advertise

همه چیز در مورد پیت ماس

خاک پیت ماس

به عقیده تاریخ دانان و متخصصان، تاریخچه کشاورزی به حدود ده هزار سال پیش باز می گردد. اگرچه آغاز کشاورزی که گستره ‏عظیمی از سراسر دنیا را در بر گرفته بود، از قرن ها پیش رو به گسترش نهاد، اما با این وجود گامهای اساسی در کشاورزی را می ‏توان به قرن گذشته نسبت داد. در یک قرن گذشته پیشرفت های چشمگیری در کلیه اصول و راه های کشاورزی از قبیل سیستم های ‏آبیاری، کودها و سموم کشاورزی، اصول تناوب زراعی و ... برداشته شد. ‏کشاورزی مدرن، اصلاح نباتات، کودهای کشاورزی، سموم کشاورزی، و کلیه پیشرفت های تکنولوژیک در عرصه های مختلف ‏کشاورزی توانست به میزان قابل توجهی باعث گستردگی کشاورزی و افزایش بازدهی گردد. برخی از بستر های کشاورزی و باغداری مانند پیت ماس وجود دارند که مانند یک خاک عالی عمل کرده اند تا جایی که به آن خاک پیت ماس نیز گفته می شود. پالیز کشت در خدمت شماست تا همه چیز در مورد پیت ماس را برای شما بازگو کند. در نظر داشته باشید کارشناسان و تیم تحیقاتی پالیز کشت با علم روز خود را هماهنگ کرده و توانسته اند جایگزینی مناسب برای پیت ماس و کوکوپیت بیابند. ابتدا همه چیز در مورد پیت ماس را برای شما بازگو می کنیم و در ادامه به معرفی جایگزین خاک پیت ماس که توسط تیم تخصصی پالیز کست تولید و عرضه شده است خواهیم پرداخت. خزه پوده ‌زار Sphagnum یا پیت‌ ماس، سرده‌ای از خزه ‌ها ست که نزدیک به ۳۸۰ گونه پذیرفته ‌شده دارد. از آنجا که این خزه عموما در انواع خاک تورب دار (دارای زغال‌سنگ نارس) می‌ روید به نام خزه تورب ‌دار نیز نامیده شده ‌است. در انگلیسی واژه Peat Moss و در فارسی واژه پیت ‌ماس (یا اصطلاحا پیت موس) نیز در بین مردم برای برای اشاره به این خزه کاربرد دارد و بیشتر به انبوه خشک‌ شده و مرده این خزه اشاره دارد که برای یکی از ترکیبات خاک انواع گلدان به کار گرفته می شود. انواع خاک پیت ماس دارای وزن کمی هستند و این قابلیت را دارند که تا حدود بیست برابر وزن خود آب جذب نمایند نکته اینجاست که سرعت از دست دادن آب نیز در آنها زیاد است. با این وجود ظرفیت نگهداری آب و مواد غذایی قابل قبولی دارد. این ویژگی موجب می گردد یک ماده بسیار عالی برای حفظ رطوبت خاک به حساب آید. در مورد PH پیت ماس نیز می توان نکته ای را بیان کرد. PH در پیت ماس متفاوت ولی اکثرا در محدود خنثی و البته کمی پائین تر از خنثی به سمت اسیدی می باشد. کیفیت و کمیت عناصر تشکیل دهنده پیت ماس و مقادیر نسبی آنها ریز تر بودن دانه های آن یکی از مشخصات بارز آن محسوب می گردد. به صورت جمع بندی شده می توان بیان کرد که پیت ماس از پوسیده و تجزیه شدن بقایای خزه و جلبک به دست می‌آید. خزه ‌های جمع‌آوری شده طی فرایندی فرآوری شده و پس از آماده شدن بست ه‌بندی می گردند. رنگ این خاک اغلب تیره و به رنگ قهوه ‌ای تا سیاه می باشد. پیت ماس غنی از مواد آلی بوده و بهتر است برای استفاده با سایر خاک‌ ها یا دیگر انواع بستر کاشت ترکیب شود. امروزه معمولا پیت ماس را با انواع خاک پرلیت و انواع خاک کوکوپیتCoco Peat به نسبت‌های مختلف ترکیب کرده و برای اغلب گل ‌ها و گیاهان آپارتمانی مورد استفاده گسترده قرار می دهند.

