advertise

جایگزین های کوکوپیبت

خاک کوکوپیت

انسان با کشاورزی یک رابطه تنگاتنگ و طولانی مدت را برقرار کرده است و از دوران گذشته تا به امروز شاهد هستیم که انسان توانسته است با توسل به کشاورزی، خوراک و پوشاک خود را تهیه کند و پیشرفت نماید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از وسایل و موادی که در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند دچار تحولی اساسی شده اند. خاک یا بستر گیاهان نیز از این دایره خارج نیستند. کوکوپیت Cocopeat یکی از خاص ترین نمونه های بستر یا خاک گیاهان باغی و گلخانه ای و زینتی به شمار می آید که دارای ویژگی هایی خاصی ست. تیم کارشناسی پالیز کشت در خدمت شما عزیزان است تا ابتدا به معرفی خاک کوکوپیت بپردازد و سپس در مرحله بعد به معرفی جایگزین های کوکوپیت اقدام کند. جایگزین های کوکوپیت همگی توسط کارشناسان و متخصصین پالیز کشت تولید و ارائه می شوند. به جرأت می توان گفت اگر کشاورزی وجود نداشت تمدنی هم وجود نداشت. این کشاورزی است که باعث می شود امروز ما مثل یک انسان متمدن زندگی کنیم. تقریبا هر چیزی که امروزه شما به عنوان مواد غذایی مصرف می کنید را می توانیم در زیر مجموعه های محصولات کشاورزی قرار دهیم. از زمانی که بشر متوجه شد که می تواند بذر گیاهان را برداشت کند و در جای دیگری بکارد و از آن نگهداری کند و از محصول نهایی آن استفاده کند، از هنگامی که بشر متوجه شد که می تواند حیوانات وحشی را رام کند و از شیر و گوشت و ... آنها استفاده کند، از وقتی که بشر متوجه شد که از جنگل می توان به عنوان یک منبع تولید خوراک و پوشاک و ... استفاده کرد، کشاورزی نیز به تمدن بشری اضافه شد و به بیان جالبتر این کشاورزی بود که باعث به وجود آمدن تمدن ها شد. در مورد کوکوپیت به این نکته اشاره می کنیم که کوکوپیت محصول فرعی الیاف نارگیل است. کوکوپیت برای اولین بار در قرن نوزدهم برای باغبانی استفاده شد. اما به خاطر کیفیت آن ‌ها پس از مدت کوتاهی، استفاده از کوکوپیت ها کاهش یافت و محبوبیت شان را از دست دادند. در اواخر قرن بیستم زمانی که با روش‌های جدید کوکوپیت بهتری تولید شد، به محیط کشت یا بستری ارگانیک که با محیط ‌زیست سازگار بوده و پایدار است تبدیل شد. کوکوپیت Cocopeat با استفاده از الیاف دور ریختنی پوست نارگیل تولید می ‌شود. رشته ‌های نازک پوست نارگیل جدا شده سپس پودر و بسته ‌بندی می ‌شوند. برای این کار ابتدا نارگیل ‌ها خیسانده می گردند، روشی برای به عمل آوردن که به ‌طور طبیعی باعث تجزیه‌ی پوسته‌ی خیس می‌شود. عموما پوست نارگیل‌ها به مدت شش ماه یا بیشتر و برای تجزیه شدن در آب خیسانده خواهند شد. امروزه این فرآیند را می ‌توان در مدت کمتری و طی یک هفته با استفاده از تکنیک‌ های ماشینی پیشرفته انجام داد. بعد از خیسانده شدن، رشته ‌ها به‌وسیله‌ی شانه ‌های مخصوص از پوسته جدا خواهند شد، این فرآیند جدا کردن الیاف را Defibering می نامند. زمانی که رشته‌ ها یا الیاف نارگیل به ‌وسیله‌ شانه از پوسته جدا شد، خشک ‌شده و به ‌صورت آجری شکل، گرد و یا گلدان ‌هایی از الیاف نارگیل در می ‌آیند یا به صورت نرم بسته بندی می شود. در این مرحله کوکوپیت خشک و عمل‌آوری شده است و برای فروش و استفاده آماده است.

