advertise

بستر کشت گیاهان زینتی

شناخت بستر گیاهان زینتی

امروزه به دلیل زندگی ماشینی و فاصله گرفتن انسان‌ها از طبیعت، نوعی خلاء در روح و روان انسان‌ها پدید آمده است. از آنجا که قرن حاضر را قرن تفکر نامیده ‌اند، انسان به توجه دقیق و متفکرانه به پدیده‌های طبیعی و الگوهای زیستی سوق داده شده است! تفکر در الگویی زیستی که در آن از زندگی گیاهان، جانوران و حتی میکروب ‌ها الهام گرفته شده است. برای اینکه بتوان از وجود و حضور این گیاهان زینتی که برای بهتر شدن روحیه در منازل و آپارتمان ها مورد استفاده قرار می گیرند به بهترین شکل ممکن بهره برداری نمود باید به شناخت بستر گیاهان زینتی مبادرت ورزید. با شناخت بستر گیاهان زینتی می توان امیدوار بود که تمامی گیاهان زینتی موجود در آپارتمان ها از شرایط زیستی مناسبی برخوردار باشند. زیرا که بستر کشت گیاهان زینتی اولین و مهم ترین نیاز این نمونه گیاهان است. گیاهان زینتی را می توان در بسیاری از موارد بریا انسان لازم دانست. پس می بایست دقت ویژه ای برای فراهم کردن بستر کشت گیاهان زینتی داشته باشیم. کارشناسان پالیز کشت برای این امر اندیشیده اند و بهترین نمونه بستر کشت گیاهان زینتی را تولید نموده اند. شما عزیزان می توانید با ورود به سایت پالیز کشت تمامی نمونه های انواع بستر کشت گیاهان زینتی را مشاهده و سپس در صورت تمایل خریداری فرمائید. فاکتور های مثبت و خاص بستر کشت گیاهان زینتی تولید شده توسط پالیز کشت سبب شده تا این نمونه خاک گیاهان زینتی و گیاهان آپارتمانی از محبوبیت فراوانی برخوردار شود.

پالیز کشت

پالیز کشت

با تیم پالیز کشت همراه باشید تا به شناخت بستر گیاهان زینتی نائل شوید. ابتدا باید به این نکته توجه کرد که انسان ها با نگاه کردن به گل و گیاه و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر آنها می توانند حالت روحی نامتعادل خود را تغییر داده و به حالت طبیعی بازگردند؛ در واقع گل، مسبب تعدیل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه کردن به گل و گیاه عاملی برای ایجاد یک اتصال عصبی مثبت در مغز است. گیاه در واقع فیلتر طبیعی هوای خانه است. تولید اکسیژن، دور کردن آلوده کننده ها از هوای خانه، ایجاد رطوبت لازم در خانه و جذب آلودگی ها از هوای اتاق از دیگر فواید گیاهان خانگی است. برخی از گیاهان خانگی به دفع سموم خطرناک موجود در خانه کمک می کنند. بررسی ها نشان داده که با نگهداری گیاهان در محیط خانه و محیط کار علائمی چون سردرد، استرس، خواب آلودگی و سرماخوردگی کاهش می یابد. در محیط های بسته موادی که از محیط، شرایط و لوازم مصرفی روزمره وارد محیط زندگی ما شده و با ما در تماس قرار می گیرند؛ مانند جوهر پرینترها، لاک های ناخن، براق کننده ها، چرم های مصنوعی، رنگ ها، چسب ها، بنزین و گازوئیل، سوختن بخاری های گازی، رزین ها و لاستیک ها، فوم ها و غیره که می توانیم با پرورش و نگهداری گیاهان در محیط های زندگی مان از تاثیرات مخرب این گازها و سموم مضر آن بکاهیم. گل و گیاهان از نظر روانی فواید زیاد دارند. وجود گل و گیاه در فضای خانه و اتاق کار موجب شادی، کاهش خستگی، کاهش استرس و افزایش کارایی خلاقیت در فرد می شود.


پالیز کشت
آماده سازی بستر کاشت گیاهان زینتی برای پرورش این نمونه گیاهان بسیار حائز اهمیت است. آیا  تا کنون  یک  شاخه  گل  زیبا  به  کسانی که  دوست شان  دارید،  هدیه  داده اید؟  آیا می دانید که گیاهان زینتی در عین زیبایی و لطافت احساس انسان ها را بیان می کنند؟ آیا به تأثیر وجود گل در محل زندگی خودتان اندیشیده اید؟ به نظر شما این گیاهان زیبا چگونه تولید و تکثیر می شوند؟ طراوت و زیبایی آنها چگونه حفظ می شود؟ شمارگیاهان زینتی چند هزار گونه است. آنها در طول تاریخ و به تدریج از گوشه و کنار دنیا گردآوری شده اند. بنابراین زادگاه هر یک به اقلیم ویژه ای تعلق دارد و نیازهای هر یک از آنها به نور، خاک، آب، دما و رطوبت با دیگری تفاوت می کند. گیاهان مورد پرورش باید از نظر نیازهای گفته شده یکسان باشند. از این رو پرورش هم زمان آنها در یک واحد تولیدی کاری ناممکن است و اگر هم ممکن باشد غیراقتصادی خواهد بود. گیاهان اقلیم های گرم و مرطوب در مناطق معتدل، گلخانه ای و آپارتمانی محسوب می شوند و بر عکس گیاهان مناطق معتدل در اقلیم های گرم، گلخانه ای و آپارتمانی به حساب می آیند به شرط اینکه نور لازم برای آنها فراهم شود. گیاهان زینتی گیاهانی هستند که قابلیت رشد در مکان های سرپوشیده مانند داخل منازل، ادارات و غیره را داشته باشد و معمولا برای اهداف تزئینی، اثران مثبت روانی و یا دلایل بهداشتی از جمله به عنوان تصفیه هوای داخل ساختمان پرورش داده می شوند. گیاهان زینتی اغلب بومی مناطق استوایی و نیمه استوایی هستند. عوامل اصلی که در هنگام مراقبت از گیاهان آپارتمانی باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: آبیاری، نور، مخلوط خاک، دما، رطوبت، کود و مبارزه با آفات. گل و گیاهان زینتی عمدتا گیاهانی هستند متعلق به مناطق استوایی که با توجه به شرایط اکولوژیکی آن مناطق سازگار شده اند و تکامل یافته اند، از این رو استفاده از آنها در اماکن مسکونی و اداری به عنوان گیاهان آپارتمانی مستلزم فراهم نمودن شرایطی است که تا اندازه ای با شرایط اکولوژیکی خاستگاه آنها همخوانی داشته باشد. بسیاری از این گیاهان زینتی به دمای پایین حساسیت شدید دارند، تعدادی به رطوبت کم، تعدادی به نور شدید خورشید (چرا که در جنگل های استوایی درختان بلند چتری را در بر فراز آنها ایجاد کرده اند و از تابش مستقیم آفتاب در امان اند). و تعدادی از گیاهان آپارتمانی به تمامی شرایط فوق حساسیت نشان می دهند. سئو محتوا تخصصی مقالات در این زمینه را تولید و در دنیای وب منتشر می کند. بستر کشت گیاهان زینتی را می توان اینگونه تعریف کرد که به محیطی گفته می شود که گیاهان زینتی، ضمن استقرار، بتواند آب و مواد معدنی مورد نیاز آن را ذخیره و در موقع نیاز در اختیار گیاه قرارداده و زمینه رشد و نمو مناسب آن را فراهم نماید.در این بخش با ظرف های کشت، مخلوط های خاک پرورش گیاهان زینتی، و جایگاه های کشت آشنا شده و به کارهای عملی آن می پردازیم.به طور معمول بستر های کشت به دو دسته تقسیم می شوند: بسترهای آلی (پیت ماس، کوکوپیت، خاک برگ). بستر های معدنی (ماسه، شن، رس، پرلایت).

برای خرید این محصول

برای خرید این محصول

انواع بستر کشت گیاهان زینتی

لفظ گیاه زینتی در این جا به همان مفهومی به کار برده شده که در صنعت پرورش گل و گیاه به کار برده می شود. این واژه بطور گسترده اشاره به گیاهان بستانی دارد. هر چند این عبارت از دقت کمتری برخوردار است چرا که گیاهان غیرزینتی هم ممکن است در بوستان ها رشد کنند. گیاهان آپارتمانی به مانند انواع گیاه آپارتمانی فیکوس لیراتا، انواع گیاه آپارتمانی زاموفیلیا، انواع گیاه آپارتمانی سانسوریا، انواع گیاه آپارتمانی شفلرا، و ... حیات و سرسبزی را به خانه هدیه می‌ دهند. با پرورش گیاهان آپارتمانی علاوه بر زیبایی به تصفیه هوای داخل خانه کمک کنید. گیاهان زینتی در دکوراسیون داخلی اتاق، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، محل کار، مغازه و مکان های عمومی استفاده می ‌شوند. آسان ترین راه برای ایجاد فضایی رنگین، استفاده از گل های آپارتمانی است. وجود گیاهان فواید زیادی دارد؛ تصفیه هوا، ایجاد حس خوب در افراد، سرعت بخشیدن به روند بهبود روحی و افزایش راندمان کار. بستر کشت گیاهان زینتی برای رشد و پرورش آن ها بسیار اهمیت دارند. تلاش پالیز کشت این است که بتواند در این بخش از مقاله انواع بستر کشت گیاهان زینتی را برای شما تشریح کند.

