را بهبود می بخشند. از طرفی دیگر ذرات هوموس از رس کوچکتر بوده، در لابه لای ذرات رس واقع گشته و با کاهش بهم چسبیدگی ذرات رس موجب بهبود ساختمان خاک می شوند. حاصل بهبود ساختمان خاک و وجود قطعات کوچک و بزرگ ماده آلی تجزیه نشده در لابلای خاک، افزایش نفوذپذیری خاک نسبت به هوا، آب و ریشه گیاهان است. هوموس همچنین قدرت جذب آب زیادی داشته و ظرفیت آبگیری خاک را بهبود می بخشد.

مواد معدنی

در کل می توان گفت که شامل ذرات ریز و درشت خاک با ابعاد و شکل های مختلف است که از کانی های حاصل از تخریب و تجزیه سنگ ها (به صورت اصلی یا تغییر شکل یافته) تشکیل شده است. اکسیژن و سیلیسیم بخش اعظم مواد معدنی خاک را تشکیل می دهند نود درصد از حجم ذرات خاک از اکسیژن تشکیل شده و اتم اکسیژن به صورت هگزاگونال (هر اتم اکسیژن با شش اتم اکسیژن مجاور تماس دارد) دیده می شود. عناصر دیگر مانند Si ،Al، و Fe حفره های موجود در بین اتم های اکسیژن را پر می کنند. موقعیت این یون ها بستگی به شعاع یونی آن ها و نسبت شعاع یونی این یون ها به اکسیژن دارد که این نسبت عدد کئوردیناسیون را تعیین می کند. مواد معدنی شامل ذرات ریز و درشت خاک با شکل های مختلف است که از کانی های حاصل از تجزیه سنگ ها تشکیل شده است. این گونه مواد بر اساس اندازه یا قطر به ذرات ریز تقسیم می شوند: رس (قطری کم تر از ۰.۰۰۲ میلی متر دارد. این ذرات به علت ریز بودن بیش از حد با نام کلوئید در خاک شناخته می شوند. این ذرات آب و عناصر غذایی مورد نیاز گیاه را درسطح خود نگهداری کرده و به مرور در اختیار گیاه قرار می دهد). لای (قطر این ذرات ۰.۰۵ تا ۰.۰۰۲ میلی متر می باشد. این ذرات پودر مانند و نرم هستند و مقدار قابل توجهی آب مورد نیاز گیاه را در خود نگه می دارد). شن (قطر این ذرت ۲ تا ۰.۰۵ میلی متر می باشد. با ایجاد خلل و فرج جریان هوا و آب را در خاک تسهیل می نمایند).

بخش خلل و فرج

تخلخل یعنی فضای خالی بین ذرات جامد خاک که به وسیله هوا، گازها و آب اشغال می شوند. میزان تخلخل عمدتا نتیجه ساختار خاک است. ساختار خاک نیز تحت تأثیر عواملی چون بافت، ثبات ساختار، عملیات زراعی و عوامل و شرایط محیطی است. پس تخلخل خاک ها به طور مستقیم از ساختار خاک و به طورغیرمستقیم از تمام این عوامل ناشی می شود. میزان کل تخلخل و نسبت ریزی و درشتی فضای خالب بین ذرات خاک، در آبیاری مزرعه و رشد گیاه بسیار مؤثر است. آب در هنگام آبیاری بخش بیشتر خلل فرج خاک را اشغال می کند. درخلل فرج ریزتر بر اثر نیروی موئینه گی یا نیروی لوله های موئین آب نگه داشته شده و به مصرف ریشه گیاهان خواهد رسید، در حالی که در خلل و فرج درشت تر، آب تحت تأثیر نیروی گرانش به اعماق زمین رفته و هوا جای آن را خواهد گرفت. ریشه گیاه برای رشد مناسب به آب و هوا نیاز دارد پس تخلخل کل خاک و نحوه تقسیم خلل و فرج بین ذرات ریز و درشت درتغذیه و تنفس گیاه بسیار با اهمیت است. تخلخل خاک های زراعی بین سی و پنج تا پنجاه و پنج درصد متغیر خواهد بود. تخلخل کمتر و بیشتر از این دو حد، به ندرت درخاک های زراعی مشاهده شده است (تخلخل کمتر از سی و پنج درصد مشکلات زیادی به ویژه از لحاظ تهویه، نفوذپذیری، ظرفیت نگهداری خاک و ریشه دوانی ایجاد خواهد نمود. تخلخل بیش از شصت درصد نیز به ندرت درخاک های زراعی (خاک های هوموسی و تورب) مشاهده می شود). تخلخل مطلوب تخلخلی است که حدود پنجاه درصد باشد و به نسبت مساوی بین خلل و فرج ریز و درشت تقسیم می شوند. بیان کردیم که به فضاهای خالی بین ذرات جامد خاک، منافذ یا خلل و فرج می گویند. خلل و فرج، هوا و آب مورد نیاز ریشه گیاهان را در خود جای می دهند. ذرات خاک برحسب فراوانی انواع و طرز قرار گرفتن، سه نوع خلل و فرج (برحسب اندازه) به وجود می آورند که از این قرار هستند:
خلل و فرج درشت: خلل و فرجی که آب در آنها تحت تأثیر نیروی ثقل سریع تخلیه می شود و محل ذخیره هوا محسوب می شود.
خلل و فرج متوسط: این منافذ بیشتر در انتقال و هدایت آب کارآیی دارند.
خلل و فرج ریز: محل نگهداری و ذخیره آب است که به تدریج و در مواقع لزوم، گیاه آب مورد نیاز خود را از این منافذ تأمین می کند.

پ) بافت خاک

بافت خاک مشخص کننده درصد اجزای تشکیل دهنده بخش معدنی خاک است که عبارتند از شن، سیلت و رس که با توجه به درصد هر جزء، کلاس بافتی خاک مشخص می شود. در واقع بافت خاک شاخصی برای تعیین محتوای نسبی ذرات معدنی تشکیل دهنده خاک می باشد. بافت خاک بر سهولت استفاده از خاک تأثیر می‌گذارد و به مواردی شامل توزیع اندازه ذرات، شکل ذرات، دانه‌بندی ذرات بستگی دارد. هنگامی‌که طبقه‌بندی بافت خاک مدنظر قرار گیرد، ما تنها به توزیع اندازه ذرات آن توجه می‌کنیم. لذا گنجاندن دو پارامتر دیگر در این طبقه‌ بندی دشوار خواهد بود. خاک های لوم وضعیت متوسط دارند یعنی قابلیت نگهداری آب در آنها خوب است و نسبتاً خوب شخم زده می شوند.که بهترین نوع خاک در کشاورزی خاک لوم می‌باشد. در نتیجه شناخت نوع بافت خاک در کشاورزی اهمیت ویژه ای دارد. برای اینکه بدانیم نمونه خاک در چه محدوده بافتی قرار می گیرد، اگر مقادی سه گروه اصلی اجزاء تشکیل دهنده خاک را شامل شن (درشت و ریز)، سیلت و رس می باشد با تجزیه مکانیکی اندازه گیری نماییم، می‌توانیم به نوع بافت خاک پی ببریم. بافت در خاک تا حدودی نمایشگر محیط های تشکیل آن، رژیم آبی خاک، ظرفیت نگهداری آب در خاک، نفوذ پذیری و تخلخل (مقدار خلل و فرج خاک که به وسیله آب یا هوا اشغال می شود) و نقطه پژمردگی گیاه است. تأثیرات بافت خاک عبارتند از تهویه ی خاک، ظرفیت نگهداری و ذخیره ی آب در خاک، حاصلخیزی خاک، سهولت و سختی عملیات شخم زدن و کشت و کار، و سرعت نفوذ آب در خاک. به بیانی دیگر می توان گفت مقدار نسبی ذرات (شن، سیلت و رس) خاک را بافت خاک می گویند. بافت خاک بسیاری از خواص فیزیکی و شیمیایی خاک (حاصلخیزی، نفوذپذیری، وزن مخصوص، و ...) را تعیین می کند. با داشتن مقدار هر یک از ذرات خاک به وسیله مثلث بافت خاک، نوع بافت خاک از نظر خاک شناسی تعیین می شود. از نظر زراعى خاک ها برحسب بافت به سه دسته تقسیم می شوند:

تعیین بافت خاک

روش های تعیین بافت خاک را می توان به این گونه تشریح کرد: روش لمسی: نمونه خاک برداشته شده را آب اضافه می کنیم تا به صورت خمیر شود، سپس این خمیر را در کف دست مالش داده تا به صورت مفتول گردد. سپس این مفتول را بین انگشت اشاره و شصت به سمت جلو حرکت می دهیم تا در یک نقطه بر روی مفتول شکستگی ایجاد شود. روش غربال: این روش را به نام روش رسوب گذاری یا تجزیه مکانیکی نیز می شناسند. در این روش ابتدا ذرات شن، سیلت، و رس را با درصد مشخص می کنیم، سپس با استفاده از مثلث بافت خاک، بافت دقیق آن را پیدا می کنیم. پس از مشخص کردن مقدار ذرات روی اضلاع مثلث، خطوط موازی با ضلع ها می کشیم، به نحوی که در یک نقطه یکدیگر را قطع کنند. نقطه تقاطع در محدوده ای است که می توان جنس خاک را از روی مثلث بافت خاک تشخیص داد.
روش هیدرومتری: هیدرومتر یا چگالی سنج وسیله ای است که توسط آن می توان غلظت ذرات موجود در مایعات را تعیین نمود. و در خاکشناسی از هیدرومتر ۱۵۲H-۶۲ برای تعیین بافت خاک استفاده می گردد. روش هیدرومتری مشابه روش پیپت است. اساس آن اندازه گیری چگالی سوسپانسیون خاک و آب است که به تدریج بر اثر رسوب مواد کاهش پیدا کرده و هیدرومتر بیشتر در مایع فرو می‌رود.

انواع بافت خاک

رس: مقدار رس بیش از ۴۰ % و مقدار شن و سیلت آن به ترتیب از ۴۰ تا ۴۵ % کمتر است.
رس + سیلت: مقدار هر یک از رس و سیلت آن به ترتیب بیش از ۴۰ % است.
رس + شن: مقدار رس و شن آن از ۳۵ تا ۴۵ % بیشتر است.
لوم + رس + سیلت: مقدار رس ۲۷ تا ۴۰ % و مقدار شن نیز از ۲۰ % کمتر است.
لوم + رس: مقدار رس تا ۲۷ تا ۴۰ % و مقدار لوم کمتر از ۲۰ تا ۴۵ % در نوسان است.
لوم + رس+ شن: ۲۰ تا ۳۵ % رس داشته و مقدار سیلت آن ۲۸ % کمتر و شن آن نیز بیش از ۴۵ % می باشد.
سیلت: مقدار سیلت کمتر از ۸۰ % و مقدار رس کمتر از ۱۲ % است.
لوم + سیلت: مقدار سیلت بیش از ۵۰ % و رس بین ۱۲ تا ۲۷ % بوده و یا مقدار سیلت بین ۵۰ تا ۸۰ % نوسان داشته و مقدار رس نیز کمتر از ۱۲ % است.
لوم: مقدار رس بین ۷ تا ۲۷ % و سیلت ۲۸ تا ۵۰ % و شن کمتر از ۵۲ % است.
لوم + شن: رس کمتر از ۲۰ % یا مجموع درصد سیلت و دو برابر مقدار رس از ۳۰ % بیشتر می باشد. خاک هایی که مقدار شن آنها بین ۲۴ تا ۵۲ % باشد و مقدار رس شان کمتر از ۷ % و سیلت شان نیز کمتر از ۵۰ % است خاک لومی و شنی نامیده می شوند.
شن + لوم: شن بین ۷۰ تا ۹۰ % و مجموع سیلت و ۱.۵ برابر ذرات رس بیش از ۱۵ % و مقدار رس از ۳۰ % کمتر می باشد.
شن: حداقل مقدار شن ۸۵ % و مجموع و ۱.۵ برابر ذرات رس کمتر از ۱۵ % می باشد.

ت) نکات تکمیلی

برای آشنایی با بستر کشت باغی و زراعی باید بدانید سه مورد از خصوصیات فیزیکی مهم خاک‌ها که به نوع و شکل و مقدار اجزای معدنی و آلی خاک بستگی دارد، شامل بافت خاک، ساختمان خاک، و وزن مخصوص خاک می باشد که انتخاب محل و تاریخ انجام عملیات کشاورزی برای هر محصول به این خصوصیات بستگی دارد. درصد نسبی رس، سیلت و شن را بافت خاک می گویند. بافت خاک نمودی از خواص خاک است. بعضی از گیاهان زراعی بافت های خاصی از خاک را ترجیح می‌دهند، اما بسیاری از محصولات در خاک هایی که درصد نسبتا مساوی رس، سیلت و شن دارند، رشد خوبی خواهند داشت. برای تعیین کلاس بافتی خاک با دانستن نسبت وزنی هر یک از ذرات در یک تن خاک، از دیاگرام خاصی موسوم به مثلث بافت خاک استفاده می کنند. رابطه تجمعی ذرات خاک (شن، سیلت و رس) را ساختمان خاک می‌گویند. خاکدانه (Ped) واحد ساختمانی خاک است که اجتماعی از ذرات خاک می باشد و به صورت لایه هایی به هم پیوسته و دارای ثبات دیده می شود که فرم خود را در برابر خشک و تر شدن متوالی حفظ می کند.

وزن مخصوص بستر کشت باغی

وزن حجم مشخصی از خاک، وزن مخصوص نامیده می شود. حجم فضای بین ذرات جامد خاک تابعی از بافت و ساختمان خاک می باشد. با این که وزن مخصوص حقیقی خاک حدودا ثابت (۲.۶۵ گرم بر سانتی متر مکعب) است، اما وزن مخصوص ظاهری خاک ها به بافت و ساختمان خاک بستگی دارد. هر چه بافت خاک ریزتر و درصد رس آن بیشتر باشد، وزن مخصوص ظاهری آن کمتر خواهد بود. و هرچه درصد مواد آلی خاک بیشتر و دانه بندی خاک بیشتر توسعه یافته باشد، وزن مخصوص ظاهری خاک کمتر خواهد بود.

مواد آلی بستر کشت باغی

مواد آلی خاک شامل بقایای حیوانی و گیاهی دست نخورده یا نیمه تجزیه شده ای است که تحت تأثیر موجودات ذره بینی تجزیه شده و ماده ژلاتینی قهوه ای یا سیاه رنگی بنام هوموس بر جای می گذارند. مواد آلی، به خصوص هوموس منبع بسیاری از عناصر غذایی مهم مانند نیتروژن، فسفر و گوگرد است و منبع اصلی انرژی برای موجودات ذره بینی خاک محسوب می ‌شوند. اثرات مفید مادة آلی خاک عبارتند از تأمین مواد غذایی مور دنیاز گیاه و میکروارگانیسم ها، اصلاح ساختمان خاک، افزایش ظرفیت تبادل کاتیونی خاک، بهبود تهویه و نفوذپذیری خاک در برابر هوا، آب، و ریشه گیاهان.

