advertise

بستر کشت کاکتوس

بستر کشت کاکتوس

آشنایی با بستر کشت کاکتوس

یکی از جذاب ترین نمونه گیاهانی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است را می توان به نام کاکتوس شناخت. کاکتوس ها توانسته اند به خوبی جایگاه ویژه ای را دست و پا کنند و بسیاری از هموطنان مان به نگهداری و پرورش این گیاه فوق العاده در منازل و آپارتمان ها و دفاتر کار خود پرداخته اند. آشنایی با خصویات ظاهری، آشنایی با بستر کشت کاکتوس، آشنایی با نحوه کشت و نگهداری کاکتوس سبب می شود تا مراقب ویژه ای را از این گیاه انجام داد و با اطلاعاتی کامل نسبت به خرید کاکتوس مبادرت نمود. یکی از نکاتی که می بایست به آن دقت زیادی کرد بستر کشت کاکتوس است زیرا که برای کاشت و نگهداری باید ابتدا به ساکن بستر کشت کاکتوس را فراهم آورد. جایگاهی که این گیاه در آن رشد و نمو و زندگی می کند را بستر کشت کاکتوس نامگذاری کرده اند. خاک کاکتوس باید دارای ویژگی های خاصی باشد. تیم پالیز کشت با آگاهی از اهمیت کاکتوس در نزد بسیاری از شما همراهان گرامی، بر آن شده است تا در سلسله مقالات مربوط به بستر کشت گیاهان، این بار آشنایی با بستر کشت را برای شما در دستور کار خویش قرار دهد. تا به حال بستر کشت گلخانه ای، بستر کشت نشا، بستر کشت گیاهان آپارتمانی، بستر کشت نهال، بستر کشت گل های زینتی، بسر کشت باغی، و بستر کشت زراعی را برای شما تشریح نموده و این بار بر حسب وظیفه می خواهیم بستر کشت کاکتوس را بررسی کنیم. پس با تیم پالیز کشت همراه باشید تا آشنایی با بستر کشت کاکتوس را تجربه ای نو داشته باشید و دریابید هر آنچه نیاز است در مسیر آشنایی با بستر کشت کاکتوس نیاز است بدانید. برای شروه بحث می خواهیم بیان کنیم کاکتوس چیست و این گیاه خاص به چه صورت پا به عرصه گذاشته است. کاکتوس نوعی گیاه می باشد که قادر است مقدار زیادی آب ذخیره کند و در زیستگاه های بسیار گرم و خشک به حیاتش ادامه دهد. حدود دوهزار گونه مختلف کاکتوس وجود دارد که از نظر اندازه، شکل، رنگ و نوع زیستگاه با هم متفاوت می باشند. تقریبا تمامی کاکتوس ها بومی بیابان ها و مناطق خشک آمریکای جنوبی و شمالی هستند. کوچک ترین گونه کاکتوس ها چند سانتی متر و ارتفاع بزرگترین گونه آن به بیست و دو متر و وزنش به ۲۱۸۰ کیلوگرم بالغ می شود. طول عمر کاکتوس ها بر اساس گونه آنها از پانزده تا سیصد سال است! اندازه و شکل گل کاکتوس ها به گونه های آن ها و نوع گرده افشانی شان بستگی دارد. رنگ کاکتوس می تواند سبز، مایل به آبی یا قهوه ای-سبز، قرمز و نارنجی باشد. کاکتوس ها ماده ای مومی در سطح شان دارند که جلوی از دست دادن آب از طریق تعریق را می گیرد. کاکتوس به جای برگ، تیغ دارد. این تیغ ها می توانند نرم یا سفت و راست یا خم شده باشند، یا به شکل مرتب در ردیف هایی قرار گرفته باشند و یا پراکنده باشند. طول آنها می تواند به پانزده سانتی متر هم برسد. 

تیغ ها در کاکتوس دو نقش عمده دارند: آنها مانع از دست دادن آب از طریق تعرق می شوند و گیاه را از گزند جانوران در امان نگه می دارند. برای اولین بار در سال ۱۶۵۳ نام کاکتوس برای گیاهان خاردار به کاربرده شد. در ابتدا گیاه کاکتوس در مناطق گرم و خشک آمریکای مرکزی کاشت می ‌شد و با کشف قاره آمریکا گونه های های مختلف کاکتوس به اروپا منتقل شد. امروزه نیز گیاه کاکتوس در مناطق مختلف کاشت می‌شود. از بُعدی دیگر می توان گفت انواع کاکتوس در واقع گونه ای بسیار ظریف و متنوع از گیاهان زینتی هستند که برای اولین بار در مناطق شمال و جنوب نواحی مرکزی آمریکا دیده شدند. این گیاهان امروزه در بیشتر نقاط جهان بخصوص مناطق گرم و خشک یافت می شوند. کاکتوس ها به دلیل دارا بودن قابلیت ذخیره آب در برگ و ساقه خود توان زندگی در شرایط نامساعد مانند کم آبی را دارند. پس در صورت فراموش کردن زمان آبیاری و به تعویق افتادن آن مشکلی برای آن ها بوجود نخواهد آمد. پیش از آشنایی با بستر کشت کاکتوس بهتر است با خانواه کاکتوس آشنا شویم! کاکتوس‌ ها به سه گروه تقسیم می‌شوند. زیرخانواده پرسکیه Pereskia، زیرخانواده اوپنسیه Opuntia، و زیرخانواده کاکتاسه cactacea به عنوان سه زیرخانواده کاکتوس شناخته شده اند. پرسکیه: تنها کاکتوس برگ ‌دار در این زیر خانواده جای می‌ گیرد. گیاه پرسکیه برگ‌ هایی شبیه برگ مرکبات به رنگ‌ های متنوع دارد و گل‌ های سفید آن شبیه به گیاهان خانواده رزاسه است. این کاکتوس در خاک‌های متوسط تا معمولی با PH حدود ۶.۵ تا ۷.۵ نگهداری می ‌شوند و قلمه‌ های ساقه این گیاهان براحتی در ماسه ریشه ‌دار می‌شوند (برای تکثیر مشکلی ندارند). اوپنسیه: کاکتوس‌ های اوپنسیه به فارسی کاکتوس ‌های راکتی نامیده می‌ شوند که در برگیرنده انواع کاکتوس ‌های برگ پهن، راکتی، زرد، راکت درشت و کوچک می باشند. این دسته از کاکتوس ‌ها گاهی در مناطق گرمسیری، میوه‌ های خوراکی تولید می ‌کنند که مصارف دارویی دارد. کاکتاسه: کاکتوس‌ های کشیده و مخروطی در زیر خانواده کاکتاسه قرار دارند. این دسته از کاکتوس ‌ها در مناطق سردسیری در فضای گلخانه ‌ها قابل حفاظت و نگهداری هستند. این گیاهان به دلیل خارهای گزنده و حساسیت ‌زا ایجاد مشکل می‌ کنند، پس در منازل از دسترس کودکان دور نگه دارید. مامیلاریا از جمله کاکتوس ‌های کوچک و ریز هستند که گل دهی منظم هر ساله دارند. این کاکتوس بسیار کوچک و دارای فرم دایره‌ای کوچک هستند. گیاه گی توپس که به کاکتوس شباهت دارد عینا شبیه یک تخته سنگ است که از وسط آن یک گل خارج شده است.


پالیز کشت



ترکیب خاک مناسب یکی از عوامل خیلی مهم در رشد و سلامت گیاهان به خصوص کاکتوس ها می باشد. کاکتوس ها در انواع خاک ها مانند ماسه، خاک باغچه، خاک های سنگلاخی، و ... می توانند زندگی کنند اما ایده آل ترین ترکیب خاک ترکیبی است که آب را نگه ندارد و سریعا خشک شود. خاک مورد نیاز کاکتوس ها باید دارای زهکشی مناسبی باشد تا آب به راحتی از ان خارج شود و به سرعت خشک شود و گیاه امکان تنفس پیدا نماید. بهترین ترکیب بستر کشت کاکتوس را می توان به طور خلاصه تشریح نمود. در نظر داشته باشید در این بخش از مقاله بستر کشت کاکتوس صرفا نگاهی گذرا به این بستر خواهیم انداخت و در ادامه به صورت مفصل تری امکان آشنایی با بستر کشت کاکتوس را برای شما عزیزان فراهم خواهیم آورد. بدانید که بهترین بست کشت کاکتوس باید دارای ماسه، ورمی کمپوست، و پیت ماس باشد. کارشناسان پالیز کشت تأکید دارند به هنگام کشت کاکتوس باید با متخصصان این امر مشورت نمود تا بهترین نمونه بستر کشت را معرفی نمایند. مهم ترین عنصر و عامل حیات و زندگی کاکتوس ها ماسه می باشد. شاید برای بسیاری افراد این پرسش ایجاد شود که کدام نوع ماسه مناسب تر است؟ بهترین ماسه، نوع رودخانه ای می باشد که عاری از نمک و آهک می باشد. ماسه هایی که از معادن در کوه ها به دست می آید زیاد مناسب این کار نیستند. ماسه را قبل مصرف با آب بشورید تا خاک آن خارج شود. سایز ماسه می تواند بین ۲ تا ۵ میلی متر باشد. مصرف زیاد ورمی باعث پوسیدگی ریشه می شود پس در ترکیب خاک کاکتوس ها سعی کنید بیشتر از ده درصد استفاده نکنید. از پیت ماس های خارجی و درجه یک برای ترکیب خاک گلدان کاکتوس ها استفاده کنید. پیت ماس دارای مواد غذایی بسیار کمی می باشد. با استفاده از این ترکیب نیازی به ریختن سنگریزه در کف گلدان نیست چون این ترکیب دارای زهکشی بالایی است. زهکشی خوب این ترکیب باعث می شود آب در خاک باقی نماند و از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود. از مزایای دیگر این ترکیب این است که حشراتی مانند

 پشه سیاه که آسیب جدی به ریشه گیاه می رساند قادر به زندگی در این ترکیب خاک نیست. مهم ترین ویژگی های بستر کشت کاکتوس ها می بایست به خوبی دانست. پیش از معرفی ترکیبات مناسب بستر کشت کاکتوس لازم است نکات و شرایطی را راجع به بستر کشت کاکتوس برای شما شرح دهیم توجه به این نکات در داشتن یک کاکتوس سالم بسیار حائز اهمیت است. برای شناخت بهتر نیاز خاکی ای گیاهان حتما بایستی انواع کاکتوس را بشناسید. خاک مورد علاقه اکثر کاکتوس ها خاکی قلیایی و با PH به میزان ۶.۱ تا ۷.۸ است. لذا باید میزان اسیدیتیه خاک اندازه گیری شود و چنانچه میزان اسیدی بودن آن بالا بود تعویض شود چرا که رشد کاکتوس در خاک غیرقلیایی تقریبا به صفر می ‌رسد. خاک کاکتوس باید خشک و فاقد رطوبت باشد. خاستگاه و منطقه بومی اکثر کاکتوس ها نقاطی است که در هوا و در خاک کمترین رطوبت نیز یافت نمی‌شود. لذا مهم است بعد از انتخاب خاک مناسب آن را در جایی قرار دهید که مرطوب نبوده و این رطوبت به خاک سرایت نکند. اگر چه برخی از آنها محیط مرطوب را ترجیح می ‌دهند. یکی دیگر از ویژگی های مهم خاک کاکتوس قابلیت زهکشی و تخلخل بالای آن است. این فاکتور آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که بتواند اضافات آب بعد از آبیاری را به خوبی دفع کند همچنین با جریان داشتن دائمی هوا در خاک و افزایش تبخیر، خشکی و فاقد رطوبت بودن را به گیاه هدیه دهد. این ویژگی به عنوان عامل جلوگیری کننده از آلوده شدن گیاه به قارچ، از اساسی ترین نکات در انتخاب خاک مناسب قلمداد می‌شود. شبیه سازی محل زندگی را بسیار توجه کنید. مهم ترین نکته این است که بدانید ما با انتخاب خاک مناسب فی الواقع سعی در شبیه سازی زیستگاه طبیعی گیاه داریم. به طور کلی زمانی که گیاهان احساس کنند در زیستگاه طبیعی خود هستند مقاومت بالایی را از خود نشان داده و سایر رخداد های ناگهانی محیط از جمله تغییرات رطوبت، تغییرات دمایی و غیره را بیشتر تحمل می کنند.


