advertise

خاک بستر گیاهان آپارتمانی

بهترین بستر گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی امروزه به یکی از پرطرفدارترین نمونه های گیاهان در بین خریداران گل و گیاه در سراسر جهان تبدیل شده اند. گیاهان آپارتمانی گیاهانی هستند که قابلیت رشد در مکان های سرپوشیده مانند داخل منازل، ادارات و دفاتر کار، و ... را داشته باشند و عموما برای اهداف تزئینی، اثرات مثبت روانی و یا دلایل بهداشتی از جمله به عنوان تصفیه هوای داخل ساختمان پرورش داده می شوند. این گیاهان اغلب بومی مناطق استوایی و نیمه استوایی هستند. عوامل اصلی که در هنگام مراقبت از گیاهان آپارتمانی باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: خاک بستر گیاهان آپارتمانی، آبیاری، نور، دما، رطوبت، کود، و مبارزه با آفات. تیم پالیز کشت قصد دارد تا در رابطه با خاک بستر گیاهان آپارتمامی با شما عزیزان سخن بگوید و در این راستا به معرفی بهترین بستر گیاهان آپارتمانی بپردازند. دغدغه بسیاذری از آپارتمان نشین ها امروزه این است که به چه نحو نگهداری مناسب تری را در دستور کار خود قرار دهند تا بهترین نتایج را برای گیاهان آپارتمانی شان به دست آورند. بهترین بستر گیاهان آپارتمانی از نظپر کارشناسان پالیز کشت دارای یکسری ویژگی ها ست که در این مقاله به آن ها اشاره خواهد شد. پالیز کشت انواع خاک بستر گیاهان آپارتمانی را با کیفیت های فوق العاده تقدیم حضور تان خواهد کرد. نگهداری از گلدان ‌های خانگی و پرورش گیاهان آپارتمانی یکی از علاقه‌مندی‌ های آپارتمان ‌نشین ‌ها است. از آنجایی که فضای آپارتمان بسته و خسته‌ کننده است، بسیاری از افراد سعی دارند این مشکل را با نگهداری گیاهان آپارتمانی به حداقل برسانند. این کار اگر چه بسیار هیجان ‌انگیز و جذاب است اما نکات ظریفی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. گاهی بعضی از گیاهان خانگی علیرغم رسیدگی مرتب و آبیاری مداوم پس از مدتی خشک و پژمرده شده و برای همیشه از بین می‌روند و ممکن است افراد از چنین اتفاقی شوکه شوند. یا اینکه برخی افراد نمی‌ دانند که برای نگهداری گل‌ های آپارتمانی در زمستان چه کارهای به خصوصی باید انجام دهند.

خاک سالم، درست مانند افراد سالم، نیازمند ترکیب متعادل عناصر هستند. هر یک از این عناصر نقش کلیدی در فرآیندهای مختلف را دارند. برای مثال، آهن برای تولید کلروفیل عمل می کند و برای فوتو سنتز بسیار مهم است. کمبود آهن می تواند منجر به علایم قابل توجهی در گیاه شود، مانند زمانی که برگ ها زرد می شوند. برای داشتن یک باغ خوب، خاک باید پرورش داده شود و درست مثل بدن انسان به تغذیه نیاز دارد. توجه به خاک یک عامل مهم در نگهداری از گلدان ‌های خانگی و گیاهان آپارتمانی است. خاکی که برای نگهداری گیاهان آپارتمانی مورد استفاده قرار می‌ گیرد، بهتر است با مقداری ماسه نیز ترکیب شود. سعی نکنید خاک گلدان را فشرده کنید. زیرا وجود منافذ جزیی برای جریان هوا و رسیدن اکسیژن به قسمت ‌های مختلف خاک ضروری است و یکی از نقش ‌هایی که ماسه ‌ها بر عهده دارند نیز مرتبط با همین موضوع است. بعد از مدت معین باید گلدان تعویض گردد. این مدت زمان برای گیاهان مختلف متفاوت است. اما به طور کلی زمانی که ریشه ‌ها به سوراخ‌ های ته گلدان رسیده باشند، باید گیاه را به گلدان بزرگتری منتقل کنید. همچنین بعد از حدود شش یا هفت ماه به دلیل آن که گلدان مواد مغذی خود را از دست داده، نیاز است تا گلدان جدیدی را انتخاب کنید. به دلیل رشد گیاه در این مدت بهتر است گلدان جدید از گلدان قبلی کمی بزرگتر باشد. پالیز کشت بهترین بستر گیاهان آپارتمانی را به حضور تان معرفی می کند. بستر پالیز کشت بیولوژیک است و باعث کاهش بیاری های اعم از باکتریایی و قارچی می شود. این بستر می تواند رشد و شادابی گیاهان و گل های آپارتمانی را تضمین کند و سبب لاز بین رفتن حشرات موذی گردد. بستر بیولوژیک پالیز کشت سبب جذب بهتر عناصر مفید در خاک شده و کاملا طبیع و بی بو ست. با پالیز کشت همراه باشید تا در مورد خاک بستر گیاهان آپارتمانی بیشتر بدانید.

نحوه تقویت بستر گیاهان آپارتمانی

در این بخش از مقاله در رابطه با موضوع نحوه تقویت بستر گیاهان آپارتمانی با شما سخن خواهیم گفت.