ویژگی های کوکوپیت

خاک کوکوپیت نیاز به تغذیه روزانه دارد. برای غلبه بر ظرفیت تبادل یونی کوکوپیت مهم است که از مواد غذایی مخصوص این بستر کشت استفاده شود، همچنین باید سریع ‌تر از آنکه بتواند با عناصر غذایی واکنش منفی دهد آن را تغذیه کنید. خیساندن کوکوپیت Cocopeat بسیار مشکل است و وقتی خیس می‌ شود نمی ‌تواند اکسیژن را در خود نگه ‌دارد، بنابراین برای گلخانه‌ داران که آبیاری را به صورت دستی انجام می‌دهند، کوکوپیت نیازمند کار بیشتری است. در فروش کود شیمیایی در رشت و گیلان هم همین طور است. با این‌حال گلخانه ‌داران صنعتی این ویژگی را می پسندند، زیرا که می ‌توانند سیستم آبیاری قطره‌ای را به گیاه متصل کنند. خاک کوکوپیت مورد استفاده بسیاری از گیاهان قرار می گیرد. در نگاه کلی، کوکوپیت ها در چند دسته به عرضه مصرف می رسد. بسته به آنکه تجمع آب در خاک چگونه باشد تا ریشه نپوسد و از آن محافظت شود، نوع خاک انتخابی با نوع گیاه بررسی باید شود. به صورت کلی خاک مناسب باید به نحوی انتخاب شود که آب به سادگی در خاک آن جریان داشته باشد و در نتیجه آبیاری پی در پی بافت آن متراکم نشود و تخلخل آن حفظ نماید. محصول انتخابی به عنوان محیط کشتی خزانه های نهال و نشاء در گیاهان گلدانی، تولید خاک مرغوب گل ها، عملیات طراحی باغ ها، جایگزین کود گیاهی سبزیجات و صیفی جات، درخت ها و درختچه ها، پرورش گیاه قارچ به عنوان لایه پوششی و در صنایع تولید کمپوست استفاده می گردد. این خاک همچنین برای کاشت گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه ای و پرورش گل هایی با شاخه های بریده مناسب می باشد. بهترین بستر رویش شامل بذر، قلمه، نشاء و انواع پیاز است. کوکوپیت قالبی را می توان به عنوان مشهور ترین نمونه کوکوپیت به شمار آورد. قالب های آن به صورت چند لیتری موجود می باشد. قالب های کوکوپیت پس از خرید باید در ظرف آب قرار گیرند تا از حالت فشرده خود خارج شده و به صورت خیس در آیند. این امر در حالی صورت می گیرد که قالب ۳ الی ۴ کیلوگرمی از این محصول پس از قرار گرفتن در آب می تواند به سی الی چهل لیتر خاک کوکوپیت خیس تبدیل گردد. به طور کلی کوکوپیت قالبی به ازای هر یک کیلوگرم قادر است به پانزده لیتر کوکوپیت تبدیل شود. کوکوپیت و پیت ماس (پیت موس) هر دو به عنوان بستر مناسب کشت گیاه استفاده می شوند. این دو خاک به طور کلی حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی می باشند و می توانند برای گیاه مورد نظر شرایط رشد و پرورش مناسب تری را نسبت به خاک فراهم کنند. نوع کوکوپیت به صورت خاک سبک و پیت ماس Peat Moss به صورت خاک سنگین موجود می باشند. نکته مهم دیگری که در مورد ویژگی های کوکوپیت می توان به آن اشاره داشت این است که کوکوپیت را می توان برای کشت هیدروپونیک مورد استفاده قرار داد. خاک کوکوپیت مورد استفاده برای کشت های هیدروپونیک گیاهان، کاکتوس ها، درختان و باغچه ها در منازل و یا صنایع کشاورزی یک نوع کمپوست یا کود آلی شناخته می شود. این محصول به اندازه کافی آب را در خود نگه می دارد و سبب می شود تا با آب دادن به گیاهان، مواد غذایی و آلی خاک آن ها سریع شسته نشود. این امر همچنین سبب می گردد تا گیاه در مدت طولانی با کمبود مواد غذایی مواجه نشود. به عنوان یک ماده جاذب آب که آب را به سرعت در تمام سطوح بستر پخش می کند، از ویژگی هایی با جذب شدید گاز ها و مایعات برخوردار است. این ویژگی به سبب آرایش شش گوشه ای این خاک وجود دارد و موجب افزایش هر چه بیشتر میزان سطوح تماس آن می گردد.