پالیز کشت

پالیز کشت

کمپوست از واژه‌ای لاتین Compositus و به معنای مخلوط و یا مرکب اقتباس شده است. کمپوست و بازیافت بقایای حیوانات از هزاران سال پیش شناخته شده بوده است. و در اروپا دانشمندانی چون هومر و ارسطو به آن پرداخته ‌اند. تولید کود کمپوست از زباله‌های خانگی، بحثی است که اولین بار بیش از دو دهه پیش در کشورهای اروپایی و آمریکایی مطرح شد. یکی از قدیمی ترین روش های بهینه سازی زباله هاست که البته با پیشرفت علم و فناوری، روش های کمپوست تولید آن نیز تغییر کرده است. کمپوست ترکیبی از کمپوست ضایعات مواد خوراکی و زباله هایی است که از طریق تجزیه هوازی به خاک سیاه و سفید غنی دگرگون شده است. کمپوست کودی است که از بازیافت مواد ارگانیک (مواد زائدی که ازگیاهان و حیوانات برجای می‌ مانند) به دست می ‌آید که تحت شرایط خاص و روش‌های گوناگون انجام می‌ گیرد. این عمل شاید کهن‌ ترین روش بازیافت باشد. مواد آلی موجود در توده مصرفی برای کمپوست از ضایعات کشاورزی، مواد خوراکی و زباله هایی است که از راه تجزیه هوازی و بی ‌هوازی به خاک سیاه و سفید غنی تبدیل می ‌شوند. در کمپوست از مخلوط موادی چون کود حیوانی، خاک، مواد زائد گیاهی مانند کاه و برگ و شاخه ‌های بسیار خرد شده و زائدات آشپزخانه که شامل پوست میوه‌ها، میوه‌های غیرقابل مصرف، زائدات سبزیجات، ته مانده‌های خوراکی، پوست تخم مرغ ریز شده، خاک اره استفاده می‌شود؛ ولی باید از موادی که حشرات موذی را به خود جذب می‌ کند و همچنین شاخ و برگ‌ های درختان سوزنی برگ (مخروطیان) به دلیل اسیدی کردن PH توده کمتر استفاده شود. این کود که از پسماندهای کشاورزی، خانگی و خوراکی تولید می ‌شود یکی از عالی ‌ترین کودها برای مصارف کشاورزی به شمار می ‌رود و تولیدکنندگان گل و گیاه نیز امکان بهره‌گیری از این کود را دارند. منیزیم و فسفات موجود در این کود سبب آبرفتی شدن خاک ‌های کشاورزی و جذب سریع تر مواد مغذی درون خاک می‌ شود. کمپوست، خاک بسیار غنی و مورد استفاده است که در مکان ‌هایی همچون در باغ ‌ها، محوطه سازی، باغداری، و کشاورزی به عنوان کود بکار می ‌روند. کمپوست به عنوان یک آفت کش طبیعی برای خاک نیز می‌باشد. خاک کمپوست اکوسیستم ‌ها برای کنترل فرسایش، زمین و جریان بهسازی خاک، ساخت و ساز تالاب، و به عنوان پوشش دفن زباله بسیار مفید است. با توجه به مزایای بی شماری که این کود داراست، کود کمپوست یکی از پرمصرف ترین کود ها در جهان می باشد که موارد کاربرد فراوانی دارد. موارد کاربرد کود کمپوست در کشاورزی، باغداری، مزارع، ساخت محوطه های گل و گیاه و ... باعث شده که تقاضا برای کود کمپوست به مرور زمان بیشتر و بیشتر شود. نکته ای که در مورد کود کمپوست وجود دارد این است که حدود دو هفته طول می کشد که به طور کامل به خورد خاک برود و به همین جهت بهتر است دو هفته قبل از بذرپاشی، اقدام به ترکیب این کود با خاک کنید.


پالیز کشت

از پوسیده شدن نوعی خزه موسوم به خزه اسفاگنوم Sphagnum Sp به دست می آید. محل به عمل آمدن پیت ماس، خاک جنگل های شمال اروپا و سواحل منتهی به اقیانوس منجمد شمالی است. بهترین پیت ماس متعلق به کشور استونی است. پیت ماس بهترین ماده کاملا ارگانیک برای جوانه زنی، کشت و نگهداری گیاه (به خصوص گیاهان آپارتمانی) است. در طول هزاران سال مواد گیاهی که در باتلاق ها و در زیر آب تجمع و یک نوع خاک به نام پیت را تولید می کنند. رایج ترین پیت از خزه های اسفاگنوم بدست می آید. در پیت حاصل از خزه اسفاگنوم نوعی ضد قارچ طبیعی وجود دارد که می توان از بیماری گیاه جلوگیری نماید و سرشار از عناصری مفید نظیر فسفر، پتاسیم و نیتروژن برای گیاهان است. اغلب پیت ماس ها دارای وزن کمی هستند و تا بیست برابر وزن خود آب جذب می نمایند و ظرفیت نگهداری آب و مواد غذایی قابل قبولی دارند. لذا پیت ماس به عنوان یک مکمل کود گیاهی و یک ماده کاملا ارگانیک برای جوانه زنی، کشت و نگهداری گیاهان استفاده می شود. بعضی پیت ماس ها خاک را اسیدی می کند لذا در بسیاری از موارد می بایست از آهک برای خنثی کردن این خاصیت اسیدی بهره گرفت. به طور کلی پیت ماس به منظور حفظ رطوبت بستر کاشت و خاک، نگهداری خاک و جلوگیری از آبشویی کود و بهبود خاک به علت دارا بودن مواد آلی بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد. پیت ماس بستری مناسب برای کاشت بذر کاکتوس و انواع بذرهای سایر گیاهان و گیاهان آپارتمانی مانند فیکوس جنگلی است. پیت ماس در ترکیب خاک گیاهان آپارتمانی به خصوص انواع کاکتوس ها و ساکولنت ها، بونسای، بنفشه آفریقایی، کاج مطبق و سایر گل ها استفاده می شود. همچنین در محصولات گلخانه ای به عنوان بستر مناسب کشت برای گلخانه های خیار ، گوجه و ... به کار می رود. از خاک پیت ماس به عنوان یکی از مواد اولیه جهت بستر تولید قارچ دکمه ای در ایران استفاده می شود چون در تولید قارچ رطوبت زیاد مورد نیاز است، ظرفیت نگهداری آب در خاک پیت ماس زیاد است و می تواند نیاز رطوبتی قارچ را تأمین نماید. مزایای پیت ماس عبارتند از: بهترین بستر کشت برای بذر گیاهان آپارتمانی | بهترین بستر کشت برای بذر انواع نژاد کاکتوس ها می باشد. | بهترین نگهدار کود و سم در داخل و جلوگیری عالی از آبشویی| مناسب برای گیاهان که نیاز به مواد آلی دارند. رنگ پیت اسفاگنوم شامل سفید، قهوه ای یا مشکی به میزان تجزیه شدن آن بستگی دارد. پیت ها توسط مقیاس به نام Von Post درجه بندی می شوند. پیت های مختلف در طبقه بندی Von Post خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوتی دارند. برای مثال پیت ماس سیاه یا تیره به شدت تجزیه شده دارای بالاترین ظرفیت نگهداری آب است در صورتی که پیت ماس سفید دارای بیشترین ظرفیت هوا دارد. غلظت کلسیم، منیزیم و نیز مقادیر PH در بین انواع درجه بندی های پیت ماس متفاوت است. پیت ها از منابع متفاوت خواص بیولوژی و ترکیب میکروبی متفاوتی دارند. به طور کلی، پیت های با رنگ روشن در Von Post در برابر بیماری ها بسیار مقاوم هستند. این به دلیل آن است که آنها می توانند جمعیت بیشتری از میکروب دوست هایی نظیر Trichoderma و Streptomyces را داشته باشند که نشان می دهد سطح میکروب های بیماریزا در خاک کاهش می یابد. بنابراین واضح است که درجه تجزیه تاثیر زیادی بر ویژگی های فیزیکی، شیمایی و بیولوژیکی پیت ماس دارد و بسته به شرایط محصول و رویش، پیت ماس های مختلفی برای بسترهای کشت مورد استفاده قرار می گیرند.


