advertise

کمپوست چیست

آشنایی با کمپوست

کمپوست Compost کودی است که از بازیافت مواد ارگانیک (مواد زائدی که از گیاهان و حیوانات بر جای می ‌مانند) به دست می‌آید. گیاهان گروه بزرگی از گونه‌های زنده شامل موجوداتی مانند درختان، علف، سرخس‌ ها و خزه‌ گیان است. گیاهان موجوداتی عالی هستند که به حیات کمک می‌کنند و در کشاورزی مؤثر هستند. تعریف کلمه ی گیاه دشوار است. اگر چه گیاه ‌شناسان محدوده رده‌ بندی گیاهان را تعریف کرده‌ اند، مرزهای تعیین‌ کننده رده ‌بندی گیاهان بسیار اختصاصی تر از تعاریف رایج گیاه است. گیاهانی که ما هر روز با آن‌ ها مواجه هستیم، عموما متعلق به گروه گیاهان آوندی می‌باشند. ما گیاه را به عنوان یک موجود زنده یوکاریوت و دارای تعداد زیادی سلول تعریف می‌ کنیم که معمولا فاقد اندام‌ های حسی یا حرکت آزادی بوده و در صورت رشد کامل، دارای ریشه، ساقه و برگ می ‌باشند. از کمپوست در باغبانی و کشاورزی به عنوان تقویت ‌کننده خاک استفاده می‌ شود. کارشناسان شهری معتقدند هفتاد درصد زباله‌ های شهرها زباله تر هستند و در نتیجه می ‌توان آنها را به کود کمپوست تبدیل کرد. کم ترین مزیت این کار جلوگیرى از تولید هزاران متر مکعب شیرابه و میلیون ‌ها تن گاز متان و آلوده شدن بخش عظیمى از محیط زیست است. هر گونه مواد آلی طبیعی در انتها فرو پاشیده می شود. درجریان کمپوست شدن، زمان شکستن و فروپاشی بیشتری نیاز خواهد داشت. مراحل کمپوست شدن به دلیل وجود باکتری‌ ها و سایر ریزجاندار ‌های تجزیه کننده زمان تغییر مواد را کاهش می دهد. کمپوست در نتیجه ی نمونه ای پیچیده از مراحل تغذیه می باشد که مشمول صدها موجود زنده متفاوت مثل باکتری ها، قارچ ها، کرم ها و حشرات است. آنچه که بعد از مواد آلی تجزیه شده این موجودات باقی می مانند، ماده ای خاکی است که برای رشد گیاهان بسیار مناسب است. کارشناسان کشاورزی عقیده دارند کمپوست یکی از بهترین کودهای گیاهی و تقویت ‌کننده ‌های طبیعی خاک است و می ‌تواند جایگزین خوبی برای کود های تجاری شود. مهمترین حسن این کود، ارزان بودن آن است. شما می ‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه ای، آن را در منزل خود تهیه کنید. تیم پالیز کشت با سال ها تجربه در زمینه تولید و عرضه انواع بستر بیولوژیک و کود ارگانیک تلاش دارد تا بهترین خدمات را خدمت شما عزیزان ارائه دهد. انواع بستر نشا پالیز، بستر گل و گیاه آپارتمانی پالیز، بستر بیولوژیک جهت کاشت گلهای زینتی، بستر بیولوژیک باغی پالیز جهت کاشت صیفی جات و سبزیجات غده ای، بستر جهت تولید نهال و ... را می توانید از تیم پالیز کشت طلب کنید.

کمپوست به عنوان محصول فرآوری زباله‌های شهری با خصوصیات فیزیکوشیمیایی مناسب، می ‌تواند نقش موثری در رشد و نمو و همچنین کاهش اثرات منفی ناشی از تنش‌های مختلف محیطی بر گیاهان داشته باشد. استفاده از کمپوست ساختار خاک را ارتقاء می ‌دهد، محتوای خاک را تقویت می‌ کند و سبب می ‌شود خاک مدت زمان بیشتری بتواند آب را در خود نگه دارد. کمپوست قدرت باروری خاک را افزایش داده و کمک می ‌کند ریشه‌ های سالم در گیاه رشد کند. این کود همچنین برای کنترل فرسایش، احیاء و ساخت زمین ‌های مرطوب به عنوان پوشش به کار می‌ رود. کمپوست همچنین با ماسه مخلوط می ‌شود و برای زهکشی زمین به کار می ‌رود. کمپوست Compost نقش موثری در رشد و نمو و همچنین موجب پایین آمدن اثرات منفی از تنش‌های مختلف محیطی بر گیاهان خواهد داشت. تاثیر کمپوست بر رشد گیاه موجب غنی سازی خاک شده و همچنین به حفظ رطوبت و موجب جلوگیری بیماری های گیاهی و آفات کمک خواهد شد. تاثیر کمپوست بر رشد گیاه کمک میکند تا گیاه رطوبت بیشتری در دوران خشکی را داشته باشد. تاثیر کمپوست بر رشد گیاه سبب کم شدن نیاز به استفاده از کودهای شیمیایی می شود. به رشد باکتری ها و قارچ های مفید تجزیه کننده در خاک کمک خواهد کرد به دلیل این که خاک غنی و پر از مواد مغذی برای گیاهان باشد. مواد ارگانیک موجود در کمپوست در حقیقت مواد غذایی میکروارگانیسم‌ هایی هستند که خاک را در وضعیتی سالم و متعادل نگه می‌ دارند. نیتروژن، پتاسیم و فسفر موادی هستند که در نتیجه تغذیه میکروارگانیسم‌ ها از مواد آلی تولید می ‌شوند و در نتیجه تنها تعداد اندکی از مواد مغذی می ‌ماند که باید به خاک افزوده شود. اغلب باغبان ‌ها و کشاورزان مدت‌ ها ست که به محاسن این کود سیاه، غنی و طبیعی پی برده ‌اند. نکته مهم این است که با طی زمان کافی تمام زباله ‌های ارگانیک در طبیعت به کمپوست تبدیل می ‌شوند. البته همه زباله‌ها برای تولید کمپوست در منزل مناسب نیستند. در اغلب سیستم‌ های تولید کمپوست که در منازل به کار می‌ روند، سیستم به دمای مناسب برای کشتن عوامل بیماری‌ زا نمی‌رسد، در نتیجه باید در نوع مواد اولیه‌ای که برای تولید کمپوست به کار می ‌رود دقت کرد.