از طرفی گیاهان در زیستگاه طبیعی خود رشد موزون تر و مناسب تری را از خود نشان می ‌دهند. کاکتوس ها رطوبت مورد نیاز خود را از خاک جذب می کنند. عمل جذب رطوبت توسط کاکتوس ها بسیار بالا ست و به دلیل گوشتی و آبدار بودن خود می ‌توانند این رطوبت را مدت زیادی در خود نگه دارند لذا نیازی به باقی ماندن طولانی مدت و‌ پرتراکم رطوبت در خاک نیست، به همین منظور استفاده از ترکیباتی نظیر پیت برای حفظ رطوبت مطلوب در مدت زمانی معین بسیار مهم است. توجه زیادی کنید که مقدار استفاده از پیت در خاک، به نوع کاکتوس یا محیط زندگی شما بستگی دارد. اگر کاکتوس شما گونه بیابانی است یا در محیط مرطوب زندگی می‌کنید باید مقدار استفاده از پیت را کاهش دهید. اما چنانچه کاکتوس شما یک گونه استوایی و رطوبت دوست است و یا اینکه اگر در محیطی بسیار خشک زندگی می کنید، می توانید از پیت بیشتری استفاده کنید. اما باید همراه مراقب خشک شدن کامل آن باشید. اگر چه اکثر کاکتوس ها خاکی را ترجیح می‌دهند که به راحتی خیس و به راحتی خشک شود اما توجه فرمائید که استفاده ماسه خالی به هیچ وجه برای کاشت کاکتوس مناسب نیست. ماسه فاقد ارزش غذایی بوده و کاشت کاکتوس در آن بعد از مدتی باعث مرگ گیاه می گردد. یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب خاک مناسب، توجه به کم بودن مواد مغذی و وجود شن در بستر طبیعی کاکتوس ها می باشد. این نکته به ما یادآور می ‌شود خاک کاکتوس نباید بسیار غنی باشد لذا کوددهی و تغذیه این گیاه نسبت به اکثر گیاهان متفاوت است. در انتهای این بخش از مقاله مجددا تأکید می کنیم که ویژگی های کاکتوس ها سبب شده است تا این گیاه بسیار مورد توجه قرار گیرد. کاکتوس نوعی گیاه بی دردسر و با روش آسان نگهداری است که تنها به نور نیاز دارد. می توان برای خرید بستر کشت کاکتوس و یا خرید گیاه آپارتمانی لوکس در تهران به اصلی ترین بازار فروش گل، گیاه و گلدان آپارتمانی در تهران مراجعه نمود و انتخابی شایسته را در دستور کار خویش قرار داد به سادگی. این گیاهان دارای گونه های متنوعی هستند و از لحاظ شکل، رنگ و اندازه انواع مختلفی دارند. اغلب انواع کاکتوس در صورت دریافت نور کافی به گل می نشینند که گل های آنها نیز در رنگ و شکل از تنوعی چشم نواز برخوردارند. کاکتوس هایی که امروزه با عنوان گیاه خانگی نگهداری شده و پرورش می یابند جزء خانواده های ذیل می باشند: سرئوس، اچینوکاکتوس، اسپوستا، فروکاکتوس، مامیلاریا، نوتوکاکتوس، اپونتیا، پارودیا، پیلوسوسرئوس و ربوتیا. کاکتوس ها با کاشته شدن در گلدان های زیبا و فانتزی جذابیتی چند برابر خواهند داشت. همچنین با کاشت انواع کاکتوس در کنار هم می توانید آثار هنری زیبایی همچون تراریوم یا دیوار کاکتوس ایجاد نمائید. آشنایی با بستر کشت کاکتوس را تا حدود زیادی به سرانجام رساندیم. مسلما نکات بسیار زیادی باقی مانده است. پس برای اینکه بیستر آشنایی با بستر کشت کاکتوس داشته باشید با تیم ما همراه شوید.

پالیز کشت

مناسب ترین بستر کشت کاکتوس

گیاهان را نیاز است به در اختیار داشتن بستری مناسب تا بتوانند رشد و نمو کنند، زندگی کنند، به بلوغ برسند و زیبایی های خویش را نمایان سازند. در این بخش از مقاله برآنیم تا در رابطه با مناسب ترین بستر کشت کاکتوس با شما گرامیان سخن ساز کنیم. کاکتوس، این زیبای پر تیغ، چنان خویش را در بین آدمیان جای داده است که نمی توان به سادگی از آن گذر کرد. زیباترین لحظات را برخی انسان ها با کاکتوس های خود پشت سر می گذراند در این قرن دود و فلز. آرامش بخش ترین لحظات را می توان به وجود آورد در کنار انواع کاکتوس ها و گل های آپارتمانی. پالیز کشت توانسته است انواع بستر گیاهان آپارتمانی و بستر کشت کاکتوس را به صورت بیولوژیک تولید کند تا خدمتی نو را ارائه کند به دوست داران این گیاهان. مناسب ترین بستر کشت کاکتوس را برای شما عزیزان معرفی خواهیم کرد تا از این راه بتوانید راهی نو را در ذهن داشته باشید به هنگامه ای که قصد تعویض خاک گلدان کاکتوس را دارید یا به زمانی که می خواهید بذر کاکتوس را برای اولین بار بکارید. کاکتوس گیاهی مشهور و شناخته شده است و تقریبا در تمامی خانه های هموطنان مان حداقل یک گلدان کاکتوس به چشم می خورد. تنوع بالا، زیبایی و از همه مهم تر مقاومت و ایستادگی کاکتوس موجب شده که طرفداران بسیاری داشته باشد. با توجه به اهمیت و نقش خاک در رشد و نمو بهینه کاکتوس، در این بخش از مقاله سعی شده است تا در مورد بهترین خاک برای کاکتوس و مناسب ترین بستر کشت کاکتوس توضیح داده شود. البته با توجه به محیط نگهداری کاکتوس و رطوبت و دمای محیط، ترکیب های گوناگونی برای خاک کاکتوس پیشنهاد می شود که تلاش کرده ایم به تمامی آن ها اشاره کنیم. تمام کاکتوس‌ ها به خانواده‌ای از گیاهان به نام ساکولنت تعلق دارند. ساکولنت ‌ها گیاهانی هستند که آب را در برگ ‌ها و اندام‌ های خود برای دوران کم آبی و گرما ذخیره می ‌کنند تا زنده بمانند. کاکتوس ‌ها رطوبت را دوست ندارند و گردش خوب هوا را ترجیح می‌ دهند. یک نظریه هم وجود دارد که همه ساکولنت‌ ها کاکتوس هستند.این را به یاد داشته باشید که این اصطلاح است و برای این است که ساده تر به ذهن سپرده شود. تمامی کاکتوس ها، ساکولنت هستند، ولی همه ساکولنت ‌ها، کاکتوس نیستند. برای مثال یک گیاه آلوئه‌ ورا ساکولنت است ولی کاکتوس نیست. تفاوت کاکتوس و ساکولنت را بایستی بدانید. فقط کاکتوس‌ ها دارای هاله کرکی مانند هستند.


این هاله‌ ها نرم و کرکی مانند هستند و در محل رشد و بیرون آمدن تیغ ‌ها، گل ها، میوه‌ ها و موی کاکتوس ‌ها می ‌باشند. در حالیکه برخی از ساکولنت ‌ها دارای تیغ می باشند، کاکتوس نیستند به خاطر اینکه این هاله ‌ها را ندارند. همه کاکتوس ‌ها از همان ابتدا این هاله‌ ها را دارا می ‌باشند، از دو الی سه هفتگی. این هاله ها بخشی از گیاه هستند، مانند جوانه های درختان. نکته دیگر این است که اکثر ساکولنت‌ ها دارای برگ هستند، ولی همه کاکتوس ‌ها دارای برگ نیستند. تیغ های آن ها با محیط زندگی آنها تطبیق پیدا نموده و به کاکتوس ‌ها در از دست دادن کمتر آب در بیابان ‌ها و محیط ‌های گرم کمک می‌ کنند. گل ‌های کاکتوس ‌ها نسبت به سایر ساکولنت ‌ها خاص هستند. متوجه شدن اختلافات بین آنها می‌تواند به شناخت نوع کاکتوس کمک کند. تقریبا خواستگاه اکثر کاکتوس ‌ها جنوب آمریکا و ایالات متحده آمریکا است و قبل از تجارت کاکتوس، به طور طبیعی فقط در این نواحی یافت می‌شدند. نکات مهم و کلیدی در رابطه با مناسب ترین بستر کشت کاکتوس بسیار فراوان است. اما می توان گفت به طور کل چندین نکته است که باید در انتخاب مناسب ترین بستر کشت کاکتوس مدنظر داشته باشیم. این نکات مهم عبارتند از: بهترین بستر کشت برای کاکتوس حاوی مواد مغذی مورد نیاز گیاه است. در رابطه با بستر کشت کاکتوس تیم تخصصی سئو محتوا تخصصی ترین مقالات را تولید می کند. خاکی که فاقد مواد مغذی باشد نمی تواند نیازهای کاکتوس را تأمین کند. البته به مرور زمان مواد مغذی خاک کاهش پیدا می کند و با آب شسته شده و از پائین گلدان خارج می شود اما با کود دهی به اندازه و به موقع می توان مواد مغذی مورد نیازش را تأمین کرد. بهترین خاک برای کاکتوس خاکی است که حاوی شن و سنگریزه باشد. چنین خاکی متخلخل است و در نتیجه آب اضافی را به سادگی از خود عبور می دهد و به پایین گلدان هدایت می کند تا از طریق سوراخ های پایین گلدان کاکتوس خارج شود. باقی ماندن آب در خاک کاکتوس منجر به پوسیدگی ریشه و در نهایت پوسیدگی ساقه و بدنه کاکتوس می شود. کاکتوس از خاک سنگین که به سادگی غرق آب می شود نفرت دارد. خاک سبک که آب اضافی را عبور دهد بهترین خاک برای کاکتوس است. خاک سبک تولید شده در گلخانه ملک برای کاشت انواع کاکتوس بسیار ایده آل است.


معرفی ترکیب مناسب ترین بستر کشت کاکتوس
برای آشنایی با بستر کشت کاکتوس می بایست به معرفی ترکسب مناسب ترین بستر کشت کاکتوس را در دستور کار قرار دهیم. ترکیب های مختلفی را شاید تا به حال به عنوان مناسب ترین بستر کشت کاکتوس دیده اید. کارشناسان پالیز کشت بر این باور هستند که چنانچه در پی مناسب ترین بستر کشت کاکتوس بوده اید حتما از ترکیب ۷۰ درصد ماسه + ۲۰ درصد پیت ماس + ۱۰ درصد ورمی کمپوست استفاده کنید تا سلامت گیاه خود را تضمین کنید. خاک تهیه شده از مواد ذکر شده هم زهکش و سبک است و آب اضافی را به سرعت پس می دهد و هم مانع رشد حشرات خواهد شد. در ضمن ترکیبی ایده آل برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز گیاه کاکتوس به شمار می رود.

پالیز کشت

پالیز کشت

مناسب ترین بستر کشت کاکتوس حدودا ۷۰ درصد ماسه دارد. در واقع بیش از نیمی از آن را ماسه تشکیل داده است. ماسه رودخانه که عاری از نمک و املاح هست بهترین نوع ماسه برای ترکیب در خاک کاکتوس است. ماسه معادن برای این منظور ایده آل نیستند زیرا حاوی املاح و رسوب می باشند. توصیه می شود ماسه ۲ تا ۵ میلی متری را اول با آب بشویید تا خاک آن شسته شود سپس با سایر اجزا ترکیب کنید. در نظر داشته باشید که ماسه مواد مغذی مورد نیاز کاکتوس را تأمین نمی کند پس نمی تواند به تنهایی برای کاشت گیاه کاکتوس به کار رود. الزامی است که برخی مواد دیگر همچون ورمی کمپوست و پیت ماس به آن افزوده شود تا مواد مغذی مورد نیاز کاکتوس هم تأمین شود. مهم ترین خاصیت ماسه در بستر کشت کاکتوس، حالت متخلخل و سبک آن است که ویژگی بسیار مهم و حیاتی در تولید بهترین خاک برای کاکتوس است. ماسه خاک را زهکش می کند تا آب اضافی به سادگی از خاک عبور کند و به سمت پایین گلدان هدایت شده و خارج شود. انباشه شدن آب در اطراف ریشه کاکتوس به شدت مضر است و به گیاه آسیب جدی می رساند. کاکتوس نوعی ساکولنت است که آب اضافی را در خود نگه می دارد تا در مواقع لزوم از آن استفاده کند پس دلیلی وجود ندارد که در آب غوطه ور باشد. فراموش نکنید که مهم ترین ویژگی مناسب ترین بستر کشت کاکتوس، تخلخل و زهکشی است.