رطوبت بستر کشت باغی

در خاک دو نوع منافذ وجود دارد. منافذ درشت که هوا در آنها جای دارد و منافذ ریز که محل نگهداری آب در خاک است. آب و خاک همراه با مواد محلول در آن، محلول خاک را تشکیل می دهد. مولکول های آب در داخل خاک با نیرویی نگه داشته می شوند. مقدار آبی که پس از اشباع شدن زمین در اثر نیروی جاذبه از لایه خاک زراعی خارج می شود، آب ثقلی نام دارد، پس از آن مقداری آب در لوله‌ های موئین خاک به صورت جذب شده توسط ذرات خاک باقی می‌ماند که در این حالت می گویند خاک در حد ظرفیت مزرعه قرار دارد. طبقه بندی بیولوژیکی آب خاک گیاهان را باید در نظر داشت. ملاک تقسیم بندی در این مورد سهل الوصول بودن آب برای گیاهان است. از این دیدگاه آب خاک به سه گروه تقسیم می شود: آب غیر قابل استفاده، آب قابل استفاده، آب اضافی

نحوه رسیدن به بستر کشت باغی مناسب

هنگامی که به باغبانی کردن و باغبان بودن فکر می کنیم معمولا ذهن ما به سمت گیاهانی که مورد علاقه مان است می رود مانند گل ها، میوه ها، شاخ و برگ هایی که باعث حال خوب ما می شوند. اما گیاهان نیمی از داستان هستند. به عنوان یک باغبان باید کل دنیای باکتری ها، قارچ ها، پروتوزوآ ها، کرم ها، سوسک ها و میلوئید ها را نیز در نظر بگیریم. یک دانه خرد شده از خاک می تواند حاوی یک میلیارد باکتری باشد. یک بیل پر از خاک خوب ممکن است دارای موجودات میکروسکوپی بیشتری نسبت به موجودات روی زمین باشند. به عنوان یک باغبان باید هر کاری می توانیم انجام دهیم تا این دنیای نادیده از موجودات زنده را خوشحال نگه داریم. زمانی که تعداد زیادی از آن ها وجود دارند و کار خود را در خاک انجام می دهند، باغ عاری از بیماری ها و آفات می ماند و به گیاهان دقیقا چیزی که برای شادابی، زیبایی و فراوانی نیاز دارند را می دهند. مسلما تمامی میکروب ها مفید نیستند. باکتری ها و قارچ های مضر نیز وجود دارند که باعث پوسیدگی ریشه، میرایی و پژمردگی می شوند. اما می توانید کارهایی انجام دهید که نوع خوب آن ها را زنده نگه دارید. دلیل اهمیت باکتری ها و قارچ ها را برای شما عزیزان تشریح خواهیم کرد. قارچ ها به تجزیه مواد آلی و تغذیه از حشرات و سایر موجودات خاک کمک شایان توجهی می کنند. آن ها همچنین ساختار خاک را با پیوند ذرات خاک به شبکه های چند لایه به نام میسلیوم بهبود می بخشند. برخی از قارچ ها ارتباط هم زیستی با ریشه های گیاهی به نام همزی گری ها را تشکیل می دهند. بسیاری از گیاهان به همزی گری ها نیاز دارند تا مواد غذایی مورد نیاز برای رشد سالم را جذب کنند. این ارتباط بین قارچ ها و ریشه های گیاهان بیش از میلیون ها سال است. صدها نوع مختلف از همزی گری ها وجود دارد که هر کدام به نوع خاصی از گیاهان متصل می شوند. باکتری ها موجودات زنده تک سلولی هستند. برخی نقش مهمی در تجزیه مواد آلی ایفا می کنند و برخی دیگر آنتی بیوتیک های طبیعی تولید می کنند که مانع از ارگانیسم های بیماری می شوند. برخی از باکتری های تثبیت کننده نیتروژن یک رابطه هم زیستی با گیاهان تشکیل می دهند و در گره های کوچکی که به ریشه ها متصل هستند زندگی می کنند. نخود و لوبیا دو نوع از گیاهانی هستند که برای رشد سالم به باکتری های تثبیت کننده نیتروژن نیاز دارند. برای اینکه بتوان به حفظ میکروب های مفید مبادرت ورزید می بایست به دقیت عمل کرد. در این بخش از مقاله قصد داریم تا راه های نگهداری و محافظت از میکروب های مفید بستر کشت باغی را تشریح نمائیم.

توجه ویژه به دمای مطلوب میکروب های مفید بستر کشت باغی: موجودات خاکی بیشترین فعالیت خود را در دمای بین بیست تا بیست و شش درجه سانتی گراد انجام می دهند. اگر شما در آب و هوای سرد باغبانی می کنید یک مالچ پلاستیکی می تواند روند گرم شدن را سریع تر کند. بعد از این که هوا گرم تر می شود مالچ می تواند درجه حرارت خاک را کاهش دهد و از گرمای بیش از حد جلوگیری کند.

توجه به هوای مورد نیاز میکروب های مفید بستر کشت باغی: بیشتر اجزای خاک برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن دارند. در یک خاک خوب و بیولوژیکی در حدود بیست و پنج درصد هوا وجود دارد که در فضا های بین ذرات خاک قرار دارد. برای حفظ اکسیژن خاک مواد آلی اضافه کنید و از راه رفتن در اطراف آن اجتناب کنید به خصوص در فصل بهار که هنوز خیلی مرطوب است. شما می توانید با نرم کردن خاک با یک چنگال هوا را به خاک برسانید اما از خیش زدن بیش از حد جلوگیری کنید.

توجه به تغذیه میکروب های مفید بستر کشت باغی: مواد ارگانیک چیزی است که آن ها می خورند. شما می توانید آن ها را به صورت کمپوست، کودهای پوسیده، محصولات گیاهی، برگ های خرد شده یا کودهای طبیعی مانند دانه علوفه، امولسیون ماهی و یونجه تهیه کنید. خیلی سخت است که مواد آلی زیادی اضافه کنید. کافی است مقدار زیادی از مواد غنی از کربن (برگ، کاه پوسیده) اضافه کنید تا مقداری نیتروژن اضافی به میکروب ها برساند تا سوخت لازم برای انجام کار خود داشته باشند.

در نظر گرفتن رطوبت مورد نیاز بستر کشت باغی: میکروب ها به رطوبت نیاز دارند. اما رطوبت بیش از حد، مرگبار است. اگر آب همه فضا های هوایی را در خاک پر کند موجودات خاک دچار خفگی خواهند شد. حفره های زهکشی راه حل خوبی هستند. خاک خشک نیز به همان اندازه مشکل ساز است. مالچ ها یک روش خوب برای حفظ رطوبت سطح خاک می باشند. با این تفاسیر وقتی بهار سال دیگر به باغ می روید و بیل خود را در خاک فرو می کنید به میلیاردها میکروارگانیسم هایی که زیر کفش شما بیدار می شوند فکر کنید. خاک را نرم کنید، به آن ها کود شیمیایی و کود آلی بدهید و با آن ها به درستی رفتار کنید.

نکات تکمیلی در مورد بستر کشت باغی

عموما بستر کشت باغی و خاک باغبانی به صورت طبیعى وجود ندارد اما می توان آن را طى مراحلى تهیه کرد همچنین خاک باغبانى شامل انواع مختلفى است که در گلکارى و سبزیکارى معمولا از خاک هاى بسیار غنى و حاصلخیز استفاده می کنند که داراى خصوصیات فیزیکى مناسب می باشد. ویژگی های بستر کشت باغی را می توان اینگونه دسته بندی و عنوان کرد: خصوصیات فیزیکى مناسب، سبک بودن و داشتن مواد آلى فراوان، ظرفیت نگهدارى بالاى آب، حاصلخیزى، و عاری از هر گونه آلودگى و آفت. مهمترین انواع خاک باغبانى را می توان اینگونه برشمرد: خاک زباله یا کمپوست، پرلیت، خاک برگ، پوکه صنعتى، خاک چمن، خاک باغچه، خاک کوش، و کوکوپیت.