استفاده از کوکوپیت

برا اینکه بتوان از ویژگی های مثبت کوکوپیت بهره گری کرد مسلما باید اطلاعاتی درباره نحوه استفاده از کوکوپیت را بدانیم. طریقه استفاده از کوکوپیت بسیار ساده است. این پروسه دارای یکسری پیچیدگی ها ست که البته با آموزش، به راحتی می توان آن را انجام داد و نتایج مثبت اش را مشاهده نمود. خاک کوکوپیت می تواند به صورت مستقیم در خاک باغچه اعمال شود تا باعث بهبود حبس شدن آب، هوادهی و کاهش خطر قارچ و بیماری های ریشه شود. با نسبت ۲۵ به ۷۵ آن را می توانید با خاک مخلوط کنید و برای گیاه مورد استفاده قرار دهید. همچنین می توانید از آن به عنوان مالچ در اطراف خاک گیاهان باغ مورد استفاده قرار دهید تا رطوبت را حفظ کند و از رشد علف های هرز جلوگیری نماید. از دیگر سو، برای گلدان ها می تواند به عنوان یک محیط کشت بدون خاک استفاده شود. یک اینچ فضا در زیر لبه گیاهان خالی بگذارید. یک بذر یا نهال در مرکز آن بکارید. کود و خاک برای ماندگاری یک گیاه در زمانی که در کوکوپیت کاشته می شود، باید اضافه شود. اضافه کردن یک چهارمِ قسمت از کوکوپیت در مخلوط گلدان، گزینه ی مناسبی خواهد بود. کوکوپیت همچنین می تواند به عنوان یک ماده برای شروع رشد بذر، مناسب باشد. هنگامی که شاخه ها شروع به شکل گیری کردند، می توانید نهال ها را به گلدان ها انتقال دهید.