پالیز کشت

پیت ماس در واقع بقایای نوعی خزه و جلبک می ‌باشد که بیشتر در کشورهایی مانند استونی و لیتونی تولید می‌شود. ابتدا این خزه ‌ها جمع آوری شده و در طی فرایندی آماده سازی و بسته بندی می‌شود. پیت ماس تا بیست برابر وزن خود آب جذب می‌کند و برای حفظ رطوبت خاک بسیار عالی می‌باشد. برای تولید مناسب ترین بستر کشت کاکتوس از حدود ۲۰ درصد پیت ماس استفاده کنید. پیت ماس از تجزیه خزه طی هزاران سال پدید می آیند. پیت ماس لاشه نوعی خزه است که طی سالیان سال تجزیه شده است. این نوع از خزه در محیط های سرد و تاریک رشد می‌کند و سپس تجزیه می شود. پیت ماس سبک است و آب فراوانی را جذب می کند (بیست برابر وزن خود) اما در عین حال به سرعت نیز آب اضافی خود را از دست می دهد. پیت ماس در رنگ‌های سیاه، قهوه‌ای و سفید در بازار وجود دارد که تفاوت آنها در میزان مواد آلی و بافت پیت ماس می‌باشد. همچنین انواع پیت ماس بر اساس سایز بافت وجود دارد که کاربرد آنها برای مصارف مختلف متفاوت می‌باشد. برای کاشت بذر کاکتوس بیشتر از نوع دانه ریز و متوسط استفاده می‌شود. خالی از لطف نیست بدانید که پیت ماس به تهویه خاک کمک شایانی می کند و اجازه می دهد طول عمر خاک کاکتوس و البته گیاه افزایش یابد.


پالیز کشت

ورمی کمپوست را می بایست به میزان ۱۰ درصددر بستر کشت کاکتوس مورد استفاده قرار داد. نقش ورمی کمپوست در تهیه بهترین خاک برای کاکتوس غیرقابل انکار است. البته همانطور که بیان شد بهتر است بیش از ده درصد از خاک کاکتوس را ورمی کمپوست نریزید. ورمی کمپوست یک نوع کود آلی هوموسی است که توسط گونه ای خاص از کرم های خاکی تولید می شود. این کود به لحاظ دارا بودن انواع ویتامین ها، هورمون های رشد و عناصر غذایی مورد نیاز گیاه اثرات بسیار مفیدی بر روی رشد و نمو گیاه دارد. این کود دارای بوی مطلوب و فاقد هرگونه آلودگی میکروبی می باشد. ورمی کمپوست نوعی کود آلی است که توسط کرم های خاکی تولید می شود و مواد مغذی مورد نیاز گیاه را دارا ست. به عبارت دیگر ورمی کمپوست ترکیبی از فضولات کرم به همراه درصدی از مواد آلی و غذایی لاشه کرم ها است. در ساده ترین تعریف می توان آن را کود کرم خاکی نامید. ورمی کمپوست هیچ گونه ماده مضری برای گیاهان ندارد اما کودهای دامی مخصوصا اگر تازه باشند دردسرهای زیادی برای گیاهان ایجاد می کنند. به طور مثال پس از مصرف کودهای دامی نپوسیده مواد ازته تجزیه شده و آمونیاک در خاک آزا می‌شود. افزایش آمونیاک در محیط اطراف ریشه باعث مسمویت گیاه شده و رشد گیاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. میزان املاح نمک کودهای دامی تازه بالا بوده که پس از مصرف، پتانسیل اسمزی در خاک افزایش می‌‌یابد. افزایش پتانسیل اسمزی جذب عناصر غذایی و آب را برای ریشه سخت خواهد کرد و برای جذب مواد غذایی، ریشه به انرژی بیشتری نیاز دارد.. در انتها می توان گفت ورمی کمپوست با تأمین مواد مغذی مورد نیاز کاکتوس هم به حاصلخیزی محیط رشد کاکتوس و هم به افزایش رشد ساکولنت کمک شایانی می کند. ورمی کمپوست سرشار از مواد غذایی، ویتامین‌ ها، آنزیم ‌ها، آنتی بیوتیک ‌ها و هورمون‌ های رشد است و نقش بسزایی در افزایش رشد و بهره وری کاکتوس دارد.


در ادامه آشنایی با بستر کشت کاکتوس باید به این نکته اشاره کرد که خاک مناسب کاکتوس باید سبک و دارای زهکش کافی باشد. ترکیب خاک مناسب کاکتوس با توجه به آب و هوای محل نگهداری این گیاه متفاوت خواهد بود. کاکتوس ‌ها از گیاهان پرطرفدار این روز‌ها هستند زیرا اغلب آن‌ ها فضای اندکی را شغال کرده و نیاز چندانی به مراقبت و آبیاری ندارند. با این وجود رعایت اصول نگهداری صحیح از جمله نوع خاک برای حفظ و شاداب ماندن این گیاهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله خاک مناسب کاکتوس را معرفی و نکات مهم برای نگهداری و افزایش رشد این گیاهان را آموزش می‌دهیم. یکی از معیار‌های مهم تعیین کننده خاک مناسب کاکتوس‌ ها، توجه به آب و هوای محل نگهداری این گیاهان است. به طوری که در آب و هوای گرم، نیاز این گیاهان به خاک قابل نفوذ و سبک بیشتر احساس می‌شود. در حالی که در آب و هوای سرد که این گیاه به آبیاری چندانی نیاز ندارد، خاک نسبتا سنگین انتخاب بهتری برای پرورش این گیاه است. به طور کلی، مناسب ترین بستر کشت کاکتوس باید این شرایط را دارا باشد. بهترین ماسه برای کاشت و نگهداری کاکتوس، ماسه رودخانه ‌ای شسته شده است تا عاری از نمک، آهک و خاک باشد. ماسه‌ هایی که از معادن در کوه‌ ها به دست می‌آیند و ماسه ‌های بادی برای پرورش کاکتوس مناسب نیستند، زیرا آب را به خوبی تخلیه نمی‌ کنند. خاک‌ هایی که از گودبرداری پی ساختمان‌ ها بیرون آورده می ‌شوند هیچ گونه ارزش غذایی نداشته و به علت چسبندگی زیاد برای پرورش گیاهان و به ‌ویژه کاکتوس ‌ها توصیه نمی ‌شوند. به طور کلی برای استفاده از خاک، باید از بیست سانتی متری خاک پوسته زمین که کاملا آفتاب خورده باشد، استفاده کنید. کاکتوس‌ ها خاک ‌هایی با PH کمتر از ۷ تا نزدیک به ۷ را می ‌پسندند. غیر از کاکتوس آستروفیتوم که لازم است PH خاک آن کمی قلیایی و بالای هفت باشد. خاک باید سبک، دارای زهکش کافی و قابلیت انتقال و خروج آب اضافی باشد. اضافه کردن پنج درصد خاک زغال به خاک مورد استفاده برای پروش کاکتوس‌ ها،

 اثر ویژه ‌ای در جلوگیری از پوسیدگی و دیگر بیماری ‌های قارچی ریشه گیاه خواهد داشت. کاربرد خاک پیت ماس در پرورش و نگهداری کاکتوس را می بایست با دانستن یک نکته در نظر داشت. بیان کردیم یکی از خاک ‌هایی که در بازار و به مقدار فراوان برای نگهداری کاکتوس‌ ها پیشنهاد می‌شود، پیت ماس می باشد اما تجربه نشان داده که بهتر است پیت ماس استفاده نشود!! زیرا اگر پیت ماس خشک شود خیس و مرطوب شدن مجدد آن سخت است و بیشتر رطوبت را به خود جذب می‌کند بدون اینکه ریشه‌ ها از رطوبت استفاده کافی بکنند و همچنین مواد غذایی موجود در این خاک اندک است. بنابراین توصیه می‌کنیم به جای پیت ماس از کوکوپیت (الیاف نارگیل) استفاده نمائید. خاک پیت ماس تنها هنگامی برای کاکتوسی مفید است که قصد انتقال (صادرات یا واردات) آن را داشته باشید. کارشناسان پالیز کشت با تحقیقات و پژوهش های فراوانی که در زمینه تولید بستر کشت بیولوژیک انجام داده اند توانسته اند چند نمونه ترکیب خاک کاکتوس را بیابند که بسیار مفید و کارآ نیز می باشند. این پژوهش ها نشان داده است که می توان با استفاده از این ترکیب مناسب ترین بستر کشت کاکتوس به بهترین نتایج در زمینه پرورش کاکتوس دست یافت. دانستن این موارد می تواند مفید به فایده باشد برای شما گرامیان. این نمونه ترکیب بستر کشت گیاه کاکتوس از این قرار هستند: یک قسمت کمپوست + یک قسمت خاک پیت + یک قسمت ماسه. یک قسمت خاک باغچه + یک قسمت شن و ماسه (به نسبت مساوی) + یک قسمت کمپوست (مواد پوسیده گیاهی و خاک برگ). یک دوم قسمت خاک رسی + یک قسمت ماسه + یک قسمت خاک باغچه. ترکیب مناسب ترین بستر کشت کاکتوس برای مناطق مرطوب: دو پیمانه ماسه + یک چهارم پیمانه خاک باغچه + یک چهارم پیمانه کود پوسیده دامی + یک پیمانه کوکوپیت. ترکیب مناسب ترین بستر کشت کاکتوس برای مناطق خشک: دو پیمانه ماسه + یک دوم پیمانه خاک باغچه + یک چهارم پیمانه کود پوسیده دامی + دو پیمانه کوکوپیت.


پالیز کشت

برای خرید و سفارش

برای خرید و سفارش

پالیز کشت

بستر کشت کاکتوس خانگی

بسیاری از افرادی که به نگهداری از کاکتوس، ساکولنت، گل های زینتی، گیاهان آپارتمانی و ... مبادرت می کنند در ذهن دارند که بستر کشت را به صورت دستی و در خانه تولید نمایند. این امر اکانپذیر است ولیکن می بایست با دقت و دانش فراان صورت گیرد. کارشناسان پالیز کشت پس از مطرح کردن موضوع آشنایی با بستر کشت کاکتوس و توصیحاتی در این رابطه، حال درصدد هستند تا در مورد بستر کشت کاکتوس خانگی با شما عزیزان صحبت نمایند. تهیه و تولید بستر کشت کاکتوس به صورت دستی و خانگی را می توانید به خوبی در دستور کار خود قرار دهید. متأسفانه عموما با کاهش شادابی و سلامتی گیاه متوجه نامناسب بودن خاک شوید. در این زمان بهتر است تعویض گلدان انجام داده و گیاه را در خاک بهتر بگذارید. با این حال معمولا هنگامی که گیاه علائم بیماری را نشان می دهد، دیگر خیلی دیر شده است. یک گزینه بهتر این است که از همان ابتدا در انتخاب ترکیبات خاک دقت کنید. برای این کار باید تحقیق کنید ببینید کاکتوس تان در چه شرایطی در طبیعت زندگی می کند. اگر کاکتوس شما یک گونه بیابانی است به راحتی می توانید ماسه و شن و خاک را با هم ترکیب کنید اما اگر جزء گونه استوایی است پیت بیشتری استفاده نمائید. یکی از عوامل مهم در پرورش کاکتوس و ساکولنت استفاده از خاک مناسب است. چون چهار عنصر آب، هوا، نور، و دما تأثیر مستقیمی در ترکیب خاک کاکتوس و ساکولنت ها دارند در دنیا هنوز دستور خیلی استانداردی برای این امر وجود ندارد و بیشتر دستورهای تهیه خاک بر اساس تجربه های منطقه ایی توصیه شده است. بطور کلی این گیاهان در ترکیبات مختلفی از خاک می توانند زندگی کنند که باید دارای خلل و فرج و پر متفذ باشد تا آب به راحتی از آن خارج شود و به سرعت نیز خاک خشک شود و گیاه امکان تنفس پیدا کند. همواره برای کاکتوس ها از خاکی سنگ ریزه ای استفاده کنید. برای خاک کاکتوس ترکیب های مختلفی توصیه می شود که بر همین اساس ماسه یکی از عوامل اصلی ترکیبات خاک آن ها می باشد. کاکتوس ها یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی هستند که در تمام طول سال در داخل خانه می توان کاکتوس را نگهداری نمود. متأسفانه گاهی رطوبت فراوان اطراف گلدان کاکتوس باعث می گردد شرایط برای رشد کاکتوس مناسب نباشد. قابلیت زهکشی خاک مخصوص کاکتوس زیاد است و همین امر به افزایش تبخیر و تأمین خشکی مورد علاقه این گیاه کمک می کند. بستر کشت کاکتوس برای حفظ سلامت گیاه و ایجاد شرایط مشابه زیستگاه اصلی آن لازم است. خاک گلدان کاکتوس حاوی شن طبیعی و مواد مغذی کم بوده و همچنین خشک است تا مشابه محیط طبیعی آن شود. خاک کاکتوس را می توانید به صورت آماده خریداری کنید یا خودتان در خانه آن را درست کنید.