پرلیت

پرلیت به سبب خاصیت معدنی خود دارای مواد معدنی غنی از جمله آهن، سدیم، کلسیم، و کانی ‌های دیگر است. پرلیت فرآوری شده کاملا سبک و سفید رنگ می ‌باشد. پرلیت در ترکیب خود، دارای دو تا شش درصد آب می ‌باشد. طبیعی است که ضمن گرما دادن به این ماده و تبخیر آب موجود ، حجم ثانوی بین چهار تا بیست برابر حجم اولیه افزایش می‌ یابد و شکل فیزیکی با منافذ بسیار زیاد ایجاد می ‌شود. این فرآیند منجر به منبسط شدن و سبک شدن پرلیت می‌شود. این فرآوری رنگ پرلیت را هم از خاکستری یا سیاه شیشه‌ای به سفید برفی یا سفید خاکستری تبدیل می‌ کند. ویژگی های پرلیت را می باید در نظر داشت. این ویژگی ها عبارتند از: معمولا به صورت ترکیبى استفاده می شود. داراى وزنى سبک مى باشد. در اندازه هاى ریزو درست موجود است. داراى مواد معدنى و خاصیت هاى فراوان مى باشد. کاربردهای پرلیت در کشاورزی بسیار فراوان است و می توان به این موارد اشاره کرد: به عنوان یک عایق استفاده می‌شود و از تغییر دمای زیاد خاک جلوگیری می‌کند. رطوبت و مواد مغذی را برای گیاهان فراهم می‌ کند. تهیه و زه کشی خاک را بهبود می ‌بخشد. جزء مواد معدنی است و خراب نمی‌ شود. پرلیت سبب می ‌شود که از شسته شدن مواد غذایی خاک جلوگیری شود. وجود تخلخل در پرلیت، تبادلات هوایی و گازی را در خاک برای ریشه گیاه به سهولت فراهم می آورد و به این علت باعث اصلاح سیستم هوادهی و آبدهی خاک و در نتیجه بهبود عمل تهویه خاک می‌ شود. در حضور پرلیت مشکل تجمع گازها در خاک نیز تا حدود بسیار زیادی مرتفع می گردد. همچنین ریشه ها و اندام‌ های زمینی گیاه با سهولت بیشتری در خاک قادر به حرکت هستند. پرلیت با دارا بودن PH خنثی در حد ۶.۵ تا ۷.۵ از هر گونه اختلالی در ریشه گیاه جلوگیری به عمل می آورد.

کمپوست

وقتی موادی با منشاء گیاهی را در یکجا جمع کنیم و با مرطوب کردن و هم زدن، شرایط پوسیدن آن را فراهم کنیم، کمپوست تولید می شود. کمپوست ترکیبی از مواد آلی پوسیده شده است که معمولا از برگها، بریده های چمن، کاه و کلش، علف های هرز وجین شده، پوست میوه و ضایعات سبزیجات تولید می شود. کمپوست برای بهبود ساختار خاک استفاده می شود و مواد و عناصر غذایی لازم برای رشد و نمو گیاهان را تأمین می کند. کمپوست همچنین راهی برای کاهش میزان زباله هایی است که تولید می شود.با قوی کردن بنیه گیاهان، آنها را در برابر حمله آفات و بیماری ها مقاوم می کند. کمپوست ظرفیت ذخیره و نگهداری آب را بهبود می بخشد، بنابراین هدر رفتن آب را کاهش می دهد. کمپوست شبکه حیات جانداران ریز خاک (میکروارگانیسم ها) را فعال می کند. کمپوست از نوسان شدید (کم یا زیاد شدن ناگهانی) PH خاک جلوگیری می کند. کمپوست انتشار گاز متان از محل های دفن غیر اصولی زباله را کاهش می دهد. مصرف کود های شیمیایی را کاهش می دهد. مراحل تولید کمپوست را برای شما عزیزان تشریح می کنیم. در شرایط ایده آل این فرآیند از طریق سه فاز اصلی انجام می شود: فاز مزوفیلیک: یک مرحله اولیه است که در آن تجزیه در دمای متوسط توسط میکروارگانیسم های مزوفیلی انجام می شود. فاز ترموفیلیک: با افزایش دما، مرحله دوم گرمازایی آغاز می شود که در آن تجزیه توسط باکتری های مختلف ترموفیلیک در دمای بالا انجام می شود. مرحله بلوغ: با کم شدن میزان تأمین ترکیبات پر انرژی، دما شروع به کاهش می کند و مزوفیل ها بار دیگر غالب می شوند.

خاک برگ

در مورد خاک برگ نیز می توان اینگونه صحبت کرد که براى تهیه و به دست آوردن خاک برگ در فصل پائیز، برگ ها را داخل چاله عمیق و حدودا به عمق یک متر می ریزند و به منظور تجزیه سریع تر برگ ها مقادیرى آهک و آب، کود شیمیایى یا همان اوره به توده برگ ها اضافه کرده و با غلتک آن ها را فشرده می سازند و با تکرار این عمل و پر شدن چاله روى آن ها را با خاک پر می کنند و سپس از سه تا چهار ماه توده را به هم می ریزند و مجددا به آن آب اضافه می نمابند و بیتر کشت باغی به دست آمده را غلتک مى زنند. خاک برگ از نظر مواد غذایى نسبتا ضعیف مى باشد ولى مخلوط آن با انواع خاک ها سبب می شود با جذب رطوبت بیشتر و پوک کردن خاک شرایط مناسبى فراهم آید.

پوکه صنعتی

کاربرد پوکه صنعتی در کشاورزی و فوائد آن برای خاک و گیاهان بر کسی پوشیده نیست. این ماده دو نقش را در خاک ایفا می کند. اول اینکه می تواند مواد مغذی و مفید لازم برای گیاه را به خاک برگرداند و دوم اینکه در نقش یک ماده مفید برای خاک و گیاه و همچنین رشد محصولات کشاورزی به کار گرفته شود. پوکه معدنی در کشاورزی باعث می شود قابلیت کشت در خاک افزایش یابد و همچنین به حفظ مواد آلی در خاک کمک می کند. یکی دیگر از موارد مصرف پوکه معدنی در کشاورزی به دلیل ویژگی ضد شیمیایی بودن پوکه است که به بهبود عملکرد خاک در برنامه های سمپاشی، علف کشی، قارچ کشی، کود، و ... کمک می کند. در کشاورزی سنتی این ماده معدنی را با خاک مخلوط می کنند تا املاح خود را به گیاه بدهد. اما امروزه در کشاورزی هیدروپونیک استفاده های فراوانی از آن می شود. در این نوع کشاورزی از خاک استفاده نمی شود بلکه فقط از پوکه معدنی به همراه آب استفاده می شود. پوکه صنعتی یا پوکه معدنى یک نوع سنگ بسیار سبک مثل پرلیت اما به رنگ خاکسترى و قهوه اى است که معمولا در کار هاى ساختمانى از آن استفاده مى شود اما در باغبانى نیز کاربردهاى فراوانى داشته است. براى ایجاد زهکشى مناسب در کف گلدان به جاى استفاده از سنگ هاى درشت و سنگین از پوکه هاى سبک معدنى استفاده مى شود که باعث سهولت در خارج شدن آب گلدان مى شود. تخلخل باعث رشد سریع‌تر گیاه می‌شود و تنها در پوکه معدنی تخلخل وجود دارد. بر عکس خاک که آب را فورا تبخیر می ‌کند پوکه آب را درون خودش نگه می‌دارد و نیازی به آبیاری مکرر نیست. به دلیل اینکه پوکه معدنی در حرارت بسیار بالا تولید می‌شود، خاصیت ضد باکتری دارد. به دلیل وزن کم پوکه می‌توان در هر مکانی مثل گلخانه، گلدان، باغچه و ... از آن استفاده کرد. به دلیل وجود مواد معدنی به سالم ماندن گیاه کمک می ‌کند.