پالیز کشت

ورمی کولیت نوعی از مجموعه کانی ها به شمار می رود. سبک است، توانایی جذب آب دارد و به دلیل قابلیت تبادل کاتیونی می تواند در کشت های بدون خاک هم مورد استفاده قرار گیرد و عناصر غذایی را نگهداری کند و از نظر واکنش شیمیایی خنثی است. نام کانی ورمیکولیت از واژه لاتینvermiculusWorm ، Vermiculitaیا Vermiculit و Vermicular به معنای کرم مانند گرفته شده است، زیرا در اثر ضربه گرمایی (دمای بیش از ۸۷۰ سانتیگراد)، حجم آن ۲۰ تا ۳۰ برابر حجم اولیه افزایش یافته (منبسط شده) و رشته های کرم مانندی به وجود می آورد که مهمترین ویژگی این ماده است. در گذشته نام های جفریسیت(Jefferisite) ، کریت (Kerrite)، پروتوورمیکولیت (Protovermiculite) و وآلیت (Voalite) به کار می‌رفت ولی امروزه از واژه عمومی ورمی کولیت استفاده می ‌شود. ورمی کولیت یک سنگ از جنس سیلیکات میکا است که در ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد گداخته شده و آب آن از بین می رود. وزن مخصوص ظاهری خشک آن ۱/۰۴-۰/۸۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب و در اثر انبساط در محیط ریشه وزن مخصوص ظاهری آن به ۰۸/۱۶-۰/۱۱ گرم بر سانتی‌متر مکعب می‌رسد. سبکی وزن آن را برای محیط رشد گیاه بسیار مناسب کرده است. هر ذره از کانی ورمی کولیت دارای صفحات نازکی است که به صورت موازی روی هم قرار گرفته و بین آن‌ها رطوبت است که در دماهای بالا منبسط شده و باعث حرکت صفحات از روی هم شده و ساختاری شبیه آکاردئون باز به وجود می‌آید. میزان انبساط ۱۶ برابر حجم اولیه کانی است. به علت دمای بالا ضدعفونی شده، محیط کشت مناسبی برای جوانه زنی بذر و ریشه زایی قلمه‌ ها می باشد. ورمی‌کولیت به دلیل قابلیت نگهداری آب و مواد غذایی و تهویه و وزن مخصوص ظاهری پایین یک محیط کشت بدون خاک محسوب می‌شود. به علت ضعیف بودن از نظر مواد غذایی باید با محلول ‌های غذایی آن را تقویت کرد. ورمی‌کولیت را نباید با خاک مخلوط کرد چون فشرده شده و باعث کاهش منافذ آن می ‌شود. همچنین قبل از استفاده باید آن را خیس کرد، ولی نباید فشرده شود. ویژگی ها و خواص ورمی کولیت از این قرار است: حاوی منیزیم، پتاسیم (کافی برای رشد گیاهان) و کلسیم (ناکافی برای رشد گیاهان) بشکل قابل استفاده برای گیاهان از طریق ریشه است | بدلیل منافذ بزرگ بین ذرات، تهویه و زهکشی آن مناسب است | خاصیت ضربه پذیری آن خوب است | خاصیت بافری دارد، در نتیجه توانایی مقاومت در برابر تغییر PH را دارا ست | PH آن خنثی است. انواع آمریکایی اندکی قلیایی و انواع آفریقایی دارای PH، ۹ هستند | متخلخل و غیر محلول در آب است | بدلیل بار منفی زیاد روی سطح هر صفحه ظرفیت تبادل کاتیونی آن بالا است، در حدود ۲/۷-۱/۹ میلی اکی والان در ۱۰۰ سانتی ‌متر مکعب. همین ویژگی باعث می‌شود مواد غذایی را در خود ذخیره و سپس آزاد کند | هر متر مکعب آن ۱۰۰ تا ۱۶۰ کیلوگرم وزن دارد | هر لیتر آن ۴۵۰ تا ۵۰۰ لیتر آب در خود جای می‌دهد.


پالیز کشت

کوکوپیت برای استفاده در نشاکاری مصرف با بالاترین سطح از کیفیت, مناسب جهت گلخانه ها.خاک کوکوپیت محیط کشتی چند منظوره است که با استفاده از الیاف پوست و پوشش میوه نارگیل تهیه می شود. خاک کوکوپیت نه تنها یک محصول طبیعی، اغلب ارگانیک است. خاک کوکوپیت بیشتر در ترکیب خاک گیاهان و گل‌ های آپارتمانی و به‌ویژه برای صادرات گل‌ ها و کاکتوس‌ ها استفاده می‌شود. از کوکوپیت برای ترکیب خاک گیاهان گلخانه ای در دوره نشا می‌توان استفاده کرد یعنی زمانی که از بستر و خزانه اولیه جدا می‌کنیم.ظرفیت نگهداری آب بالا در خاک کوکوپیت باعث شده که محیط کشت ایده آل برای محصولات گیاهی باشدوهمچنین همین خاصیت در بالا بردن حفظ بقای گیاه ضروری است.خاک کوکوپیت معمولا به صورت فشرده به بازار عرضه می شود.که هر یک کیلوگرم خاک کوکوپیت فشرده می تواند به پانزده لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل شود. نوع کوکوپیت بر اساس درصد اختلات اجزای آن دارد اما به ‌طور کی در ایران سه نوع آن مورد توجه قرار گرفته ‌است: کوکوچیپس: که شامل سی درصد پیت و سی تا شصت درصد چیپس و مابقی الیاف با ابعاد متغیر می‌باشد. بافت مدیوم: که شامل هشتاد تا هشتاد و پنج درصد پیت و همچنین پانزده تا بیست درصد الیاف با اندازه حداکثر پانزده سانتی‌ متر می ‌باشد. بافت فاین: که شامل هشتاد و پنج درصد پیت و پانزده درصد الیاف با اندازه حداکثر چهار سانتی ‌متر می ‌باشد. این ماده جایگزینی برای خاک گلدان حاوی احتباس آب بالا، هوای مناسب و مزایای ضد قارچ است.بلکه یک محصول تجدیدپذیر با پی اچ کمی اسیدی است که بسیاری از گیاهان ترجیح می دهند در آن رشد کنند به غیر از خواص رو به رشد آن دارای دو مزیت دیگر است.در وهله اول، خاک خوبی برای استفاده از یک محصول در کشورهای جهان سوم است که ارزش افزوده را به آنچه اساسا یک ماده زباله است و درآمد و اشتغال در آن بیشتر مورد نیاز است همچنین محصول به راحتی قابل بازیافت است شما می توانید خاک کوکوپیت تهیه شده را از ۲ تا ۳ اینچ عمیق به عنوان گیاه چند ساله در اطراف گیاهان در طول تابستان برای جلوگیری از علف های هرز گسترش دهید و یا در زمستان ۱ تا ۲ اینچ عمیق بپوشانید کوکوپیت می تواند در کیسه ها و همچنین به صورت فشرده بسته بندی شود این خاک نیاز به خیس کردن دارند تا بتوانند محیط را تجزیه کنند و شکننده و نرم شوند.


پالیز کشت

پرلیت یک نوع سنگ است که از سنگ آتشفشانی از نوع سیلیکات و از دسته شیشه های آتشفشانی بوده و در صورت حرارت دیدن به مقدار کافی، بین چهار تا سی برابر حجم اولیه خود منبسط می شود. انسان‌ ها از حدود قرن سوم پیش از میلاد این ماده را به عنوان یک شیشه آتشفشانی می ‌شناختند. پرلیت از کلمه پرل به معنی مروارید که یک کلمه فرانسوی است گرفته شده است.انبساط پرلیت بر اثر حرارت، به دلیل وجود سه تا شش درصد آب در ساختار سنگ پرلیت خام می باشد. با حرارت دادن پرلیت، آب موجود در ساختار و تخلخل های سنگ خام پرلیت، تبخیر شده و میلیون ها حباب بسیار ریز در ساختار پرلیت به وجود می آید. بدین صورت ساختار پرلیت تبدیل به ساختاری متخلخل با سلول های بسته شده، حجم دانه های آن به شدت افزایش یافته و رنگ آن از سیاه یا خاکستری تیره به سفید تغییر کند. پرلیت از اکسید سیلیس، آلومینیوم، سدیم، کلسیم، پتاسیم، منگنز، و آهن تشکیل شده که البته اکسید سیلیس بیشترین درصد را بین سایر مواد تشکیل دهنده دارا ست. پرلیت منبسط از نظر شیمیایی خنثی و پس از تولید کاملا خشک و دارای رنگ سفید است. پرلیت منبسط در کشاورزی کاربردهای فراوانی دارد. این ماده چهار برابر وزن خود آب را جذب می کند. در کشت هیدروپونیک (کشت های بدون خاک)، گلخانه ها و نهالستان ها قابل استفاده است. بهترین بسترهای کشت ترکیبی از پرلیت و پامیس و نیز ترکیبی از پرلیت و پیت ماس می باشد. پرلیت نوعی سنگ آتشفشانی با ترکیب اسیدی تا خنثی است. علت افزودن پرلایت به خاک بیشتر برای ایجاد تبادل هوایی است ولی به دلیل عدم تبادل کاتیونی نمی تواند مواد غذایی را به صورت یون نگهداری کند و حالت خنثی دارد و چهار برابر وزن خود آب جذب می کند. مزیت های استفاده از پرلیت در کشاورزی عبارتند از: اصلاح و بهبود سیستم هوادهی و آب دهی خاک زمین های کشاورزی | استریل بودن از نظر بهداشتی و جلوگیری از اثرات منفی علف های هرز و حشرات موذی | نگهداری آب و غذای گیاه و تأمین اکسیژن کافی برای ریشه | نفوذ و پخش یکسان آب در خاک در حضور پرلیت | دارا بودن PH خنثی در حد ۵.۵ تا ۶.۷ و جلوگیری از هر گونه اختلال در ریشه | بستری مناسب برای کاشت گیاه و رشد و پرورش بذر | نفوذ و پخش یکسان آب در خاک | عدم ایجاد تغییر ناگهانی در دمای خاک و جلوگیری از شوک حرارتی خاک.

جهت خرید محصول

جهت خرید محصول

انواع گیاهان زینتی

گیاهان (Plants) موجودات زنده ‌ای هستند که با عدم قدرت حرکتی از سایر جانداران متمایز می ‌شوند. گیا‌هان همچنین به عنوان اشکالی از موجودات زنده چند سلولی مشخص می ‌شوند. گیا‌هان به این خصوصیات محدود نمی ‌شوند، با این که بسیاری از آن ‌ها در طبیعت به رنگ سبز دیده می ‌شوند، اما بعضی از گیا‌هان سبز نیستند و بنابراین غذای خود را توسط فتوسنتز تولید نمی‌ کنند، بلکه در سایر گیا‌هان زنده به صورت انگل زندگی می‌ کنند. حدود ۳۵۰٫۰۰۰ گونه گیا‌هی تاکنون شناخته شده ‌اند. اولین گیا‌هان از نیاکان آبزی جلبک سبز تکامل یافته ‌اند. دو گروه از جلبک‌های سبز در طبیعت وجود دارند که نزدیک ترین خویشاوندان گیا‌هان خاکی یا رویان داران (embryophytes) به شمار می‌آیند. اولین گروه از این گیاهان کاروفیتا (Charophyta) یا سنگ خزه تباران نام دارند که از آن‌ها رویان داران تکامل یافته‌اند. گروه دیگری که از ترکیب رویان داران و سنگ خزه تباران به وجود می‌آید، گروه دوم از جلبک‌ های سبز به نام کلروفیتا (Chlorophyta) یا سبز تباران هستند و این گروه که تعداد بیشتری از گیاهان را در بر می‌گیرند، در مجموع به عنوان گیا‌هان سبز یا سبز گیاهان (Viridiplantae) نام‌گذاری شده ‌اند. از این مسائل که گذر کنیم می توانیم یکی از خاص ترین دسته های گیاهان را با نام گیاهان زینتی به شما معرفی نمائیم. زمانی که جای‌ جای خانه را گیاهان سبز و شاداب پر کنند، با نگاه کردن به هر نقطه از فضای دلنشین ‌تان انرژی و حسی مثبت به شما القاء می ‌شود. سبزی کامل گیاهان آپارتمانی هماهنگی بیشتری با رنگ ‌های دکوراسیون منزل شما دارند، زمانی که تنها برگ ‌های براق و پر فروغ شما را عاشق خود کرده ‌اند. در این بخش از مقاله انواع گیاهان زینتی را برخواهیم شمرد.