خصوصیات پیت ماس

یکی از دغدغه های بسیاری از افرادی که در حال حاضر به کشاورزی، باغبانی، و گلکاری می پردازند این است که مناسب ترین بستر برای درختان و گیاهان شان کدام خاک و بست است. مسلما می توان پیت ماس را به عنوان گزینه ای مناسب پیشنهاد داد. ولیکن بدانید که پالیز کشت توانسته است محصولاتی را به عنوان جایگزین پیت ماس Peat Moss روانه بازار مصرف کند که بسیار کارآ بوده اند و سبب کاهش بیماریهای خاکزی به صورت چشمگیر بوده اند و افزایش کیفیت نشاء و جذب بهتر عناصر ریز مغذی گردیده اند. بیان کردیم که خاک پیت ماس از تجزیه بقایای نوعی خزه خاص به دست می ‌آید. حاصلخیزی بالا، قدرت نگهداشت آب، بهبود زهکشی و بهتر کردن بافت خاک از ویژگی ‌های خاک پیت ماس به شمار می رود. از این خاک به صورت ترکیبی با دیگر انواع خاک و بستر کاشت استفاده می ‌شود. پیت ماس یکی از مناسب ترین خاک ها برای انواع گلدان مانند کاشت بیشتر گل ‌ها و گیاهان آپارتمانی، انواع کاکتوس ‌ها و ساکولنت‌ ها، بن سای، بنفشه آفریقایی، کاج مطبق و پرورش قارچ است. استفاده از خاک پیت ماسPeat Moss در ترکیب با دیگر انواع خاک باعث حفظ رطوبت، افزایش قدرت حاصلخیزی و زهکشی خاک می ‌شود. خاک پیت ماس تا بیست برابر وزن خود آب جذب کرده و برای حفظ رطوبت خاک بسیار عالی عمل می کند. خصوصیات پیت ماس را می توان اینگونه برشمرد:

برای داشتن کشاورزی پربار اصلاح خاک در کشاورزی اهمیت بسیاری دارد. چرا که اساس کشاورزی بر پایه خاک می باشد و خاک بستر رشد و نمو گیاهان است. از آنجایی که بیشتر مناطق کشور ما دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک با خاک های شور و با PH بالا بوده و به خاطر کمبود مواد آلی در خاک های کشور، ضروری است تا قبل از کشت ابتدا اقداماتی را برای اصلاح خاک انجام دهیم. پیت ماس علاوه بر اینکه بر حفظ رطوبت خاک کمک می‌ کند به دلیل بافت سبکی که دارد، به سبک شدن و افزایش قدرت زهکشی خاک ‌ها با بافت سنگین و متراکم کمک می ‌کند. در باغبانی از پیت ماس به عنوان نوعی ماده اصلاح کننده خاک استفاده می ‌شود. جالب است بدانید اضافه کردن پیت ماس به دیگر بستر‌های کاشت، باعث صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب و عدم شسته شدن مواد غذایی موجود در خاک می‌شود و ضمن اصلاح خاک از سفت شدن و فشردگی آن جلوگیری به عمل می آورد. در عین حال در مورد خاک ‌های سست بر عکس عمل کرده و آن‌ ها را فشرده و مناسب رشد گیاه در می ‌آورد.

به جابجایی لایه بالایی خاک فرسایش خاک می گویند که یک نوع از تخریب خاک محسوب می شود. این روند طبیعی به دلیل فعالیت عوامل فرسایش مانند آب، برف، باد، یخچال ها ،گیاهان، حیوانات و انسان اتفاق می افتد. فرسایش خاک می تواند یک روند آرام بدون اثرات مشخص یا یک روند سریع که آسیب جدی به خاک می زند باشد.خاک آسیب دیده ممکن است در کاهش پتانسیل تولیدات کشاورزی، آسیب شبکه های زهکشی و کاهش کیفیت آب های سطحی خود را نشان دهد. فعالیت های انسانی، نرخ فرسایش را تا سی برابر افزایش داده است. پیت ماس می تواند به عنوان عامل ضد فرسایش خاک عمل کند. اضافه کردن پیت ماس به خاک مزارع به دلیل حفظ رطوبت و بهبود ساختمان خاک، در پیشگیری از فرسایش خاک مؤثر است.

کمبود آب در گیاهان می تواند مرگ آور باشد. کمبود آب به وضعیتی اطلاق می شود که در آن سلول ها از حالت آماس خارج شده باشند. دامنه تنش آبی از کاهش جزئی پتانسیل آب در اواسط روز تا پژمردگی دائم و خشک شدن گیاه متغیر است. به عبارت ساده تر تنش آبی زمانی رخ می دهد که سرعت تعرق بیش از سرعت جذب باشد با کاهش مقدار آب در خاک و عدم جایگزینی آن پتانسیل آب در منطقه توسعه ریشه ها کاهش یافته و پتانسیل آب در گیاه نیز به طور مشابهی تقلیل می یابد و اگر شدت تنش آب زیاد باشد این امر باعث کاهش شدید فتوسنتز مختل شدن فرآیندهای فیزیولوژیکی و سرانجام خشک شدن و مرگ گیاه می گردد. یکی از مهم ترین مزایای پیت ماس قدرت بالای نگه داشتن آب است. این ویژگی باعث حفظ رطوبت مورد نیاز گیاه شده و علاوه بر کمک به رشد بهتر گیاه، سبب صرفه ‌جویی در مصرف آب نیز می‌ گردد. تحقیقات نشان داده است پیت ماس شبیه اسفنج عمل کرده و می ‌تواند تا بیست برابر وزن خود آب جذب کند و قادر است به ازای وزن خشک خودش آب را نگهدارد و به تدریج آن را در اختیار گیاه بگذارد.