خاک چمن

چمن، گیاهی تک لپه چند ساله و علفی از خانواده گرامینه می باشد بهترین زمان برای کاشت چمن تازه، اواخر زمستان و اوایل بهار است زیرا در این زمان چمن به راحتی می‌ تواند ریشه بدهد. کاشت چمن تازه در صورتی که در زمان مناسب و در مکان مناسب انجام شود، بسیار راحت است. البته توجه داشته باشید که شکل برخی از گیاهان کاملا شبیه چمن می باشد و گاهی با چمن اشتباه گرفته می شود. چمن را در خاکی نه چندان سنگین و نه خیلی سبک کشت می کنند. یک خاک عمیق و حاصل خیز و عاری از بذر علف هرز برای چمن کاری مناسب است. خاک رس بعد از آبیاری سفت شده و آب را داخل خود نگه می دارد. خاک مناسب برای کاشت چمن باید دارای خاک رس به همراه ماسه و کود مناسب باشد. برای چمن کاری خاک رس هفتاد درصد، ماسه پانزده درصد و کود پانزده درصد باشد. جهت کاشت چمن ابتدا خاک را بیل زده ، بعد از چند روز کلوخ ها را خرد و سنگ ریزه ها و با قی مانده های گیاهی را از خاک خارج می کنیم تا سطح خاک کاملا صاف شود. چمن ها در خاک هاى رسى آهکى رشد بهترى دارند، بنابراین در ریشه خود مقدارى از این مواد را نگهدارى می کنند. براى ساختن خاک چمن، چمن ها را به صورت مکعب مستطیل جدا می کنند و آن ها را به گونه اى روى یکدیگر قرار مى دهند که قسمت هاى سبز رنگ چمن روى یکدیگر و ریشه ها نیز روى هم قرار گیرد، سپس به آن مقدارى آب و کود شیمیایى یا ادرار چهارپایان را اضافه می کنند و پس از گذشت یک سال و مخلوط کردن متوالى توده که حدودا شامل سه تا چهار دفعه است مقادیر متنابهی هوموس حاصل می گردد که در گلکارى مورد استفاده قرار می گیرد.

کوکوپیت

کوکوپیت به معنای کود درخت نارگیل مى باشد که از الیاف میوه نارگیل حاصل می آید. زمانى که خریدار نارگیل قهوه اى خریدارى می کند داراى الیافى بر روى پوست میوه مى باشد که در کشور هایى که تولید کننده نارگیل هستند مثل هند و سریلانکا این الیاف را با دستگاه هاى پیشرفته و ویژه آن ها را خورد و فشرده مى کنند. کوکوپیت با استفاده از الیاف دور ریختنی پوست نارگیل تولید می ‌شود. رشته ‌های نازک پوست نارگیل جدا شده سپس پودر و بسته ‌بندی می‌ شوند. برای این کار ابتدا نارگیل ‌ها خیسانده می ‌شوند، روشی برای به عمل آوردن که به‌طور طبیعی باعث تجزیه پوسته خیس می‌شود. معمولا پوست نارگیل‌ها به مدت شش ماه یا بیشتر و برای تجزیه شدن در آب خیسانده می ‌شوند. امروزه این فرآیند را می ‌توان در مدت کمتری و طی یک هفته با استفاده از تکنیک ‌های ماشینی پیشرفته انجام داد. بعد از خیسانده شدن رشته ‌ها به‌ وسیله‌ شانه ‌های مخصوص از پوسته جدا می‌ شوند، این فرآیند جدا کردن الیاف Defibering نام دارد. زمانی که رشته ‌ها یا الیاف نارگیل به‌وسیله شانه از پوسته جدا شد، خشک ‌شده و به ‌صورت آجری شکل، گرد و یا گلدان ‌هایی از الیاف نارگیل در می ‌آیند یا به صورت نرم بسته‌ب ندی می‌شود. در این مرحله کوکوپیت خشک و عمل‌آوری شده است و برای فروش و استفاده آماده است. کوکوپیت را با ضدعفونی کردن صحیح می‌توان دوباره استفاده کرد. این بستر کشت پایدار است، اما برای دوره‌ی رشد بعدی باید آن را به شیوه‌ی صحیح آماده کرد تا بتوان محصولی سالم را تضمین کرد. بستر کشت کوکوپیت دارای ویژگی ضد قارچی است در نتیجه ریشه‌ ها را سالم نگه می ‌دارد و می ‌تواند برخی از آفات را دفع کند، یعنی رشد گیاه آسان ‌تر خواهد بود. وقتی از بستر کوکوپیت برای کشت با زهکشی خشک استفاده می ‌کنید نتایج خوبی به همراه دارد. با استفاده از مواد مغذی مناسب در مخزن آب برای این نوع بستر، ریشه‌ی گیاهان به راحتی به مواد مغذی دسترسی داشته و رشد بیشتر خواهند بود.