انواع کمپوست

کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیکی میکروارگانیسم ‌هایی است که توانایی شکستن مولکول‌ های درشت مواد آلی را دارا می‌ باشند. این کود که از پسماندهای کشاورزی، خانگی و خوراکی تولید می ‌شود یکی از عالی ‌ترین کودها برای مصارف کشاورزی به‌ شمار می‌ رود و تولیدکنندگان گل و گیاه نیز امکان بهره‌گیری از این کود را دارند. منیزیم و فسفات موجود در این کود سبب آب رفتی شدن خاک ‌های کشاورزی و جذب سریع تر مواد مغذی درون خاک می‌ شود. کمپوست، خاک بسیار غنی و مورد استفاده است که در مکان‌هایی همچون در باغ‌ها، محوطه سازی، باغداری، و کشاورزی به عنوان کود به کار می ‌روند. کمپوست به عنوان یک آفت کش طبیعی برای خاک نیز می‌باشد. در خاک کمپوست Compost اکوسیستم ‌ها برای کنترل فرسایش، زمین و جریان بهسازی خاک، ساخت و ساز تالاب، و به عنوان پوشش دفن زباله بسیار مفید است. کمپوست همچنین با ماسه مخلوط می‌شود و برای زهکشی زمین به کار می‌ رود. در روش تجزیه طبیعی می تواند تا دو سال طول بکشد، اما با ایجاد تهویه و یا هم زدن توده می توان روند را بین سه تا شش ماه کاهش داد. در کل می توان گفت سه نوع خاک کمپوست در بازار وجود داردکه پرطرفدار تر از سایر انواع آن هستند‌‌.‌‌ کمپوست هوازی‌‌،‌‌ کمپوست بی‌ هوازی، و کمپوست ورمی‌‌.‌‌ ولی هر کدام مخاطبان خود را دارند‌‌.‌‌ خانوارها‌‌،‌‌ مزارع‌‌،‌‌ رستوران ها‌‌،‌‌ مدارس‌‌،‌‌ دفاتر و مشاغل تجاری مواد قابل تجمعی را تولید می ‌کنند‌‌.‌‌ به عنوان مثال‌‌،‌‌ ضایعات مواد غذایی‌‌،‌‌ تکه ‌‌های چمن‌‌،‌‌ برگ‌ ها‌‌،‌‌ و کود حیوانی، همگی قابلیت کود پذیری دارند‌‌.‌‌ خاک کمپوست برای تهیه کود ارزان قیمت برای چمن ‌زارها‌‌،‌‌ باغ‌ها و مزارع مفید است. در مقایسه انواع کمپوست ها‌‌،‌‌ تجزیه بی ‌هوازی در مقایسه با کمپوست هوازی‌‌،‌‌ تولید کننده انرژی خالص است‌‌.‌‌ در تجزیه بی‌هوازی پانصد تا هزار کیلو وات ساعت در هر تن زباله ‌تر‌‌،‌‌ انرژی تولید می‌ شود‌‌،‌‌ در حالی‌که در کمپوست هوازی پانصد تا هفتصد و پنجاه کیلو وات ساعت انرژی برای تصفیه هر تن زباله‌تر مصرف می ‌شود‌‌.