خالی نگذاشتن خاک بدون پوشش

ترک کردن خاک، مثل این است که بر روی زمین دراز بکشید و به خورشید اجازه دهید که هر روز به شما بتابد. خاک را با استفاده از برگ ها، مقوا، یک مالچ ارگانیک از تراشه های چوب و یا روزنامه بپوشانید و یا یک پوشش در بستر های باغچه استفاده کنید تا خاک را پوشش دهد. در این زمینه می توانید از مالچ، بیشترین بهره را ببرید. به پوشش سبک و نرم سطح خاک، مالچ یا خاک پوش می گویند. این پوشش می تواند لایه‌ای از کاه، خاک‌ اره، خاک برگ، ورقه پلاستیکی و بسیاری مواد دیگر باشد. این پوشش خاک و ریشه گیاه کاشته‌ شده را از آسیب باران، سله ‌بندی، یخبندان، تبخیر و فرسایش محافظت می کند. کلمه مالچ mulch که به معنای فروپاشی است و معادل فارسی مالچ نیز کلمه خاک پوش است. کاربرد مالچ ها موضوع جدیدی نیست. در واقع کاشف اصلی این روش خود طبیعت است. در جنگل برگ ها از درختان بزرگ جدا شده و به زمین می افتند و به همراه دیگر بقایای گیاهی به مالچ (خاک پوش) و سپس کمپوست Compost تبدیل می شوند. در واقع این پوشش به عنوان لباس زمین خواهد بود و با تشکیل یک لایه طبیعی روی سطح خاک از گیاه در برابر سرما و خشکی محافظت می نماید. مالچ به به افزایش رطوبت هوا کمک خواهدکرد. رشد علف های هرز را حذف یا کاهش می دهد. از تبخیر رطوبت خاک به مقدار قابل توجهی جلوگیری می کند. عملیات کاشت، داشت و برداشت به سهولت انجام می گیرد. زهکشی خاک را حفظ می کند. از انتقال نمک و املاح به سطح خاک جلوگیری می کند.

بهره کشی زیاد نکردن از خاک

هر بار که آن را زیر و رو می کنید یا می چرخانید، به ساختار خاک آسیب می رساند و میکرو ارگانیسم های درون آن را آزار می دهید. یکی از عواملی که در کشاورزی بسیارمورد توجه قرارمی گیرد وعامل اصلی نابودی بسیاری از زمینهای خاصلخیز کشاورزی و تبدیل آن به مکان های غیرقابل کشت می باشد پدیده فرسایش خاک است. یکی از عواملی که درکشاورزی بسیار مورد توجه قرار می گیرد و عامل اصلی نابودی بسیاری از زمین های خاصلخیز کشاورزی و تبدیل آن به مکان های غیرقابل کشت می باشد، پدیده فرسایش خاک است. فرسایش خاک ازجمله نگرانی های عمده زیست محیطی قرن حاضر است. بر پایه برآوردهای انجام شده بر اثر فرسایش خاک سالیانه چندین میلیون هکتار از اراضی کشاورزی جهان به کام نابودی کشیده می شود. در ک.رو گیاهان آپارتمانی و باغچه های شخصی نز این امر مصداق پیدا می کند و بایستی در ذهن داشت که بیش از حد از خاک بهره کشی نکرد و به تقویت خاک کمک کرد.

استفاده از مواد آلی در خاک

استفاده از مواد آلی در خاک

خاک شما باید با مواد آلی تغذیه شود، تا سلامت خوبی داشته باشد و از گیاهان در حال رشد حمایت کند. چندین روش برای انجام این کار وجود دارد، از جمله افزودن مواد ارگانیک با رشد یک پوشش گیاهی مانند حبوبات که به ترمیم نیتروژن در خاک کمک می کنند، به این معنی که شما مجبور نیستید کود شیمیایی را اضافه کنید، گیاهان می توانند در یک کپه کمپوست یا درست در بستر خشک شوند. سرچشمه مواد آلی خاک، بقایای حیوانی و بازمانده های گیاهی است. این مواد از ابتدای ورود به خاک تحت تاثیر مستقیم موجودات زنده و گروههای میکروبی آن قرار می گیرند و تغییرات زیادی می یابند. دو پدیده عمده در این تغییر ماهیت مواد شناخته شده اند. پدیده اول معدنی شدن و پدیده دوم هوموسی شدن است. فواید مواد آلی در خاک به اندازه ای متنوع و زیاد است از جمله اینکه مواد آلی عموما مقدار آب موجود در خاک در حالت ظرفیت مزرعه و همچنین مقدار آب قابل استفاده در خاک های شنی را افزایش داده و تهویه خاک های رسی را با افزایش خاکدانه سازی و در نتیجه ایجاد خلل و فرج بزرگتر، زیادتر می کند. مواد آلی می تواند منبع مهم تامین فسفر و گوگرد قابل استفاده گیاه باشد مشروط به اینکه مقدار هوموس خاک به دو درصد یا بیشتر برسد. مواد آلی به عنوان یک کلات عمل می کند و در نتیجه قابلیت استفاده و تحرک عناصر کم مصرف را افزایش می دهد. مواد آلی بطو مستقیم یا غیر مستقیم با افزایش فعالیت میکروبی باعث تولید مقدار زیادی مواد تشکیل دهنده خاکدانه ها از جمله پلی ساکارید ها می شود. مواد آلی منبع تأمین نود درصد ازت مورد نیاز گیاه در خاک های کود نخورده است. برای تقویت خاک گلدان و گیاهان آپارتمانی می توانید از کمپوست Compost استفاده کنید. استفاده از کمپوست ساختار خاک را ارتقاء می ‌دهد، محتوای خاک را تقویت می ‌کند و سبب می ‌شود خاک مدت زمان بیشتری بتواند آب را در خود نگه دارد. کمپوست قدرت باروری خاک را افزایش می‌ دهد و کمک می ‌کند ریشه ‌های سالم در گیاه رشد کند. این کود همچنین برای کنترل فرسایش، احیاء و ساخت زمین ‌های مرطوب به عنوان پوشش به کار می ‌رود. کمپوست همچنین با ماسه مخلوط می ‌شود و برای زهکشی زمین به کار می ‌رود. مواد ارگانیک موجود در کمپوست در حقیقت مواد غذایی میکروارگانیسم‌ هایی هستند که خاک را در وضعیتی سالم و متعادل نگه می‌ دارند. نیتروژن، پتاسیم و فسفر موادی هستند که در نتیجه تغذیه میکروارگانیسم ‌ها از مواد آلی تولید می ‌شوند و در نتیجه تنها تعداد اندکی از مواد مغذی می‌ماند که باید به خاک افزوده شود. اغلب باغبان‌ها و کشاورزان مدت‌ ها ست که به مزایای این کود سیاه، غنی و طبیعی پی برده ‌اند.