PH خاک مقیاسی از خاصیت اسیدی و قلیایی خاک است. سطح PH از ۰ تا ۱۴ متغیر است. PH با مقدار ۷ خنثی است، پایین‌تر از آن اسیدی و بالاتر از آن قلیایی است. سطح PH مطلوب برای بسیاری از گیاهان بین ۵.۵ و ۷ قرار دارد. با این حال، بعضی از گیاهان در سطوح PH خارج از این محدوده نیز رشد می‌کنند. با توجه به اینکه سطح PH بسیاری از فرآیندهای شیمیایی انجام شده در محیط خاک (به ویژه، دسترسی گیاه به مواد غذایی) را کنترل می‌کند، حفظ PH در سطوح مناسب برای گیاه و به ثمر نشستن حداکثری توان بالقوه آن ضروری است. یکی از کاربرد ‌های خاک پیت ماس در کشاورزی، استفاده از آن برای اسیدی کردن خاک‌ های قلیایی است. قلیایی بودن خاک باعث کاهش دسترسی عناصر غذایی برای ریشه گیاه می‌شود و استفاده از پیت ماس باعث کاهشPH و در نتیجه افزایش دسترسی عناصر غذایی برای گیاهان می‌شود. به این منظور پیت ماس را حداقل با ۱۵ سانتی ‌متر از قسمت بالایی خاک مخلوط کنید. در این سطح، اثر اسیدی پیت ماس، PH را در طول اولین فصل رشد کاهش می‌دهد، ولی برای اینکه PH خاک با استفاده از پیت ماس به میزان مناسب برسد، حدود دو سال طول می‌کشد.

تولید نوین فرآورده های باغبانی، نیاز به محیط کشت هایی دارد که از عوامل بیماریزا، حشره ها و علف های هرز عاری باشند. بسیاری از اجزای تشکیل دهنده محیط کشت مانند پرلایت و ورمی کولایت، در کارخانه و در فرآیند با دمای زیاد، سترون می شوند. سایر مواد تشکیل دهنده محیط کشت مانند پیت خزه، سترون نیستند اما در صورتی که در محیط کشت به کار روند، ممکن است آفت کمی داشته باشند و از این رو، پیت خزه به عنوان یک محیط آماده کاربری و بدون هیچ تیماری برای عوامل بیماریزا، محسوب می شود. به طور معمول، دارپوست نیز به خاطر سالمند بودن و فرآیند پوسیده شدن، آماده کاربری است. روش فرآیندی الیاف نارگیل نیز به گونه ای است که بدون هیچ مشکل آفتی، آماده کاربری است و به نظر می رسد خزه اسفاگنوم، دار پوست و الیاف نارگیل دارای درجه های مختلفی از مواد طبیعی برای فرو نشاندن عوامل بیماریزا می باشند. خاک پیت ماس (پیت موس) به علت تجزیه‌های طولانی مدت آلودگی‌های محیطی بسیار کمتری نسبت به دیگر بستر‌های کاشت آلی مانند کمپوست دارد و با روش ‌های مختلفی نیز می ‌توان آن را ضدعفونی کرد.

حاصلخیزی خاک به قابلیت خاک برای تأمین عناصر غذایی مورد نیاز گیاه به میزان کافی و نسبت مناسب در طی دوره رشد گیاه گفته می شود. حاصلخیزی خاک شامل همه عواملی است که بر رشد گیاه و تولید محصول تأثیرگذار هستند. بنابراین هدف اصلی حاصلخیزی خاک، تهیه مناسب و متعادل عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان است. با توجه به آنکه نیاز گیاهان به عناصر غذایی متفاوت می¬باشد، خاکی که برای یک گیاه حاصلخیز تلقی می شود، الزاما نمی تواند برای گیاه دیگر نیز حاصلخیز باشد. باروری خاک شامل حاصلخیزی خاک و کلیه عواملی است که بر رشد گیاه تأثیرگذار هستند. عواملی مانند عمق، بافت، ساختمان، ترکیب شیمیایی، موقعیت و شیب خاک، در باروری خاک اهمیت دارند. حاصلخیزی خاک که جزئی از باروری خاک است، فاکتوری متغیر بوده و به شدت تحت تأثیر مدیریت خاک می باشد. عوامل مؤثر در باروری خاک، به ویژه شیب و عمق خاک، تغییرات سالیانه ندارند. این عوامل به همراه شرایط آب و هوایی، تعیین کننده حد باروری خاک هستند و تولید محصول بالا¬تر از این حد حتی با استفاده از کود های شیمیایی امکانپذیر نیست. لازم است به این نکته اشاره شود که چنانچه یک خاک به دلایلی مثل محدودیت عمق، بالا بودن میزان سنگریزه و یا وجود سخت لایه در عمق شخم بارور نباشد، در این صورت حتی با افزودن کودهای شیمیایی نیز نمی توان وضعیت باروری آن را بهبود داد. اشاره کردیم که پیت ماس از تجزیه بقایای گیاهی تهیه می ‌شود و از این رو سرشار از عناصر غذایی ضروری برای رشد گیاه مانند فسفر، پتاسیم و نیتروژن است و می ‌تواند علاوه بر بستر کاشت به عنوان نوعی مکمل کود گیاهی برای گیاهان استفاده شود.