پالیز کشت

  • الف) گل های فصلی
  • به گیاهانی گل فصلی می گویند که چرخه زندگی خود را در طی یک فصل رشد به پایان می رسانند یعنی در یک فصل، رشد و نمو کرده، گل داده، تولید بذر یا اندام ذخیره ای نموده و در پایان فصل کل گیاه (گلهای فصلی یکساله)و یا قسمت های هوایی گیاه ( گیاهان فصلی دوساله) از بین می رود. _ گل فصلی فصل گرم: به آنهایی گفته می شود که گلدهی خود را در هوای گرم و عموما در مای بالای سی درجه سانتی گراد انجام می دهند، بذر این نوع گلهای فصلی در اواخر زمستان کشت می شود و در اواخر بهار بـه محـل اصلی منتقل می گردد و با سرد شدن هوا و یخبندان از بین می رود مثل گازانیا، جعفری، تاج خروس، دکمه ای، نـاز، پریوش، اطلسی، سلوی، آهار، شاهپسند یکساله، رعنازیبا، کوکب کوهی و ... . _ گل فصلی فصل خنک: به آنهایی گفته می شود که گلدهی خود را در هوای خنک و عموما در دمای زیر سی درجه سانتی گراد انجام می دهند. اوج گلدهی در اوایل بهار قرار دارد. بذر این نوع گل های فصلی در اواخر تابستان سال قبل کشت می شود و از اوایل پاییز تا اواخر زمستان به محل اصلی منتقل می گردند، به سرما مقاوم هستند و با گرم شدن هوا اکثر این گلها از بین می روند و یا گلدهی آنها به پایان می رسد. مثل بنفشه، میناچمنی، همیشه بهار، میمون، قرنفل و ... .

پالیز کشت


  • ب) گیاهان گلدانی
  • نگهداری از یک یا چند گلدان در محل کار یا خانه یک سرگرمی جذاب است و در چارچوب زندگی‌های ماشینی امروزی به عنوان یک عامل ضد استرس و ضد افسردگی کار می کنند. بسیاری از افراد تا کنون حداقل یک گلدانِ گل داشته‌اند، اما تعداد کمی از آن‌ها همچنان از حضور گل‌ها لذت می برند و تنها دلیل آن هم عدم موفقیت در نگهداری گل‌ها ست. گیاهان گلدانی و گیاهان داخل ساختمانی، رنگ، زیبایی و گرما را به خانه اضافه می کنند. گیاهان گلذلنی با بهبود کیفیت هوا امکان باغبانی را برای شما فراهم می کنند. پرورش بسیاری از گیاهان آپارتمانی آسان است، اما باید به آن ها توجه مناسبی داده شود تا به خوبی رشد کنند. از آنجایی که گیاهان آپارتمانی رشد خود را از گلخانه ها و در شرایط ایده آل آغاز کرده اند، انتقال آنها به آپارتمان نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارد. آبیاری، روشنایی و نوردهی مناسب، مهم ترین اجزای مراقبت از گیاهان در فضای داخلی هستند، اما رطوبت و دما نیز نقش مهمی در رشد گیاه ایفا می کنند. ترفند مناسب این است که شرایط آب و هوایی محل رشد گیاه را در منزل شبیه سازی کنید. گیاهان گرمسیری در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند، در حالی که گیاهان کاکتوسی و گیاهان آبدار، آب و هوای گرم و خشک را ترجیح می دهند. البته، فضای آپارتمان نمی تواند همه چیز را برای گیاهان تأمین کند، اما شما می توانید نوع مناسبی از گیاهان را برای منزل خود انتخاب کنید تا بتوانید محیط مناسب را فراهم نمائید.

پالیز کشت


  • پ) درخت و درختچه
  • امروزه در بسیاری از خانه‌ها شاهد رواج درخت و درختچه های آپارتمانی و زینتی هستیم. این درختچه ها به ‌خاطر ظاهر خاص و زیبای شان نقش مهمی در دکوراسیون داخلی و طراحی فضای خانه پیدا کرده‌اند. علاوه بر این، پژوهش‌ها به‌تازگی نشان داده‌اند که مراقبت از گیاهان در آپارتمان، ارتباط نزدیکی با کاهش استرس و اضطراب دارد. از سوی دیگر، محققان ناسا به این نتیجه رسیده‌اند که نگهداری از بسیاری از گیاهان آپارتمانی باعث تصفیه هوای خانه می ‌شود. حیاط، و محوطه خارجی فضای خانه زمانی می‌تواند زیبا و سرسبز باشد که گیاهانی با ویژگی‌های خاص در آن حضور داشته باشد. عطر و بوی مسخ‌کننده، برگ‌های آویزان و سایه‌ انداز و ... همه از ویژگی ‌هایی هستند که می‌توانند درختچه ها را زیبا و دلفریب کنند تا انتخابی برای کاشت واستفاده در محوطه فضای باز باشند. استفاده از درخت و درختچه های زینتی درطراحی محوطه باعث می شود حس و حال مثبت و فضای دلنشین همیشه حکمفرما باشد.

پالیز کشت


  • ت) گل شاخه
  • بریده گل شاخ بریده را به راحتی می توانید از تمامی گلفروشی ها خریداری نمائید. بهترین زمان خرید گل از گلفروشی ها بین ۹ تا ۱۱ صبح می باشد زیرا زمان بریدن گل توسط گل فروشی ها عصر روز قبل از عرضه می باشد. در هنگام انتخاب، گلهای سالم و شاداب را باید خریداری کرد. در ابتدا می بایست برگ های گل را که داخل آب قرار می گیرند حذف کرده و به مدت بیست دقیقه گل را در آب شناور کنیم تا تمام قسمت های گیاه آب جذب کند بعد انتهای گل را بصورت مورب با چاقوی تیز بریده و داخل آب خنک و بدون کلر قرار می دهیم می توانیم از مواد مغذی که در بازار موجود است برای نگهداری گیاه استفاده نمود. آب گلدان را تقریبا هر روز عوض نمایید. توصیه کارشناسان پالیز کشت برای ماندگاری و نگهداری گل شاخه بریده را می توان شامل این موارد دانست: ریختن مواد شوینده برای گلها بسیا مضر می باشد | در گل های پیازی وشیری پس از قطع ساقه صبر کنیم تا شیره آن خارج شود | برای تازه ماندن گل ها تا قبل از آمدن مهمانان انتهای ساقه آن دستمال مرطوبی بسته و درون یخچال بگذارید | گلهایی برای گلدان انتخاب شوند که حتی‌المقدور ماندگاری بیشتری داشته باشند | گل ها در کنار سبد میوه قرار ندهید چرا که گاز اتیلن که باعث رسیدگی می شود روی گلها بسیار تاثیر می گذارد و گل را زود پژمرده می کند | هر چند روز یکبار گل ها را از ظرف خارج کرده و سه تا چهار سانتی متر ساقه را کوتاه کنید | انداختن نصف قرص آسپرین به ازاء دو لیتر آب | نگهداری گل ها در آب خنک و سرد | پس از چیدن گل ها کمی عسل به انتهای ساقه مالیده شود | انداختن یک سکه مسی در گلدان به دلیل خاصیت میکروب کشی و بیماری های قارچی مؤثر می باشد | هر چه ساقه بلندتر باشد گل زودتر پژمرده می شود | دمای مناسب برای گل ها ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی گراد بوده و بهتراست زیر نور مستقیم خورشید یا گرما و سرمای شدید قرار نگیرد | برگ ها زیر آب نمانند | هرگونه شکوفه و یا برگ آسیب دیده را قطع کنید.