برای ثبت سفارش

برای ثبت سفارش

باغبانی ارگانیک

باغبانی ارگانیک هنر پرورش هر چیزی که شما در حیاط یا باغچه پرورش می‌دهید بدون استفاده از هرگونه سموم دفع آفات یا کودهای شیمیایی است؛ اما هدف کشت ارگانیک چیزی فراتر از استفاده ‌نکردن از مواد شیمیایی است. یک سیستم و فلسفه اعتقادی کامل در مورد چگونگی و چرایی باغبانی ارگانیک در خانه وجود دارد. یک باغ خانگی ارگانیک با یک باغ معمولی متفاوت است زیرا باغداران ارگانیک مراقبت می‌کنند تا کل اکوسیستم را به روشی طبیعی و جامع پشتیبانی کنند. مزایای آن بسیار زیاد است و فقط با داشتن دانش کافی، باغ‌های ارگانیک می‌توانند تقریباً در هرجایی رونق بگیرند. باغبانی ارگانیک واقعا قابل تحقق است زیرا این روزها بیشتر مردم در مورد حفاظت از طبیعت، بهداشت و مسائل بهداشتی و ربط این مفاهیم به همه جنبه های زندگی انسان آگاهی یافته اند. در حقیقت، باغبانی ارگانیک بازگشت به روش های طبیعی و بدون استفاده از هیچگونه اصلاحات شیمیایی خاک مانند: کود شیمیایی، قارچ کش ها، سموم دفع آفات و علف کش ها است. در واقع بدون هیچ ماده ای که می تواند برای طبیعت مضر باشد. عوارض جانبی وخود این مواد مضر در خاک، آب، روی محصولات و جو و هوا باقی می ماند و اثر می گذارد. ایده باغبانی ارگانیک تلاش برای حفظ سلامت خاک و انجام اعمال طبیعی مثل چرخه محصولات زراعی، کاشت چندین گیاه باهم و کنترل بیولوژیکی است. این بدان معناست که هرچه بیشتر می توانیم از مواد ارگانیک استفاده کنیم و برای کنترل علف های هرز با مالچ پاشی و کندن آنها اقدام کنیم. کنترل علف های هرز مهم است چون علف های هرز ممکن است آفات و بیماری ها را در خود جای دهند. نباید تصور کرد که باغبانی ارگانیک صرفا بر جایگزینی نهاده‌ های آلی با مواد شیمیایی بحث می‌کند چراکه کاربرد غلط مواد آلی نیز، چه به صورت مصرف بیش از حد و چه به صورت عدم کاربرد آنها در زمان مناسب و یا ترکیبی از هر دوی این موارد به نحو قابل ملاحظه ای سبب اختلال در عمل چرخه ‌های زیستی یا طبیعی می‌ شود. همچنین برای جلوگیری از آلودگی انبوه کمپوست، باید تمام مواد گیاهی بیمار را از بین برد. گیاهان ضعیف و مریض نیز بسیار مستعد ابتلا به آفات و بیماری ها هستند. بنابراین در انتخاب گیاهان خود برای کاشت در باغ خوب تصمیم گیری کنید تا از این موارد جلوگیری شود. برای دستیابی به ساختار ایده آل خاک، باید مواد آلی در خاک باغچه را در سطح بالایی حفظ کنیم تا ارگانیسم های کوچک مواد مغذی گیاهان را از طریق ریشه به آنها برسانند. مالچ پاشی ارگانیک برای این مهم است که قسمت هایی از خاک که پوشش گیاهی ندارند و در معرض نور آفتاب قرار می گیرند را حفظ می کند و منجر به بهبود بافت خاک و حفظ رطوبت می شود. کود ارگانیک در مراکز باغبانی قابل تهیه است. بیشتر کودهای آلی برای رفع کمبود مواد مغذی اصلی مثل: نیتروژن، فسفر، پتاسیم وبرخی عناصر میکرو یا ریز تولید می شوند. کودهای آلی غنی از نیتروژن حاوی خون خشک، کنجاله شاخ و سُم چهارپایان، پودر استخوان و کود مرغ، کود گوسفندی و بز هستند. کودهای ارگانیکِ حاوی کنجاله ماهی برای تکمیل مواد مغذی اصلی؛ فسفات سنگ برای تکمیل عناصر غذایی فسفر، کلسیم و ریز عناصر؛ کنجاله استخوان برای تکمیل فسفر؛ خاکستر چوب برای تکمیل پتاسیم؛ گچ و آهک برای تکمیل کلسیم؛ و کنجاله جلبک دریایی برای تکمیل پتاسیم و ریز مغذی ها استفاده می شوند.

مفهوم چرخه زراعی

مفهوم باغبانی ارگانیک چیزی بیشتر از اصلاحات خاک با استفاده از کود ارگانیک است. مثلا باید آفات و بیماری ها را به روشی منطبق با باغبانی ارگانیک انجام دهیم که به معنی استفاده از آفت کش های ارگانیک است. چرخه زراعی در واقع چرخه فعالیت های سالانه مربوط به رشد و برداشت محصول است. گیاه این فعالیت ها شامل شل شدن خاک، بذرپاشی، آبیاری ویژه، حرکت دادن گیاهان هنگام رشد بیشتر و برداشت، در میان دیگران. مراحل اصلی برای اقدامات کشاورزی شامل تهیه خاک، کاشت، افزودن کود، آبیاری، برداشت و ذخیره سازی است. اگر یک نوع گیاه پس از فصل رشد، پرورش یابد مشکلاتی پیش می آید. خاک باغ در برابر آفات و بیماری هایی که آن محصول در آنجا رشد می کنند آسیب پذیر خواهد بود. علاوه بر این آفات و بیماری ها فرصت تکثیر دارند. اساسی ترین قانون چرخه زراعی اتفاقا ساده ترین آنها ست. هرگز یک گیاه را دو بار در یک مکان نکارید. در فصل اول محصولات پربرگ بکارید، بعد محصولات میوه و ثمر ده، سپس گیاهان ریشه دار و در آخر حبوبات این چرخه را تکرار کنید. اهداف اصلی چرخه زراعی جلوگیری از رشد علف های هرز، متعادل سازی تقاضای مواد مغذی، و خنثی کردن حمله حشرات بیماری ها می باشد. چرخه محصولات جذاب است. با چرخش مواد مغذی در خاک تعادل بین نیاز های غذایی که هر محصول باغ دارد برقرار می شود. استراتژی در اینجا تقسیم محصولات به چهار نوع است که چهار چرخش فصلی مختلف را به شرح زیر نشان می دهد: میوه هایی مانند: کدو تنبل، کدو، خیار، کدو سبز، خربزه، گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان و تمام محصولاتی که با فسفر زیاد رشد می کنند. محصولات مناسب خاک سازی و پاک سازی آن مانند حبوبات که برای ذخیره نیتروژن از هوا و آزاد سازی آن در خاک بسیار مناسب هستند نظیر ذرت، سیب زمینی، لوبیا و نخود فرنگی. محصولاتی مانند کاهو، سبزیجات سالاد، اسفناج، کلم بروکلی، گل کلم، کاسنی، کلم، جوانه بروکسل، کلم پیچ و کلم قمری که برای رشد نیتروژن زیادی مصرف می کنند. محصولات ریشه دار مانند: پیاز، سیر، موسیر، هویج، چغندر، تربچه، شلغم، تره فرنگی و پیازچه و تمام محصولاتی که از طریق پتاسیم رشد می کنند.