پژوهش ها نشان می دهد که میزان جذب آب را کاهش می دهد. عوامل موثر بر شدت صدمات حاصله از کمبود تهویه زیاد است که از آن میان به انوع گونه گیاهی، شرایط رشد، دمای هوا، تیپ خاک و موجودات ذره بینی خاک اشاره کرد. عللی که تفاوت گونه ها را از نظر استقامت شان در مقابل تهویه ناکافی موجب می شوند به خوبی شناخته نشده اند. این علل یا مربوط به اختلافات ساختمانی بوده که نتیجه آن تامین بهتر اکسیژن برای ریشه برخی از گونه ها است و یا به علت تفاوت های فیزیولوژیکی است یا اینکه ترکیبی از این دو است که در آن مواد حاصله از تنفس غیرهوازی سلول ها مقاومت بعضی گونه ها را افزایش داده و یا ریشه هایی که در محیط هایی با تهویه کم به وجود می آیند، معمولا دارای قطری بزرگتر و تعداد و اندازه منافذ هوا در آنها بیشتر و بزرگتر از ریشه هایی است که در محیط هایی با تهویه خوب تولید شده اند. استفاده از پیت ماس (پیت موس) در خاک‌ های متراکم، سنگین و رسی به نرم و سست شدن خاک و رشد بهتر ریشه کمک کرده و درصد هوای لازم خاک را تأمین می‌ کند.

نکات کلیدی در مورد خاک پیت ماس

در مورد خاک پیت ماس توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه دادیم. از نگاهی دیگر در مورد خاک پیت ماس (پیت موس) می توان بیان کرد نوعی خزه موسوم به خزه اسفاگنیوم وجود دارد که در مرحله ای از چرخه طول عمر خود به خاک پیت ماسPeat Moss تبدیل می شود. انواع پیت ماس ها معمولا در خاک جنگل های شمال اروپا و سواحل منتهی به اقیانوس منجمد شمالی به وجود می آیند و بهترین منابع استخراج پیت ماس به کشور استونی تعلق دارد. بر اساس تحقیقات به عمل آمده یکی از بهترین ماده های کاملا ارگانیک برای کشت، جوانه زنی و نگهداری گیاه (به خصوص گیاهان آپارتمانی) خاک پیت ماس است که به فراوانی در سطح حرفه ای مورد استفاده قرار می گردد. خاک پیت ماس مخلوطی از مواد آلی تجزیه نشده به ضخامت مختلف با کمی مواد معدنی ست و در زیرلایه های خاک به صورت رنگ سیاه تکامل یافته مشاهده می گردد. در خاک پیت ماس مواد آلی تجزیه نشده معمولا از شاخ و برگ درختان در زمین های کم شیب مناطق جنگلی و ارتفاعات پست و یا ریشه، ساقه و برگ گیاهان علفی در مناطق مرتعی تشکیل یافته است. باید به این نکته مهم توجه کنید، لازمه تشکیل شدن خاک پیت ماس این است که باید بین فصول سال اختلاف شدید حرارتی و دما وجود داشته باشد. به عبارت دیگردر خاک در فصل زمستان یخ بسته، در اثر ذوب شدن یخ در فصل بهار خاک از آب اشباع شده و تا عمق زیادی درتابستان خشک می شود و همین رویه باعث می گردد که مواد آلی خاک تجزیه نشوند. این خاک ها قدیمی و در طول دوره بعد از یخبندان به وجود آمده اند و مناطق فعلی برای تشکیل آن ها مناسب نمی باشد.

تقسیم بندی خاک پیت ماس بر اساس میزان کربن موجود در آن و عمق آن توسط کارشناسان انجام گرفته است. تقسیم بندی مذکور بدین شرح است:

خاک پیت ماس کم عمق که ضخامتی کمتر از ۶۰ سانتی متر دارد.
خاک پیت ماس عمیق که ضخامتی بین ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر دارد.
خاک پیت ماس خیلی عمیق که ضخامتی بیشتر از ۱۰۰ سانتی متر دارد.
خاک پیت ماس فقیر از کربن که کمتر از ۶ درصد کربن دارد.
خاک پیت ماس متوسط با میزان کربن بین ۶ تا ۸ درصد.
خاک پیت ماس با کربن آلی که حاوی بیش از ۱۰ درصد کربن می باشد.