در این قسمت از مقاله قصد ما این است که تهیه بستر کشت کاکتوس خانگی را با شما عزیزان به بحث و تبادل نظر بنشینیم. خانواده کاکتوس شامل گیاهان گوشتی و آبدار (ساکولنت) است که رطوبت را در برگ و ساقه خود ذخیره می کنند و در طول دوره های خشکی و بی آبی آن را استفاده می نمایند. معمولا کاکتوس در شرایط خشک بیابانی زندگی می کند اما معدودی از گونه های آن نیز نیمه استوایی هستند. این گیاه عاشق آفتاب و گرما ست و در نواحی که خاک غیر غنی دارند و بارش بسیار کم است یا اصلا بارندگی نیست، زندگی می کنند. اکثر اعضای خانواده کاکتوس به خاطر نیاز بسیار کم به توجه، به عنوان گیاهان خانگی بسیار محبوب و مناسب هستند. این گیاهان مقاوم، نیاز به آب دارند اما نه به حدی که به گیاهان معمولی تان آب می دهید. این گیاهان از نظر شکل و گل دهی منحصر به فرد بوده و بدون توجه شما نیز به راحتی زندگی می کنند. بستر کشت کاکتوس باید شن یا ماسه، مقداری خاک و کمی پیت ماس داشته باشد. کاکتوس بلافاصله رطوبت مورد نیاز خود را از خاک دریافت و در بدن خود ذخیره می نماید، بنابراین آب اضافی باید به راحتی تبخیر یا زهکشی شود تا از بیماری های قارچی و پوسیدگی ریشه آن جلوگیری شود. در خاک کاکتوس آماده از عناصری استفاده می شود که گیاه در حالت طبیعی در آنها رشد میکند و به آن پیت افزوده می گردد تا در حد مطلوب رطوبت خاک و بستر را حفظ کند. همین که پیت خشک شد، جذب آب توسط گیاه سخت شده به همین علت خاک خیلی خشک می شود. در این حالت آب کافی برای جذب توسط ریشه وجود ندارد. خاک کاکتوس خانگی برای همه انواع کاکتوس ممکن است استفاده شود. درست همانند ذائقه که در هر فردی کمی تفاوت دارد، خاک همیشه برای همه انواع کاکتوس ممکن است مناسب نباشد.

پالیز کشت

پالیز کشت

گفتیم که شما می توانید به سادگی نسبت به تهیه بستر کشت کاکتوس خانگی اقدام کنید. مشکلی که در خاک ‌های آماده است این مورد است که برای هر نوع گیاهی مناسب نیستند. اگر این پتانسیل را در خود می‌بینید که در آینده کلکسیونر کاکتوس شوید، بستر کشت کاکتوس را خودتان از ابتدا درست کنید. در اکثر مواقع، اگر مخلوط خاک خود را برای کاکتوس یا ساکولنت خود درست کنید ارزان ‌تر از خرید آن برای شما تمام خواهد شد. این که شما گیاهان مختلفی دارید و خاک مناسب هر یک را خودتان درست می کنید بسیار عالی ست ولی اگر تصمیم به خرید مخلوط خاک آماده گرفته ‌اید، از اینکه آن خاک برای مجموعه انواع کاکتوس‌ های شما مناسب است (جنگلی، صحرایی و ...) اطمینان حاصل کنید. این فکر خوبی است که اگر تعداد کاکتوس‌ های زیادی ندارید از خرید خاک آماده بهره بگیرید. اگر خاک را خودتان درست کنید خواهید دید که نتیجه بهتری حاصل می شود و این در رشد و سلامت گیاه شما مشهود است.
یکی از نکاتی که به هنگام نگهداری از کاکتوس باید به آن توجهی ویژه کنید بحث اهمیت بافت خاک کاکتوس می باشد. انواع مختلف کاکتوس نیاز‌های متفاوتی از بستر کشت و خاک برای رشد دارند. محیط رشد تقریبا یکی است، ولی در مخلوط ‌های خاک کاکتوس ‌های صحرایی، جنگلی و ... تفاوت‌ هایی وجود دارد. جدا از مواد اختصاصی خاک، کاکتوس ‌ها نیاز به ترکیب خاک مختص به خود دارند. این خیلی مهم است که خاک مناسب کاکتوس و ساکولنت سبک و پوک باشد. به خصوص وقتی مرطوب می‌شود و گیاه خود را آبیاری می‌کنید. بیان کردیم که خاک کاکتوس باید بتواند سریع خشک شود و هوا در آن جریان داشته باشد. به طور طبیعی اکثر کاکتوس‌ های صحرایی در خاکی با شرایط نیتروژن کم رشد می‌کنند. مقدار زیاد نیتروژن در رشد کاکتوس تاثیر کمی دارد. کاکتوس شما در حالت رشد سریع، ساقه نازک و باریک و تیغ های ضعیف دارند.


علی رغم اشاره غیر علمی برخی از همکاران به مخلوط کردن کودهای دامی با خاک، خاک گیاه نباید دارای هرگونه کودی باشد. که باعث رشد قارچ ‌ها در اطراف ریشه‌های کاکتوس شما شود و آن‌ها در مقابل بیماری های مختلف ضعیف باشند. میزان PH بستر کشت کاکتوس نیز از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد. تقریبا اکثر کاکتوس ‌ها به خاکی اسیدی برای رشد و ادامه حیات نیاز دارند. برخی انواع کاکتوس ‌ها نیاز به اسیدی بودن خاک بیشتر نیازمندند. عموما شما نیاز به این دارید که از اسیدی بودن خاک گیاه و PH آن در محدوده پنج تا شش اطمینان حاصل نمایید. در نوع Epithelantha (کاکتوس دکمه‌ای) باید خاک کمی خاصیت قلیایی و با PH حدود ۶.۵ باشد. اما معمولا هر خاکی که دارید با PH کمتر از چهار و یا بیشتر از هفت است که باعث از بین رفتن گیاه می‌ شود. این نوع از مخلوط خاک برای گیاه خوب نیست. اگر شما بخواهید سطح PH این خاک را بالا ببرید می‌ توانید کمی پیت ماس به آن اضافه کنید. ولی نکته اینکه، پیت ‌های مختلفی در بازار از نظر نوع وجود دارند و برخی از آن ‌ها دارای خاصیت اسیدی بودن بیشتری نیز نسبت به بقیه هستند. پس نیاز به این دارید که پیت را به تدریج به خاک گیاه اضافه کنید و میزان PH خاک را اندازه‌گیری نمائید. بیشتر کاکتوس ها عناصری که در خاک وجود دارد را در PH نزدیک به خنثی و متمایل به اسیدی به خوبی دریافت می کنند. عناصری مانند فسفر که موجب توسعه ریشه می شود، روی آنزیم ها را فعال می کند، منگنز در تنفس و نیز آهن و به دلیل اینکه کاکتوس ها دارای برگ نیستند به نیتروژن نیاز زیادی ندارند. البته به این موضوع دقت شود که حتی گیاهانی که به اصلاح دوست دار خاک قلیایی هستند، PH خاک آنها باید در محدوده ۷ تا ۷.۵ باشد و بالاتر از آن خصوصا ۸ به بعد، فتوسنتز را دچار مشکل و رشد گیاه را متوقف می کند (مگر در گیاهانی که به شوری مقاومت دارند). همینطور مصرف کودهای مختلف، روی PH خاک اثر دارد، کودها از نوع آمونیاکی، سولفات، کلرور پتاسیم، سوپر فسفات، گوگرد، اوره و خون خشک PH خاک را کم و کودهایی مانند سیانامید، اسکوری، نیترات های سدیم و کلسیم و کود دامی، PH خاک را بالا می برند.

پالیز کشت

پالیز کشت


الف) عناصر مفید در بستر کشت کاکتوس خانگی
با توجه به اینکه مراحل آشنایی با بستر کشت کاکتوس و آشنایی با مناسب ترین بستر کشت کاکتوس را پشت سر گذاشته ایم و توضیحاتی را نیز در مورد بستر کشت کاکتوس خانگی داده ایم حال می بایست در مورد عناصر مفید در بست کشت کاکتوس خانگی نیز مطالبی را عنوان نموده و این عناصر را برای شما عزیزان مشخص کنیم. این عناصر عبارتند از:

_ پرلیت

_ پرلیت

پرلیت کشاورزی یک شیشه آتشفشانی انبساط یافته است که با ترکیب اسیدی تا حد واسط است که در محیط آب و یا مرطوب تشکیل می‌شود. پرلیت کشاورزی و باغبانی با زبری ذاتی خود، تداخل ذره ای فوق العاده مناسبی را فراهم می کند که تهویه عالی و بازدهی بالاتر مخلوط خاک را موجب می شود. همچنین به دلیل داشتن ناحیه سطحی وسیع، پرلیت کشاورزی، رطوبت قابل ملاحظه ای را در خود نگه داشته و آن را به بهترین نحو برای رشد و گسترش گیاه آزاد می نماید. پرلیت به دلیل خاصیت معدنی خود دارای مواد معدنی غنی از جمله آهن، سدیم، کلسیم و کانی ‌های دیگر است. پرلیت فرآوری شده کاملا سبک و سفید رنگ است. پرلیت در ترکیب خود، دارای دو تا شش درصد آب است. طبیعی است که ضمن گرما دادن به این ماده و تبخیر آب موجود ، حجم ثانوی بین چهار تا بیست برابر حجم اولیه افزایش یافته و شکل فیزیکی با منافذ بسیار زیاد ایجاد می گردد. این فرآیند منجر به منبسط شدن و سبک شدن پرلیت خواهد شد. این فرآوری رنگ پرلیت را هم از خاکستری یا سیاه شیشه ‌ای به سفید برفی یا سفید خاکستری تبدیل می ‌کند. پرلیت منبسط شده ماده‌ای است سبک، متخلخل، با PH خنثی که قادر به جذب و نگهداری آب است. با پرلیت می ‌توان آب را به میزان زیاد و به مدت طولانی و با یک توزیع و پخش یکسان در دل خاک در اختیار ریشه قرار داد و از هدر رفتن آن جلوگیری کرد. در واقع انباری بسیار کوچک برای نگهداری مقادیر بسیار بزرگی از آب برای گیاه در دل خاک ایجاد می ‌گردد و به مرور آب را در اختیار ریشه قرار می دهد. پرلیت سبب می ‌شود که از شسته شدن مواد غذایی خاک جلوگیری به عمل آید. وجود تخلخل در پرلیت، تبادلات هوایی و گازی را در خاک برای ریشه گیاه به سهولت فراهم می آورد و به این علت باعث اصلاح سیستم هوادهی و آبدهی خاک و در نتیجه بهبود عمل تهویه خاک می ‌شود. در حضور پرلیت مشکل تجمع گازها در خاک نیز تا حدود بسیار زیادی مرتفع می‌شود. همچنین ریشه ها و اندام ‌های زمینی گیاه با سهولت بیشتری در خاک قادر به حرکت هستند.