پالیز کشت

بهترین بستر کاشت گیاهان زینتی

سکو ها همواره در سطحی بالاتر از کف گلخانه ها قرار می گیرند. این عمل ضمن جلوگیری از گسترش عوامل آلوده کننده و بیماری زای گیاهی به تهویه بهتر و گرم شدن زودتر بستر کمک می کند. این سکوها باید دارای مشخصات زیر باشند: از زهکشی مطلوبی برخوردار باشند. پهنای آن طوری باشد که کارگران به آسانی به مرکز سکو دسترسی داشته باشند. طوری نصب شده باشد که حداکثر نور را جذب کنند. سکوها و طبقه‌های کشت معمولا در گلخانه‌های ثابت و با پوشش شیشه‌ای (گلخانه‌های یک طرفه، دو طرفه و نیمه دو طرفه) احداث می‌شوند و در گلخانه‌های تونلی موقت کاربرد چندانی ندارند. شکل ۱۰-۱ نمونه‌هایی از سکوها و طبقه‌های کشت را نشان می ‌دهد. سکوی کشت جایگاهی است برای قرار گرفتن گلدان‌ها یا کشت گیاهان در بسترهای بالاتر از سطح زمین و اغلب برای محصولات گلدانی و گل‌ های شاخه بریده بکار می‌رود و همانگونه که از نام آن پیدا است، همواره در سطحی بالاتر از کف گلخانه‌ها قرار می‌گیرند. این عمل ضمن جلوگیری از گسترش عوامل آلوده‎ کننده و بیماری‌ زای گیاهی به تهویه بهتر و گرم شدن زودتر بستر کمک می‌کند. ساخت و ساز سکوها می ‌بایست به گونه‌ای باشد که از زهکشی مطلوبی برخوردار باشند | طوری نصب شده باشد که حداکثر نور را جذب کنند. | اقدامات داشت با تسلط کارگر بر محصول امکان‌پذیر باشد و کارگران بتوانند به آسانی به مرکز سکو دسترسی داشته باشند و بدون خم شدن کار خود را انجام دهند.

ویترین هایی از اسکلت آلومینیوم است که دارای پنجره های شیشه ای می باشد. این ویترین ها باید سبک باشند تا جابه جایی آنها مشکل نباشد. درون ویترین می بایست از نظر تأمین رطوبت، آبیاری، تأمین نور، تأمین حرارت مجهز شود. در صورتی که این ویترین ها رواج پیدا کنند می توانند بازار فروش گل و گیاه در کشور را پر رونق تر کنند. نانو گاردن یک گلخانه با اندازه یک کمد یا کوچک تر از کمد است که به زیباسازی بیرون آن نیز پرداخته شده است.

یکی از انواع بستر کشت گیاهان زینتی، کرت گل کاری می باشد تا در آن گیاهانی به منظور تولید نشا گلهای فصلی و پرورش گلهای شاخه بریده بکاریم. نحوه درست کردن این نوع کرت مانند کرت سبزیکاری است. لباس کار خود را بپوشید. ابزار و وسایل مورد نیاز را آماده کنید. به کمک هنرآموز خود قطعه زمینی را با عرض ۵/۱ متر برگزینید. به کمک متر و ریسمان مستطیلی رسم کرده گچ ریزی کنید. کرت آماده شده را با مخلوط خاکی مناسب نشاکاری پر کنید. گاهی به دلیل نامناسب بودن خاک مزرعه یک رج بلوک چیده و سپس آن را با خاک بستر نشاکاری پر می کنند.

محلی است که در آن به کاشت قلمه برای تولید انبوه گیاه اقدام می کنند. خزانه می تواند به معنای همان کرت نیز باشد. جالب است که نکاتی در مورد خزانه کردن بدانید. بذر بعضی از محصولات زراعی مانند توتون و تنباکو بسیار کوچک بوده و در زمین اصلی نمی توانند رشد کرده و عملکرد مطلوبی را داشته باشند و از این رو اقدام به تولید آن ها در خزانه می کنند. طول فصل رشد طبیعی موجود در منطقه کوتاه شده و چنانچه محصول کاشته شود نمی تواند سیکل دوره رشد خود را به پایان برساند و و کشت تنباکو در اصفهان با چنین مشکلی روبرو است و خزانه گیری باعث می شود که این طول دوره رشد به صورت مطلوبی طی شود و همچنین می توان محصولات تازه و نورس و زودرس را روزانه بازار کرد. امکان تهیه بستر آلی برای سبز شدن بذر و رشد گیاهچه و در این قسمت می توان مقداری از کود های آلی را داد و شرایط رشد را به صورت عالی فراهم کرد و سایر عملیات های کشاورزی به راحتی در خزانه انجام می شود. با کشت در خزانه فرصت بیشتری برای تهیه زمین اصلی فراهم می شود و همچنین این فرصت را هم بوجود می آورد که محصول دیگری در فرصت بیشتری در مزرعه باقی بماند. چون شرایط سبز شدن بذر آماده است در نتیجه مقدار بذر کمتری استفاده شده و در نتیجه در مصرف بذر صرفه جویی می شود. به دلیل کوچکی زمین در مقدار آب مصرفی هم صرفه جویی می شود.

ظرف های شیشه ای با شکل های زیبا و اندازه های گوناگون است که درون آنها یک لایه لیکا یا پرلیت برای ایجاد زهکش و اندکی ذغال فعال برای جذب مواد سمی ترشح شده از ریشه گیاهان و حجم شان مخلوط خاکی ریخته و در آن گیاه را می کاریم. نیاز نیست خاک مورد استفاده، مواد غذایی سرشار داشته باشد تا موجب رشد سریع گیاهان نگردد. تراریوم در واقع در لغت به معنای باغ شیشه ای ست. سازه ای که در نگاه اول به سان آکواریومی می ماند که در آن گل و گیاه رشد می کند. تراریوم ها در ابعاد کوچک و بزرگ و برای فضاهای مختلفی همچون اتاق خواب، پذیرایی، اتاق کار، و محیط هایی چون لابی آپارتمان ها، هتل ها، مراکز اداری، صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند، و قادر هستند باغ هایی زیبا و مینیاتوری را در دل زندگی شهری ایجاد کنند. عموما آن دسته از گیاهانی که به دلیل شرایط رطوبتی در حالت عادی توان رشد در محیط های ما را ندارند به خوبی در تراریوم رشد خواهند کرد. یکی از خوبی های تراریوم در این است که گیاه کاشته شده در آن نیازی به آبیاری مداوم، کوددهی و تعویض خاک ندارد و تنها شاید به مقدار معینی آبیاری آن هم یک مرتبه در ماه نیاز باشد. دلیل آنکه در تراریوم آبیاری نیاز نیست به این علت است انواع گیاهان برگ پهن همچون انواع بگونیا، بنفشه آفریقایی، بروملیا، پوتوس، پپرومیا، پیله آ، پرسیاوشان، سرخس، سانسوریا، انواع عشقه، فیتونیا، کروتون، نیدولاریوم، مارانتا، فیکوس و گونه هایی از اریکا که باید متناسب با ابعاد تراریوم انتخاب شوند بسیار مناسب برای کاشت در تراریوم می باشند که گیاه در تراریوم با محیط بیرون خود تماسی نداشته و آب بر روی برگ ها پس از تبخیر بر روی دیواره ها نشسته و سپس از آن طریق وارد خاک می شود و دوباره به مصرف گیاه می رسد. در واقع تراریوم در حکم یک گلخانه ای برای گیاه عمل می کند که تمام نیازهای او در آن باغ شیشه ای به راحتی براورده خواهد شد.

جهت خرید

جهت خرید

پالیز کشت

نکاتی در مورد بستر کشت

ریشه ‌های گیاهان قادرند با شرایط مختلف خود را وفق دهند. این شرایط شامل محدوده‌ای از PH ها، حاصلخیزی، رطوبت و تهویه می‌شود. گیاهان به رشد خود ادامه می ‌دهند و کاملا سالم به‌نظر می‌رسند، اما عملکرد کلی آن‌ها تحت تأثیر قرار می ‌گیرد. وظیفه گیاهان در زمان حیات یک چیز است؛ تولید مثل. مقادیر نامناسبی از PH، نسبت مواد مغذی را که در اختیار گیاه قرارمی‌گیرند، تغییر می‌دهد. تا زمانی که مقدار این مواد در محدوده قابل‌قبول باشد، گیاه به گل‌دهی می‌رسد. حاصلخیزی کم، میزان رشد و حیات گیاه را تحت تأثیر قرارمی‌دهد، اما با این حال گیاه هنوز هم گل می‌دهد. تا وقتی که رطوبت به گیاه می‌رسد، گل‌دهی همچنان ادامه دارد. بقای سیستم ریشه‌ها به تهویه مناسب خاک بستگی دارد و فقط روی عملکرد اثر نمی‌گذارد. اطمینان حاصل کنید که بستر کشتی که انتخاب کرده‌اید نیازهای زهکشی و میزان نگهداشت مناسب آب را برای گیاه تأمین می‌کند. وقتی نوع کشت را انتخاب می‌کنید، واقعا باید به این فاکتورها توجه داشته باشید. براساس اندازه گیاه، بستر کشت مورد استفاده و محیط رشد آن، نوع گلدان را انتخاب کنید. به‌ خاطر داشته باشید که جرم سیستم ریشه در زیر خاک باید برابر با جرم گیاهی باشد که روی سطح خاک قرار می‌گیرد. درختی که تا ارتفاع ۱.۵ متری رشد می‌کند، اگر در هر گلدانی که حجمی کمتر از بیست لیتر دارد، قرار گیرد، با مشکلات جدی مواجه می ‌شود.

نکته ای که باید درباره خاک باغچه بدانیم این است که دو سانتی متر از خاک رویی همیشه دارای بذر علف هرز است، بنابراین برای استفاده از این نوع خاک در یک مخلوط خاکی باید از خاک زیرین استفاده کنیم و برای جبران کمی ماده آلی تا سه درصد حجم، به آن ماده آلی می افزائیم. نیازهای بذر برای جوانه زنی و بعد از جوانه زنی عبارتند از: بذرها باید تا جوانه زنی در جای مرطوب بمانند. خاک بدون آلودگی باشد. خاک دارای عناصر مغذی باشد. از زهکش خوبی برخوردار باشد. نیتروژن آن زیاد نباشد. قیمت آن ارزان باشد.