کاربرد های پیت ماس را برای شما فهرست کرده این تا به صورت اجمالی دریابید این خاک، چه کاربرد هایی را دارا ست:

در خاک پیت ماس ظرفیت نگهداری آب بالاست. تا جایی که قادر است به ازای وزن خشک خودش آب را نگه دارد و بتدریج آب را در اختیار گیاه بگذارد.
خاک پیت ماس باعث حفاظت از خاک در برابر فرسایش می شود.
خاک پیت ماس برای کشت بذر بستر بسیار مناسبی است.
افزایش درصد ماده آلی در خاک پیت ماس سبب بهبود ساختمان خاک می گردد.
خاک پیت ماس کود را در خود نگاه داشته و از آبشویی آن ممانعت می کند.
از خاک پیت ماس در خاک های سنگین و رسی بهر برداری می شود که سبب نرم و سست شدن خاک می شود و همچنین در رشد بهتر ریشه تاثیر دارد.
قابل ارائه در انواع بسته بندی است.

موارد مصرف پیت ماس را در دسته بندی های مورد نظر خدمت شما همراهان همیشگی پالیز کشت ارائه می کنیم:

پیت ماسPeat Moss به ماده‌ای جامد شبیه خاک اطلاق می‌ گردد که در مصارف عمومی باغبانی، گلخانه ‌ای، پرورش گل و ... کاربرد دارد. در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان پیت ماس (پیت موس) در کنار مواد تشکیل دهنده پایه و اصلی خزه تورب از مقداری ازت، پتاسیم و کلسیم به منظور غنای بیشتر و تبدیل آن به نوعی کود بهره می‌ گیرند. از نشانه‌های کیفت پیت ماس، یکی کیفیت و کمیت عناصر تشکیل دهنده آن و مقادیر نسبی آن ها و دیگری ریزتر بودن دانه ‌هایش می ‌باشد. در ایران رنگ سیاه و تیره این ماده بیشتر مقبولیت دارد. در مرحله‌ای از چرخه عمر خزه تورب که به صورت پوسیده و گیاه خاک در آمده بعد از فشرده شدن به عنوان بهبود دهنده خاک و بسترهای کشت مورد استفاده قرار می‌گیرد که ظرفیت آبگیری و همچنین ظرفیت جذب مواد مغذی را بالا می ‌برد. خاک سالم باید شامل ۴۵ درصد مواد جامد، ۲۵ درصد هوا و ۲۵ درصد آب باشد. ۸۰ درصد از ۵ در صد باقیمانده باید مواد آلی تجزیه شده و یا در حال تجزیه باشند، در حالی که ۲۰ درصدآن شامل ارگانیسم های زنده، ریشه ها و پس ماند تازه می گردد. طبق نظرات مختلف کارشناسان، سلامت به عنوان حالتی از ارگانیسم تعریف می گردد که در آن به بهترین نحو ممکن عمل می نماید، بی آنکه نشانی از بیماری و یا نا به هنجاری در ان مشاهده شود. از این رو سلامت خاک را می توان ظرفیت خاک برای عمل کردن در بهترین حالت تعریف کرد. برخی از اصلی ترین کاربردهای خاک عبارت اند از ذخیره آب و مواد مغذی، فراهم آوردن غذا برای گیاهان، تصفیه ی آب و هوا و ... . سلامت خاک جدای از بر آورده ساختن نیازهای تولید غذای اصلی ما برای عمل کرد مؤثر اکوسیستم ما نیز ضروری است. به این نکته نیز دقت کنید که هنگام استفاده از خاک های شنی و ماسه ‌ای و به عنوان بستر کشت برای گیاهانی که برای رشد و نمو به رطوبت بالایی احتیاج دارند، با لایه‌ای از پیت ماس روی سطح آن رشد و نمو پیدا می ‌کنند.
نشا: در تولید نشا گلخانه ای پیت و کوکوپیتCoco Peat را به تناسب با هم مخلوط کرده، در سینی نشاء ریخته و بذر در آن کاشته می گردد. در جنوب کشور به منظور تولید نشا گلخانه ای گوجه فرنگی در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گیرد.
چمن: برای کاشت چمن باید پنج سانتی متر پیت را با پانزده سانتی متر خاک مخلوط نمود و دانه و کود را اضافه کرد و بعد از آن سطح را با شش میلی متر پیت ماس پوشاند.
درختان: جهت کاشت درختان یک قسمت پیت ماس، با دو قسمت خاک را مخلوط کرده و پس از حفر چاله (دو برابر طول ریشه) و سست کردن خاک در ته چاله، درخت را در آن قرار داده و حفره را با مخلوط پیت ماس و خاک پر کرده و سپس به آبیاری بپردازید. جهت جابجایی درختان نیز باید یک قسمت پیت و دو قسمت خاک را در اطراف ریشه قرارداد.
قارچ: در تولید قارچ از پیت ماس جهت پوشش سطح کمپوست استفاده می شود.
سبزیجات، صیفی جات و گل ها: تنها کافی ست پنج سانتی متر پیت ماس را روی بستر نهاد و آن را تا پانزده سانتی متر عمق خاک مخلوط نمود و سپس دانه ها را کاشت. برای کاشت پیازچه نیز بایستی به صورت مساوی شن و خاک و پیت ماس را مخلوط نمود.