_ خاک پیت

_ خاک پیت

خاک پیت متشکل است از نوعی خزه موسوم به خزه اسفاگنیوم است که در مرحله ای از چرخه عمر خود به خاک تبدیل شده اند، محل به عمل آمدن پیت ماس خاک جنگل های شمال اروپا و سواحل منتهی به اقیانوس منجمد شمالی است در حاضر بهترین معادن استخراج پیت ماس متعلق به کشور استونی است. پیت ماس طبق تحقیقات به عمل آمده بهترین ماده کاملا ارگانیک برای جوانه زنی، کشت و نگهداری گیاه (به خصوص گیاهان آپارتمانی است) است که در سطح حرفه ای نیزمورداستفاده فراوانی می گردد. خاک پیت خاکی است که مواد آلی تجزیه نشده به ضخامت مختلف با کمی مواد معدنی(رس، سیلت، شن) مخلوط گردیده و به رنگ سیاه در زیرلایه های خاک تکامل یافته مشاهده می گردد . مواد آلی تجزیه نشده در خاک پیت عموماً از شاخ و برگ درختان در ارتفاعات پست و زمین های کم شیب مناطق جنگلی و یا ریشه و ساقه و برگ گیاهان علفی در مناطق مرتعی تشکیل یافته است. این خاک دارای رنگ سیاه و ضخامت متفاوت ساختمان دانه ای درشت و اسیدیته یا PH آن حدود ۶.۵ است. به سبب داشتن خلل و خرج مناسب ظرفیت نگهداری رطوبت آن بسیار خوب، از نظر شوری مشکلی نداشته و عموما کمتر از یک میلی موس می باشد. محل اصلی تشکیل این خاک در روسیه، اکراین، اروپای شرقی و نقاط بسیار سرد است. کشور هلند با در اختیار داشتن فناوری و آماده نمودن آن صادر کننده اصلی خاک پیت به شمار می آید. در کشور ایران اطراف جنگل های جلگه ای شمال کشور و نقاط مرتعی ایران به شکل پراکنده و در سطوح کوچک مشاهده می گردد. از خاک پیت به عنوان یکی از مواد اولیه جهت بستر تولید قارچ دکمه ای نیز در ایران استفاده می شود زیرا در تولید قارچ رطوبت زیاد مورد نیاز است. ظرفیت نگهداری آب در خاک پیت بسیار بالا بوده و می تواند نیاز رطوبتی را تأمین نماید و از طرف دیگر با اضافه کردن کمی آهک به خاک پیت معدنی شدن مواد آلی به سرعت صورت گرفته و ازت تولید شده در چرخه غذائی مورد استفاده قرار می گیرد.

_ خاک رس

_ خاک رس

خاک رس حالت گلوله ای دارد و مرطوب چسبناک است و بعد از خشک شدن سخت می شود. زهکشی درخاک رس ضعیف است. در بهار به آرامی گرم می شود و کشت آن سنگین است. اگر زهکشی خاک افزایش یابد، گیاهان به خوبی رشد می کنند، زیرا خاک رس می تواند غنی از مواد مغذی باشد. درختان میوه، درختان زینتی و بوته ها در خاک های رسی رشد می کنند. ذرات رس قطری کمتر از ۰.۰۰۲ میلی‌ متر داشته و در حدود نیمی از خاک را تشکیل می ‌دهند. خاک‌ رسی به دلیل دارا بودن دانه‌های بسیار ریز به خاک سرد معروف است و همچنین دربرابر رشد گیاهان مقاومت نشان داده و رشد آنها را محدود خواهد کرد. رس ها فعال ترین بخش خاک بوده و اکثر دارای ساختمان بلوری می باشند. این نوع خاک ها از نظر کشاورزی مناسب نیستند و دلیل آن سنگینی خاک است. جهت اصلاح این نوع خاک ها از موادی مانند کود دامی، پرلیت یا ماسه، خاک برگ، کمپوست استفاده می شود. خاک رس این امکان را به مخلوط شما می‌دهد که سریع خشک شود و به حرکت آب در تمام سطح خاک کمک می‌کند. این را می ‌توانید به جای شن و ماسه استفاده کنید ولی دقت داشته باشید که باید خاک پخته شده باشد. (تهیه آن اگر مشکل بود از همان شن و ماسه استفاده نمائید).

_ ماسه و شن

_ ماسه و شن

ذرات شن و ماسه بزرگ هستند و فضای زیادی بین هر دانه وجود دارد. آب و مواد مغذی به راحتی جریان می یابند اما در آنها نگهداری نمی شود. خاک شنی به خوبی به هم متصل نمی شود. به یک ساحل یا کویر فکر کنید، تعداد کمی گیاه در آنجا رشد می کنند و خاک مستعد فرسایش است. به دلیل این صفات، شن برای نفوذ اکسیژن مفید است. خاک های سبک خاک های هستند که بیش از هشتاد درصد وزن خاک را شن یا ماسه تشکیل داده و مقدار رس و سیلت آن کمتر از بیست درصد است. به همین دلیل به خاک های سبک خاک شنی و ماسه ای نیز می گویند. این نوع خاک ها را اگر بخواهیم جز خاک مناسب کشاورزی و کشت گیاهان قرار دهیم باید با انواع دیگر خاک مخلوط کنیم. زهکشی این نوع خاک ها به صورت آزادانه صورت می گیرد و خاک رطوبت خود را زودتر از خاک های دیگر از دست می دهد. خاک سبک در معرض فرسایش بادی بوده و حاصلخیزی آن ها ناچیز است. رطوبت قابل استفاده گیاه در خاک شنی کم بوده و آبیاری بایستی به تناوب بیشتری صورت گیرد. آبشویی املاح و کودهای شیمیایی نیز در خاک های شنی قابل توجه است و تلفات و ضایعات کود بیشتر از سایر خاک ها ست. در این نوع خاک مواد آلی به سرعت مى پوسند. افزودن مواد آلی به خاک شنی در بهبود ظرفیت نگهداری آب و افزایش حاصلخیزی خاک موثر است. خاک های سبک خیلی زود گرم و زود سرد مى شوند به همین جهت به این خاک ها، خاک های گرم نیز می گویند. خاک سبک به دو دسته خاک ماسه ای و خاک شنی تقسیم می شوند. در خاک ماسه ای هفتاد درصد از حجم خاک را ماسه تشکیل داده است. ماسه ذراتی ریزی به قطر دو میلی متر است. این نوع از خاک توانایی کمی در نگه دارای آب دارد در نتیجه برای گیاهانی که به مقدار زیاد به رطوبت احتیاج دارند مناسب نیست. خاک های ماسه ای یکی از فقیرترین خاک های کشاورزی هستند. همانطور که از نام آن نیز مشخص است بخش اعظمی از خاک را شن تشکیل داده است. شن به ذرات بزرگتر از دو میلی متر اطلاق می شود. به دلیل زهکشی مناسب از این نوع خاک بیشتر در کشت گیاهان گوشتی نظیر کاکتوس ها استفاده می شود. مواد مغذی خاک های شنی بسیار کم است و همچنین قدرت نگهداری آب کمی را دارند. همین امر باعث می شود که ریشه های گیاهان در جذب آب در این نوع خاک به مشکل برخورد کنند. خاک شنی عموما از تجزیه و خرد شدن سنگ هایی مانند گرانیت، سنگ آهک و کوارتز تشکیل می شود.

_ ذغال

_ ذغال

این عنصر باعث می‌شود ناپاکی ‌ها و آلودگی ‌ها به خاک شما نفوذ نکنند و یک تصفیه کننده به حساب می ‌آید. از آنجایی که اکثر ساکولنت های گوشتی و کاکتوس ها به خاطر آبیاری زیاد از بین می روند ترکیب ذغال چوب با خاک بهترین گزینه می باشد تا از رطوبت رسانی بیش از حد به این گیاهان جلوگیری شود. پس از شما هم جزو دوستداران کاکتوس و ساکولنت هستید از زغال چوب حتما استفاده کنید. زغال چوب کودی چندین ساله به شمار می آید. به دلیل اینکه پوسیدگی ذغال چوب بسیار کم است می توان از آن برای بارور کردن زمین های زراعی استفاده کرد چون یک کود چندین ساله به حساب می آید. ولی باید در نظر داشت که نتیجه واقعی را بعد از سه سال نشان می دهد. وجود ذغال چوب در خاک باعث می شود گیاه شما علف های هرز و بسیاری از آفت ها دیگر را تجربه نکند. به طور مثال با وجود ذغال سنگ حلزون ها در خاک نمی توانند زندگی کنند. در زمین های کشاورزی وجود قطعه های بزرگ تر ذغال چوب باعث می شود علف های هرز اجازه جوانه زدن در آن منطقه را پیدا نکنند. همچنین با وجود زغال چوب بسیاری از حشرات و کرم ها دیگر سراغ گیاهان شما نمی آیند. اگر از وجود حلزون و دیگر نرم تنان در باغچه یا گلدان‌هاتان رنج می‌برید، خاکستر مانند یک سم آنها را از اطراف شما فراری می‌دهد! خاکستر این جانداران را فراری می‌دهد و حتی اگر جرات کنند و جلو بیایند، خاکستر مانند نمک عمل کرده و آب بدن ‌شان را می ‌گیرد و آنها را خشک می‌کند. یکی دیگر از آفاتی که می ‌توان به وسیله ذغال با آن مبارزه کرد، شته است. به محض اینکه این آفات ریز و مزاحم را روی گیاه‌تان مشاهده کردید، یک لایه نازک خاکستر روی گیاه بپاشید به طوری که روی شته ‌ها را بگیرد. خاکس کار خود را می ‌کند و شته‌ها را نابود خواهد نمود. زمانی که گیاه عاری از هر شته‌ ای بود، می‌توایند خاکستر ها را از روی آن پاک کنید.
شما برای تهیه خاک باید بدانید نوع کاکتوس شما چیست (صحرایی یا جنگلی ست). ولی به طور معمول از این خاک برای هر گونه از کاکتوس می‌توانید استفاده نمایید: ماسه، پرلیت و پیت را به نسبت (۰.۵:۱:۱) مخلوط و کمی ذغال خرد شده به آن‌ ها اضافه کنید. خوب مخلوط نمایید که خاک یکدستی درست شود. می‌ توانید برای تقویت خاک گیاهان تان از کمی پودر پوسته تخم مرغ یا استخوان استفاده نمائید. قبل از کاشت و اضافه کردن این مخلوط به گلدان خود حتما از کمی سنگ‌ ریزه درشت ‌تر در کف گلدان خود استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که مخلوط خاک شما از سوراخ ‌های کف گلدان کمتر خارج شوند. همچنین به زهکش خاک گلدان شما کمک خواهد کرد. شما همچنین می‌توانید کمی سنگ تزئینی برای سطح خاک گلدان خود در نظر بگیرید. ولی از اینکه آب در زیر آن‌ ها اشباع نشود و آب را در خاک گلدان نگاه ندارند اطمینان حاصل نمائید. وقتی از سنگ ‌های تزئینی استفاده می‌کنید عموما بهتر است آبیاری را از زیر گلدان کاکتوس انجام دهید.