فراموش نکردن شخم زدن خاک

در مورد شخم زدن بستر گیاهان آپارتمانی می توان این نکته را بیان کرد که شخم زدن خاک شما برای ایجاد مسیر برای آب، هوا و ریشه های گیاه مهم است، با این حال استفاده از یک چنگال پهن برای شخم زدن تاثیر زیادی بر ارگانیسم های موجود در خاک یا ساختار آن دارد و بسیار مهم است. شخم زدن باغ یکی از مهم ترین نوآوری های موجود در تاریخ کشاورزی و باغداری است. در زمان های خیلی دور از اسب و گاو ها برای شخم زدن استفاده می شد اما امروزه این کار را از طریق تراکتورها انجام می دهند که نقش اساسی را در سلامت کلی زمین ایفا می کند. تراکتور، خاک رویی باغ را بر می دارد و در نتیجه خاک نرم تر و تازه تر را همراه با مواد مغذی بیشتر تحویل می دهد که می توان در آن دانه و محصول کاشت. در طول فرآیند شخم زدن، ممکن است که مقداری از محصولات برداشت شده نیز در زمین باقی مانده باشند که این مواد به سرعت شکسته می شوند و کیفیت خاک باغ را بالا می برند. باقیمانده برداشت کردن زمین، مخصوصا مواد ارگانیک باعث افزایش فواید خاک و نیتروژن موجود در آن می شوند. گیاهان باقیمانده در باغ نیز بعد از برداشت شروع به شکستن می کنند و بعد از فصل شخم زدن، کم کم خشک می شوند. اضافه کردن مقداری کاه به روی خاک باعث افزایش زیبایی بعد از کار می شود همچنین باعث می شود که بادهای وزیده شده به محل شخم زده شده، آلودگی ها را جابجا نکنند. کمپوست به تأمین مداوم غذا برای خاک کمک خواهد کرد. می توانید در طول سال کمی مقدار کمی یا هر سال مقدار زیادی به آن اضافه کنید.

شناخت خاک

مسلما هر چه بیشتر در مورد خاک بدانید، گیاهان شما سالم تر خواهند بود. خواهید دانست که به سیر کردن نیاز دارد و شما از محصولات خود در برابر حشرات و بیماری ها محافظت خواهید کرد. آن را حرفه ای تست کنید تا مشخص شود که چه نوع ماده غذایی دارد و چه چیزی ممکن است درست نباشد. همچنین می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که کدام گیاهان رشد می کنند. به عنوان مثال، اگر تأمین کننده نیتروژن برای گوجه ایده آل باشد، اما شاید برای رشد چیزی مانند ذرت کافی نباشد. زمانی که حقیقت را در مورد سلامتی خاک خود یاد گرفتید، زمان آن است که فکر کنید چه چیزی برای تغذیه دوباره، نیاز دارید. همانطور که گفتیم، برای غذا دادن به آن، مهم است که مواد آلی را به خاک اضافه کنیم، مثل کمپوست، برگ های خرد شده، کود، پوشش محصولات، کاه یا علف، از یک چمن درمان با مواد شیمیایی. خاک های از پنج جزء عمده تشکیل شده اند. این اجزا عبارتند از مواد معدنی، مواد آلی، موجودات زنده، هوا و آب. خاک، بخشی از سطح زمین است، که شامل سنگ های از هم پاشیده شده در اثر فعالیت های شیمیایی و فیزیکی محیط. مواد معدنی و مواد آلی است، که زمینه رشد گیاهان را فراهم می کند. برای تشکیل یک سانت خاک صدها تا هزاران سال زمان لازم است. علاوه برعوامل شیمیایی، عوامل محیطی مانند باد، آب و فشارهای طبقات بالایی زمین در بوجود آمدن خاک دخالت دارند. به طور کلی خاک محل استقرار و منبع تأمین آب و مواد غذایی برای گیاهان است. علاوه بر آن قسمتی از اکسیژن لازم برای گیاه به وسیله خلل و فرج خاک به گیاه می رسد و گاز دی اکسیدکربن زائد توسط این حفرات از آن خارج می شود. خاک ابتدا به کندی به صورت سنگ تشکیل می ‌شود و بعد بر اثر فرسایش در نزدیکی سطح زمین به صورت ذرات ریز در می‌آید. مواد آلی هم با مواد غیر آلی (ذرات سنگ، مواد معدنی و آب) مخلوط می‌ شوند تا خاک تشکیل شود.