کمپوست هوازی

با کمپوست هوازی‌‌،‌‌ هوا برای کمک به سرعت در تجزیه مواد استفاده‌‌ می‌ شود‌‌.‌‌ این نوع کود باید هر چند روز یک بار زیر‌ و رو شود‌‌.‌‌ و این سبک از کمپوست کردن خاک می ‌تواند در وقت و زحمات شما صرفه‌جویی کند‌‌.‌‌ شما احتمالا می ‌خواهید مقدار زیادی ماده سبز مانند تکه ‌های چمن اضافه کنید که حاوی نیتروژن است‌‌،‌‌ با تجزیه باکتری‌‌ های زباله نیتروژن بالا‌‌،‌‌ دمای کمپوست بالاتر‌‌ خواهد رفت.‌‌ حتی ممکن است لازم باشد که رطوبت از یک شلنگ یا یک ظرف آب اضافه شود‌‌.‌‌ اگر آن را مرطوب نگه ندارید و به طور دائم نچرخانید‌‌،‌‌ بوی بدی از کمپوست هوازی حاصل خواهد شد‌‌.‌‌ همچنین‌‌،‌‌ باید فضای زیادی را برای خاک کمپوست بگذارید. این فرآیند در صورت وجود مقدار کافی اکسیژن صورت می گیرد. که طی این فرایند، میکروارگانیسم های هوازی ماده آلی را تجزیه می کنند و ترکیباتی از جمله دی اکسید کربن، آمونیاک، آب، گرما و هوموس (محصول نهایی آلی نسبتا پایدار) را تولید می کنند. اگرچه در واکنش هوازی ممکن است ترکیبات واسطه ای مانند اسیدهای آلی تولید شود، میکروارگانیسم های هوازی آنها را تجزیه می کند. گرمای تولید شده باعث تجزیه پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات های پیچیده مانند سلولز و همی سلولز می شود. از این رو، زمان فرآیند تجزیه شدن کوتاه تر است.

کمپوست بی هوازی

حتی با مشاهده کلمه نیز می ‌توانید بگوئید که بی هوازی نقطه مقابل هوازی است‌‌.‌‌ در کمپوست بی هوازی تقریبا هیچ کاری انجام نمی ‌شود‌‌.‌‌ فقط کافی است یک سال یا بیشتر قسمت ‌های مختلف کمپوست را جابجا کنید‌‌.‌‌ در نظر داشته باشید که باید بوی نامطبوع آن را تحمل کرد چرا که کمپوست بی هوازی به شدت بدبو است‌‌.‌‌ بدون اکسیژن‌‌،‌‌ باکتری ‌‌هایی یا بوی بسیار تند و زننده رشد می ‌کنند‌‌.‌‌ این همان اتفاقی است که در محل دفن زباله‌ها‌‌ می ‌افتد‌‌.‌‌ محل دفن زباله گاز متان زیادی تولید می‌ کند که حتی‌‌ می‌ تواند سبب انفجار شود. متان یک گاز گلخانه ای است که برای محیط زیست شدیدا مضر می باشد.‌ و به دلیل بوی بدی که دارد غیرقابل تحمل است. کمپوست سازی بی هوازی نیاز به ارگانیسم ها و شرایطی متفاوت از کمپوست سازی هوازی دارد. شرایط بی هوازی که اساسا یک فرآیند گندیدگی است، یک محیط خیلی اسیدی شبیه معده تولید می کند. بنابراین برای تشریح فرآیند بی هوازی از اصطلاح هاضم استفاده می شود و آن را از کمپوست سازی هوازی مجزا می کند. قبل از کشت گیاهان، کمپوست بی هوازی کوتاه مدت نیاز دارد که در خاک کشت نشده حفر شود، جایی که بوها محو شده و PH خنثی می گردد. اگر مواد در هاضم برای یک سال رها شوند، آن مستقیما از سطل آماده استفاده خواهد بود. در روش تولید کمپوست هوازی، ما به میکروارگانیسم هایی که در اکسیژن هوا موفق به شکستن مواد آلی می شوند احتیاج داریم. تولید کمپوست بی هوازی، برخلاف فرآیند هوازی، باعث می شود که از میکروارگانیسم هایی که برای زندگی کردن نیاز به اکسیژن ندارند استفاده کنیم.

کمپوست ورمی

ورمی کمپوست یکی از انواع کمپوست است که از کرم‌‌،‌‌ اکسیژن و رطوبت برای تجزیه ایمن مواد آلی با بوی کم استفاده می‌کند‌‌.‌‌ بر این اساس‌‌،‌‌ بیشترین کار سنگین را کرم ‌ها به تنهایی انجام‌‌ می ‌دهند و باکتری ‌‌ها نیز به ‌‌آن ‌ها کمک می‌کنند‌‌.‌‌ کرم‌‌ های قرمز‌‌،‌‌ گزینه محبوب برای تولید این نوع خاک کمپوست هستند. ورمی کمپوست یک نوع کود آلی هوموسی است که توسط گونه ای خاص از کرمهای خاکی تولید می شود. این کود به لحاظ دارا بودن انواع ویتامین ها، هورمون های رشد و عناصر غذایی مورد نیاز گیاه اثرات بسیار مفیدی بر روی رشد و نمو گیاه دارد. این کود دارای بوی مطلوب و فاقد هرگونه آلودگی میکروبی می باشد. مناسب ترین گونه برای تولید ورمی کمپوست، گونه Eisenia foetida بوده که به رنگ قهوه ای مایل به قرمز و کوچک تر از کرم های خاکی معمولی می باشد. این کرم دارای دو جنس نر و ماده بوده که کرم های ماده در محل حلقه جنسی وسط بدن خود و پس از جفت گیری، تخم یا کوکون را تشکیل می دهند.