برای ثبت سفارش

برای ثبت سفارش

پالیز کشت

ب) ضدعفونی کردن بستر کشت کاکتوس خانگی
پیش از استفاده از مخلوط بستر کشت کاکتوس آن را ضدعفونی کنید. همانطور که پیش از این نیز بیان کردیم کاکتوس‌ ها گیاهان بسیار حساسی هستند. به راحتی باکتری‌ ها و میکروارگانیسم ها می‌ توانند در رشد و زندگی آن ‌ها تأثیرگذار باشند. این کار بیشتر در حالتی اتفاق می‌افتد که مخلوط خاک را شما به صورت آماده تهیه کرده ‌اید. اگر این خاک آلوده باشد می‌تواند باعث مرگ گیاه شما شود یا حتی گیاهان دیگر شما را نیز آلوده نماید. پس بهتر است خاک مناسب کاکتوس و ساکولنت خود را قبل از مصرف حتما ضدعفونی کنیم. برای این‌ کار روش‌ های مختلفی است.
_ استریلیزه کردن بستر کشت کاکتوس با حرارت: برای این کار می‌توانید مخلوط خاک خود را در ظرفی ریخته و آب را به آن طوری اضافه کرده که تا بالای خاک آب بایستد. و سپس آن ‌را برای مدتی روی گاز با شعله کم قرار دهیم. این تکنیک را بن ماری نیز می‌نامند. اینکار را ادامه دهید تا دمای آب به نقطه جوش یعنی صد درجه سانتی‌گراد برسد. عموما بین بیست تا سی دقیقه اینکار زمان می‌برد که البته بسته به میزان آب دارد. بعد از به جوش آمدن آب، گاز را خاموش کنید و اجازه دهید که به همان صورت خنک شود. و سپس مخلوط خام را از آب خارج کرده و اجازه دهید خشک شود و سپس از آن استفاده کنید.
_ بهره گیری از انواع قارچ کش: دیگر روش برای استریلریزه کردن خاک مناسب کاکتوس و ساکولنت استفاده از قارچ‌کش است. در این روش خاک را درون ظرفی پلاستیکی ریخته و به آن آب اضافه نمایید تا سطح روی خاک با آب پر شود. سپس بسته به میزان خاک خود به آن قارچ کش اضافه نمایید و آن‌را به مدت پانزده الی بیست دقیقه رها کنید. بعد از این مدت خاک را از مایع جدا کرده و اجازه دهید کمی خشک شود و سپس از آن استفاده کنید.
_ همانطور که مشخص است خاک یکی از عوامل مهم و موثر در رشد و سلامت کاکتوس و ساکولنت شما دارد. دیگر عواملی مانند گلدان کاکتوس، آبیاری صحیح کاکتوس، نور مناسب برای آن می‌ تواند در سلامت و رشد آن تأثیرگذار باشد.


پالیز کشت
پ) نکات تکمیلی در مورد بستر کشت کاکتوس خانگی
کاکتوس‌ ها از خانواده گیاهان ساکولنت هستند و برای پرورش آن‌ها باید چند نکته را در نظر گرفت. بیشتر کاکتوس ‌ها به خاک شنی تر و درشت تری نیاز دارند. اکثر کاکتوس‌ ها مواد مغذی کمتر و رطوبت کمتر را ترجیح می‌ دهند و تقریبا بیشتر کاکتوس ‌ها در آفتاب کامل رشد بهتری دارند. برای کاشت کاکتوس ‌ها می ‌توان از انواع کود ها استفاده کرد، اما شما می‌ توانید با ساختن خاک مناسب برای کاکتوس که مواد مغذی در آن وجود دارد، نیاز به کوددهی را کاهش دهید. کاکتوس‌ ها از گیاهان آپارتمانی محبوب هستند. این گیاهان به خاکی نیاز دارند که زهکشی خوبی داشته باشد و آب را در خود نگه ندارد. زیرا کاکتوس ‌ها شرایط خشک را بیشتر دوست دارند. شما می‌توانید خاک مخصوص کاکتوس را از فروشگاه‌ های لوازم باغبانی خریداری کنید و یا آن را خودتان در خانه درست کنید. خانواده کاکتوس ‌ها، ساکولنت ‌هایی می باشند که رطوبت را در برگ ‌های گوشتی، ساقه‌ها و تنه ‌های خود ذخیره می ‌کنند تا در دوره‌ های خشک از آن استفاده کنند. آن ‌ها به طور کلی در شرایط کویری یافت می‌شوند، اگرچه تعداد کمی از آن‌ها از مناطق گرمسیری تا نیمه گرمسیری هستند. کاکتوس‌ ها مکان‌ه ای آفتابی با گرمای زیاد را ترجیح می‌ دهند، مناطقی که کم باران هستند و خاک سنگین ندارند. اکثر کاکتوس‌ ها به مراقبت زیادی نیاز ندارند و به همین دلیل از گیاهان آپارتمانی محبوب به شمار می‌روند. این گیاهان در برابر خشکی مقاوم هستند و به آب زیادی نیاز ندارند. کاکتوس ‌ها دارای فرم منحصر به فردی هستند و با کمی مراقبت، به راحتی گل می ‌دهند بدون اینکه به توجه زیادی نیاز داشته باشند.کاکتوس ‌ها خاکی که حاوی ماسه یا شن، مقداری خاک گلدان و کمی پیت ماس است را ترجیح می ‌دهند. _ خاک مخصوص کاکتوس در بیشتر گلخانه‌ ها و فروشگاه ‌های لوازم باغبانی موجود است. این خاک ترکیب مناسب تری نسبت به خاک معمولی برای ریشه کاکتوس 

پالیز کشت
دارد و باعث می‌شود ریشه‌ها و ساقه‌ های کاکتوس‌ ها رشد خوبی داشته باشند و از پوسیدگی آن‌ ها در اثر رطوبت زیاد ممانعت می‌شود.خاک مناسب کاشت گیاهان کاکتوس دارای زهکشی بهتری بوده و پس از آبیاری به سرعت خشک خواهد شد. کاکتوس ‌ها رطوبت مورد نیاز را در ساقه و تنه خود ذخیره می‌کنند و برای جلوگیری از بیماری‌ های قارچی و پوسیدگی، آب اضافی باید تبخیر یا تخلیه شود. در خاک ‌های تجاری مخصوص کاکتوس از عناصری که این گیاهان به طور طبیعی در آن رشد می‌ کنند استفاده می ‌شود و پیت ماس که تمایل به نگه داشتن رطوبت دارد، به آن اضافه می‌ شود. هنگامی که پیت ماس خشک می‌ شود، به سختی دوباره آب را جذب می‌کند و این باعث می‌شود گلدان خیلی خشک شود. _ ساخت بستر کشت کاکتوس در خانه ممکن است ارزان تر باشد. این خاک را می‌ توانید برای انواع کاکتوس‌ ها استفاده کنید. برای تهیه بستر کشت کاکتوس دو قسمت شن و ماسه (به جای شن و ماسه می‌توانید از پرلیت استفاده کنید) و دو قسمت خاک غنی و مرغوب مخصوص گلدان را با هم مخلوط کنید. خاک باید غنی باشد تا کاکتوس زمانی که رشد می‌کند از مواد مغذی موجود در خاک استفاده نماید. یک قسمت پیت ماس نیز به آن اضافه نمایید. در صورت امکان مقداری مواد مغذی مانند پودر استخوان نیز به این ترکیب اضافه کنید. با اضافه کردن مواد مغذی به خاک، نیاز به کوددهی در طول رشد کاکتوس را به حداقل برسانید. همچنین می‌توانید مقداری کود مایع را با یک لیوان آب مخلوط کنید و به این ترکیب اضافه نمایید. کود را مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده با آب مخلوط کنید. از گلدان‌ های لعاب دار که رطوبت را در خود نگه می‌دارند برای کاشت کاکتوس استفاده نکنید.اجازه دهید بین هر بار آبیاری خاک کاملا خشک شود. با توجه به شرایط و مکان نگه داری، نیاز به آبیاری متفاوت است. هفته ‌ای یک بار یا دو هفته ‌ای یک بار آبیاری برای

پالیز کشت
گیاهان کاکتوس کافی است._ شاید برای شما هم این پرسش پیش آمده باشد که با وجود سختی هایی که در تهیه خاک کاکتوس در منزل است، چرا باید به جای تهیه بسته های آماده خاک از فروشگاه ها، خودمان نسبت به ترکیب آن در خانه اقدام کنیم. پاسخ این پرسش نیز در ادامه داده شده است. اگر شما هم تا به حال تکثیر یکی از گیاهان آپارتمانی خود را تجربه کرده اید، می دانید که تا چه میزان این کار لذت بخش است. تکثیر انواع کاکتوس و پرورش آن نیز یکی از همین تجارب وصف ناپذیر است. اگر قصد انجام چنین کاری در منزل دارید بهتر است خودتان در خانه خاک کاکتوس را ترکیب کنید. زیرا زمانی که از صفر تا صد کاشت گیاه را خودتان انجام می دهید، حس بسیار خوبی را تجربه می کنید. ضمن اینکه خود شما بهتر می توانید بر اساس محیط نگهداری گلدان تان، و میزان خشکی و رطوبت ساختمان، نسبت به تهیه و ترکیب خاک اقدام کنید. _ هنگامی که قصد دارید خاک های بسته بندی شده و آماده را برای گلدان خود تهیه کنید، علاوه بر اینکه باید از ترکیب گفته شده در آن مطمئن شوید، لازم است از سالم و استریلیزه بودن آن نیز اطمینان حاصل کنید. از آنجایی که هیچ گاه نمی توانید به طور کامل در مورد این دو مسأله مطمئن شوید، بهتر است خودتان در منزل خاک کاکتوس را ضد عفونی و ترکیب کنید. استفاده از قارچ کش ها یکی از ساده ترین راه های ضدعفونی کردن خاک گلدان است. _ بستر کشت کاکتوس یا خاک بستری که شما به صورت بسته بندی شده تهیه می کنید بسیار گران تر از چیزی است که در خانه ترکیب می کنید. شما می توانید اجزاء مختلف خاک کاکتوس را به مقدار زیاد و با قیمت مناسب تر خریداری کنید. اینکار علاوه بر صرفه جویی در وقت و حضور در فروشگاه ها برای تهیه بسته بندی های خاک، باعث صرفه جویی در هزینه های نگهداری از گیاهان شما در منزل نیز می شود.

⇘برای خرید محصول⇙

⇘برای خرید محصول⇙

پالیز کشت

تعویض بستر کشت کاکتوس

در تابستان زمانی که فصل رشد گیاهان آغاز می شود بسیاری از افراد به فکر تعویض خاک و گلدان های گیاه خود می افتند. ما تلاش داریم به شما عزیزان اطلاعاتی را در مورد تعویض بستر کشت کاکتوس انتقال دهیم. از آنجایی که کاکتوس ها رابطه خوبی با تعویض خاک و گلدان ندارند اما باید هر چند وقت یکبار اقدام به تعویض خاک کاکتوس و همچنین گلدان آن بکنید زیرا ممکن است فضای لازم برای رشد ریشه ها وجود نداشته باشد از این رو باید در زمان های مناسب این کار را با روشی درست انجام دهید. بهتر است برای تعویض خاک گلدان در ابتدای بهار و یا اواخر فصل زمستان اقدام کنید. اما اگر گیاه دچار مشکل، آفت و یا بیماری شد به فصلی که در آن قرار دارید نگاه نکنید و هر چه زودتر خاک گیاهتان را تعویض نمائید. نحوه تعویض خاک کاکتوس را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد. معمولا تعویض خاک کاکتوس به چند دلیل باید انجام شود این دلایل شامل زیاد شدن ریشه ها، خاکی نامرغوب، پوسیدگی، بیماری، آفت های کاکتوس است، به همین دلیل اگر هر یک از مشکلات بالا را در کاکتوس خود مشاهده کردید فورا دست به کار شوید. برای آشنایی با روش صحیح تعویض خاک کاکتوس به شیوه زیر عمل کنید:


پالیز کشت

_ در مرحله اول ابتدا باید بستر جدیدی را برای قرار دادن کاکتوس درون آن آماده کنید، توجه داشته باشید که انتخاب گلدان مناسب برای کاکتوس بسیار مهم است سعی کنید از گلدانی استفاده کنید که متناسب با اندازه کاکتوس باشد، زیرا گلدان بزرگ تر باعث می شود ریشه ها زودتر بپوسند از این رو از گلدان مورد نظر باید کمی از گلدان قلبی بزرگتر باشد. نکته دیگری که در رابطه با تهیه گلدان وجود دارد این است که از وجود سوراخ در کف گلدان انتخابی اطمینان حاصل نمایید، شما می تواند هم از گلدان سفالی استفاده کنید و هم پلاستیکی به شرط آنکه قدرت زهکشی بالایی داشته باشد.