تفاوت پیت ماس و کوکوپیت

کوکوپیت Coco Peat نوعی بستر کشت است که با استفاده از الیاف پوست و پوشش میوه نارگیل تهیه می گردد. کوکوپیت عموما به صورت فشرده به بازار عرضه می شود و مصرف کننده نهایی با افزودن آب به این الیاف فشرده آنها را برای استفاده آماده می کند. بعد از افزودن آب، هر یک کیلوگرم کوکوپیت فشرده می تواند به پانزده لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل شود. کوکوپیت نسبت به پیت ماس آب بیشتری نگهداری می کند ولی پیت ماس از مواد آلی بر خوردار هست و یک ماده آلی است که از بقایای نوعی خزه های خاص که تقریبآ تجزیه شده اند، تهیه می گردد. این ماده شبیه اسفنج عمل کرده و آب را تا بیست برابر وزن خود در خاک نگه میدارد، در نتیجه رطوبت خاک بالا رفته، باعث صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب و عدم شسته شدن مواد غذایی موجود در خاک شده و ضمن اصلاح خاک از سفت شدن و فشردگی آن جلوگیری نموده و در عین حال در مورد خاک های سست بر عکس عمل کرده و آنها را فشرده و مناسب رشد گیاه در می آورد و درصد هوای لازم خاک را تأمین می نماید لذا باعث طولانی تر شدن عمر گیاه و ازدیاد و مرغوب تر شدن محصول میگردد، بهتر است برای خاک گلدان از ترکیب پیت ماس و کوکوپیت و پرلیت استفاده کنید.

تفاوت پیت ماس و پیت

اصطلاحات نام آشنای پیت و پیت ماس غالبا به‌ جای هم استفاده می ‌شوند اما مهم است که بدا‌نید تفاوت اندکی بین آنها وجود دارد. پیت ا‌نباشته از بخش پوسیده گیاه است که به آرا‌می لایه‌ هایی را در مناطق باتلاقی و مرطوب نیمکره شمالی معروف به پیت ‌لند تشکیل می‌دهد. زهکشی آهسته خاک و دمای پایین محیطی با اکسیژن و باکتری کم، جایی که میزان تولید زیست‌توده گیاهی بیشتر از تجزیه است، ایجاد می‌کند. به ‌تدریج، فرآیند آهسته‌ تجزیه شکلی از ماده ‌ای یکنواخت، متراکم و فیبری که بسیار جاذب است تولید می ‌کند. لایه‌ های ایجاد شده در این مناطق مرطوب همان چیزی است که به‌ عنوان پیت می ‌شناسیم. از سوی دیگر، پیت ماس نوعی پیت است که با ترکیب گیاهی‌ اش مشخص می گردد. نوع پوسیدگی گیاه برای تشکیل پیت می ‌تواند کمی متفاوت باشد که بستگی به منطقه و محتوای مغذی پیت ‌لند دارد: مناطق نامرغوب مانند باتلاق محلی برای گیاهانی چون خزه‌ اسفاگنوم، گیاهان گوشت ‌خوار، گیاهان خلنگی (زغال اخته، جارو، گل صدتومانی و کاملیا)، و کرن‌بری است. مناطقی که به‌عنوان مرداب شناخته می ‌شوند، مواد مغذی معدنی را در آب حل کرده‌ و طیف وسیعی از گیاهان را حفظ می‌کنند (گیاه دم ‌گربه ‌ای، گونه‌ های علفی، گیاهان آوندی، بوته ‌ها و درخت‌ های فصلی). در مناطقی که خزه‌های اسفاگنوم منشا اصلی توده ‌های گیاهی هستند، پیت حاصل اغلب به‌عنوان پیت ماس یا پیت ماس خزه ‌ای شناخته می ‌شود. بنابراین، پیت یک مفهوم کلی است که همه نوع ا‌نباشته پوسیده گیاهی را توصیف می‌کند. پیت ماس برای تعریف تشکیل پیت با مقدار زیادی خزه خشک شده استفاده می‌ شود.

جایگزین های پیت ماس

با توجه به بررسی کامل پیت ماس با تمامی مزایا و معایب پیت ماسPeat Moss آشنا شدید. پالیز کشت با تمام توان خود تلاش داشته است تا بهترین بهره ها را برای شما عزیزان باغدار و علاقمندان به گل و گیاه فراهم آورد. از این رو با وجود اینکه پیت ماس و کوکوپیت دارای کارآیی زیاد و محبوبیت فراوان در بین افراد مختلف هستند باز هم در پی رسیدن به محصولی بوده اند که به عنوان جایگزین پیت ماس و کوکوپیتCoco Peat به شمار آید. بستر یا خاکی که توسط پالیز کشت به عنوان جایگزین پیت ماس معرفی می شود دارای مزایایی ست که به راحتی می توان از آن ها چشم پوشی نمود. به عنوان مثال می توان بیان کرد که این محصولات سبب افزایش کیفیت نشا می شوند و سبب رشد نشا نیز خواهند شد. کاهش بیماری های خاکزی از دیگر مواردی ست که به هنگام از محصولات پالیز با آن روبرو خواهید شد. جذب بهتر عناصر ریز مغذی ریشه و فعالیت بیشتر ریشه و ساقه نشا، همچنین بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک از مواردی ست که می توان به آن ها اشاره کرد. شما عزیزان می توانید با تیم پشتیبانی و کارشناسی پالیز کشت تماس حاصل کنید و تمامی موارد را پرس و جو کرده و با خاطری آسوده نسبت به خرید محصولات پالیز کشت اقدام نمائید.