انواع خاک کوکوپیت

کوکوپیت را می توان به نوعی به انواع گوناگون تقسیم بندی نمود. پالیز کشت قصد دارد تا در این قسمت از مقاله به معرفی انواع خاک کوکوپیت اقدام نماید. به صورت کلی سه نوع فرآورده کوکوپیت Cocopeat را برشمرد که با مخلوط کردن هر کدام از این نمونه ها با یکدیگر نیز سبب می شود تا محصولی منحصر بفرد ایجاد گردد. اگر کشاورز باتجربه‌ای هستید، می‌توانید ترکیب موردنظر خود را با انواع مختلف کوکوپیت تهیه کنید، تولیدکنندگان کوکوپیت محصولات ترکیبی هم تولید می‌کنند. کوکوپیت ‌های خشک‌ شده‌ آجری ‌شکل، رایج ‌‌تر هستند، فقط باید به آن ‌ها آب اضافه کنید، ولی ممکن است به‌خوبی فرآوری نشده باشند.
الیاف: الیاف نخ مانند با طول متغیر و ضخامت بسیار کم. رشته‌ های نخ مانندی هستند که اکسیژن از طریق آن به ‌راحتی می‌تواند به سیستم ریشه‌ گیاه نفوذ پیدا کند. فیبر نارگیل به تنهایی قابلیت جذب زیادی ندارد و باگذشت زمان تجزیه می‌شود و درنتیجه مقدار اکسیژنی که به ریشه ‌های گیاه می‌ رسد کاهش می ‌یابد. به همین دلیل برای استفاده‌ مجدد مناسب نیست.
پیت: دانه های ریز قهره ای تیره با ابعاد ۱ الی ۵ میلی متر. پیت به مانند پیت ماس می باشد اما رنگ آن قهوه‌ای تیره است. تراکم این محصول به‌اندازه ‌ای است که آب زیادی را در خود نگه می‌دارد و به همین دلیل نمی ‌توان آن را تنها استفاده کرد ( زیرا که ممکن است ریشه ‌ها از آب غرق شوند).
چیپس: ذرات به هم چسبیده پیت و الیاف در اندازه چیپس های خوراکی. تکه ‌های کوچکی از الیاف نارگیل است که خصوصیات بهتری نسبت به پیت و فیبر را دارد. کوکو چیپس آب را به‌ خوبی در خود نگه داشته و منافذ هوایی خوبی هم دارد.

مزایای کوکوپیت

بیان کردیم که کوکوپیت در واقع یک بستر کشت و محصول فرعی الیاف دور میوه نارگیل یا الیاف تنه درختان نارگیل می باشد که در کشاورزی استفاده گسترده ای دارد. این محصول اولین بار در قرن نوزدهم استفاده شده است. امروزه کشاورزان هیدروپونیک زیادی این محصول را به عنوان کشت کوکوپیت استفاده می کنند و به همین منظور به تأمین مواد غذایی مناسب در این کشت باید دقت داشته باشند. این محصول بستر مناسبی برای کاهش اثر های سوء سدیم بی کربنات در کشت بدون خاک می باشد. در رابطه با مزایا و فوائد کوکوپیت می توان به مهم ترین نکات در این مورد اشاره کرد. به عنوان مثال می توان به این نکته اشاره کرد که بستر کشت کوکوپیت دارای ویژگی ضدقارچی است در نتیجه ریشه‌ ها را سالم نگه داشته و می ‌تواند برخی از آفات را دفع کند، یعنی رشد گیاه آسان‌ تر خواهد بود. نکته بعدی این است که الیاف نارگیل توانایی جذب آب، زهکشی بالا و هوادهی مناسب را دارا هستند. این بستر فضای کافی برای ریشه ‌ها فراهم کرده و هوای کافی را در اختیار شان قرار می‌دهد. کوکوپیت بر خلاف پیت ماس به عنوان یک ماده تجدیدپذیر شناخته می شود و می توان بار ها و بار ها مورد استفاده قرار گیرد. کوکوپیت Cocopeat را با ضدعفونی کردن صحیح می ‌توان دوباره استفاده کرد. این بستر کشت پایدار است، اما برای دوره‌ی رشد بعدی باید آن را به شیوه‌ صحیح آماده کرد تا بتوان محصولی سالم را تضمین کرد. PH کوکوپیت خنثی و در محدوده‌ی ۵.۲ الی ۶.۷ است، چون این بازه با گذشت زمان تغییر می‌کند، لازم است تا با انواع کود ارگانیک، مقدار PHمجددا تنظیم شود. با استفاده از کوکوپیت می توان امیدوار بود که برداشت محصولات، سریع تر و بیشتر باشد، به این صورت که هنگامی که از بستر کوکوپیت برای کشت با زهکشی خشک استفاده می‌ کنید نتایج خوبی به همراه دارد. با استفاده از مواد مغذی مناسب در مخزن آب برای این نوع بستر، ریشه‌ی گیاهان به راحتی به مواد مغذی دسترسی داشته و رشد بیشتر خواهند بود. کوکوپیت با توجه به گیاهی بودن، با محیط زیست اطراف خود بسیار سازگار است.