مزایای کمپوست

بهترین روش برای حذف ضایعات جامد و یا استفاده از بهینه آنها تهیه کمپوست Compost است که توسط میکروارگانیسم های مختلف در حضور رطوبت و گرما در شرایط هوازی صورت می گیرد. باتوجه به حجم بسیار زیاد زباله شهر های بزرگ، روش کمپوست مقرون به صرفه خواهد بود.یکی از روش های بازیافت و دفع مواد زائدآلی نظیر زباله های خانگی ، دگرگون نمودن این مواد توسط میکروارگانیسم های هوازی و یا بی هوازی و تهیه ماده آلی دارای هوموس به نام کمپوست می باشد. برای تهیه کمپوست بی هوازی از شیوه بسته و متوالی استفاده شده و کیفیت کمپوست تولیدی به نوع مواد زائد و درصد خلوص این مواد بستگی داشت. تهیه کمپوست از زباله مخلوط با توجه به ترکیبات فیزیکی و شیمیایی آن، موضوع مهمی است که می بایست توجه خاصی به آن شود عدم رعایت استانداردهادر تهیه کمپوست و نادیده گرفتن کیفیت آن از نظر میکروارگانیسمهای پاتوژن،سموم آلی و معدنی، فلزات سنگین، موجب کندی درروند رو به رشد صنعت کمپوست و بازنگری در فرآیندهای آن شده است. از نگاهی دیگر می توان عنوان کرد که هنگامی مواد با منشاء گیاهی را در یکجا جمع کنیم و با مرطوب کردن و هم زدن، شرایط پوسیدن آن را فراهم کنیم، کمپوست تولید می شود. کمپوست ترکیبی از مواد آلی پوسیده شده است که عموما از برگ ها، بریده های چمن، کاه و کلش، علف های هرز وجین شده، پوست میوه و ضایعات سبزیجات تولید می شود. کمپوست برای بهبود ساختار خاک استفاده می شود و مواد و عناصر غذایی لازم برای رشد و نمو گیاهان را تأمین می کند. کمپوست همچنین راهی برای کاهش میزان زباله هایی است که تولید می شود. مزایای استفاده از کمپوست را برای شما عزیزان برمیشمریم:

روش های تولید کمپوست

تولید کمپوست به شکل هوازی و بی‌هوازی انجام می‌گیرد. عمل کمپوست روباز بدون پوشاندن توده موادآلی انجام می‌گیرد و کمپوست بی ‌هوازی Anaerobic به شکل سربسته انجام می‌گیرد و فرایندی است که عمل کمپوست و تجزیه میکربی مواد آلی مختلط، در غیاب اکسیژن انجام می‌گیرد. باکتری‌های تخمیرکننده، تولیدکننده H۲ (کاهنده پروتون) و متان‌زا سه گروه عمده میکرو ارگانیسم‌های فعال در این فرایند هستند. تجزیه موادآلی به وسیله دسته ‌ای از باکتری ‌هایی که تولید دی ‌اکسید کربن و متان می‌کنند (باکتری‌های استوژنیک و متانوژنیک) اتفاق می‌افتد این باکتری‌ها در رنج دمای بهینه ۳۵ تا ۳۹ درجه سانتی گراد (مزوفیلیک) ۵۵ تا ۶۰ درجه سانتی گراد عمل هضم را انجام می‌دهند. زباله‌ها توسط آنزیم‌ها مشابه آنچه که در معده انجام می‌گیرد مواد الی را به قندها و آمینو اسیدها و مواد حیاتی مورد نیاز نباتات تبدیل می‌کنند. دمای بیرون از کمپوست Compost و دمای مناسب مکانی برای ایجاد فرایند کمپوست بستگی به نوع کمپوست دارد و مناسب ترین دما برای فعالیت میکروارگانیسم ها بالا صفر درجه و تا دمای ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد. فرآیند شامل دو محدوده دمای است: مزوفیلیک و ترموفیلیک. در حالی که دمای ایده آل برای مرحله اولیه تولید کود کمپوست ۲۰ تا ۴۵ درجه سانتی گراد است، در مراحل بعدی با استفاده از ارگانیسم های ترموفیلیک، دامنه دمایی ۵۰ تا ۷۰ درجه سانتی گراد ممکن است بالا رود. درجه حرارت بالا، به عنوان نشانه ای از فعالیت های میکروبی شدید عمل می کند. پاتوژن ها به طور معمول در ۵۵ درجه سانتی گراد و بالاتر از بین می روند، در حالی که نقطه مهم برای از بین بردن بذر علف های هرز ۶۲ درجه سانتی گراد است. برای تنظیم دما می توان از چرخش و هوادهی استفاده کرد. خود میکروارگانیسم ها در نتیجه فعالیت در درون کمپوست با شرایط مطلوب رطوبتی تا ۳۵۰ درجه سانتی گراد تولید دما می کنند از همین رو در جنگل ها درفصل تابستان گاهی ایجاد آتش سوزی خود به خودی می کند. روش های تولید کمپوست عبارند از:

کمپوست لغزنده یا دستگاه Tumbler دارای اشکال و اندازه ‌های مختلف در واحدهای تک به دو وجود دارد‌‌.‌‌ اگر آن را هر روز یا هر چند روز یک بار روشن کنید‌‌،‌‌ یک سیستم عالی خواهید داشت‌‌.‌‌ می ‌توانید برخی از بستر‌ها را مکانیزه کنید که چرخش را آسان ‌تر‌‌ می‌ کند‌‌.‌‌ اغلب به دو دستگاه احتیاج دارید تا اجازه دهید چند ماهی بماند تا قبل از تخلیه کامل تجزیه شود‌‌.‌‌ و در همین حین یکی دیگر را پر کنید‌‌.‌‌ اگر مقدار زیادی زباله سبز و قهوه‌ای برای دفع و فضای مناسبی برای این دستگاه داشته باشید‌‌،‌‌ می‌تواند گزینه خوبی باشد‌‌.‌‌ اما حتما مراقب لانه سازی مارها و موش‌ ها در کمپوست گرم باشید‌‌.