اطلاعاتی در مورد بستر گیاهان آپارتمانی

انسان رابطه نزدیکی با گیاه و طبیعت دارد. از زمانی که زندگی شهرنشینی رونق یافت و انسان از طبیعت دور شد مردم به پرورش گیاهان آپارتمانی علاقه مند شدند و افراد با ذوق برای تزئین منازل و محیط زندگی خود به پرورش و نگهداری بعضی از گیاهان مبادرت ورزیدند. امروزه تقریبا هر خانه ای دست کم چند گیاه آپارتمانی به شکل سبد آویزان، نمونه های تکی بزرگ و یا گلدان های پشت پنجره ای دارد. با این حال هر ساله تعداد زیادی از این گیاهان بر اثر عدم اطلاع افراد از چگونگی پرورش و احتیاجات گیاه از بین می روند. سئو محتوا تخصصی ترین مقالات کشاورزی را تولید و عرضه می کند. در این بخش از مقاله تلاش داریم تا به راهکار هایی بپردازیم که می توانند سبب بهبود شرایط گیاهان آپارتمانی شوند. پرورش گیاهان آپارتمانی نیاز به علاقه مندی شما و اطلاعاتی مختصر از نحوه پرورش شان دارد. خاک گیاهان آپارتمانی مورد استفاده در گلدان به نوع گیاه، اندازه گیاه و شرایط محیطی دارد. اگر خاک خیلی سبک (ماسه‌ای) باشد، بر اثر آبیاری پی در پی مواد غذایی سریعا شسته شده، گیاه به کمبود مواد غذایی دچار می‌شود، ولی اگر خاک گلدان سنگین (رسی) باشد به علت خارج نشدن آب اضافی، مقدار زیادی از آن در خاک گلدان باقی می‌ماند و ریشه‌ گیاه به علت کمبود هوا به خوبی رشد نمی‌کند، و یا رطوبت بالا باعث پوسیدگی ریشه می‌شود در نتیجه رشد و نمو گیاه متوقف می‌شود یا گیاه از بین می ‌رود. بعضی از گیاهان آپارتمانی مانند کاکتوس ‌ها و ساکولنت ها به خاک سبک ‌تری نیاز دارند زیرا در برابر رطوبت حساس می ‌باشد. به‌طور کلی مخلوط خاک مناسب گیاهان آپارتمانی باید دارای ساختمانی باشد، که آب بتواند به راحتی در آن نفوذ کند و تخلخل خاک در وضعیتی باشد که آب اضافی را خارج کند تا به ریشه‌ گیاه صدمه نزند و باعث خفگی آن نشود و از طرفی بر اثر آبیاری ‌های مداوم متراکم و سطح خاک سفت نشود. ر این قسمت از مقاله می خواهیم شما را با چند مورد خاص (و عجیب!) که می توانند بستر گیاهان آپارتمانی را تقویت کنند آشنا کنیم.

پوست موز

موز منبع خوبی از فسفر و پتاسیم برای بدن ما است، و پوستش همان فایده را برای گیاهان‌ مان دارد. آنها به سرعت تجزیه می ‌شوند. پس به راحتی آنها را جدا کنید و در حفره‌ای که برای کاشت گیاهان ‌تان کنده اید بیاندازید. استفاده از پوست موز به عنوان کود برای گیاهان یک افسانه بی پایه و اساس نیست. دلایل بسیاری وجود دارد که چرا خیلی از افراد از این کود گیاهی کامل به عنوان جانشینی برای کود های شیمیایی مضر استفاده می‌کنند. پوست موز خیلی سریع تجزیه می‌ شود. پس اگر آن را در خاک دفن کنید منبع عالی از مواد مغذی را به خاک خود اضافه کرده اید. اضافه کردن پوست موز به صورت مستقیم در خاک می تواند بسیار مفید باشد. پوست موز را خرد کنید، سپس مستقیما به خاک باغ خود اضافه نمایید. اگر چای پوست موز را درست کرد ه‌اید، از باقی مانده پوست‌ های موز به این روش استفاده کنید. در نظر داشته باشید که آن‌ها را مستقیما به خاک باغ یا گلدان خود اضافه کنید. برای انجام این کار، پوست موز را به قطعات نیم تا یک سانتی متری خرد کنید. با خرد کردن آن‌ها، فرآیند کمپوست سازی را شروع می‌کنید و برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید در پوست موز را آزاد می ‌کنید. پوست موز خرد شده را به اندازه ده سانتی متر در خاک دفن کنید. اگر ترجیح دادید آن‌ ها را چند سانتی متر زیر خاک دفن کنید، بهتر است این کار را قبل از کاشت در آن مکان انجام دهید. در صورتی که بعد از کاشت گیاهان پوست موز را به خاک اضافه کردید، مواظب باشید به ریشه گیاهان آسیب نرسانید. با تجزیه پوست موز، تمام ویتامین‌های ارزشمند موجود در آن به ریشه‌ها می‌رسند و مواد مغذی را در اختیار گیاهان قرار می ‌دهد. اگر مقدار کمی پوست موز دارید، این روش بسیار عالی است. پوست موز را خشک کرده و سپس آن را آسیاب کنید. این پودر را مستقیم به خاک اضافه نمائید و با خاک مخلوط کنید. مواظب باشید به ریشه گیاهان آسیب نرسانید. یا می‌توانید آن را روی خاک بپاشید و سپس آبیاری انجام دهید. در کل می توان گفت که پوست موز برای قرار دادن در خاک باغچه شما عالی ست، زیرا یکی از بهترین کودها را در اطرافش قرار می دهند چون آن ها به مقدار زیادی حاوی کلسیم, فسفر و پتاسیم و همچنین میزبان دیگر مواد معدنی هستند که برای سلامت خاک ضروری می باشند. راه های زیادی برای استفاده از آن ها هم وجود دارد. برای مثال می توانید آن ها را در حدود یک چهارم سانتی متر ببرید که باعث فرآیند کمپوست شدن و آزاد شدن برخی از ویتامین های مفید و مواد معدنی می شود.