خاک و خاک برگ را دارای دو خاصیت طبیعی و شیمیایی است، خاصیت طبیعی آن وزن مخصوص، قابلیت نفوذ، قابلیت انعقاد و قابلیت جذب آب است. خاصیت شیمیایی خاک مربوط به مواد است که خاک از آن ساخته شده و بکار تغذیه گیاه ها می رود. اهمیت خاصیت طبیعی در حوزه آماده سازی خاک باغچه، بیشتر از خواص شیمیایی آن است و باید متوجه بود خاکی که برای گل کاری تهیه می شود اول با ریشه گیاه و ساختمان آن مطابقت داشته باشد تا ریشه بتواند به خوبی در محیط خودش (خاک باغچه) توسعه یافته و به فعالیت پرداخته و به آسانی مواد غذایی را جذب و مصرف نماید. پس اگر وضعیت طبیعی مناسب با ساختمان گیاه نباشد به فرض آنکه خاک پر از مواد غذایی باشد، چه اثری خواهد داشت؟ بنابراین پس از آنکه خاصیت طبیعی خاک با طبیعت گل و گیاهی که قرار است کاشت شود مطابق بود، در درجه دوم باید به وضعیت شیمیایی آن و مواد موجود در آن که برای پرورش و تغذیه گیاه لازم است، پرداخت مثلا برای پرورش گل خرزهره هندی، خاک برگ ساخته شده از برگ های خلنگ لازم است و این گل در چنین خاکی ولو مواد غذایی و شیمیایی آنقدر در حد کفایت نباشد، نمو بهتری خواهد داشت تا در خاک برگ تهیه شده از پوسیده چمن که مملو از مواد غذایی باشد. در این حوزه از آماده سازی خاک باغچه به طوری که قبلا هم گفته شد گاهی اوقات برای کاشتن بذر های خیلی ریز و سبک یا بعضی از انواع گل ها و گیاه ها که وجود علف های هرز یا قارچها یا خزه برای نمو یا سبز شدنشان مضر است، باید خاکی را برای خاک باغچه مورد استعمال قرار داد که قبلا با وسایل مخصوص مانند داغ کردن، جوشاندن یا بخار دادن، اینگونه انگل ها پاک شده باشد. عمل استریل کردن خاک بیشتر درباره خاک هایی که برای گلدان ها حاضر می کنند، انجام می شود ولی در خاک حاشیه ها یا باغچه ها به واسطه اینکه بذر علف های هرز یا هاگ قارچ ها را آب یا باد دائما منتشر می سازد، استریل کردن خاک کاری بیهوده است. ویژگی های خاک بستر باغچه ها عبارت اند از: داشتن زهکش خوب، عناصر قابل جذب کافی و عمق دست کم بیست سانتی متر. برای رسیدن به ویژگی های گفته شده دو مخلوط خاکی زیر پیشنهاد می شود؛ ۱) ماسه (یک پیمانه) | خاک گیاهی و کود پوسیده (یک پیمانه). ۲) ماسه (یک پیمانه) | خاک گیاهی (یک پیمانه) | کود پوسیده یا کمپوست بدون آلودگی (یک پیمانه) | ورمیک ولیت (یک پیمانه).

قلمه زنی ساده‌ ترین روش برای تکثیر گیاه محبوب شماست. بطوریکه با جداسازی مناسب بخشی از گیاه مادر می ‌توانید آن را تکثیر کنید. قلمه می ‌تواند یک ساقه خوب، بخشی از تنه یا ریشه و یا حتی یک برگ باشد. هر چند در حالت مرسوم منظور از قلمه یک بخش از ساقه جوان گیاه مادر است. در حالت کلی منظور ما از قلمه زنی یا قلمه گرفتن، جداسازی بخشی از گیاه مادر و تبدیل آن به نهال جدید است. شایان ذکر است فرآیند قلمه گرفتن و قلمه زدن می‌تواند از چند هفته تا چند ماه به طول بیانجامد. انتخاب نوع قلمه زنی کاملا به گونه گیاهی بستگی دارد اما برای تکثیر بیشتر گیاهان از قلمه نیمه نرم چوبی استفاده می‌شود. قلمه ها بدون ریشه هستند. بنابراین نمی توانند به خوبی آب دریافت کنند. از این رو مواد معدنی را نیز به خوبی دریافت نمی کنند (تا زمانی که کالوس یا بافت پینه تشکیل شده و ریشه های اولیه پدیدار شوند). البته بودن مواد غذایی اضافه می تواند قلمه ها را به مسمومیت دچار کند. بنابراین خاکی می خواهیم که زهکش آن خوب و یون های غذایی کمی داشته باشد. وجود کود نیز زیان آور است زیرا به دلیل وجود قارچ های ساپروفیت، قلمه هارا دچار پوسیدگی می کند. قارچ های ساپروفیت یا گندزی روی لاشه حیوانات و گیاهان رشد می کنند و آنها را تجزیه می نمایند. برای قلمه ها مخلوط خاکی زیر پیشنهاد می گردد. بهترین مخلوط خاکی قلمه گیاهان زینتی: فقط پرلایت | کوکوپیت و پرلایت به نسبت۱:۱ | فقط ماسه رودخانه ای | خاک برگ (یک پیمانه)، ماسه رودخانه ای (دو پیمانه {خاک برگ باید آفتاب دیده باشد یا با بخار آب ۲۷ درجه گندزدایی شده باشد}) | فقط ورمیکولیت | مخلوط خاکی هایی با پیت ماس، مثلا پیت ماس، پرلیت و ماسه. 

خاک مناسب کاشتن درخت و درختچه با توجه به اقلیم منطقه تعیین می شود. اقلیم و منطقه یک عامل تأثیر گذار در رشد گیاهان و به خصوص انواع درختان است. همچنین برای کاشتن درختان در مناطقی با شرایط اقلیمی خاص می ‌بایست از ترکیب از انواع خاک‌ها به همراه کود مناسب حیوانی استفاده کرد. مثلا در مناطقی که خاک آن‌ها از نوع خاک ‌های رسی و شنی است، باید از ترکیب این خاک‌ها به همراه آهک و کود حیوانی مناسب استفاده کرد. نیاز های درختان و درختچه ها عبارتند از: PH خاک در حدود ۶ تا ۷ باشد. نمک های خاک از مرز مسمومیت کمترباشد. مرز مسمومیت در درختان و درختچه ها با یکدیگر یکسان نیست. نیاز به نمناکی همیشگی خاک در بین دو آبیاری که ممکن است گاهی تا ده روز باشد. نیاز به عناصر مغذی. زهکش بودن خاک (ریشه ها به هوا نیاز دارند). ژرفای ریشه تا دو متر و بیشتر است.

گیاهان آپارتمانی در بستری پرورش داده می‌شوند که به آنها بستر رشد می‌گویند. این بستر می‌تواند کمپوست یا خاک باشد که در بسیاری از مواقع پیت در ترکیب آنها وجود دارد. بسیاری از گیاهان آپارتمانی در ترکیبی از انواع خاک، زندگی سالم‌تری دارند. به عنوان یک قانون کلی گل‌های آپارتمانی به خاک گلدانی احتیاج دارند که به‌اندازه کافی نفوذپذیر و سبک باشد و منافذ و فضای کافی داشته باشد و ریشه بتواند به راحتی درون آن رشد. خاک گلدان ها می‌ تواند مقداری آب نگه دارد و اجازه عبور هوا به درون خود را نیز بدهد، همچنین از میکروارگانیسم‌ ها هم حمایت کرده و مواد غذایی و عناصر مغذی که برای رشد و سلامت گیاهان آپارتمانی ضروری است را هم حفظ کند. به طور کلی اغلب افراد برای خاک گلدان گیاهان خانگی خود از پیت یا کمپوست خانگی استفاده می‌ کنند. این ترکیبات برای گیاهان خانگی ضروری هستند و اگر مواد دیگری به آن اضافه شوند به تقویت و رشد بهتر گیاهان کمک می ‌کنند. یکی از مهم ‌ترین ویژگی ‌های بهترین خاک برای گلدان، سبک بودن آن می ‌باشد. درون خاک گلدان مواد ارگانیک مختلفی مانند خاک اره وجود دارد. خاک گلدان شباهت زیادی به خاک ‌های طبیعی دارد. تنها تفاوت آن ‌ها مواد موجود در آن‌ها است که برای اهداف خاص به آن اضافه می‌شود. بهترین خاک برای گلدان عقیم است و هیچ گونه میکروارگانیسمی درون خود ندارد. باید به این نکته توجه کرد که نمی توان مخلوط خاکی یکسانی برای همه آنها پیش بینی کرد. نخست به چند نکته در مورد گلدان و خاک آن اشاره می کنیم. گلدان ها گنجایش کمی دارند. خاک گلدان باید توانایی نگهداری آب را داشته باشد. اگر چنین نباشد به زودی آب، همه یون های سودمند خاک را شسته و از زیر گلدان بیرون می برد. همچنین خاک، زود به زود خشک می شود و به آبیاری پی در پی نیاز پیدا می کند. نفوذ آب در خاک گلدان باید به سادگی انجام گیرد. اگر چنین نباشد خاک دچار مانداب می شود. از یک سو اکسیژن به ریشه ها نمی رسد و از سوی دیگر قارچ های بیماری زا رشد می کنند و گیاه را از بین می برند. خاک گلدان باید به اندازه کافی یون های سودمند داشته باشد.