به طور سنتی در حیاط خانه شما انبوهی از مواد سبز و قهوه ‌ای وجود دارد و اغلب از هر چیزی که‌‌ در آن کاشته و یا دفن کرده‌اید‌‌،‌‌ ساخته شده است که ارزان بوده و به راحتی قابل تهیه است‌‌.‌‌ برای نگهداری آب و جذب گرما‌‌،‌‌ از قفس‌ های سیمی نیز استفاده می‌شود که با لوله کشی اطراف لبه ‌ها منبت کاری شده‌ اند‌‌.‌‌ سپس می‌توان از سیستم آب گرم برای کمپوست کردن استفاده کرد‌‌.‌‌ به طور کلی کمپوست سازی در هوای آزاد به عنوان یک روش کمپوست داغ در نظر گرفته می‌ شود‌‌.‌‌ بعضی از افراد معمولا وقتی مقادیر کمتری از زباله استفاده می ‌شود‌‌،‌‌ آن را کمپوست سرد می ‌نامند‌‌.

کمپوست مستقیم حفاری چاله در زمین و دفن ضایعات است‌‌.‌‌ همچنین احتمالا قدیمی ‌ترین و تأثیر گذارترین روش کمپوست سازی است‌‌،‌‌ اما مانند همه روش‌های دیگر کمپوست سازی نیز محدودیت ‌هایی دارد‌‌.‌‌ اصلی ‌ترین مورد این است که تجزیه آن زمان زیادی‌‌ می ‌برد مگر اینکه اول همه چیز را خرد کنید‌‌.‌‌ می‌ توانید میوه و سبزیجات را دفن کنید چرا که خطر کندن و خوردن آن توسط انواع خردکن ‌های باغ از پرندگان تا حیوانات موذی وجود دارد‌‌.‌‌ این کار کرم‌ های زیادی تولید می‌کند که به تغذیه باغ و بهبود خاک کمک‌‌ می ‌کند‌‌.

یک راه ساده برای شروع ساخت خاک کمپوست از کود حیوانی‌‌،‌‌ دو سطل از پالت یا تخته است‌‌.‌‌ سطل اول برای تهیه کمپوست و دومی برای مرحله نهایی تجزیه است که به آن عمل ‌آوری نیز گفته‌‌ می‌شود‌‌.‌‌ عمل‌آوری باعث تثبیت کمپوست می‌شود و ممکن است چندین ماه طول بکشد‌‌.‌‌ سطل ‌های آشغال را به اندازه ‌ای بزرگ انتخاب کنید که کود حیوانی را در آن نگه دارید‌‌.‌‌ کود حیوانی خام را با برگ‌ های قهوه‌ای‌‌،‌‌ کاه‌‌،‌‌ یونجه خراب یا کاغذ خرد شده در سطل اول مخلوط یا لایه لایه کنید‌‌.‌‌ اگر از کودهای مخلوط استفاده کنید‌‌،‌‌ نسبت کربن به نیتروژن مناسب خواهد بود و نیاز به افزودن چیز دیگری نیست‌‌.‌‌ و اگر نسبت کربن به نیتروژن متعادل نباشد‌‌،‌‌ لایه‌‌ های ضخیم ماده ممکن است به سرعت تجزیه نشوند.