عیوب کوکوپیت

ابتدا به این نکته اشاره می کنیم که کوکوپیت به طور کلی خاکی پودری تهیه شده از مواد ارگانیک می باشد که برای گلدان و کشت گلدانی و صنایع کشاورزی استفاده می شود. به صورت دقیق تر می توان گفت این کود غیر معدنی حاصل فراوری پوست یا مزوکارپ نارگیل با فیبر های دو الی سیزده درصدی می باشد. این محصول به طور کلی به عنوان تأمین کننده مواد غذایی لازم است و عملکرد اصلی خود را در تغذیه و گلدهی ایفا می کند. محصول تولید این خاک به طور عمده برای گل های تزئینی، گل های آپارتمانی، باغچه های خانگی، سبزی کاری، صیفی کاری و غیره مناسب است. در رابطه با معایب و عیوب کوکوپیت می توان به سه مورد از مهمترین موارد اشاره کرد. خاک کوکوپیت نیز به مانند هر ماده ای دارای یکسری مزایا و معایب می باشد. پالیز کشت به سبب وجود همین معایب بود که درصدد تولید بستر های بیولوژیکی شد تا به عنوان جایگزین های کوکوپیت مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال یکی از معایب کوکوپیت این است که در خاک کوکوپیت، وجود نمک بسیار محتمل است. شما می بایست پیش از استفاده از کوکوپیت خریداری شده، به چگونگی تولید این محصول واقف باشید. چنانچه پوست نارگیل در آب های شور خیسانده شود می تواند برای گیاهان مشکل ساز گردد. پس حتما اطمینان حاصل کنید که توسط تولیدکننده با آب تازه شستشو شده باشد یا خودتان این کار را انجام دهید. یکی از دیگر عیوب کوکوپیت می تواند این مورد باشد که با مواد شیمیایی، پاکسازی شده باشد. باید بدانید که در قسمت نهایی پروسه خشک کردن کوکوپیت، تمامی بسته های نارگیل را با مواد شیمیایی شستشو می دهند تا از رشد عوامل بیماری زا جلوگیری به عمل آورند. اطمینان حاصل کنید که این مواد شیمیایی به خوبی از بین رفته باشد. از دیگر معایب کوکوپیت این است که در بسیاری مواقع احتمال احتباس آهن، منیزیم، و کلسیم را دارا ست. این امر به سبب این است که تبادل یونی بسیار بالایی دارد و کود موردنیاز را در مواقع نیاز ذخیره یا آزاد می‌کند، اما امکان نگه‌داشتن کلسیم، منیزیم و آهن در آن وجود دارد. در توضیح باید گفت که کوکوپیت می بایست از مواد مغذی استفاده نماید تا بتواند میزان آهن، منیزیم و کلسیم محصول را بالاتر ببرد.