پوسته تخم مرغ

پوسته تخم ‌مرغ که اغلب دور ریخته می‌شود منبع غنی کلسیم است و شامل ۲.۲ گرم کلسیم به شکل کربنات کلسیم. این برابر با مقدار کلسیم مورد نیاز انسان بالغ در هر روز می باشد. پوست تخم‌مرغ نیز شامل مواد مغذی مهم دیگری است که گیاه به آن نیاز دارد. به طور خاص، ۳ درصد فسفر، ۳ درصد منیزیم و رد سدیم، پتاسیم، روی، منگنز، آهن و مس نیز دیده شده است. یکی از روش ‌ها این است که تمام پوسته تخم‌ مرغ را به طور مستقیم بر روی خاک قرار دهید. پوسته تخم مرغ آسیاب شده به نسبت پوسته درست تخم مرغ منبع عالی کلسیم و دیگر عناصر می باشد. راه بهتری که می توان ارائه کرد این است که پوست تخم مرغ را در آب ریخته (به اصلاحی چای تخم مرغی) و به گیاهان بدهید. این روشی سریع و عالی برای تامین مواد مغذی گیاهان می باشد. پوسته تخم‌ مرغ می‌تواند به عنوان یک کلسیم خوب و با پتاسیم کار کند و هم چنین به افزایش PH خاک کمک می‌کند. اگر شما یک PH خاک اسیدی و یا خنثی دارید، بسیار مفید است اما اگر خاک قلیایی داشته باشید می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر خاک قلیایی داشته باشید چون توانایی گیاهان برای جذب کلسیم به سطح PH بستگی ندارد کلسیم در رشد ریشه‌ ها بسیار مهم است و مشکل ریشه‌ های کوتاه را درمان می‌کند. این کار بر کیفیت میوه تأثیر می‌گذارد. همچنین مبارزه با بیماری ‌ها و محافظت از گیاهان در برابر فشار گرمایی کمک می ‌کند. پتاسیم بعد از نیتروژن دومین عنصر مهم است که گیاهان به جز نیتروژن به آن نیاز دارند. مشهور است که تحمل خشکسالی، رنگ و طعم میوه‌ها، فتوسنتز و مقاومت ساقه را افزایش می‌دهد. به بیان ساده تر شما می توانید از پوسته تخم مرغ نیز استفاده کنید زیرا آن ها غنی از کلسیم هستند. قرار دادن پوسته تخم مرغ خرد شده در خاک اطراف گیاهان گوجه فرنگی, می تواند به جلوگیری از پوسیدگی شکوفه ها کمک کند. آن ها را در اطراف گیاهان بریزید تا کمک کنند که حشرات مزاحم را دور نگه دارید و آن ها را به کمپوست اضافه کنید, همان طور که مقدار آهک آن ها به کاهش اسیدیته کمک می کند.

کود انسانی

هرگونه مواد طبیعی که عموما به خاطر مواد مفیدی که در آن وجود دارد در کشاورزی برای تقویت خاک مزرعه از آن استفاده می ‌کنند. برای آنکه خاک از لحاظ مواد غذایی متعدد دچار کمبود نباشد استفاده از کود بسیار مفید خواهد بود. کود حیوانی در حقیقت از فضولات حیوانات تهیه می ‌شود که بیشتر از کود گوسفند و گاو و اسب و یا مرغ تشکیل می‌شود . کود حیوانی به علت دارا بودن حجم وسیعی از مود آلی و غذایی باقی مانده که برای غنای خاک بسیار مفید می‌باشد در طول تاریخ همواره مورد توجه کشاورزان بوده است. کود انسانی نیز در رده کودهای حیوانی به حساب می ‌آید. در بعضی کشور ها از جمله ایران از مدفوع انسانی به عنوان کود در مزارع کشاورزی استفاده می ‌شود. کودانسانی را معمولا به خاک یا با خاکستر و مواد دیگری مخلوط می نمایند و به خاک می دهند. کود انسانی را در بعضی از کشورها یه صورت پودر در می اورند. ولی قبلا مقدار محاسبه شده ای اسید سولفوریک برای جلوگیری از متصاعد شدن آمونیاک به آن اضافه می کنند. روش دیگر استفاده از این نوع کودها عبارت است از جمع اوری آن ها در گودال های مخصوص و ضدعفونی شده سپس آبیاری از یک طرف داخل این گودال ها شده و از طرف دیگر خارج می شود. آبی که خارج می شود داخل زمین هایی که قراراست زیر کشت قرار گیرند یا زیر کشت می باشند، می شود. البته این نوع استفاده شاید فقط برای درختان میوه یا مراتع مناسب باشد. بدیهی است به علت حساسیت درختان میوه به کلرور سدیم می باید از ادامه بیش از حد آن جلوگیری به عمل آورد. برای گیاهان آپارتمانی نیز می توان از این نوع کود (کود انسانی) استفاده کرد ولیکن باید به هنگام مصرف، مدیریت صحیحی را اعمال نمود.

کود ماهی

انواع مختلف کودهای ارگانیک وجود دارد که بدون مواد شیمیایی قوی تولید شده، نتایج بسیار خوبی را کسب می کنند. بسیاری از این محصولات از مواد اقیانوس مانند جلبک دریایی استفاده می کنند. با این حال، برخی از تأثیرگذارترین و پاسخگوترین محصولات نه از گیاهان دریا بلکه از ماهی تهیه شده اند. کود ماهی از محصولات ماهی و لاشه از جمله استخوان، فلس و پوست ساخته می شود. این کالاها به جای اینکه محصولات ماهی غیر قابل استفاده را به هدر دهند و به زباله تبدیل شوند به کود با ارزش تبدیل می شوند. انواع مختلفی از ماهی ها در یک دوغاب قرار می گیرند. بهتر است بدانید قرن ها پیش از شروع تحقیقات علمی در مورد خاک بومیان آمریکایی ارزش ماهی را به عنوان کود درک می کردند در حالی که زمین برای کاشت ذرت آماده می شود بومیان ماهی های کوچک را نیز درون خاک قرار می دادند. آن ها ماهی را در خاک دفن می کردند و یک بذر ذرت می کاشتند که در طول فصول رشد ماهی به آرامی تجزیه می شد و تا زمان برداشت محصول تغذیه گیاه فراهم بود. در واقع کود ماهی یک محصول ارگانیک محسوب می شود و به همین خاطر مزایایی که سایر افزودنی های آلی خاک دارند را دارا خواهد بود. این کود با تغذیه از گیاهان میکروب دار ساختار خاک را بهبود خواهد بخشید. توجه داشته باشید اصلی ترین چیزی که گیاهان از کود به آن نیاز دارند منبع نیتروژن است و خاک های باغ نیز معمولا مقدار کافی فسفر و کلسیم و سایر مواد مغذی جزئی هستند. نیتروژن چیزی است که در خاک یافت نمی شود و با توجه به این حقیقت کود ماهی بهتر یا بدتر از سایر انواع کودهای شیمیایی نخواهد بود زیرا کود ماهی دارای دو درصد نیتروزن است که همان کود آلی محسوب می شود. این محصول سپس برای از بین بردن روغن ها و وعده های غذایی ماهی، که برای صنایع دیگر استفاده می شود، پردازش می شود. مایعی که پس از پردازش باقی می ماند امولسیون ماهی است. پس از جدا کردن مواد جامد ، اسید سولفوریک برای کاهش PH اضافه می شود و از رشد میکروب ها جلوگیری می کند.