بقایای گیاهی که در مزرعه، باغ و یا باغچه حیاط منازل تولید می شود در یک محفظه (چاله، سبد، جعبه و ...) جمع آوری می شود. این مواد آبپاشی می گردد تا رطوبت آن بین۴۰ تا۶۰ درصد شود. مواد گیاهی با دریافت رطوت توسط میکروارگانیسم ها تجریه می شود. توده باید دمای مناسبی داشته باشد (۱۵ تا۳۰ درجه سانتی گراد). باید در هوای سرد روی توده را با پوشش مناسبی پوشاند و در هوای گرم برای آن سایبان ایجاد نمود. جانداران یاد شده برای ادامه حیات و فعالیت خود، نیازمند اکسیژن هستند. با هم زدن مکرر توده (هفته یکبار الی دو بار) هوا وارد توده شده و ریز جانداران از آن تفس می کنند. فرآیند تجزیه مواد زمان بر است. بنابراین باید صبر کرد تا این فرآیند یعنی تجزیه به صورت کامل انجام شود. تجزیه وقتی کامل است که بقایای گیاهی کاملا تغییر ماهیت داده و همه قسمت های آن ریز شده و به رنگ تیره درآید. در تجزیه کامل، کمپوست تولید شده فاقد هر گونه بوی بد و آزار دهند است. در این صورت کمپوست آماده مصرف است. برای تولید خاک های کمپوست در مرحله اول لازم است زباله و مواد اولیه مورد نیاز تأمین شود. این مواد نه تنها از پسماند های شهری و باقی مانده مواد غذایی تأمین می گردد، بلکه نخاله های حاصل از کارگاه ها و کارخانه های صنایع چوب و همچنین شاخه های هرس شده باغ و فضا های شهری نیز در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند. برای تولید این خاک ها دو روش وجود دارد که عبارتند از: دپوی انباشت: همان طور که از نام این روش مشخص است، زباله های میکس شده بر روی هم انباشته شده و به مرور پوسیده شده و به کود تبدیل می شوند. همان طور که اشاره شد، در خرید خاک کمپوست لازم است از کیفیت و نوع مواد اولیه استفاده شده در آنها و همچنین روش تولید کود اطمینان حاصل کنید. ورمینوپلاس از جمله ارائه دهندگان خاک های کمپوست با کیفیت می باشد که قبل از فروش محصولات، با توجه به نوع زمین و خاک کشاورزی گزینه های مناسب را معرفی خواهد نمود. تراکوری: زباله ها ابتدا با هم مخلوط شده و در شیارها به صورت ردیفی دفن می گردند. دستگاه میکس نصب شده به تراکتور به صورت مرتب خاک را مخلوط نموده و به مرور منجر به تجزیه مواد می شود. به طور کلی می توان گفت برای تولید کموست این موارد را بایستی لحاظ نمود: داشتن دمای مناسب | داشتن بقایای گیاهی یا مواد سلولزی | دادن زمان برای تجزیه مواد گیاهی و تبدیل به کمپوست | افزودن رطوبت مناسب به بقایای گیاهی | محل یا مکان مناسب برای تولید کمپوست | اکسیژن رسانی یا هوادهی به توده بقایای گیاهی.

نکات تکمیلی کمپوست

خاک کمپوست یکی از غنی ترین و بهترین گزینه ها برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی می باشد که به دلیل عاری بودن از مواد شیمیایی می تواند شرایط را برای تولید میوه و سبزیجات ارگانیک بهبود دهد. این گروه از خاک ها حاوی کودهای طبیعی بسیار ارزشمندی می باشند که از تجزیه و پوسیده شدن زباله های شهری و چوب و باقی مانده مواد غذایی بدست می آید. پالیز کشت یکی از تولید کنندگان انواع بستر بیولوژیک در کشور می باشد و تلاش دارد تا تمامی اطلاعات مورد نیاز تان را در رابطه با کمپوست به شما عزیزان انتقال دهد. استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی به مرور نه تنها سلامت انسان را به شدت تحت تأثیر قرار داد و بیماری های متعددی را به همراه داشت، بلکه به طبیعت و سلامت خاک نیز آسیب های جدی وارد نمود. در حالی که کودهای شیمیایی از رشد گیاه حمایت می کنند اما برای بهبود ساختار خاک کاری انجام نمی دهند. کودهای شیمیایی باعث افزایش سلامتی خاک نمی شوند و از زندگی ریزمغذی ها در باغ حمایت نمی کنند زیرا این محصولات حاوی ماده آلی نیستند. کودهای شیمیایی برای کاربردهای مکرر و استفاده طولانی مدت توصیه نمی شوند زیرا باعث تولید مواد سمی می شوند. این محصولات می توانند باعث ایجاد مواد شیمیایی خطرناک از جمله آرسنیک، کادمیوم و اورانیوم شوند. علاوه بر این، استفاده طولانی مدت از این کودها ممکن است PH خاک را به طور دائم تغییر دهد و به انتشار گازهای گلخانه ای و کشته شدن اکوسیستم های میکروبی منجر شود. به همین دلیل در چند سال اخیر استفاده از کودهای طبیعی که ماحصل پوسیده شدن زباله های شهری و نخاله های صنایع چوب می باشند رواج زیادی پیدا کرده اند. برخی از این کودهای طبیعی به کمک کرم های خاکی غنی شده و مواد آلی بسیار ارزشمندی در آن وجود داشته و برای رشد گیاهان کمک بزرگی تلقی می شوند. کرم های خاکی پس از تغذیه با زباله ها و تکه های چوب موجود در خاک، پس از هضم آنها بخش زیادی از مواد آلی مضر را از بین می برد. علاوه براین، اسید هیومیک که از این کرم ها ترشح می گردد، خاک را کاملا استریل نموده و شرایط را برای رشد و تعذیه میکروارگانیسم ها و باکتری های هوازی مفید فراهم می کند. در واقع خاک کمپوست Compost منبع غنی از مواد آلی می باشد که توسط باکتری ها و میکروارگانیسم ها مصرف شده و در نهایت برای رشد گیاهان استفاده می گردد. خاک های کمپوست را می توان بر اساس میزان بزرگی و کوچکی دانه ها و ذرات آن ها به گروه های مختلفی تقسیم بندی نمود که برخی از آنها عبارتند از:
_ کمپوست درجه یک: مهم ترین ویژگی این خاک ها ریز بودن ذرات و اندازه کمتر از شش میلی متری آن ها می باشد. این خاک ها بسیار ارزشمند بوده و برای رشد میوه و سبزیجات کاربرد زیادی داشته و در رشد آنها با مواد ارگانیک موثر می باشد.
_ کمپوست درجه دو: این گروه از کمپوست ها دارای دانه های کمی بزرگتر بوده و بیشترین اندازه این ذرات به بیست میلی متر می رسد. این خاک ها را می توان برای کاشت و رشد درختان در پارک های جنگلی استفاده نمود.
_ کمپوست گرانوله: نوعی خاک کمپوست می باشد که به آن ازت و گوگرد افزوده شده و به صورت کپسولی مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین ویژگی و مزیت این گروه از کمپوست ها تزریق مواد مغذی به صورت آرام به خاک می باشد و باعث تسریع در جوانه زنی گیاهان خواهد شد.