پیت ماس و خاک گلدان ها

پیت ماس و خاک گلدان ها رابطه ای تنگاتنگ با یکدیگر دارند. در مرحله‌ای از چرخه عمر خزه پوده زار (خزه تورب) که به صورت پوسیده و گیاه ‌خاک درآمده بعد از فشرده شدن به عنوان بهبود دهنده خاک و بستر های کشت مورد استفاده قرار می ‌گیرد که ظرفیت آبگیری و همچنین ظرفیت جذب مواد مغذی را بالا می ‌برد. همچنین برای خاک گیاهانی که برای رشد به رطوبت بالاتری احتیاج دارند مانند بنفشه آفریقائی و در خاک یا بستر کشتی که شن و ماسه بالایی در آن وجود دارد برای بالا بردن میزان ذخیره آب در خاک کاربرد دارد. فوائد کاربرد پیت ماس در خاک گلدان ها شامل این موارد می گردد.: نگهداری رطوبت گیاهان گلدانی | به هم پیوستگی خاک های سبک گلدانی | حفاظت از خاک در برابر فرسایش | نگهداری بیشتر کود در خاک گیاهان گلدانی | افزایش مواد آلی خاک گیاهان گلدانی | هواگیری خاک گیاهان گلدانی.

مزایای پیت ماس

پیت ماسPeat Moss از دهه ۴۰ قرن گذشته میلادی مورد استفاده گسترده در کشاورزی پیدا کرد. جالب اینجا ست پیش از این، از پیت ماس به عنوان ماده ای سوختی استفاده می کردند. پیت ماس امروزه به عنوان یک محصول پرکاربرد شناخته می شود. کارشناسان و متخصصین پالیز کشت، جایگزینی را به شما معرفی خواهند کرد که به خوبی بر پیت ماس چیره خواهد گشت. اما در مورد مزایای پیست ماس با شما سخن خواهیم گفت تا دریابید محصول پیشنهادی پالیز کشت به چه نحو می تواند به عنوان بستر مناسب کشاورزی و باغبانی مورد استفاده قرار گیرد. مزایای پیت ماس عبارتند از:

عدم تراکم:

هنگامی که پیت برای ایجاد پیت ماس خشک می ‌شود، محصول حاصل خاصیت ارتجاعی دارد و در برابر فشردگی مقاوم است که منافذی را برای نفوذ مواد فراهم می ‌کند.

سادگی در مصرف و تمیز بودن:

رخلاف دیگر بسترهای کشت، کار با پیت ماس آسان و تمیز است چون گرد و غبار و کثیفی باقی نمی‌گذارد و مانند پرلیت نمی‌ ترکد.

استریل بودن:

از آنجا که پیت ماس در شرایطی با اکسیژن کم و بدون تغییر تشکیل شده، عاری از هرگونه باکتری، قارچ، دانه‌های علف هرز و یا مواد شیمیایی مضر است.

ظرفیت بالای نگهداری آب:

پیت ماس می‌تواند تا بیست برابر وزن خشک خود آب نگه دارد (بیشتر از اسفنج طبیعی که توانایی این کار را دارد).

سبک بودن وزن:

زمانی که پیت ماس برداشت و خشک می ‌شود، وزن آن در هر مترمکعب تقریبا ۳۸۸ کیلوگرم است (درحالی که هر مترمکعب از خاک سطحی حدودا ۶۳۵ کیلوگرم وزن دارد).

PH مناسب:

بسته به منبع پیت، PH بیشتر پیت ماس ‌ها به‌طور متوسط در محدوده ۳.۵ تا ۶ قرار دارد.

نگهداری مواد مغذی خاک:

چون پیت ماس در محیط نامرغوب شکل می ‌گیرد، به‌ طور طبیعی مواد معدنی چندانی ندارد. گرچه به ‌واسطه ساختارش از ظرفیت تبادل کاتیونی بالایی برخوردار است، یا به ‌طور ساده‌تر، محل‌ های بسیاری با بار منفی دارد که می‌ توانند مولکول‌هایی با بار مثبت (مواد مغذی و آب) نگه دارند.