قهوه

تفاله قهوه ‌ای که از نوشیدنی صبحگاه شما باقی می ‌ماند سرشار از نیتروژن است و یک تقویت‌ کننده ارگانیک بسیار خوب برای خاک گلدان ‌های آپارتمانی شما ست. نیتروژن به گیاهان کمک می ‌کند تا برگ ‌های سبز‌تر و شاخه ‌های محکم‌ تری داشته باشند. قهوه همچنین سرشار از منیزیم و پتاسیم است که به رشد گیاه کمک فراوانی می‌کند. شما می توانید دانه های استفاده شده قهوه را به طور مستقیم به خاک اضافه کنید و یا آن‌ را در ترکیب با سایر مواد طبیعی به صورت کود های ارگانیک در بیاورید و برای تقویت خاک استفاده کنید. اگر قصد دارید که قهوه را به صورت مستقیم به خاک گلدان اضافه کنید به خاطر داشته باشید که قهوه برای خاک خاصیت اسیدی دارد و لازم است که در ترکیب با یک ماده قلیایی مانند چای قرار گیرد و به خاک اضافه شود. اگر تصمیم دارید آبیاری گیاهان آپارتمانی را با قهوه انجام دهید، گیاه خود را کاملا زیر نظر داشته باشید. اگر شاخ و برگ شروع به زردی کرد و یا نوک برگ ها شروع به قهوه ای شدن کرد، این نشانه آن است که قهوه به میزان زیادی اسیدیته به خاک می افزاید. ایده خوبی نیست که قهوه خود را با آب رقیق کنید. به خصوص اگر فنجان روزانه خود را در سمت قوی ترجیح می دهید. در بعضی از اماکن، تنها گیاهان آبیاری دریافت شده مربوط به تخلیه قهوه باقیمانده در گلدان است و اغلب عملکرد خوبی دارند. محلول های قهوه منبع خوبی از نیتروژن در انبوه کود یا کمپوست شما هستند یا وقتی مستقیما به خاک باغ اضافه می شوند. اگر به مقدار نسبتا زیاد اضافه شوند، می توانند سطح اسیدیته خاک را برای دوستداران اسید مانند زغال اخته، آزالیا و ردودندرون بالا ببرند. محلول های قهوه که روی زمین در اطراف گیاهان اسیدپاش پاشیده شده است، به عنوان کود اسیدی ملایم برای آنها عمل می کند.به نظر می رسد کرم ها آنها را دوست دارند، یا در باغچه شما و یا در بیرون کمپوست یا در سطل آشغال.

آسپرین

اسید سالیسیلیک موجود در قرص آسپرین برای گیاهان می‌تواند در سرعت رشد و گلدهی گیاه و ریشه زنی بهتر قلمه به شما کمک کند. ظاهرا گیاهان خودشان مقدار کمی اسید سالیسیلیک در هنگام استرس تولید می‌کنند. این مقدار کم اسید سالیسیلیک به گیاه کمک می‌ کند هنگامی که در معرض حمله حشرات قرار، خشکی، کمبود مواد مغذی و یا حتی بیماری می گیرد با آن مقابله کند. همان مؤلفه‌ هایی که به تقویت سیستم ایمنی ما کمک می‌ کنند، برای گیاه هم چنین عمل می نمایند. می ‌توانید یک عدد قرص آسپرن را در آب حل کنید، و هر چند وقت یکبار به گلدان‌ ها بدهید برای رشد گیاهان بسیار مناسب است. مزایای آسپرین برای گیاه بسیار زیاد است. برای افزایش ریشه دهی قلمه ها در آب، این ماده به خاطر اسیدی بودن و خصوصیت ضدعفونی کنندگی باعث حذف عوامل بیماری زا یا کاهش آن ها در آب قلمه ها شده و به قلمه ها اجازه می دهد بهتر ریشه زایی کنند. محلول رقیق شده آب آسپیرین برای گیاهان موجب تسریع رشد و رویش می شود و تا حدی در مقابل بیماری و آفت آن را مقاوم می کند. از این محلول می توانید برای خیساندن بذر نیز قبل از کاشت استفاده کنید، همچنین می توانید بعد از کاشت نیز برای آبیاری گیاه از این محلول استفاده کنید تا جوانه زنی و رشد بهتر و سالم تری داشته باشد. برای گلدهی در برخی از گیاهان به صورت اسپری کردن و یا آبیاری استفاده می شود. توجه داشته باشید که به دلیل متفاوت بودن اثرات این روش برروی گیاهان مختلف در ابتدا بهتر است روی یک یا دو برگ از گیاه تان تست کنید اگر بعد از یک روز مشکلی از قبیل زرد شدن یا سوختن در برگ دیده نشد می توانید از این آب استفاده کنید. در استفاده از آسپرین باید نهایت دقت را به عمل آورید. در صورتی که از این دارو درست استفاده نشود، عوارض بدی را برای گیاه به همراه دارد. آسپرین زیادی موجب می شود تا گیاه دچار لکه های قهوه ای شود. و در واقع گیاه می سوزد. بهتر است این نکته را در نظر بگیرید که اسپری پاشی را قبل از طلوع آفتاب انجام دهید. به این علت که حشرات گرده افشان را با اسپری کردن اذیت نکنید. معمولا حشرات گرده افشان و زنبورها بعد از طلوع خورشید کار خود را شروع می کنند. پس اگر شما قبل از طلوع اقدام به اسپری کردن آسپرین کنید هیچ ضرری متوجه حشرات گرده افشان نمی شود.