کاربردهای کمپوست

کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیکی میکروارگانیسم‌ هایی است که توانایی شکستن مولکول ‌های درشت مواد آلی را دارا می‌باشند‌‌.‌‌ خاک کمپوست یک ماده آلی تجزیه شده است که با موادی مانند برگ‌‌،‌‌ شاخه‌‌های خرد شده و ضایعات آشپزخانه و از گیاهان ساخته‌‌ می‌شود‌‌.‌‌ این خاک به دلیل مزایای زیادی که در باغ دارد‌‌،‌‌ به عنوان طلای سیاه شناخته می‌ شود‌‌.‌‌ چرا که ماده بسیار خوبی برای خاک باغ است‌. خاک کمپوست سرشار از مواد مغذی است‌‌.‌‌ به عنوان مثال در باغ ‌ها‌‌،‌‌ باغبانی‌‌،‌‌ کشاورزی شهری و کشاورزی ارگانیک استفاده‌‌ می ‌شود‌‌.‌‌ این کمپوست به خودی خود از بسیاری جهات به عنوان تهویه کننده خاک و کود است. تصور می شود منظور از کشاورزی ارگانیک یعنی بازگشت به کشاورزی سنتی که سال ها قبل از مکانیزه شدن کشاورزی رواج داشته است. بالعکس، زارعین کشاورزی ارگانیک، نمی توانند خود را از دستاوردهای علمی پنجاه سال اخیر، بی نیاز بدانند. در حقیقت کشاروزی ارگانیک سعی دارد با بهره گیری از یافته های علوم زیستی به صورت تکنیک های پیشرفته خود را از قید ترکیبات آگروشیمیایی که کشاورزی صنعتی را به خود وابسته کرده است رها ساخته و به بهبود کیفیت خاک و محصولات کشاورزی کمک کند. تناوب کشت، کشت مخلوط، روش های مکانیکی کنترل علف های هرز، درک بهتر هم زیستی مایکوریزا، ریزوبیوم ها و رایزوسفر، تجدید ماده آلی و دیگر بخش های زنده خاک، تلفیق زراعت و دامپروری، از موضوعات مورد بحث در کشاورزی ارگانیک است.
_ با توجه به اینکه کمپوست ها حاوی مواد آلی مغذی می باشند و شرایط را برای رشد و تغذیه باکتری ها و میکروارگانیسم ها فراهم می کند، در نتیجه می توان از آنها در مصارف متعددی استفاده نمود. از جمله کاربردهای این خاک های غنی می توان به موارد زیر اشاره داشت: کمک به رشد درختان و فضای سبز شهری و پارک های جنگلی | فراهم شدن شرایط مناسب برای رشد میوه و سبزیجات در محیط بدون مواد شیمیایی | تسریع در رشد گیاهان تزئینی.
_ از مهم ترین ویژگی های خاک های کمپوست که باعث استقبال بالا از آنها در رشد و پرورش محصولات کشاورزی و باغبانی شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد: اصلاح خصوصیات و ویژگی های بیولوژیکی و فیزیولوژیکی خاک و کمک به حاصلخیزی آن | سبک شدن و کاهش خاصیت چسبندگی خاک و زهکشی راحت | عدم وجود مواد شیمیایی مضر در خاک.

قیمت کمپوست | خرید کمپوست

در حالت کلی و در مقایسه با کودهای شیمیایی، استفاده از کمپوست Compost بسیار مقرون به صرفه می باشد که دلیل آن تولید این خاک ها از پسماندهای شهری و طبیعی است. قیمت خاک کمپوست را می توان بر اساس نوع خاک و زباله و مواد اولیه ای که از آن به دست آمده اند، درجه درشت و ریزی دانه های خاک تعیین می شود. در سال های اخیر تولید کمپوست به روش های خانگی و صنعتی به یکی از راه های کسب درآمد تبدیل شده است. علیرغم مزایای متعددی که این نوع کود برای خاک به همراه دارد، عدم رعایت استاندارد ها در روند تولید نه تنها تأثیر مثبتی بر خاک نخواهد داشت، بلکه نتیجه کاملا عکس دریافت خواهد شد. به همین دلیل لازم است در خرید کمپوست به چند نکته مهم توجه شود که عبارتند از: رنگ کمپوست مرغوب تیره می باشد که لازم است در زمان خرید به آن توجه داشته باشید. توصیه می شود از خرید کودهای قهوه ای اجتناب ورزید (کودهای کاملا سیاه بیشترین میزان مرغوبیت را دارا می باشند). کودهای کمپوست کاملا سبک بوده و نم و رطوبت در آنها وجود ندارد. کمپوست های تولید باید کاملا بدون بو باشند. استشمام بوی نامطبوع از این نوع کود به معنای تولید غیر اصولی و استفاده از مواد نامناسب می باشد. توجه داشته باشید که اگر پس از رسیدن نم و رطوبت به کمپوست پس از حدود دو روز بوی خاک برگ استشمام شد به معنای مرغوب بودن کود می باشد. در خرید خاک کمپوست لازم است به این مسأله نیز توجه داشته باشید که خاک به اندازه کافی سبک باشد و دانه های آن چسبندگی نداشته باشند. علاوه براین، این خاک ها را از مراکز معتبر و شناخته شده خریداری کنید تا از کیفیت و نوع مواد اولیه به کار رفته در آنها اطمینان داشته باشید. علاوه براین، لازم است با توجه به نوع محصولات کشاورزی و باغبانی، شرایط آب و هوایی و نوع خاک مزرعه و باغچه و باغ باید بتوانید گزینه های مناسب را انتخاب و خریداری نمائید.