معایب پیت ماس

با وجود خواص فراوان پیت ماس برای استفاده از بستر کاشت مناسب برای گیاهان، برخی نکات زیر باید مورد توجه مصرف کنندگان قرار گیرد. پیت ماس نیز به مانند هر عنصر دیگری دارای یکسری معایب است. معایب پیت ماس بدین شرح می باشد:

مضر بودن برای محیط زیست:

فعالان و دوستداران محیط زیست معتقدند برداشت از منابع پیت ماس در کشور‌ ها باید تحت مقررات خاصی انجام شود و تنها دوصدم درصد از ذخایر پیت ماس برای برداشت در دسترس قرار گیرند. گزارش‌ های متععدی نشان داده است فرایند برداشت طولانی از ذخایر پیت ماس، حجم زیادی کربن را وارد اتمسفر می‌ کند و این باتلاق ‌ها تا مدت ‌های مدید پس از معدن کاری، به آزاد کردن کربن ادامه می ‌دهند. همچنین چند هزار سال زمان می برد تا خزه تورب تشکیل شود و در هر سال کمتر از یک میلی ‌متر به عمق باتلاق تورب افزوده می ‌شود. از آنجایی که این فرایند بسیار کند است، پیت ماس منبع تجدیدناپذیر محسوب می ‌شود و لازم است برداشت آن با مقرارت خاصی انجام شود.

مواد مغذی اندک:

باتلاق ‌های پیتی که خزه‌ های اسفاگنوم دارند،‌ به‌ دلیل میزان آب بالا و کمبود مواد مغذی، فاقد مواد مغذی هستند.

وجود تخم حشرات:

وجود تخم حشرات در پیت ماس نیز یک از عوامل مشکل ساز این خاک به حساب می آید. از رو توصیه می گردد برای کاشت گیاهان حساس به ویژه کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت ‌ها پیش از استفاده حتما با سم حشره‌کش و قارچ‌کش کاملا ضدعفونی شود. عدم تجدیدپذیری: بر خلاف سایر بستر های کشت مانند کوکوپیت، پیت ماس به آرامی از بین می ‌رود. به ‌همین‌ دلیل، از آنجایی یک منبع تجدید‌ناپذیر محسوب شده و به این سبب، استفاده از آن اغلب مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

هزینه زیاد:

در مقایسه با دیگر اصلاح‌ کننده‌ های ساختار خاک یا بستر های کشت، پیت ماس خالص قیمت بالاتری دارد که به‌ دلیل فرآیند تولید آن می باشد.

PH:

پاره ای اوقات، PH اسیدی کمِ پیت ماس مزیت حساب شده و در پاره ای اوقات از مواردی به شمار می رود که سبب عدم انتخابش می گردد.

وجود بیماری های قارچی:

یکی از نکات مهم در استفاده از پیت ماس وجود بیماری‌ های قارچی به علت رطوبت بالا و همچنین وجود بذر علف‌ های هرز در داخل آن است.

جایگزین های پیت ماس

با توجه به بررسی کامل پیت ماس با تمامی مزایا و معایب پیت ماسPeat Moss آشنا شدید. پالیز کشت با تمام توان خود تلاش داشته است تا بهترین بهره ها را برای شما عزیزان باغدار و علاقمندان به گل و گیاه فراهم آورد. از این رو با وجود اینکه پیت ماس و کوکوپیت دارای کارآیی زیاد و محبوبیت فراوان در بین افراد مختلف هستند باز هم در پی رسیدن به محصولی بوده اند که به عنوان جایگزین پیت ماس و کوکوپیتCoco Peat به شمار آید. بستر یا خاکی که توسط پالیز کشت به عنوان جایگزین پیت ماس معرفی می شود دارای مزایایی ست که به راحتی می توان از آن ها چشم پوشی نمود. به عنوان مثال می توان بیان کرد که این محصولات سبب افزایش کیفیت نشا می شوند و سبب رشد نشا نیز خواهند شد. کاهش بیماری های خاکزی از دیگر مواردی ست که به هنگام از محصولات پالیز با آن روبرو خواهید شد. جذب بهتر عناصر ریز مغذی ریشه و فعالیت بیشتر ریشه و ساقه نشا، همچنین بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک از مواردی ست که می توان به آن ها اشاره کرد. شما عزیزان می توانید با تیم پشتیبانی و کارشناسی پالیز کشت تماس حاصل کنید و تمامی موارد را پرس و جو کرده و با خاطری آسوده نسبت به خرید محصولات پالیز کشت اقدام نمائید.

سخن پایانی

در انتهای این مقاله به شما عزیزان یادآوری می کنیم برای اینکه بتوانید به گیاهان خود به درستی مواد مغذی را برسانید و بیماری های مختلف را از آن ها دور کنید باید به خوبی با علم روز همگام باشید. کارشناسان خبره پالیز کشت در خدمت شما عزیزان هستند تا در رابطه با گیاهان زینتی، گلهای آپارتمانی و گلدانی، تولید و تکثیر گیاهان آپارتمانی و زینتی، قلمه زنی و کاشت انواع گل، احیای گل های زینتی، فروش بستر بیولوژیک و ... بهترین خدمات را ارائه نمایند. برای بهره گیری از دانش کارشناسان و متخصصان پالیز کشت می توانید با ایشان تماس حاصل کنید.