خاک گلدان از فاکتورهای مهم در پرورش گیاهان خانگی به حساب می‌آید. عدم دقت در انتخاب خاک گلدان، می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به دردانه‌های خانگی شما بزند. عام ترین و رایج ترین ترکیب مورد استفاده در گلدان‌های خانگی، مخلوطی از خاک برگ، کود کاملا پوسیده، خاک تمیز باغچه به انضمام مقداری ماسه است. خاک و بستر رشد هر گیاه، می‌بایست دارای چند ویژگی مهم و کلی باشد تا بتواند سلامت گیاه را تضمین کند. در قدم اول، خاک گیاه شما می‌بایست سبک باشد. این ویژگی به خاک این قابلیت را می ‌دهد تا آب را به راحتی به ریشه ‌ها برساند و درون خود حرکت دهد. ویژگی مهم دیگر، نفوذپذیری و وجود خلل و فرج کافیست. گیاه زمانی به راحتی ریشه می‌اندازد و رشد می‌کند که خاک، دارای خلل و فرج باشد. خاک سفت و غیر قابل نفوذ، با ایجاد حالت غرقابی پس از آبیاری، به یک کلوخ محکم تبدیل شده و تنفس گیاه را نیز مختل می‌سازد. بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت، بستری که خاصیت نگهداری آب را دارد و هوا را نیز درون خود جریان می‌دهد، به راحتی می‌تواند از میکروارگانیسم‌ها نیز حمایت کرده و عناصر مغذی لازم برای حفظ سلامت گیاه را در خود حفظ کند. گیاهان آپارتمانی از اقلیم های گوناگونی گردآوری شده اند. برخی از اقلیم های گرم و مرطوب، برخی از اقلیم های معتدل و نمناک، برخی از اقلیم های گرم و خشک و برخی از اقلیم مدیترانه ای و برخی از اقلیم کوهستانی. بنابراین نیازهای گوناگونی دارند. براین اساس هر کدام خاک ویژه ای را بیشتر می پسندند. هنر ما تولیدکنندگان گیاهان گلدانی و آپارتمانی در این است که با آنچه در اختیار داریم برای بستر گیاه خود شبیه سازی کنیم و آنها را سازگار نمائیم. گیاهان را از یک نگاه، به دو گروه، جدا می کنیم: گیاهان با برگ های پهن و همیشه سبز. گیاهان با برگ ها یا ساقه های گوشتی بیشتر این گیاهان آپارتمانی گروه اول همیشه سبز بوده و زادگاه آن ها جاهای پر باران، با میانگین دمای بالاتر از ده درجه سانتی گراد است. این گیاهان در زیر سایه درختان بزرگ زندگی می کنند و برای دریافت بیشتر نور، آن دسته که برگ های پهن داشته اند، در پی میلیون ها سال زنده مانده اند و نسل خود را گسترش داده اند. پس یکی ازویژگی های گیاهان اقلیم پر باران، داشتن برگ پهن است. بر این اساس این گیاهان خاک های جنگلی که هوموس و ماده آلی فراوان دارند، بستر نمناک و رطوبت فراوان هوا را بسیار دوست دارند. ریشه و برگ و روزنه ها با این وضعیت سازگار شده اند. در استوا و جنگل ها و بیشه های گرم و پر باران می توان بسیاری از آنها را در طبیعت دید. کارشناسان، روی گیاهان طبیعی به نژادی انجام داده و نژادهای بسیار زیبا به وجود آورده اند. مخلوط خاک مناسب گیاهان آپارتمانی را می توان بدین شکل تشریح کرد: مواد معدنی: پرلیت، ماسه، لیکا، ورمی کولیت خاک لوم | مواد آلی: خاک برگ، کوکوپیت، پیت ماس، شلتوکـ کمپوست، ذغال. آمیزه را به گونه ای در نظر می گیریم که ۵۰ درصد ماده آلی داشته باشیم. برای آنکه اندکی اسیدی شود، تا ۲۰ درصد پیت اضافه می کنیم. برای آنکه آب از ته گلدان ها خارج نشود برای ته گلدان تا ده درصد حجم گلدان، سبوس برنج یا لیکا در نظر می گیریم.

کاکتوس ها یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی هستند که در تمام طول سال در داخل خانه می توان از آنها نگهداری کرد. متاسفانه گاهی رطوبت زیاد هوای اطراف گلدان کاکتوس باعث می شود شرایط برای رشد کاکتوس مناسب نباشد. قابلیت زهکشی خاک مخصوص کاکتوس زیاد است و همین امر به افزایش تبخیر و تأمین خشکی مورد علاقه این گیاه کمک می کند. خاک مخصوص کاکتوس برای حفظ سلامت گیاه و ایجاد شرایط مشابه زیستگاه اصلی آن لازم است. خاک گلدان کاکتوس حاوی شن طبیعی و مواد مغذی کم بوده و همچنین خشک است تا مشابه محیط طبیعی آن شود. خاک کاکتوس ها را می توانید به صورت آماده خریداری کنید یا خودتان در خانه آن را درست کنید. خانواده کاکتوس شامل گیاهان گوشتی و آبدار (ساکولنت) است که رطوبت را در برگ و ساقه خود ذخیره می کنند و در طول دوره های خشکی و بی آبی آن را استفاده می نمایند. معمولا کاکتوس در شرایط خشک بیابانی زندگی می کند اما معدودی از گونه های آن نیز نیمه استوایی هستند. این گیاه عاشق آفتاب و گرماست و در نواحی که خاک غیر غنی دارند و بارش بسیار کم است یا اصلا بارندگی نیست، زندگی می کنند. اکثر اعضای خانواده کاکتوس به خاطر نیاز بسیار کم به توجه، به عنوان گیاهان خانگی بسیار محبوب شناخته می شوند. این گیاهان مقاوم، نیاز به آب دارند اما نه به حدی که به گیاهان معمولی آب می دهید. این گیاهان از نظر شکل و گل دهی منحصر به فرد بوده و بدون توجه شما نیز به راحتی زندگی می کنند. خاک کاکتوس ها باید شن یا ماسه، مقداری خاک و کمی پیت ماس داشته باشد. کاکتوس بلافاصله رطوبت مورد نیاز خود را از خاک دریافت و در بدن خود ذخیره می کند، بنابراین آب اضافی باید به راحتی تبخیر یا زهکشی شود تا از بیماری های قارچی و پوسیدگی ریشه آن جلوگیری شود. مخلوط خاکی برای این گروه از گیاهان باید ویژگی های زیر را داشته باشد: بافت خاک در همه نمونه ها سبک است. بنابراین همه نمونه ها دارای زهکش خوبی است و به ریشه ها هوارسانی می شود. عنصرهای مورد نیاز گیاهان در همه نمونه ها یافت می شود. ترکیب خاک توانایی نگهداری آب قابل دسترسی برای گیاه را دارد. تنظیم اسیدیته خاک.
_ آموزش ساخت خاک بستر کاکتوس و گیاهان گوشتی
__یک فرمول بسیار ساده برای مناطق پر باران: ماسه (دو پیمانه)، خاک مزرعه (یک پیمانه)، کود حیوانی (یک پیمانه)، پسماند کارخانه چای (کمی).
__یک فرمول بسیار ساده برای مناطق خشک: ترماسه (یک و نیم پیمانه)، خاک نباتی (نیم پیمانه)، خاک رس (یک پیمانه)، پسماند کارخانه چای (نیم پیمانه).
__ماسه (یک پیمانه)، خاک تورب خزه (یک پیمانه)، مخلوط یک فنجان پودر استخوان با ۷ کیلو از این خاک.
__ماسه یا پرلیت (یک پیمانه)، خاک مخلوط با کود (یک پیمانه).

ارکیده یکی از پر فروش ترین و محبوب ترین گیاهان برای خانه ها، آپارتمان ها، رستوران ها و هتل ها به شمار می آید. برخی از افرادی که از ارکیده نگهداری می کنند، خاک گلدان را برای کاشت و نگهداری از این گیاه زیبا برمی گزینند. این افراد نمی دانند که خاک مورد نیاز ارکیده مانند سایر گل ها نیست و با این تصور غلط گیاه خود را در معرض خطر قرار می دهند. خاک ارکیده یکی از بهترین گزینه ها به منظور تهیه بستر مناسب برای این گیاه است. یکی از مهم ترین مسائل در نگهداری هر گیاهی انتخاب خاک مناسب برای رشد آن گیاه است. گیاه ارکیده نیز از این قاعده مستنثنی نخواهد بود. به علاوه که این گیاه در هر بستری امکان رشد نخواهد داشت. زیرا ریشه های ارکیده نسبت به سایر گل ها به هوای بیشتری نیاز دارند. از این رو خاک معمولی گلدان قادر نخواهد بود که هوادهی لازم برای ریشه ها را فراهم کند. بنابراین باید از خاکی که مناسب نیازهای این گیاه تهیه شده است، استفاده شود. بهترین خاک برای رشد ارکیده خاکی است که رشد ریشه های این گیاه را محدود نکند و حتی گیاه را در جهت گسترش ریشه ها تحریک کند. اما استفاده از خاک مخصوص گل ارکیده چه تاثیرات مثبتی را برای این گیاه به دنبال خواهد داشت؟ این خاک نه تنها بستری مناسب جهت رشد ارکیده فراهم می کند، بلکه محرکی برای رشد این گیاه نیز به حساب می آید. این خاک عاری از مواد شیمیایی و سازگار با محیط زیست است که هیچ اثر سوئی بر ارکیده نخواهد گذاشت. علاوه بر این قابلیت بالایی در نگهداری از آب دارد که این قابلیت رطوبت مورد نیاز گیاه شما را تأمین می کند. از مهم ترین ویژگی های این خاک به عدم وجود هر گونه باکتری های غیرهوازی، قارچ ها و میکرو ارگانیسم های پاتوژن اشاره می کنیم. این ویژگی منجر می شود که گیاه در برابر بسیاری از آفات و بیماری ها محافظت شود. همچنین مقاومت گیاه را در برابر استرس ها و تنش های محیطی نیز افزایش می دهد. عدم وجود تخم علف های هرز و مواد شیمیایی مضر در این خاک کیفیت بالای آن را نشان می دهد. به همین دلیل باید بگوییم که خاک ارکیده به حفظ طراوات و شادابی گیاه که مهم ترین فاکتور در نگهداری از گیاه است، کمک می کند. ترکیب خاک بستر کشت ارکیده بدین شرح است: تراشه های ریز پوست درخت (چهار پیمانه)، ذغال (یک پیمانه)، پرلیت (یک پیمانه).
_ شیوه تعویض گلدان گل ارکیده به این صورت است: یک گلدان با یک سایز بزرگتر تهیه می کنیم. در ته گلدان بزرگتر اندکی پوکه یا شلتوک برنج یا سنگ ریزه و سپس اندکی خاک می ریزیم. به خاک گلدان دارای گیاه اندکی آب می دهیم. (رطوبت در حد ظرفیت زراعی). با یک دست خاک پای گیاه را نگه داشته و با دست دیگر گلدان را وارونه می کنیم. با یک ضربه کوچک توده خاک و ریشه را از گلدان جدا می کنیم و سپس به آرامی خاک و ریشه را بیرون می آوریم (با کمترین صدمه به ریشه ها). ریشه ها را کمی هرس می کنیم. گیاه را با خاک در گلدان بزرگ تر می گذاریم. گلدان را از خاک پر می کنیم. آن را آب می دهیم.