اثرات کمپوست

با استفاده از خاک به صورت مکرر و ورود کودهای شیمیایی به مرور از حاصلخیزی آن ها تا حد زیادی کاسته می شود. علاوه براین، استفاده از کودهای شیمیایی باعث افزایش نیترات شده که یکی از بزرگترین تهدید ها برای سلامتی انسان و طبیعت به شمار می رود. به همین علت در سال های اخیر به استفاده از کود های ارگانیک از قبیل کمپوست گرایش زیادی پیدا شده است. ورود این نوع کود به خاک اثرات متعددی را به همراه دارند که برخی از آنها عبارتند از: بهبود زهکشی خاک | کمک به افزایش نفوذپذیری خاک و فراهم شدن شرایط ایده آل برای ورود هوا و آب به آن | کاهش نیترات تولید شده با کودهای شیمایی و فراهم کردن شرایط برای رشد گیاهان و میوه و سبزیجات با ارزش غذایی بالاتر | افزایش حاصلخیری خاک به دلیل ورود مواد مغذی و ارگانیک | افزایش مدت زمان ماندگاری آب در خاک | جلوگیری از فرسایش خاک با کاهش سطح نیترات موجود در آن | بهبود PH خاک | کمک به رشد بهتر و بیشتر گیاهان | جلوگیری از سرمازدگی گیاهان در مناطق سردسیر با کمک به رشد بیشتر آن ها.

سخن پایانی

کمپوست مصرفی قارچ‌‌،‌‌ از ضایعات کمپوست باقیمانده است‌‌،‌‌ که توسط صنعت پرورش قارچ تولید می‌شود‌‌.‌‌ این ماده به راحتی در دسترس بوده و فرمولاسیون آن معمولا از ترکیب کاه گندم‌‌،‌‌ ضایعات خشک‌‌،‌‌ کود اسب و گچ آسیاب تشکیل شده است که با هم کمپوست‌‌ می ‌شوند‌‌.‌‌ این کمپوست منبع عالی هوموس است‌‌،‌‌ اگرچه مقدار زیادی از نیتروژن آن توسط قارچ ‌‌های رشد شده مصرف‌‌ می شود. خاک کمپوست یکی از مهم ‌ترین مکمل ‌هایی است که‌‌ می‌ توانید به خاک خود بدهید‌‌.‌‌ این یک روش ساده برای افزودن هوموس غنی شده از مواد مغذی به خاک باغ یا گلدان است که به رشد گیاه دامن‌‌ می ‌زند و سرزندگی را به خاک باز‌‌ می‌ گرداند‌‌.‌‌ ساخت آن رایگان است و فواید بسیار زیادی دارد‌‌. تولید کمپوست در کشورهای غربی این روزها سرعت و‌ تنوع بیشتری گرفته است و حتی فاضلاب دستشویی ‌ها را هم به کمپوست تبدیل می ‌کنند. این دستشویی‌ ها در حقیقت سیستمی هستند که فضولات انسانی را با روش ‌هایی طبیعی و بدون دخالت مواد شیمیایی به مواد معدنی تبدیل می‌ کنند. این تبدیل از طریق باکتری‌ های هوازی انجام می ‌شود. فرایند تولید کمپوست از فاضلاب دستشویی ‌ها تنها در حضور رطوبت و هوا انجام می‌ شود. باکتری‌ های هوازی کربن موجود در مواد آلی را اکسید می‌ کنند. در این فرآیند کربن به گاز دی ‌اکسید کربن تبدیل می‌شود و هیدروژن موجود در این مواد به بخار آب. دو نوع دستشویی کمپوستی وجود دارد. دستشویی‌ هایی که تمام مراحل کار را در یک مکان انجام می‌ دهند، مقبولیت بیشتری نسبت به آن نوعی دارند که زباله‌ها را از طریق فلاش به سیستم تبدیل و بازیافت منتقل می ‌کنند که گاهی در زیر سیستم توالت قرار دارد و گاهی هم در مکانی دورتر به عنوان سیستم مرکزی. توالت ‌های کمپوست می ‌توانند در هر جایی که شما به دستشویی احتیاج دارید، نصب شوند، کابین، قایق، استخر، کلبه روستایی، خیمه و چادر و حتی در خانه.