نکات کلیدی در رابطه با شغل باغبانی

شغل باغبانی می تواند بسیار کمک کننده باشد برای افرادی که دچار بیماری روحی هستند. باغبانی کردن بسیار مفرح است و شورانگیز. البته مشکلات و مصائب این شغل نیز بسیار است. تلاش داریم در این بخش از مقاله ی بستر کشت باغی به نکات کلیدی در رابطه با شغل باغبانی نیز اشاره ای کوتاه داشته باشیم.
الف) وظایف باغبانان
وظایف باغبانان را می توان در این چهار مورد خلاصه کرد.
_ تسلط بر چگونگی کاشت انواع درخت: باغبان باید دانش و مهارت لازم درمورد چگونگی کاشتن درختان و گیاهان و نهال داشته باشد و بتواند خاک منطقه را ارزیابی کند و تشخیص دهد چه خاکی و چه مکانی برای کاشتن چه نوع گیاه و درختی مناسب می باشد. به عنوان مثال بعضی از درختان ریشه هایی بسیار قوی و محکم دارند و بعضی درختان دارای ریشه های ضعیف و سستی هستند که مسلما خاک این دونوع درخت باهم متفاوت خواهد بود. پس باغبان باید بدرستی تشخیص دهد چه درختی در چه جایی پرورش می یابد و خاک مناسب اش باید چه نوعی باشد.
_ تسلط بر چگونگی کاشت انواع گیاهان: از وظایف دیگر باغبان این است که تسلط کافی برای کاشتن گیاهان را داشته باشد.و درمورد انواع مختلف گیاهان اطلاعات لازم در مورد خاک شان برای کشت و نحوه رشد و چگونگی رشد کردن آنها و برای رشد بهتر به چه چیزی احتیاج دارند داشته باشد. باغبان باید بتواند انواع گیاهان زینتی را بکارد و در هر زمینه راجب آن اطلاعات درست داشته باشد.
_ داشتن دانش کافی درمورد چگونگی مراقبت کردن از انواع درختان و گیاهان: باغبان پس از کاشتن انواع درختان و گیاهان باید درمورد چگونگی نگهداری و رسیدگی کردن انواع درختان و گیاهان دانش و مهارت لازم را داشته باشد. باید میزان نور لازم برای بهتر رشد کردن هرگیاه را بداند. درمورد چگونگی آبیاری کردن درختان و گیاهان بداند اینکه در چه زمانی آن ها را آبیاری کند و به چه میزانی باید آبیاری صورت بگیرد اطلاعات کافی داشته باشد. درمورد کوددهی بداند اینکه هر درختی به چه کود و چه مقداری و در چه فصلی از سال نیاز دارد آگاهی داشته باشد. درمورد انواع سموم که در بازار موجود است اطلاعات داشته باشد و نحوه سمپاشی درختان و گیاهان را بداند و زمان مناسب برای سمپاشی را نیز آگاه باشد. همچنین درمورد هرس کردن درختان و انواع هرس کردن و اینکه در چه فصل و زمانی باید درختان را هرس کند نیز علم و دانش لازم برخوردار باشد.
_ دانش و آگاهی درمورد چگونگی برداشت محصول: باغبان بعد از کاشتن انواع درختان و گیاهان و رسیدگی و مراقبت از آنها نوبت به برداشت کردن محصولش می رسد باغبان باید بداند چه زمانی محصولش ثمر می دهد و او می ‌تواند آنرا برداشت کند.
ب) سایر نکات در مورد شغل باغبانی
_ ارزش های حرفه ای که در طول باغبانی کردن برای یک باغبان به وجود می آید از این قرار است: باعث ارتباطات گسترده در شخص می شود | باعث می شود شخص مستقل شود و استقلال پیدا کند | نتیجه کار برایش مهم می شود و برای یک نتیجه مطلوب زحمت می کشد. یک باغبان قبل از هرچیزی در مورد درختان و گیاهان باید گیاهان را دوست داشته باشد و با آنها بتواند ارتباط برقرار کند وقتی کوچکترین چیزی در گیاهان برخورد کرد بداند باید فورا چه اقدامی را عملی کند که مناسب باشد. درمورد هرچیزی مانند سم و آفات و حشره هایی که گیاهان را نابود می‌کند آگاه باشد و آماده.
_ چالش هایی که یک باغبان با آن ها روبرو خواهد شد را می توان به این صورت بیان کرد: باغبان ها با یکدیگر رقابت کاری دارند | مدت زمان طولانی باید کار کنند که این فشار زمانی باعث خستگی آنها می گردد | ارتباط داشتن با همه نوع افرادی مانند پرخاشگر و عصبانی | مسئولیت و وظیفه در برابر سلامت و ایمنی دیگر افراد که با آنها در ارتباط هستند دارند | مسئولیت سنگینی در برابر نتیجه کار چه می شود، دارند.
_ شرایط محیط کار برای باغبان بسیار سخت است. بدین صورت: مکان کار باغبان دارای نور کافی نباشد | فضای که باغبان در آن مشغول میباشد بسیار محدود و کوچک باشد | آنجایی که مشغول کار است دمای نامناسبی داشته باشد | مکان کار باغبان دارای آلاینده های مختلفی باشد.
_ مخاطرات شغلی باغبانان را می توان اینگونه برشمرد: برخورد کردن با تشعشعات | کار کردن با ابزار و وسایل که بسیار خطرناک و حساس می باشند | ممکن است دچار بریدگی و گزیدگی با انواع حشرات شوند | سقوط و پرت شدن از بلندی | کار کردن در شرایط و موقعیت های بسیار خطرناک | ممکن است به بیماری های مختلف دچار شوند.

بستر کشت باغی بیولوژیک پالیز

پالیز کشت با بهره گیری از دانش روز اقدام به تولید انواع بستر کشت گیاهان اقدام کرده است. پالیز کشت با تجربه ای فراوان و گرانبها در زمینه فعالیت های مربوط به کشاورزی، باغبانی، گلخانه داری، و ... تلاش داشت تا خدمات خود را به تمامی هموطنان ارائه نماید. همین امر سبب شد تا سایت پالیز کشت راه اندازی شود تا هر آنکس که احساس نیاز می کند برای رشد گیاهان خود مشورت گیرد با کارشناسان این سایت تخصصی تماس حاصل کرده و هر آنچه را لازم داشته باشد به صورت تخصصی دریافت نماید. شما عزیزان می توانید برای خرید بستر کشت باغی بیولوژیک پالیز وارد این سایت شده و پس از بررسی محصولات مشابهی که وجود دارد اقدام به انتخاب بهترین نمونه نمائید. بستر کشت باغی بیولوژیک پالیز را می توان از خاص ترین و جدیدترین نمونه های موجود در بازار داخلی دانست. تمامی کسانی که نسبت به خرید بستر کشت باغی پالیز کرده اند رضایت خود را اعلام داشته اند. این نمونه بستر کشت باغی دارای ویژگی های فراوانی ست و همین امر سبب شده تا محبوبیت خاصی را در بین کاربران پیدا کند. شما عزیزان می توانید این نمونه بستر کشت باغی را به صورت اینترنتی از سایت پالیز کشت خریداری فرمائید. بهترین بستر کشت باغی را می توانید در سایت پالیز کشت مشاهده و خریداری کنید. برای اینکه بتوانید از خرید خود اطمینان داشته باشید ما در خدمت شما هستیم تا مشخصات بهترین بستر باغی پالیز را تشریح نمائیم.

_ بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک
_ افزایش میکروارگانیسم های مفید خاک توسط قارچ های مایکوریزا
_ افزایش چشمگیر محصولات
_ تنظیم مقدار آبیاری و کاهش مصرف آب
_ افزایش کیفیت و بهبود انبارداری محصولات
_ جذب بهتر عناصر و مواد مغذی در خاک توسط باکتری های فعال
_ رشد سریع محصولات
_ کاهش بیماری های خاکزی و ریشه ای
_ فعالیت بیشتر ریشه و افزایش و زنده سازی ریشه های مویی

_ بستر بیولوژیک باغی پالیز جهت کوددهی درختان در باغات
به ازاء سن درخت تا ۵ سال، ۱۰ کیلوگرم، و هر سالِ اضافه، ۲ کیلوگرم افزایش داشته باشد.
_ بستر بیولوژیک باغی پالیز جهت کاشت صیفی جات و سبزیجات غده ای به صورت خطی و طولی
هر متر طول در پشته خاکی ۳ کیلوگرم و در سیستم هیدروپونیک برای هر باکس ۹۰ سانتی متری، مقدار ۱۰ کیلوگرم بستر استفاده شود و برای هر سال، ۳۰ درصد از ماده مغذی آن کسر گردد.

در این بستر با وجود داشتن مواد PLL و PLE موجود در بستر باعث می شود که باکتری های زنده مواد غذایی در این بستر را به ریشه رسانده و متابولیت های ثانویه در جهت تقویت دفاع سیستمیک و کنترل سه مرحله اسپروفیتی تولید خواهد کرد و با اینکه قارچ ها بیماری زا مانند فیتفترا و فوزاریوم را مانند واکسیناسیون کنترل می کند و بیماری های قارچی فوق کنترل و از بین می برد. درختان در بیماری های نماتدی که آن هم یک نمونه از بیماری قارچی ست فقط توسط حشرات بیماری بوجود می آورد و غده های نماتدی مانند تاول ریشه را باعث می شود که با استفاده از این بستر که دارای میکروارگانیک های خاص می باشد، حائل بوجود آورده تا با از بین بردن همه گونه بیماری های نماتدی و قارچ ها فعالیت می کند و از هزینه گزاف سم ها جلوگیری می کند.