تفاله چای

چای، نوشیدنی محبوب بیشتر افراد است که به طور مکرر و روزانه مورد استفاده قرار می ‎گیرد. در پی مصرف مکرر چای، تفاله زیادی تولید می ‎شود و طبق مطالعات انجام شده استفاده از تفاله چای در باغبانی مزایای بی شماری برای شما دارد. تفاله چای یکی از بهترین کود هایی ست که با گذشت زمان به تدریج تجزیه شده و مواد مغذی مورد نیاز را در اختیار گیاهان قرار می دهد به همین خاطر تهیه کود از تفاله چای گزینه بسیار مناسبی برای رشد و تقویت گیاهان آپارتمانی می باشد. بهترین نوع استفاده از تفاله چای قرار دادن آن ها درون کود مورد نیاز گیاهان و ریختن آن ها در خاک مورد استفاده برای گل و گیاهان است. در این حالت، با قرار گرفتن تفاله چای درون کود گیاهان این مواد توسط کرم های خاکی تجزیه می ‎شوند و اثر بخشی آن ها افزایش پیدا می ‎کند. از آن جایی که کرم های خاکی در فرآیند تجزیه نقش مهمی را ایفا می‎ کنند، شما می ‎توانید تفاله های چای مصرفی خود را به راحتی درون کود گیاهان تان قرار دهید و از مزایای آن بهره مند شوید. میکروب های مفید و زنده ایمنی گیاه و خاک را افزایش می دهند و سبب رشد باکتریهای مفید خاک می شوند. مواد ریز مغذی چای سریع توسط گیاه جذب می شوند بنابراین سبب تقویت سلامتی گیاهان و مقاومت بیشتر آنها در مقابل استرس خواهد شد. برای استفاده از تفاله چای به صورت مستقیم می توانید آن را پای گیاه بریزید تا از مواد مغذی آن استفاده کند یا می توانید آن را با خاک گیاه مخلوط کنید تا بهتر بتواند از مواد مغذی تفاله ی چای استفاده کند و تاثیر تفاله ی چای بر رشد گیاهان را مشاهده کنید. این استفاده از چای برای رشد گیاه مشکلی ایجاد نمی کند چرا که نه تنها با تجزیه مواد چای مواد مغذی به گیاه می رسد بلکه به حفظ رطوبت در محدوده سیستم ریشه گیاه و جلوگیری از رویش علف های هرز نیز کمک می کند. با افزودن تفاله چای مصرفی خود به خاک، نیتروژن موجود در خاک افزایش می ‎یابد که این امر به افزایش سلامت خاک نیز کمک خواهد کرد. با قرار دادن تفاله چای در نزدیکی ریشه گیاهان، گیاهان از آب استفاده بهتری می ‎کنند و از به وجود آمدن علف های هرز نیز جلوگیری می شود. کمپوست چای، مواد مغذی و معدنی فراوانی دارد و به سبزی، بزرگ شدن و زیبایی بیشتر برگ های گیاهان و رشد آنها کمک می کند.

خاکستر چوب

خاکستر چوب یا خاکستر زغال یک افزودنی خوب و عالی برای باغ، باغچه و گلدان است. این ماده شامل پتاسیم بوده و برای محصولات زراعی و رشد گیاهان ماده ی مغذی و حیاتی است. در اوایل بهار وقتی هنوز خاک خشک است و قبل از اینکه رشد گیاهان شروع شود از خاکستر چوب به عنوان اصلاح کننده خاک استفاده کنید. تقریباً همه گیاهان از پتاس داخل خاکستر چوب بهره مند می شوند. سایر اجزا و عناصر خاکستر نیز برای خاک و رشد گیاه مفید است. از آنجا که خاکستر حاوی آهک است باعث کاهش اسیدیته خاک می شود. گیاهانی که خاک اسیدی مانند زغال اخته ، آزالیا یا گل صد پر را دوست دارند در صورتی که خاکستر پایشان بریزید، رشد نمی کنند. زغال چوبی که در خاک شما وجود دارد باعث می شود علف های هرز و آفت را تجزیه نکند. زمانی که در گیاهتان زغال سنگ وجود دارد حلزون ها در خاک زندگی نمی کنند. در زمین های کشاورزی وجود زغال بزرگتر باعث می شود که به علف های هرز برای جوانه زدن در منطقه اجازه ندهد. در مصرف خاکستر احتیاط کنید. خاک مقدار زیادی چربی دارد که خود یک عامل سوزاننده است. از گذاشتن آن ها در درگیاه نازک و جوان اجتناب کنید. زمانی که از خاکستر استفاده می کنید حتما دستکش بپوشید و ماسک بزنید و از عینک استفاده نمائید. از خاکستر مقوا، خاکستر زغال و یا خاکستر چوب رنگ آمیزی شده استفاده نفرمایید. زیرا این مواد حاوی مواد شیمیایی اند که برای گیاهان تان مضر است. اگر خاک شما قلیایی باشد، خاکستر چوب قلیایی بودن خاک را افزایش داده و این به نفع گیاه نیست. هیچ دلیلی ندارد که خاکستر را به گیاهانی که خاک اسیدی دوست دارند اضافه کنید. چرا که این کار سبب افزایش آفت و قارچ در گیاه می شود.

گزنه

گزنه حاوی ترکیباتی مانند تانن، لسیتین، اسید فرمیک، نیترات پتاسیم و کلسیم، آهن است و دارای ویتامین c و نوعی گلوکوزید می باشد. ماده قرمز رنگی به نام اورتی سین از سرشاخه های این گیاه استخراج می گردد. برای استفاده از این کود خانگی، باید با گیاه گزنه دوغاب تهیه کنید. دوغاب در حقیقت یک عصاره محرک زیستی و تخمیر شده است که باعث رشد و تقویت گیاه می‌شود و مقاومت طبیعی آن را افزایش می‌دهد. دوغاب گیاه گزنه به طور ویژه مواد غذایی بسیاری را به گیاه می ‌رساند. این محلول تمام نیتروژن مورد نیاز گیاه برای رشد کافی را در اختیارش قرار می‌دهد و به علاوه به عنوان آفت‌کش و قارچ‌کش نیز عمل می‌کند. از گیاه گزنه به عنوان کود می توان اینگونه استفاده کرد: ابتدا حدود نیم کیلوگرم گیاه گزنه تهیه کنید. به یاد داشته باشید که ریشه‌های گزنه جدا شده باشند. گیاه را خرد کنید و برای چند ساعت درون ۵ لیتر آب بدون کلر، بخوابانید. در نهایت محلول را از صافی رد کنید و به گیاه بدهید.