پالیز کشت

_ در دومین مرحله باید به تهیه خاک جدید و مناسب کاکتوس بپردازید، شما باید دقت ویژه ای برای تهیه خاک کاکتوس کنید، ملاک شما برای تهیه خاک جدید بالا بودن قدرت زهکشی و سبک بودن آن است که باید در نظر بگیرید. ترکیب شصت درصد ماسه + سی درصد پیت ماس (یا کوکوپیت) + مقدار کمی کود حیوان می تواند بهترین ترکیب برای تعویض خاک کاکتوس باشد.


پالیز کشت

_ پس از اینکه خاک جدید و گلدان جدید را تهیه کردید زمان آن است که کاکتوس را از بستر قبلی خود بیرون بیاورید، برای این کار ابتدا باید از یک دستمال و یا یک تکه کاغذ برای محافظت از دستان تان استفاده کنید تا تیغه های آن به درون دست تان نرود، این کار باید با لطافت هر چه بیشتر انجام شود تا شکستگی در کاکتوس ایجاد نشود. شما می تواند برای خارج شدن راحت تر کاکتوس، روز قبل کمی آن را آبیاری کنید، سپس روزنامه را بر روی کاکتوس قرار دهید و بعد گلدان را وارونه کنید و چند ضربه به ته آن بزنید تا با خاک دربیاید، اگر با این روش کاکتوس از گلدان بیرون نیاید می توانید گلدان را با استفاده از چاقو گلدان را از وسط ببرید، طوری که به ریشه های کاکتوس صدمه ای وارد نشود.


پالیز کشت

_ پس از خارج کردن کاکتوس از بستر کشت کاکتوس، آن را بر روی یک سطح صاف قرار دهید و تمام خاک های چسبیده به ریشه را جدا کنید، در حالی که مشغول این کار هستید ریشه ها را چک کنید تا دچار آفت و یا پوسیدگی نشده باشد، اگر پوسیدگی و یا هر چیز غیر طبیعی دیگری در ریشه ها دید آن را به طور کامل از گیاه جدا کنید.


پالیز کشت

_ پس از خارج کردن کاکتوس از بستر کشت کاکتوس، آن را بر روی یک سطح صاف قرار دهید و تمام خاک های چسبیده به ریشه را جدا کنید، در حالی که مشغول این کار هستید ریشه ها را چک کنید تا دچار آفت و یا پوسیدگی نشده باشد، اگر پوسیدگی و یا هر چیز غیر طبیعی دیگری در ریشه ها دید آن را به طور کامل از گیاه جدا کنید.


پالیز کشت

_ بعد از خشک شدن ریشه زمانی است که باید کاکتوس را به بستر اصلی خود منتقل کنید، بدین ترتیب کف گلدانی که تهیه کرده ایم را با کمی سنگریزه می پوشانیم سپس از خاک مورد نظر پر می کنیم طوری که تا نصف گلدان پر شود سپس کاکتوس را با استفاده از روزنامه یا دستکش بر می داریم و درست در وسط گلدان قرار می دهیم و بعد ادامه بستر کشت کاکتوس را در اطراف آن می ریزیم، برای قرار گرفتن بهتر کاکتوس کمی خاک اطراف آن را فشار دهید تا هوای لابه لای خاک خارج شود، از فشردن زیاد خاک بپرهیزید. بعد از آن که عملیات تعویض بستر کشت کاکتوس تمام شده گیاه تان را به مکان قبلی با نور، دمایی مناسب انتقال دهید.


پالیز کشت

_ توجه داشته باید که بعد از تعویض خاک کاکتوس به هیچ عنوان آن را به مدت یک تا دو هفته آبیاری نکنید زیرا ریشه ها توانایی جذب آب را ندارند. و همچنین به مدت یک ماه هم از کوددهی آن خودداری نمائید.


پالیز کشت

پالیز کشت

کشت گلخانه ای در بستر کشت کاکتوس

گیاه کاکتوس به دلیل قابلیت‌ ها و مشخصات ویژه‌ و منحصربفردی که دارد می‌ تواند در تولید گلخانه‌ ای در زمینه کسب ‌و‌کار‌ های خانگی مورد توجه قرار گیرد‌. تقریبا انواع گونه ‌های کاکتوس از طریق کشت رویشی قابل تکثیر است بنابراین به افراد توصیه نمی‌شود که به دنبال تکثیر بذری این گیاه باشند چرا‌که هم زمان ‌بر است و هم نیاز به تخصص بیشتری دارد. افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در تولید این گیاه را دارند می‌توانند با کمی مطالعه اطلاعات خوبی را در این مورد‌ جمع‌ آوری کنند و از روش ‌های مرسوم تکثیر کاکتوس به ‌ویژه روش قلمه ‌زنی و پیوند استفاده کنند که بسیار ساده ‌تر است‌. کاکتوس ‌ها گیاهان مقاومی در برابر بیماری و کم ‌آبی هستند اما باید نور کافی به آنها برسد بنابراین افراد باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشند‌. توصیه می‌کنیم که افراد در ابتدای کار به سراغ گونه ‌های گران‌قیمت نروند چون باید سرمایه بیشتری را در کار وارد کنند و در صورت عدم موفقیت بهای بیشتری پرداخت خواهند کرد. گلخانه یک محیط کنترل شده است که کشت و پرورش گیاهان در آن بصورت کنترل شده انجام می شود. کشاورزی در محیط کنترل شده شامل مدیریت یک یا تمام فاکتورهای محیطی به منظور رشد مطلوب گیاه می گردد. این موضوع شامل کنترل تنها درجه حرارت در یک گلخانه ساده تا کنترل تمام شرایط محیطی از قبیل نور، حرارت، رطوبت و کنترل مواد غذایی می گردد. بدون شک کم هزینه ترین راه جهت تأمین غذا برای جمعیت رو به رشد جهان دستیابی به افزایش عملکرد در واحد سطح است که با بهره گیری از تکنولوژی و علوم نوین کشاورزی میسر می گردد. یکی از بهترین روش ها برای افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین کاهش مصرف نهاده ها (آب، کود، سم، و ...) توسعه کشت در محیط بسته (گلخانه ای) است. علاوه بر کاهش مصرف نهاده ها، اشتغال پایدار نیروهای فارغ التحصیل بخش کشاورزی، افزایش صادرات محصولات و ارز حاصل از آن را شاهد خواهیم بود. گلخانه بخش محدودی از فضاست که در آن عوامل طبیعی قابل کنترل است، به گونه‌ای که برای کشت متراکم و تولید محصول خارج از فصل یا خارج از محیط طبیعی، محل مناسبی را ایجاد می‌ کند. یکی از مزایای استفاده از روش گلخانه‌ای، مصرف کم آب در کاشت محصولات است که این امر با توجه به بحران آبی کشور بسیار حائز اهمیت است. با ما همراه باشید تا در مورد کشت گلخانه ای در بستر کشت کاکتوس بیشتر بدانید. ویژگی های گلخانه ‌های نگهداری کاکتوس بدین شرح می باشند:

گلخانه مخصوص کاکتوس ‌ها باید به نحوی طراحی شود که از عبور حیوانات به خصوص جوندگان که می ‌توانند خسارات زیادی برای گیاهان ایجاد کنند جلوگیری کند. همچنین در فصل گلدهی کاکتوس ‌ها برای گرده افشانی اصولی و جلوگیری از هیبرید شدن گیاهان بهتر است حشرات به گلخانه وارد نشوند.

گلخانه را سعی کنید از فلزات ضد زنگ مانند لوله ‌های گالوانیزه درست کنید. برای پوشش گلخانه بسته به شدت نور و شرایط منطقه خود از پلاستیک ‌های مخصوص یا صفحات پلی کربنات استفاده کنید. صفحات پلی کربنات دارای عمر بیشتری هستند و نور را به خوبی فیلتر خواهند نمود ولی دارای قیمت بالایی هستند.

یکی از مهم ‌ترین پارامتر ها در پرورش گیاهان دما می‌باشد. کاکتوس ‌ها گیاهان مقاومی هستند و به خوبی دمای پائین و بالا را تحمل می‌ کنند. ولی گلخانه کاکتوس ‌ها باید دارای تجهیزاتی باشد که در فصل خواب اجازه کاهش دما به زیر پنج تا ده درجه بالای صفر را ندهد و در تابستان نیز سعی شود دما در حدود سی تا چهل درجه نگهداری شود. برای افزایش دما گلخانه باید مجهز به هیتر های مخصوص گلخانه و در گلخانه ‌های خانگی مجهز به بخاری باشد. برای کاهش دما از فن، پد گلخانه و کولر های مخصوص استفاده شود.

برای پوشش گلخانه می توان از پوشش‌ های مختلفی استفاده کرد مانند نایلون یو وی یا پلی کربنات ولی باید توجه داشته باشید که نور شدید می‌تواند باعث کاهش راندمان شود حتما از توری مخصوص گلخانه برای فیلتر کردن و کاهش نور استفاده کنید. نور شدید می‌تواند باعث عدم سبز شدن یا رشد کن جوانه‌ها شود. نور خیلی کم نیز باعث رشد علفی و از بین رفتن جوانه‌های کاکتوس می‌شود. میزان نور بستگی به نوع کشت و منطقه‌ای که گلخانه در آن قرار دارد بستگی دارد. به عنوان مثال در مناطق جنوبی کشور باید از شید با درصد بیشتری نسبت به مناطق شمالی کشور استفاده شود.

کاکتوس ‌ها به دلیل متمایل بودن به بیماری ‌های قارچی باید در محیط خشکی نگهداری شوند. بهتر است رطوبت گلخانه نگهداری کاکتوس ‌های بالغ زیر پنجاه درصد باشد. قارچ‌ های بیماری زا به راحتی در محیط‌ های گرم و مرطوب گسترش پیدا می‌کنند.

برای قرار دادن کاکتوس ‌ها بهتر است سکو درست کنید، در صورتی که گلدان کاکتوس را مستقیم بر روی خاک قرار دهید امکان دارد ریشه از گلدان خارج شده و به داخل خاک نفوذ می‌کند که باعث ایجاد مشکلاتی برای گیاه خواهد شد. همچنین با ایجاد سکو شما تسلط بیشتری برای بررسی یا آبیاری و نگهداری گیاهان تان خواهید داشت.

برای جلوگیری از ایجاد بیماری‌ ها و همچنین هوای تازه برای کاکتوس‌ ها باید گلخانه طوری ساخته شود که هوا به خوبی در آن جریان داشته باشد. کارگزاری فن ‌ها در مکان‌های درست، ایجاد پنجره می ‌تواند کمک زیادی برای تهویه هوا باشد

نور نیز مانند دما و رطوبت دارای اهمیت بسیار بالایی در پرورش کاکتوس‌ ها می‌باشد. کاکتوس‌ ها به نور زیادی احتیاج دارند. ولی نه نور بسیار شدید زیرا باعث سوختگی گیاه می ‌شود. برای فیلتر کردن و کاهش نور شدید از شید های گلخانه ‌ای و همچنین از نایلون‌ها یا صفحات پلی کربنات مخصوص استفاده می‌شود.

ارتفاع گلخانه به منطقه بستگی دارد به عنوان مثال در مناطق سردسیر مانند آذربایجان به دلیل پایین بودن دما و برای اینکه در زمستان بتوان به راحتی گلخانه را گرم نگه داشت ارتفاع گلخانه باید کوتاه‌تر از مناطقی مانند جنوب کشور باشد. یکی از مهم‌ترین آیتم ‌های تأثیر گزار ارتفاع گلخانه می‌باشد. گلخانه ‌های که سقف بلندتری دارند (بیش از ۳.۵ متر) بسیار مناسب ‌تر از گلخانه‌ هایی هستند که دارای سقف کوتاه هستند. شاید برای گرم و سرد کردن گلخانه ‌های با ارتفاع بلند هزینه ‌ای بیشتری صرف شود ولی میزان جریان هوا و همچنین نور دریافتی در این گلخانه ‌ها بسیار مناسب ‌تر خواهد بود.