وزن مخصوص ظاهری خاک به معنی وزن حجم معینی از خاک است. مقادیر زیاد آن نشان دهنده متراکم بودن خاک و مناسب نبودن وضعیت ساختمان خاک است. بستر آلی باغی و گلخانه ای پالیز باعث می شوند که وزن مخصوص ظاهری خاک کاهش یافته و به اصطلاح عمومی، خاک پوک شود و همچنین از فشردگی زیاد خاک جلوگیری می نماید. تخلخل یا میزان منافذ خاک نیز با افزایش ماده آلی خاک بیشتر شده و این مسأله به نگهداری بیشتر آب و تهویه بهتر خاک کمک می کند.

_ بهبود ساختمان خاک
ساختمان خاک یعنی هم آوری ذرات خاک (شن، سیلت و رس) و تشکیل ساختاری که خاکدانه نام دارد. به طور کلی، یک خاک هرچه خاکدانه های بیشتر و پایدار تری داشته باشد وضعیت مطلوب تری خواهد داشت. از مواردی که باعث تشکیل ساختمان خاک شده و آن را پایدارتر می نماید می توان به بستر کشت باغی بیولوژیک پالیز اشاره نمود. بستر کشت باغی پالیز در خاک های شنی (سبک) با متصل کردن ذرات به یکدیگر باعث تشکیل ساختمان می گردد و بستر کشت پالیز در خاک های رسی (سنگین) از چسبندگی زیاد ذرات خاک جلوگیری نموده و وضعیت بهتری به خاک می دهد. بنابراین کاربرد مواد آلی در همه خاک ها مفید بوده و منجر به تشکیل ساختمان بیشتر و پایدارتر می گردد. اکثر خصوصیات خاک تحت تأثیر وضعیت ساختمان خاک قرار دارد به طور مثال نفوذ آب در خاک، تهویه خاک، میزان خلل و فرج یا منافذ خاک، نگهداری آب در خاک و نفوذ ریشه در خاک، همگی تحت تأثیر ساختمان خاک قرار می گیرند.
_ بستر کشت باغی و گلخانه ای در تهویه بهتر به علت افزایش تخلخل خاک
ریشه گیاهان و بسیاری از جانداران ریز خاک جهت انجام وظایف خود نیاز به اکسیژن و تهویه بهتر دارند. همانطور که در سطور بالا توضیح داده شد افزایش بستر آلی پالیز به خاک باعث بهبود ساختمان و افزایش تخلخل خاک می شود که این خود باعث تهویه بهتر خاک می شود.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش داشتیم تا در مورد بهترین بستر کشت باغی با شما عزیزان صحبت کنیم. برای در اختیار داشتن بهترین بستر کشت باغی می بایست دقت فراوانی داشته باشیم تا بهترین نایج را برای باغ خود حاصل آوریم. مشلما برای در اختیار داشتن بهترین بستر کشت باغی باید اطلاعاتی را در این زمینه داشته باشیم. کارشناسان سایت پالیز کشت در خدمت شما هستند تا اطلاعاتی که نیاز دارید را در کمترین زمان ممکن تقدیم تان نمایند. در انتها متذکر می شویم که گیاهان برای رشد و نمو به مواد مغذی نیاز دارند، دقیقا مثل انسان ها. ما غذا می خوریم بنابراین بدن ما مواد مغذی، معدنی و حیاتی برای رشد سالم را به دست می آورد. تغذیه ضعیف و سطح کم مواد مغذی منجر به رشد ضعیف یا کم و تولید کم مواد غذایی، گل و میوه می شود. همانطور که در سایت نکاتی راجع به سالم نگه داشتن خاک ذکر شده است، باید با کارهایی مثل افزودن کود ترجیحا کود آلی مثل: کربن، نیتروژن، کلسیم، هیدروژن، فسفر، منیزیم، اکسیژن، پتاسیم، گوگرد، آهن، روی، کلر، منگنز، بور، مس و مولیبدن مقدار مواد مغذی خاک باغ را بالا ببریم و خاک را اصلاح کنیم. خاک مهمترین منبع غذایی گیاهان است. این عناصر غذایی هم در کودهای شیمیایی و هم در کودهای ارگانیک در دو دسته عمده عناصر کلان و عناصر خرد وجود دارند.

یکی از موارد اصلی باغبانی این است که باید نوع بستر کشت باغ خود را بشناسید تا بدانید چه گیاهانی در این نوع بستر کشت باغی مناسب رشد می کنند. گیاهان مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین ها و سایر عناصر را هم از خاک و هم از هوا و آب استخراج می کنند و رشد می کنند و با این عناصر کربوهیدرات، چربی و پروتئین می سازند درست مانند اینکه کارخانه های کوچک تولید مواد غذایی با عناصر اولیه تولید خوراک می کنند. گیاه را می توان به مانند یک کارخانه کوچک دید. این کارخانه کوچک، انرژی را از خورشید می گیرند، سپس کلروفیل موجود در این کارخانه کوچک با استفاده از فرایندی به نام فتوسنتز، دی اکسید کربن موجود در هوا و آب را به کربوهیدرات و اکسیژن تبدیل می کند. هرچه کیفیت خاک بهتر باشد، کارخانه کوچک بهتر کار می کند. و حال لحظه ورود کود و انواع مختلف تقویت کننده به خاک باغ می شود. کود به یک ضرورت تبدیل شده است زیرا ممکن است خاکی که گیاهانی در خود رشد می دهد همیشه مواد مغذی کافی برای تولید کربوهیدرات ها نداشته باشد. به علاوه گیاهان برای اینکه مورد حمله حشرات و بیماری ها قرار نگیرند به عناصر غذایی کافی احتیاج دارند. اما این موضوع را هم درباره کود باید درنظر گرفت که اگرچه کود شیمیایی ممکن است برای گیاهان شما معجزه کند اما به اکوسیستم و زیست کره زمین آسیب می رساند. بنابراین توصیه می کنم که باغبانی ارگانیک انجام دهید و فقط از کودهای آلی و ارگانیک استفاده کنید. اما در نهایت انتخاب با شما ست. خاک، مسئله بسیار مهمی است. بهترین بستر کشت باغی را باید در اختیار داشته باشیم. نه تنها به خاطر آب و مواد مغذی مهم است بلکه به عنوان محیطی که گیاه در آن از طریق ریشه های خود زندگی می کند اهمیت دارد. ریشه ها نیز به هوا احتیاج دارند بنابراین خاک باید شرایط هوادهی را داشته باشد. در اصل خاک ترکیبی از مواد آلی زنده و مرده، ذرات معدنی، آب و هوا است. ساختار خاک از روی اندازه، ترکیبات شیمیایی و فرم ذرات معدنی آن تعیین می شود. فاکتور سایز از این حیث مهم است که خاک دارای شن و ماسه دیرتر شکسته و خرد می شود و نسبت به سایر ذرات خاک شکسته شدن آنها بیشتر طول می کشد و معمولا فضای نسبتا بیشتری بین آنها وجود دارد. خاک دارای شن و ماسه آب و مواد مغذی را به خوبی نگه نمی دارد. از طرف دیگر هوادهی بسیار خوبی ایجاد می کنند و بنابراین کشت را تسهیل می کنند. خاک رس عناصر غذایی گیاه را به خوبی حفظ می کند اما کشت و پرورش درختان در آن آسان نیست زیرا هوادهی بسیار ضعیفی دارد. خاک لوم، به اصطلاح خاک بینابینی، از ترکیب رس، ماسه و سیلت تشکیل شده است و از آنجا که آب اضافی را سریع تخلیه می کند و هوادهی خوبی دارد باعث سلامت ریشه می شود و به همین دلیل یک خاک باغبانی ایده آل است. در باغبانی PH خاک را نیز باید بدانید که خاک قلیایی است یا اسیدی.

برای ثبت خرید

برای ثبت خرید