توصیه های پالیز کشت در مورد بستر گیاهان آپارتمانی

پالیز کشت یکی از تیم های متخصص در زمینه تولید و عرضه انواع بستر گیاه، کود، انواع سموم دفع آفات و ... می باشد. پالیز کشت با معرفی بسیتر کست بیولوژیک برای تمامی گیاهان آپارتمانی، زینتی، باغی و ... توانسته است کاربران خود را با رضایت خاطر کامل بدرقه کند.پالیز کشت انواع بستر بیولوژیک باغی پالیز جهت کود دهی درختان در باغات مختلف، بستر تولید نشا، بستر بیولوژیک باغی جهت کاشت صیفی جات و سبزیجات غده ای به صورت خطی و طولی، بستر بیولوژیک کاشت گلهای زینتی و آپارتمانی را با بالاترین کیفیت به شما عزیزان عرضه می کند. بستر های کشت پالیز را می توان جایگزینی مناسب برای انواع کوکوپیتCocopeat و پیت ماس Peat moss به شمار آورد. بستر کشت گیاهان آپارتمانی پالیز می تواند خواسته های شما را برآورده سازد. جذب بهتر و بیشتر عناصر مفید در خاک، رشد و شادابی گیاهان و گل های آپارتمانی، نفوذپذیری مناسب خاک، فعالیت بیشتر و بهتر ریشه ها و افزایش حجم آن ها، رشد سریع تر گل و گیاه و درختچه های زینتی، کاهش انواع بیماری های گیاهان آپارتمانی، افزایش میکروارگانیسم های مفید خاک، و از بین رفتن حشرات موذی، همه و همه توسط بستر آپارتمانی پالیز حاصل می آیند. شما عزیزان می توانید از بستر آپارتمانی پالیز برای تولید و تکثیر گیاهان آپارتمانی، قلمه زنی و کاشت انواع گل، احیاء گلهای زینتی و ... استفاده کنید. مدیریت پالیز کشت به شما پیشنهاد می کند به هنگام تصمیم گیری در مورد انتخاب بستر گیاهان آپارتمانی با متخصصین این امر مشورت کنید. کارشناسان پالیز کشت در خدمت شما عزیزان هستند تا در مورد انتخاب بهترین بستر گیاهان آپارتمانی و انواع خاک بستر گیاهان آپارتمانی با شما عزیزان صحبت کنند تا بهترین انتخاب را در دستور کار قرار دهید.

سخن پایانی

گیاه آپارتمانی گیاهی است که در جاهای دربسته مثل خانه‌ها و اداره‌ها رشد می‌کند. گیاهان خانگی عموما با اهداف تزئینی، تأثیرات مثبت روانشناسانه، تازه نگه داشتن هوا یا به دلایلی که بر سلامتی دارد مانند تمیزسازی هوای داخل خانه پرورش داده می‌شوند. گیاهانی که به منظورهای گفته‌شده در بالا پرورش داده می‌شوند، معمولاً، هرچند نه همیشه، گیاهان گرمسیری یا نیمه گرمسیری مانند: گیاهان هوایی، آبدار آ‌دار یا انواع کاکتوس هستند. گیاهان خانگی، به مقدار مناسب رطوبت، نور، ترکیبات موجود در خاک، درجه حرارت و رطوبت همچنین، کود مناسب و ظرفی که اندازه مناسب داشته باشد نیاز دارند. خاک بستر گیاهان آپارتمانی گوشتی باید دارای زهکشی بسیار خوبی باشد و به گونه ای باشد که به هیچ وجه آب مازاد را در خود نگه ندارد. گیاهان گوشتی معمولا آب فراوانی را در برگ ها و ساقه خود ذخیره می کنند و این خاصیت بوته هایی است که جزء خانواده ای از گیاهان سرزمین های خشک و بیابانی می باشد. بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی در حالت معمولی استفاده از ترکیب چهار عنصر طبیعی به نسبت های درست است. این چهار عنصر ترکیب یک به چهار ماسه، خاک برگ، خاک باغچه الک شده و کود حیوانی کاملا پوسیده می باشد. این ترکیب بهترین حالت نگهدارنگی آب، بهترین زهکشی آب و منبع تغذیه گیاه و همچنین شرایطی درست برای تنفس ریشه گیاه را دارا می باشد. بهترین بستر گیاهان آپارتمانی به طور اعم، شامل یک قسمت ماسه و دو قسمت خاک برگ یا پیت ماس (پیت موس) می‌باشد. ولی برای قلمه زدن یا تکثیر از ترکیب دو قسمت ماسه و یک قسمت خاک برگ یا پی موس استفاده می‌گردد. هنگامی که از خاک برگ برای تعویض خاک گلدان استفاده می‌نمایید نکتة مهم این است که نباید خاک را بسیار فشار داد. فشردگی زیاد خاک برگ سبب می‌شود که خاک برگ‌ها به هم بچسبند و از ورود هوا و تنفس ریشه، که برای رشد گیاه بسیار مهم و ضروری است، جلوگیری نماید. در صورت امکان برای قلمه ‌زنی می‌ توان به جای ماسه از ترکیبات معدنی پرلایت و دانة ریز لیکا هم استفاده نمود. برای کسب اطلاعات تکمیلی در مورد انواع خاک بستر گیاهان آپارتمانی می توانید با تیم کارشناسی پالیز کشت تماس حاصل فرمائید.