معرفی جایگزین کوکوپیت

تیم پالیز کشت با سال ها تجربه در زمینه تولید عرضه انواع بستر بیولوژیک توانسته است محصولاتی خاص را به گلخانه داران و باغداران تقدیم کند. بستر های بیولوژیک پالیز کشت می توانند جایگزینی مناسب برای کوکوپیت Cocopeat و پیت ماس Peat Moss به شمار روند. به عنوان مثال می توان به بستر پالیز جهت تولید نهال اشاره کرد. در مورد گل های زینتی نیز می توان به بستر بیولوژیک پالیز جهت کاشت گل های زینتی اشاره داشته باشیم. پالیز کشت در زمینه کاشت صیفی جات نیز می تواند بستری را معرفی کند. بستر بیولوژیک باغی پالیز جهت کاشت صیفی جات و سبزیجات غده ای بصورت خطی و طولی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. بستر تولید نشا پالیز نیز می تواند برای نشاکاری مورد بهره برداری قرار گیرد. شما عزیزانی که علاقمند به پرورش گل های آپارتمانی نیز هستید می توانید از بستر گل های آپارتمانی پالیز استفاده کنید. این بستر بیولوژیکی، از بین برنده حشرات موذی ست، کاهش بیماری های گیاهی (قارچی و باکتریایی) را سبب می شود. افزایش میکروارگانیسم های مفید خاک را انجام می دهد و جذب بهتر عناصر مفید در خاک را به ارمغان خواهد آورد. این بستر گیاهان آپارتمانی کاملا طبیعی و بدون بو است. مزایا و فوائد بستر پالیز را می توان در افزایش مقاومت گیاهان به تنش های کم آبی، شوری، سرما و گرما | نفوذپذیری بهتر آب و هوا در خاک | کاهش هزینه های کارگری | قعالیت بیشتر و بهتر ریشه ها | کاهش بیماری های خاکزی | رشد سریع تر محصولات جذب بهتر عناصر در خاک | افزایش چشمگیر محصولات | بهبود خواص فیزیکی و شیمایی خاک | و افزایش کیفیت انباردای محصولات دانست. بیماری هایی مانند گومز و قارچ های ریشه ای و نماتدی که در باغات پسته، باغات سیاه ریشه و مرکبات (لیمو، پرتقال، نارنگی، و ...)، باغات انار و گلخانه ها بسیار شایع است می تواند توسط بستر بیولوژیک پالیز کنترل و مهار گردد. چنانچه به دنبال جایگزین های کوکوپیت و پیت اس هستید می توانید از بستر های بیولوژیک پالیز کشت بهره گیری نمائید.

به دلیل پیچیدگی بستر کشت کوکوپیت، به ‌منظور محافظت از محصول خود باید از کودهای مخصوص و معتبر استفاده کنید. اکثر کودهای کشت کوکوپیت که در بازار موجود است دارای کلسیم و منیزیم زیادی هستند اما بر اساس تحقیقات، قطعه‌ گم‌ شده‌ پازل کوکوپیت، عنصر آهن است. گیاهان در بستر کشت کوکوپیت نه ‌تنها به کلسیم و منیزیم بیشتر، بلکه به آهن بیشتری هم نیاز دارند، چون خاک کوکوپیت از نظر شیمیایی نیازمند آهن است. در کل با استفاده از کودهای استاندارد مخصوص کوکوپیت، محصولات خوبی خواهید داشت. هر آنچه برای چرخه‌ رشد و گلدهی گیاهان ‌تان نیاز دارید را می ‌توانید با کودهای مدرن و فرمول مخصوص کوکوپیت تأمین کنید. ترکیبات کودی جدید با فرومولاسیون ارگانیک برای افزایش رشد گیاه در بستر کوکوپیت تهیه شده‌اند. این کودها با PH مناسبی که دارند محلولی متعادل و چند منظوره ایجاد می ‌کنند که دیگر نیازی به اندازه‌گیری PH نیست چون آن ‌ها همه‌ جزئیات را کنترل می‌کنند. موارد مصرف کوکوپیت بسیار متنوع است. باید بدانید که کوکوپیت به عنوان جایگزین خاک در کشت هایی استفاده می شود که از خاک استفاده نمی کنند. این محصول به طور کلی در صنایع کشت بدون خاک گل هایی با شاخه های بریده شده مانند رز، تولید محصولات کشاورزی هیدروپونیک، نشا کاری، کشت هیدروپونیک توت فرنگی، و کشت بافت بدون خاک مورد استفاده گسترده قرار می گیرد. شما عزیزان می توانید با برقراری تماس با تیم کارشناسی پالیز کشت، هر آنچه اطلاعات در مورد جایگزین های کوکوپیت دارید را دریافت نمائید. تیم متخصص پالیز کشت در خدمت شما ست تا بهترین محصولات را تقدیم حضور تان کنند.