اگر قصد خرید دارید

اگر قصد خرید دارید

پالیز کشت


پالیز کشت با تجربه ای بی نظیر و ارزنده در زمینه تولید بستر کشت برای انواع درخاتان و گیاهان تواسسته است بهترین نمونه های بستر کشت را تولید نماید. پالیز کشت با پژوهش های فراوان که توسط کارشناسان خبره تیم خود صورت داد به این نتیجه رسید که بیتر های کشت بیولوژیک می توانند به خوبی پاسخگوی نیاز باغداران و گلخانه داران و کشاورزان و تمامی علاقمندان گل و گیاه باشد. پالیز کشت انواع بستر کشت گیاهان زینتی و آپارتمنی را به شما معرفی می کند. برای خرید بستر کشت گیاهان زینتی به سایت پالیز کشت مراجعه فرمائید.

بستر کشت پالیز

_ از بین برنده حشرات موذی
_ کاهش بیماری های گیاه اعم از قارچی و باکتریایی
_ رشد سریع گل، گیاه، و درختچه های زینتی
_ فعالیت بیشتر ریشه و افزایش حجم آن
_ افزایش میکروارگانیسم های مفید خاک
_ رشد و شادابی گیاهان و گل های آپارتمانی
_ مقرون به صرفه برای استفاده طولانی
_ جذب بهتر عناصر مفید در خاک
_ کاملا طبیعی و بدون بو

خصوصیات بستر آپارتمانی پالیز

پالیز کشت


_ افزایش ظرفیت تبادل کاتیونی خاک ظرفیت تبادل کاتیونی خاک یکی از خصوصیات مهم خاک به شمار می رود. به طورکلی ذرات مختلف خاک به خصوص ذرات ریزتر (رس) در سطح خود دارای بار منفی هستند که این توانایی نگهداری کاتیونها و تبادل آنها را با محلول خاک و در نتیجه ریشه گیاهان را فراهم می سازد. هر خاک با توجه به مقدار ذرات دارای بار سطحی منفی دارای ظرفیت تبادل کاتیونی خاصی می باشد و هرچه در یک خاک این ظرفیت بالاتر باشد آن خاک ظرفیت نگهداری عناصر غذایی و تبادل کات یونی ب ی شتر داشته و حاصلخیزتر است. مواد آلی نیز در سطح خود بار منفی دارند بنابر این هرچه بستر کشت آلی پالی که دارای کربن ۲۰درصد می باشد در خاک بیشتر باشد ظرفیت نگهداری کاتیونها و تبادل آنها با محلول خاک و در نتیجه با ریشه گیاه بیشتراست باعث پیشگری بیماری ریشه ا ی از جمله بیماریهای نماتدی و قارچهای پتیوم و فایتفترا می گردد .
_ کاهش چسبندگی خاک های رسی با بستر کشت باغی پالیز
خاک های رسی معموال خاکهای با چسبندگی زیاد می باشند که نفوذپذیری آب و تهویه در آنها کم بوده و عملیات کشاورزی بر روی چنین خاک هایی با مشکل روبرو است. افزایش بستر کشت آلی پالیز به خاک های رسی سنگین باعث کاهش چسبندگی و در نتیجه بهبود خصوصیات نامطلوب آنها می شود.
_ افزایش چسبندگی خاک های شنی

اثرات بسترآلی پالیز بر خصوصیات شیمیایی خاک


بر خلاف خاک های رسی، خاکهای شنی چسبندگی کمی دارند و این مسأله باعث نفوذ سریعتر از حد معمول آب و ظرفیت پائین نگهداری آب در این خاک ها می گردد. افزایش بستر کشت آلی پالیز به خاک های شنی باعث افزایش چسبندگی و ظرفیت نگهداری آب می گردد.
_ افزایش نفوذپذیری آب در خاک با بستر آلی پالیز
بهبود وضعیت ساختمان خاک باعث افزایش نفوذپذیری آب در خاک می گردد. خاکهای با مواد آلی کم ساختمان مطلوبی ندارند بنابراین خاک های بدون ساختمان یا با ساختمان ضعیف نفوذپذیری مناسبی ندارند.
_ افزایش ظرفیت نگهداری آب خصوصا در خاک های شنی از خصوصیات بستر آلی پالیز
نگهداری آب چند برابر وزن خود می باشد با توجه به اینکه اکثر مناطق پسته کاری با کمبود آب روبرو هستند استفاده از بستر کشت آلی پالیز می تواند در نگهداری آب در خاک کمک نماید. از طرفی نگهداری آب در خاک های با ساختمان خوب بهتر صورت می گیرد و همانطور که گفته شد بستر کشت آلی پالیز باعث بهبود وضعیت ساختمانی خاک می گردند. در خاک های شنی با بستر آلی پالیز کم چون منافذ درشت بیشتر بوده و ساختمان خاک نیز ضعیف تر است ظرفیت نگهداری آب در خاک کم می باشد، بنابراین در خاک های شنی اثر بستر کشت آلی پالیز بر ظرفیت نگهداری آب در خاک بیشتر است.

سخن پایانی سخن پایانی
پژوهش ‌ها نشان می‌دهد نگاه کردن به گل ها و گیاهان باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش و طراوت در افراد می‌شود و غم و اندوه را از انسان دور می ‌کند. حالت روحی انسان با تماشا کردن به گل‌ها تغییر یافته و با هر بار نگاه کردن به گل‌ ها، اتصال عصبی مثبتی در مغز افراد ایجاد می نماید. دریافت حتی یک شاخه گل و یا یک گلدان کوچک به سرعت روحیه افراد را تحت تاثیر قرار داده و نقش بستن لبخندی ناگهانی به محض دریافت گل، اولین نشانه این تغییر است. وجود گل‌ها و گیاهان در معرض دید افراد علاوه بر ایجاد حس نگرش مثبت به زندگی و ایجاد آرامش، احساس رضایت و شادی را در افراد ایجاد می ‌کند. از موضوع رنگ گل ها نیز نباید غافل شد. گل ‌های با رنگ ملایم از جمله صورتی، سفید و بنفش، حس شخص را به سوی احساسات آرام سوق داده و گل های با رنگ گرم و تند نیز مانند قرمز، زرد و نارنجی، انسان را به سوی سرزندگی و هیجان پیش می ‌برد. پزشکان نیز معتقدند وجود گل و گیاه در منازل و در معرض دید، سلامت جسمی اعضای خانواده و همچنین صمیمیت در روابط خانوادگی را به دنبال دارد. خاک و آب دو منبع حیاتی برای کشت و پرورش گیاهان می باشند که، امروزه با توجه به محدودیت منابع آبی و پایین آمدن کیفیت خاک ها، تولید و فراهم آوردن غذا برای جهان گرسنه مستلزم استفاده از روشهای جایگزین تولید و پرورش گیاهان می باشد. از روش های جایگزین، استفاده از کشت های گلخانه ای و تولید به روش هیدروپونیک می باشد. سالها ست که محققین و کشاورزان به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی در تقابل با شرایط نامساعد رشدی گیاهان تلاش می کنند. چنانچه شرایط رشدی مطلوب و عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان ضمن اعمال مدیریت باغبانی صحیح تأمین شود، هیدروپونیک می تواند به عنوان روش تولید غذا پیشنهاد و عملی گردد. تولید محصولات با کیفیت خوب و عملکرد بالا در شرایطی که در کشت خاکی مقدور نباشد، بوسیله کشت بدون خاک امکان پذیر است. در هیدروپونیک علی رغم نیاز به تخصص کافی و سرمایه اولیه نسبتا بالا در مقایسه با کشت خاکی، مزایای بسیاری مانند عملکرد بالا، نیاز به نیروی کار کم، آسان بودن کارها، عدم نیاز به تناوب کشت، کنترل علف های هرز، تأمین مواد غذایی متناسب با نیاز های گیاهان و استفاده کمتر از مواد شیمیایی و در نتیجه سالم تر بودن محصولات کشاورزی مشاهده می گردد. هیدروپونیک و یا همان کشت بدون خاک دارای سیستم های مختلفی است که بسته به نوع گیاه و بستر کشت مورد استفاده، سیستم کشت مناسب در آن برای گیاهان مختلف فرق می کند. انواع بستر کشت گیاهان زینتی را از پالیز کشت تهیه کنید.

برای تهیه و خرید محصول