از ورود افراد متفرقه به گلخانه جلوگیری کنید. و برای جلوگیری از ورود بیماری ‌ها به گلخانه از کفش و لباس مخصوص گلخانه استفاده کنید. همچنین محلی خارج از گلخانه برای تعویض گلدان و قرنطینه گیاهانی که تازه خودداری می ‌شوند درست کنید تا از ورود بیماری ‌ها به گلخانه جلوگیری شود.

کاکتوس ‌ها به بیماری ‌های مختلف حساس هستند. بالاخص در اماکنی که بهداشت رعایت نمی ‌شود. گلخانه کاکتوس ‌ها باید قابلیت شستشو و ضدعفونی داشته باشد.

نوعی کنه که همراه با کاکتوس‌ های قاچاق وارد کشور شده است، کنه قرمز است که شیره گیاه را می خورد و باعث می شود رنگ آن تغییر کند، به تدریج باعث از بین رفتن کامل کاکتوس می شود. بعضی گلخانه ‌ها به خاطر این آفت بین سیصد تا هفتصد میلیون تومان ضرر دیده اند پس مراقبت های بهداشتی و نکته خرید کاکتوس های مادر، از گلخانه های معتبر از ضررتان جلوگیری کنید.

در انتهای این بخش از مقاله می بایست به این نکته اشاره کنیم که چنانچه تمایل به راه اندازی یک گلخانه دارید ولیکن سرمایه کافی برای تأسیس یک گلخانه بزرگ را ندارید، فضا‌های کنار افتاده‌ ای مانند حیاط، پشت بام می‌تواند در این روش دارای صرفه اقتصادی برایتان باشد. به عنوان مثال یک فضای صد متری از پشت بام منزلتان را برای راه اندازی یک گلخانه در نظر بگیرید. اسکلت گلخانه را با چهارچوب فلزی بلند کنید، زیرا دوام بیشتری دارد و برای عایق آن بهتر است از پلاستیک ‌های یو وی دار استفاده کنید. چرا که اشعه ‌های آسیب رسان خورشید را دفع می ‌کنند، در حالی که عایق ‌های ساده زیر نور آفتاب خاصیت ذره بینی پیدا می ‌کنند که برای رشد گیاهان به خصوص صیفی جات بسیار مضر است. این عایق‌ های uv دار تفاوت قیمت چندانی با نوع پلاستیکی اش ندارد، اما در نتیجه کار نقش اساسی بازی می‌ کند.

برای خرید محصول

برای خرید محصول

پالیز کشت

بستر کشت کاکتوس پالیز

تیم تخصصی و کارشناسی پالیز کشت یکی از فروشگاه های اینترنتی در زمینه فروش تجهیزات کشاورزی، سموم دفع آفات، کود، بذر، نهال، و ... را راه اندازی کرده است تا بتواند خدمات خود را به تمامی همطنان مان عرضه کند. البیته یکی از خدمات خاص و منحصر بفردی که این تیم ارائه می کند فروش انواع بستر کشت بیولوژیک است. بستر تولید نهال پالیز، بستر بیولوژیک کاشت گل های زینتی پالیز، بستر بیولوژیک باغی پالیز، بستر کشت نشا پالیز، بستر گیاهان آپارتمانی پالیز، بستر زراعی پالیز، و بستر کشت کاکتوس پالیز از به نام ترین و محبوب ترین نمونه های بستر کشت می باشد که در حال حاضر در بازار کشور موجود می باشند. همانطور که بیان شد بستر کشت کاکتوس پالیز یکی از بیشمار ت=نمونه بستر هایی ست که می توان به آن اشار داشت. این نمونه بستر را می توانید برای تمامی نمونه های کاکتوس و ساکولنت مورد استفاده گسترده قرار دهید. بستر کشت پالیز با ویژگی های منخصربفر خود می تواند میزبان کاکتوس ها و ساکولنت های شما عزیزان باشد. برای خرید بستر کشت کاکتوس پالیز می توانید با تیم پشتیبانی این سایت تماس حاصل کنید و یا اینکه نسبت به خرید اینترنتی بستر کشت کاکتوس پالیز به صورت مستقیم مبادرت ورزید. بهبود ساختمان خاک را می توان یکی از اصلی ترین ویژگی های بستر کشت کاکتوس پالیز دانست. ساختمان خاک یعنی هم آوری ذرات خاک (شن، سیلت و رس) و تشکیل ساختاری که خاکدانه نام دارد. به طور کلی، یک خاک هرچه خاکدانه های بیشتر و پایدار تری داشته باشد وضعیت مطلوب تری خواهد داشت. از مواردی که باعث تشکیل ساختمان خاک شده و آن را پایدارتر می نماید می توان به بستر کشت کاکتوس پالیز اشاره نمود. بستر کاکتوس پالیز در خاک های شنی (سبک) با متصل کردن ذرات به یکدیگر باعث تشکیل ساختمان می گردد و بستر کشت پالیز در خاک های رسی (سنگین) از چسبندگی ز یاد ذرات خاک جلوگیری نموده و وضعیت بهتری به خاک می دهد. بنابراین کاربرد مواد آلی در همه خاک ها مفید بوده و منجر به تشکیل ساختمان بیشتر و پایدارتر می گردد. اکثر خصوصیات خاک تحت تأثیر وضعیت ساختمان خاک قرار دارد به طور مثال نفوذ آب در خاک، تهویه خاک، میزان خلل و فرج یا منافذ خاک، نگهداری آب در خاک و نفوذ ریشه در خاک، همگی تحت تأثیر ساختمان خاک قرار می گیرند که به مواردی از آن به طور کامل تری در زیر اشاره خواهد شد. خصوصیات بستر کشت کاکتوس پالیز را می توان در این موراد نشان داد: رشد و شادابی کاکتوس و ساکولنت، فعالیت بیشتر ریشه و افزایش حجم آن، جذب بهتر عناصر مفید در خاک، کاهش بیماری های گیاه اعم از قارچی و باکتریایی، افزایش میکروارگانیسم های مفید خاک، از بین برنده حشرات موذی، کاملا طبیعی و بدون بو، مقرون به صرفه برای استفاده طولانی.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش داشتیم تا در رابطه با بستر کشت کاکتوس هر آنچه اطلاعات را می توانیم در اختیار تان قرار دهیم. مسلما آشنایی با بستر کشت کاکتوس را به خوبی پشت سر گذاشته اید. لازم به ذکر است که ترکیب خاک مناسب یکی از عوامل خیلی مهم در رشد و سلامت گیاهان به خصوص کاکتوس ها می باشد. کاکتوس ها در انواع خاک ها مانند ماسه خاک باغچه خاک های سنگلاخی و غیره می تواند زندگی کند ولی ایده آل ترین ترکیب خاک ترکیبی است که آب را نگه ندارد و سریعا خشک شود خاک مورد نیاز کاکتوس ها باید دارای زهکشی مناسبی باشد تا آب به راحتی از ان خارج شود و با سرعت تمام خشک شود و گیاه امکان تنفس پیدا کند. نکاتی مهم برای افزایش رشد کاکتوس ‌ها وجود دارد که باید به آن ها توجه ویژه ای داشت. استفاده از کود حیوانی زمانی به رشد کاکتوس ‌ها کمک خواهد کرد که کشت این گیاه به صورت زمینی و بیرون از گلدان انجام شود. توصیه می ‌شود کود دامی کاملا پوسیده و کهنه استفاده شود و قبل از دادن کود، با قارچ‌ کش‌ ها ضدعفونی و گندزدایی شود. برای بهبود و افزایش رشد کاکتوس‌ ها، گلدان‌ های کاکتوس را در گلدانی بزرگتر و دارای سنگریزه جای می‌ دهند. استفاده از کود مایع و یا کود‌ های محلول کامل موجود در بازار نیز برای افزایش رشد این گیاهان مفید است. اگر قصد پرورش کاکتوس در گلدان را دارید، قبل از ریختن خاک مناسب کاکتوس، برای بهبود زهکش از چند لایه سنگریزه یا تکه‌ های سفالین در ته گلدان استفاده کنید. علاوه بر انتخاب خاک مناسب کاکتوس، برای تقویت و کمک به رشد کاکتوس ‌ها باید از کود‌های مناسب استفاده کرد. کود مناسب برای کاکتوس، کود NPK با نسبت پایین‌ تر نیتروژن و میزان بیشتر پتاسیم است. خواص کاکتوس ها باعث شده است تا برای بستر کشت کاکتوس بسیار دقت عمل به خرج داد تا بتوان از خواص کاکتوس به خوبی بهره برداری نمود.


بر اساس آخرین تحقیقات معلوم شده که کاکتوس ها مخصوصا نمونه برگ پهن و تیغ دارش خاصیت منحصر به فردی در جذب امواج بخصوص امواج الکترومغناطیس دارد. این گیاه تشعشعات و نویز های گوشی های همراه و پارازیت های ماهواره را به خود جذب و سپس آن را در قالب انرژی بی ضرر در درون هوا منتشر می کند. تیغ های سطح کاکتوس همچون آنتن های گیرنده ای قوی امواج مخرب و مزاحم محیط ما را جذب می کنند. میزان جذب این امواج در کاکتوس بسیار بالاتر است به همین دلیل ایجاد مزرعه کاکتوس مانند مزرعه آفتابگردان در کنار مناطقی که سطح امواج الکترومغناطیس بالا ست در دستور کار قرار دارد و به دلیل قابلیت جذب آلاینده ها و مواد سمی در هنگام شب، بهتر است گلدان کاکتوس را درون اتاق خواب قرار دهید. آبی که کاکتوس ذخیره می کند در مقایسه با آب شیر چگالی بالاتری دارد، لذا برای مصرف آشامیدنی سالم است. کاکتوس ها علاوه بر گونه تزیینی دارای گونه های خوراکی نیز هستند. گیاهی از این مورد وجود دارد که به انجیری خاردار معروف است. بیش از دوازده هزار سال است که این گیاه خارق العاده به دلیل خواص شفا بخش حیرت آورش مورد مصرف قرار می گیرد. سوریه و لبنان از جمله کشورهایی هستند که این میوه را پرورش داده و مراکش بزرگ ترین کشور صادرکننده آن است. بهترین روش برای بهره مندی از فواید این گونه کاکتوس مصرف آن به صورت پودر یا قرص است چرا که با این روش بدن به آسانی آن را جذب و در دستگاه گوارش هضم می کند. از تیغ های کاکتوس می توان برای تولید قلاب، شانه و سوزن استفاده کرد. نوع خاصی از کاکتوس ها موادی به نام مسکالین تولید می کنند که اثرات توهم زایی دارد. این ماده به وسیله شمن ها برای باوراندن حالت ماورایی و اطمینان دادن از ارتباط با خدا مورد استفاده قرار می گیرد.


پالیز کشت


مشکلات نگهداری کاکتوس را فراموش نکنید و در نظر داشته باشید برای نگهداری کاکتوس بسیار باید کوشا باشید. بزرگترین مشکل برای صاحبان کاکتوس، آبیاری بیش از حد است. اما این مشکل تنها با کمی دقت قابل حل است. آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ساقه و ریشه گیاه می شود و متاسفانه هنگامی که ریشه کاکتوس بپوسد یا حتی پوسیدگی در آن آغاز شود، دیگر نمی توان گیاه را نجات داد آفتات کاکتوس به نسبت معدود هستند، اما هنگام خرید کاکتوس توجه کنید که حشره ای مشکوک روی آن لانه نکرده باشد. در صورتی که آفات کاکتوس به سراغ گیاه شما آمدند، با اندکی حشره کش می توانید آنها را از بین ببرید فقط فراموش نکنید کاکتوس را به اندازه آب دهید. برای جلوگیری از زخمی شدن دست، کاکتوس را با یک ورق روزنامه که چندلا تا زده اید جابجا کرده و برای ریختن خاک در گلدان نیز از یک برگ کاغذ تا شده استفاده کنید. در انتها مجددا به شما عزیزان عرض می کنیم که برای خرید بستر کشت کاکتوس می توانید به سایت پالیز کشت مراجعه فرمائید و هر آنچه نیاز داشته باشید را در کمترین زمان ممکن ملاحظه و در صورت تمایل، به صورت اینترنتی خریداری کنید. پالیز کشت به صورت بیست و چهار ساعته آماده خدمت رسانی به شما هموطنان گرامی در سراسر کشور می باشد.